Skip to content

Ρόδος: Αισιοδοξία με ερωτηματικά….

Οι έγκλειστοι “all inclusive”τουρίστες, που δεν πολυκινούνται εκτός ξενοδοχείων, δεν αφήνουν την οικονομία της Ρόδου να εκμεταλλευτεί όσο θα της άξιζε τον τουρισμό, με αποτέλεσμα μειωμένα εισοδήματα για τους ντόπιους.

της Βάσως Βεγίρη

v.vegiri@underwriter.gr

Στο νησί των ιπποτών, με τις υπέροχες ακρογιαλιές και την διεθνή τουριστική φήμη, η πραγματική οικονομία εκ των πραγμάτων κινείται σε καλύτερους ρυθμούς σε σύγκριση λ.χ. με τη βόρεια ηπειρωτική Ελλάδα. Η τοπική ασφαλιστική αγορά, ωστόσο, όπως και εν γένει η οικονομία της Ρόδου, απέχουν αρκετά ακόμη από το να μπορούν να χαρακτηριστούν …ρόδινες, με τα ανασφάλιστα οχήματα να καταγράφουν ανοδική πορεία.

Από τα βασικά χαρακτηριστικά της τοπικής ασφαλιστικής αγοράς είναι ο μεγάλος αριθμός των πρακτόρων, που δραστηριοποιούνται στη Ρόδο και τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα. Το 2016, σύμφωνα με τα όσα είπε στο Underwriter o πρόεδρος του Συλλόγου Διαμεσολαβητών στην Ιδιωτική Ασφάλιση Δωδεκανήσου «Η Ισχύς», manager της ασφαλιστικής εταιρείας «Ευρωπαϊκή Πίστη» και πράκτορας,  κ. Πάρης Χατζηπέτρος, δεν ήταν από τις καλύτερες χρονιές για την αγορά, η οποία στο σύνολό της κατέγραψε πτωτική πορεία, παρά την έναρξή της με μικρή αύξηση στο πρώτο τρίμηνο. Η περιστασιακή – όπως αποδείχτηκε – αυτή αύξηση προήλθε, σύμφωνα με τον κ. Χατζηπέτρο, από τον κλάδο αυτοκινήτου και συγκεκριμένα από τον «φόβο των Ιουδαίων» για την τότε επαπειλούμενη αποστολή σημειωμάτων από το υπουργείο Οικονομικών στους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων. Η απειλή δεν έγινε ποτέ πράξη και έτσι σταδιακά τα ανασφάλιστα οχήματα επανήλθαν στη διόλου ευκαταφρόνητη αναλογία ένα στα τρία, ενώ στην πτωτική πορεία εκτιμάται ότι έπαιξε ρόλο και το γνωστό θέμα της International Life, σημειώνει.

Ο κλάδος Υγείας διατηρεί μια καλή κίνηση και επίπεδο παραγωγής, σε μεγάλο βαθμό λόγω της αύξησης του ανασφάλιστου μέρους του πληθυσμού, των οφειλετών προς το ΙΚΑ και τον ΟΑΕΕ κ.ο.κ. Ο αριθμός των συμβολαίων είναι ανοδικός, όχι όμως και τα ασφάλιστρα, καθώς ο κόσμος αναζητεί τα φτηνότερα νοσοκομειακά και συναφή προγράμματα. Οι υπόλοιποι κλάδοι κατά τον συνομιλητή μας έχουν σταθεροποιηθεί στο επίπεδο των τελευταίων ετών, ενώ ακόμα και ο τουρισμός που σύμφωνα με την οικονομία των αριθμών είναι ανοδικός, επί το πλείστον αφορά επισκέπτες με …βραχιολάκια, δηλαδή πακέτων all inclusive, που κινούνται και ξοδεύουν ελάχιστα έξω από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού.

Το 2017 σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου των διαμεσολαβητών Δωδεκανήσου ξεκίνησε με μια μικρή αύξηση, λ.χ. στα συμβόλαια αυτοκινήτου και πυρός αλλά είναι αβέβαιο εάν αυτή θα συνεχιστεί. Πρώτα από όλα, πάντως, οι ίδιοι οι διαμεσολαβητές, σύμφωνα με τον πρόεδρό τους, πρέπει να διαμορφώσουν την προσωπική τους συμπεριφορά – επαγγελματική και κοινωνική – ώστε να προσφέρει αξία.

Ο Σύλλογος διεξάγει τον αγώνα του για υποστήριξη των περίπου 90 μελών του, αλλά και συνολικά των περίπου 280 διαμεσολαβητών σε όλα τα Δωδεκάνησα (μέλη και μη μέλη), όσον αφορά την καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού από τις Τράπεζες, θέμα για το οποίο καλεί και την Τράπεζα της Ελλάδος, ως εποπτική αρχή, να εφαρμόζει τους νόμους παντού και για όλους, όχι μόνο για τους μεμονωμένους διαμεσολαβητές. Δεύτερο αλλά εξίσου σημαντικό «μέτωπο» είναι για τον Σύλλογο η καταπολέμηση των «μαύρων κωδικών» με τους οποίους δραστηριοποιούνται ως ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές δημόσιοι υπάλληλοι διαφόρων υπηρεσιών, καθώς και η καταπολέμηση των παρελκυστικών πωλήσεων και των παραπλανητικών διαφημίσεων. Εφάμιλλη μέριμνα επιδεικνύεται από τον Σύλλογο και για την ανάδειξη της ανάγκης βελτίωσης του ασφαλιστικού καθεστώτος για τους διαμεσολαβητές, όπως και του ασφαλιστικού καθεστώτος, ζητώντας αφορολόγητο όριο, έστω όπως των μισθωτών.

Μικρή βελτίωση σε σύγκριση με το 2016 αναμένει για φέτος ο διευθυντής του γραφείου πωλήσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής, κ.Γεώργιος Μαστρονικήτας, που προσβλέπει και σε μια ακόμη καλύτερη τουριστική σεζόν για το νησί. Ο ίδιος διαπιστώνει βελτίωση της ασφαλιστικής συμπεριφοράς-«παιδείας» του πληθυσμού: ο όλο και περισσότεροι αρχίζουν να καλύπτουν ασφαλιστικά τα περιουσιακά τους στοιχεία αυτοβούλως και όχι μόνο αυτοί που έχουν υποχρέωση να το κάνουν, λόγω π.χ. δανειακών υποχρεώσεων. Τα νοσοκομειακά προγράμματα, επισημαίνει και ο κ.Μαστρονικήτας, έχουν ζήτηση, αλλά η οικονομική δυνατότητα του πληθυσμού έχει μειωθεί.

Νότες αισιοδοξίας για ανάπτυξη της τοπικής αγοράς τους καλοκαιρινούς μήνες ακούμε και από πλευράς της υπεύθυνης του γραφείου της Interlife, κας. Σέβης Μπουμπουλάκη. Προγράμματα υγείας και αυτοκινήτου κατά την ίδια κινούνται θετικά για την εταιρεία, ενώ εκτιμά ότι η εφαρμογή της οδηγίας Solvency II μπορεί να μην ήταν εύκολη στη χώρα μας, αλλά θα επιφέρει συνολική βελτίωση της ασφαλιστικής αγοράς σε δύο-τρία χρόνια.

Μεγάλο ενδιαφέρον στον τομέα Υγείας, αλλά σημαντικά μειωμένη οικονομική δυνατότητα των ενδιαφερομένων, παρά το ότι τα ασφάλιστρα έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το παρελθόν,  διαπιστώνει και o ασφαλιστικός σύμβουλος της Interamerican, κ.Νικόλαος Κακαράς.

Σε σύγκριση με την ηπειρωτική χώρα η τοπική ασφαλιστική αγορά και συνολικά η τοπική οικονομία, όπως επισημαίνει ο κ.Κακαράς είναι πολύ καλύτερη, «αλλά δεν είναι οι εποχές που είχαμε συνηθίσει παλαιότερα, που ο κόσμος είχε λεφτά»: «Το γεγονός ότι ποσοστό 77% των ελευθέρων επαγγελματιών υποτίθεται ότι είναι ευχαριστημένοι που πληρώνουν τη μίνιμουμ ασφαλιστική εισφορά-γύρω στα 170 ευρώ, στην πραγματικότητα σημαίνει ότι όλοι αυτοί δεν έχουν δουλειά, γι’ αυτό και πληρώνουν την ελάχιστη εισφορά. Άρα πώς θα κινηθεί η αγορά; Όταν εγώ παλιά έπρεπε να δω δέκα πελάτες για να ασφαλίσω τους τέσσερις, τώρα πρέπει να δω είκοσι για να ασφαλίσω τους τρεις. Πώς το κράτος θα μαζέψει υποτίθεται τα χρήματα που θέλει, αν όλοι πληρώνουν πολύ λιγότερο;  Ό,τι παίρνει πηγαίνει σε συντάξεις-νοσήλια-φάρμακα, σε τι θα τα πρωτοδώσει; Ή μήπως θα παει του χρόνου να κάνει τη σύνταξη 150 ευρώ;».

Μείζον θέμα για την περιοχή και την τοπική ασφαλιστική αγορά, στο μεταξύ, αποτελεί ο πολύ μεγάλος αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων, που ο ίδιος εκτιμά ότι είναι πλέον τουλάχιστον τέσσερα στα δέκα οχήματα. 

Όσον αφορά, δε, την τουριστική κίνηση, οι «καρποί» για την τοπική οικονομία (και άρα το διαθέσιμο εισόδημα των κατοίκων του νησιού) είναι, όπως σημειώνει, σημαντικά μικρότεροι των αναμενόμενων, διότι οι περισσότεροι είναι «εγκλωβισμένοι» εντός των ξενοδοχειακών μονάδων με πακέτα «all inclusive».

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *