ΕΑΕΕ: Έτοιμη να επικοινωνήσει με τον μέσο Έλληνα

7 Απριλίου 2017

«Στην ασφαλιστική αγορά έχουμε καταφέρει και επικοινωνούμε μια χαρά μεταξύ μας», είπε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Δ. Μαζαράκης, σε σημερινή συνάντηση με τους δημοσιογράφους. «Το θέμα είναι πώς θα επικοινωνήσουμε με τον μέσο Έλληνα», συμπλήρωσε και αποκάλυψε ότι η Ένωση ξεκινά, ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι, ευρεία εκστρατεία προσέγγισης «με απλά γράμματα» του ευρύ κοινού, γύρω από ό,τι έχει να κάνει με αυτό που λέμε «ιδιωτική ασφάλιση»

Γράφει: Χριστίνα Μωράκη

Κάτι το οποίο όλη η αγορά περιμένει και ανυπομονεί να δει να συμβαίνει. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, γιατί ο νέος Πρόεδρος, νωρίτερα σήμερα στην ανακαινισμένη αίθουσα της ΕΑΕΕ, μίλησε σχεδόν για όλα.

Αρχής γενομένης από το περιβάλλον πλαίσιο στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν σήμερα οι ασφαλιστικές εταιρείες.

copy oneΗ ασφαλιστική αγορά συμβαδίζει με το ΑΕΠ, σχολίασε, όταν αυτό πέφτει, εκείνη ακολουθεί, αλλά εκτός από την παρατεταμένη ύφεση και την γενικότερη οικονομική - πολιτική αβεβαιότητα στο εσωτερικό, υπάρχουν πάντα και οι διεθνείς προκλήσεις και συγκυρίες (η συνοχή της ΕΕ, πολεμικές συγκρούσεις, τρομοκρατία).

Βασικό πρόβλημα αποτελεί το –μόνιμο πλέον- περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων, το οποίο πλήγει σοβαρά τις επενδύσεις γενικώς και την ασφαλιστική αγορά, δημόσια και ιδιωτική, ειδικώς.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση των συνταξιοδοτικών ταμείων στην Μεγάλη Βρετανία, όπου το ελειμμα λόγω μειωμένων αποδόσεων υπολογίζεται ότι φτάνει το 1 τρις.

Περαιτέρω πιέσεις επιφέρουν και οι κανονισμοί του Solvency II, οι οποίοι επιβάλλουν στις εταιρείες να κρατούν στην άκρη τρεις φορές μεγαλύτερα κεφάλαια, απ’ ότι το Solvency I. Σε αυτό προστίθεται και το κόστος των νέων, πολυεπίπεδων και πολύπλοκων, κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης, οι οποίοι κατά τα άλλα εξασφαλίζουν  βεβαίως την ορθή λειτουργία της αγοράς και κατ’ επέκταση προστατεύουν την αξιοπιστία της και τα συμφέροντα των πελατών της.

Παράλληλη πρόκληση σε όλα αυτά αποτελεί η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται και διεισδύουν στην καθημερινόητα οι ψηφιακές τεχνολογίες.

Η ψηφιοποίηση θα αλλάξει δραματικά τη δουλειά των Ασφαλιστών και όλη την αγορά εργασίας, σε κάθε επίπεδο, προειδοποίησε ο Δημήτρης Μαζαράκης. Αυτό δεν απασχολεί τους ίδιους τους εργαζόμενους όσο θα έπρεπε, τόνισε, αν σκεφτεί κανείς ότι σύντομα, συντομότερα από όσο έχουμε αντιληφθεί,  θα κληθούν να συμβιώσουν ή και να ανταγωνιστούν περιβάλλοντα όπου θα κυριαρχεί η τεχνητή νοημοσύνη  (Artificial Intelligence).

Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε, υπογράμμισε, ότι ο ιδιωτικός τομέας εξαρτάται από την χρηματοδότηση των μετόχων, για τα χρήματα των οποίων ανταγωνίζονται πολλές διαφορετικές αγορές. Και παρότι στην Ελλάδα και οι ιδιωτικές εταιρείες και το μετοχικό καθεστώς που τις χαρακτηρίζει έχουν δαιμονοποιηθεί ευρέως, κατηγορούμενοι ότι έχουν μόνο σκοπό το κέρδος, η αλήθεια είναι μία.

copy twoΌ,τι ακόμη και μέσα από αυτό σκοπό, οι εταιρείες καταφέρνουν να είναι πιο παραγωγικές, να έχουν χαμηλότερες χρεώσεις, να κάνουν καλύτερες επενδύσεις και να προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση.

Και φυσικά μεγάλα έσοδα στο ίδιο το κράτος και στη συγκρότηση του προϋπολογισμού!

Πεντακόσια εκατομμύρια σε φόρους έδωσε στο ελληνικό κράτος η ασφαλιστική αγορά το 2016 ενώ τα διαφυγόντα κέρδη της κυβέρνησης από την αδυναμία εφαρμογής του νόμου για τα ανασφάλιστα υπολογίζονται σε 50 εκ. ευρώ ετησίως.

Από την άλλη, το έλλειμμα που συσσωρεύεται λόγω χρεωκοπίας του συστήματος δημόσιας ασφάλισης και της αποτυχίας των μεταρρυθμίσεων του, αποτελεί το περίφημο “κρυφό χρέος” της χώρας το οποίο, σε σημερινές αξίες, φτάνει γύρω στα 470 δις ευρώ…

Η Πολιτεία είναι άγνωστο αν και πότε θα αλλάξει στάση και θα αναζητήσει συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα, όμως η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, παρά τις πολλαπλές προκλήσεις και τη μείωση του τζίρου την οποία υφίσταται εδώ και χρόνια η αγορά, φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει άμεσα σε δράσεις και ενέργειες που ως ένα βαθμό, μπορούν να αντικαταστήσουν την αδράνεια και την ιδεολογική “άρνηση” του κράτους – σε ό,τι αφορά το συνταξιοδοτικό, την υγεία, τις φυσικές καταστροφές αλλά και την αστική ευθύνη.

Τον επόμενο μήνα η Ένωση θα λάβει αποτελέσματα έρευνας που διεξάγει στην κοινή γνώμη, πάνω στην οποία θα βασιστεί για να ξεκινήσει, ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι, σειρά δράσεων ενημέρωσης του κοινού και αποκατάστασης της εικόνας της αγοράς.

Ενημέρωση που σκοπό θα έχει να καλύψει τα κενά του μέσου έλληνα ως προς το τι σημαίνει πρόληψη και διαχείριση κινδύνων, τι σημαίνει συνταξιοδοτικό έλλειμμα, πώς λειτουργεί η ιδιωτική ασφάλιση και οι επενδύσεις, αλλά και η ίδια η ασφαλιστική αγορά.

Μία πρώτη κίνηση που αφορά το τελευταίο, είναι η σημερινή  ανακοίνωση της συνεργασίας με το ΙΟΒΕ, προκειμένου μέσα στους επόμενους μήνες να διαμορφωθεί ένας νέος, ανεξάρτητος δείκτης εξέλιξης τιμής του ασφαλίστρου, μιας και αυτός που δημοσιοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ είναι διαπιστωμένα λανθασμένος και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα - ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται δεν είναι αξιόπιστος και δεν μπορεί να αντικατοπτρίσει τα πραγματικά ποσοστά, σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Μαζαράκης.

Από την άλλη, τα θέματα για τα οποία καλεί επίσημα η Ένωση προς συζήτηση την Πολιτεία και κάθε άλλο εμπλεκόμενο φορέα, είναι τα εξής:

Πρώτα απ’ όλα το συνταξιοδοτικό των τριών Πυλώνων. Πιο συγκεκριμένα να εκσυγχρονιστεί και να εφαρμοστεί ο νόμος για τα Επαγγελματικά Ταμεία, επιτρέποντας και τη συμμετοχή των ασφαλιστικών εταιρειών σε αυτά. Παράλληλα, να συσταθεί ένα “Εθνικό Συμβούλιο” ή “Ανεξάρτητη Αρχή”  μελέτης, ενημέρωσης και αναπροσαρμογής του όλου συνταξιοδοτικού συστήματος, με σύμφωνη τη γνώμη της ελληνικής Βουλής, πριν από οποιαδήποτε παρέμβαση ή κίνηση σε αυτό.

Στον κλάδο Υγείας, να προχωρήσει σε πράξη αυτό που ξεκίνησε το 2011 μόνο τυπικά, για τα μάτια των δανειστών και λόγω επιταγών του μνημονίου: η υπογραφή δηλαδή συμβάσεων συνεργασίας των ασφαλιστικών εταιρειών με όλα τα δημόσια νοσοκομεία.

Αν η σύμπραξη δημόσιου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) γίνει πραγματικότητα και τα ασφάλιστρα που πληρώνει ο κόσμος θα μειωθούν και το ίδιο το κράτος θα ωφεληθεί, γιατί οι ασφαλιστικές θα χρησιμοποιούν τους πόρους του, είπε ο Δημήτρης Μαζαράκης.

Πριν όμως από αυτό, το κράτος, μπορεί να προχωρήσει άμεσα σε κάτι άλλο, για να αναβαθμίσει το επίπεδο των υπηρεσιών υγείας που λαμβάνουν οι πολίτες του.

Αν επί του παρόντος δεν μπορεί να τους προσφέρει φοροαπαλλαγές σε περίπτωση ιδιωτικής ασφάλισης, μπορεί τουλάχιστον να άρει τα αντικίνητρα που αυτή τη στιγμή στην ουσία τους παρέχει, δηλαδή το 15% της φορολογίας και το 24% ΦΠΑ που επιβάλλει στα συμβόλαια.

Η Υγεία άλλωστε, είπε ο Πρόεδρος, είναι δημόσιο αγαθό απ΄ όπου κι αν προέρχεται και ως τέτοιο πρέπει να διαφυλάσσεται και να ωφελείται με κάθε δυνατό τρόπο.

Το ίδιο ισχύει για τις ασφαλίσεις φυσικών καταστροφών. Η θέσπιση ενός είδους υποχρεωτικής ασφάλισης ενάντια σε φυσικές καταστροφές (και ή άρση της υπέρογκης φορολογίας στα σχετικά συμβόλαια) θα μείωνε το ασφάλιστρο τόσο, ώστε να είναι προσβάσιμο και στους πιο αδύναμους, είπε ο Δημήτρης Μαραράκης, μιας και αυτοί είναι που καταλήγουν να κοιμούνται μήνες στα container, όπως όλοι έχουμε δει να συμβαίνει σε περιπτώσεις σεισμού.

Έθιξε επίσης την ασφάλιση επαγγελματικής ευθύνης και το γεγονός ότι ενώ έχει θεσπιστεί με Κοινοτική Οδηγία από το 2006 και με νόμο του κράτους από το 2010, στη πράξη υποχρεωτική έχει γίνει μόνο για τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές.

Δηλαδή ενώ για τους Διαμεσολαβητές είναι, για τους γιατρούς δεν πρέπει να είναι υποχρέωση, αναρωτήθηκε ο Πρόεδρος για να προσθέσει ότι αυτό είναι το θέατρο του παραλόγου.

Το ανέκδοτο όμως της εποχής, είπε, είναι τα περίφημα ανασφάλιστα οχήματα.

 Ο νόμος έχει ψηφιστεί από το 2013 αλλά η εφαρμογή του ακόμη δεν υφίστασται. “Το κράτος αυξάνει εισφορές, αυξάνει φόρους, μειώνει τις συντάξεις για να κερδίσει χρήματα αλλά αδιαφορεί για ένα τόσο σημαντικό έσοδο”, είπε. Τριάντα έως πενήντα εκατομμύρια ευρώ  χάνει κάθε χρόνο από τα (700.000 έως 1.000.000) ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν αποτελώντας δημόσιο κίνδυνο.

Μιας και όποιος έχει την ατυχία να συγκρουστεί με ένα τέτοιο δύσκολα θα καταφέρει να βρει την άκρη ενώ οι ίδιοι οι ανασφάλιστοι οδηγοί, μάλλον δεν ξέρουν τι ακριβώς θα πάθουν σε τέτοια περίπτωση είπε ο κ. Μαζαράκης και προφανώς δεν αναφερόταν μόνο στην υγεία ή στην τσέπη τους..

Προς το παρόν το κράτος αφήνει τους ιδιώτες να πληρώνουν αυτές τις ζημιές, δηλαδή τα 5,5 εκ. των ασφαλισμένων οδηγών.  Το ποσοστό του ελληνικού ασφαλίστρου “υπέρ ανασφάλιστων οχημάτων” είναι επτά φορές μεγαλύτερο από τον Ευρωπαϊκό όρο, σημείωσε.

Οι άνω προτάσεις παραμένουν στο τραπέζι για όποιον ενδιαφέρεται αλλά εν τω μεταξύ η Ένωση μοιάζει αποφασισμένη να δράσει και να δράσει άμεσα για όσα περνούν απο το χέρι της, προκειμένου να δημοσιοποιήσει όπως πρέπει το ρόλο και το έργο της στην κοινωνία.

Της ευχόμαστε καλή επιτυχία και αναμένουμε με ανυπομονησία την επόμενη ενημέρωση.

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
Θεσ/νίκη : Ο Σταρόβας ενάντια στον αθέμιτο ανταγωνισμό των τραπεζών!

Το' πε και το ΄κανε πράξη η Επιτροπή για Ασφαλιστικά και Τραπεζικά Θέματα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης: Ένα έξυπνο ραδιοφωνικό...

Close