Skip to content

Προάγγελος νέων αυξήσεων οι αλλαγές του νομοσχεδίου στην οδική ασφάλεια;

Γράφει ο Κοσμάς Ζακυνθινός
kosmas@underwriter.gr

Ριζικές ανατροπές με πιθανό αντίκτυπο στις τσέπες των καταναλωτών επιφυλάσσει το πρόσφατο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή σχετικά με τις νέες κατευθυντήριες που προβλέπονται στον κλάδο οδικής ασφάλειας. Στελέχη του κλάδου μολονότι τάσσονται υπέρ της εξυγίανσης της αγοράς και της καλύτερης εξυπηρέτησης των πελατών τους, προειδοποιούν πως εάν δεν υπάρξουν αλλαγές, διευκρινήσεις ή τροποποιητικές επί των διατάξεων του υπουργείου Υποδομών η αύξηση των απαιτήσεων σε πάγια στοιχεία και προσωπικό πιθανόν αυτό να σημάνει αυτομάτως και αυξήσεις στις τιμές των ασφαλιστηρίων συμβολαίων!

«Δυστυχώς, παρά την αρχική θετική κατεύθυνση των νέων διατάξεων, δεν αποφεύχθηκε η πρόβλεψη ορισμένων άστοχων ρυθμίσεων όπως είναι η υποχρέωση εξυπηρέτησης του ασφαλισμένου εντός του χρονικού ορίου της μίας ώρας και η νέα υποχρέωση διατήρησης ενός επιπλέον οχήματος σε κάθε νησί, που υπάγεται στους ηπειρωτικούς νομούς όπου δραστηριοποιείται η επιχείρηση οδικής βοήθειας» όπως εξηγεί στο Underwriter ο κ. Δημήτρης Κωνσταντίνου, διευθύνων σύμβουλος και νόμιμος εκπρόσωπος της Inter Partner Assistance. Πρακτικά, όμως τι μπορεί να σημαίνει αυτό;

«Ενώ θεωρητικά αυτές προάγουν τα συμφέροντα των καταναλωτών, μπορεί να οδηγήσουν σε αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να οδηγήσουν σε ιδιαίτερα υψηλά κόστη λόγω της 24ης επιχειρησιακής ετοιμότητας σε όλη την επικράτεια, του αριθμού του προσωπικού ανά όχημα κλπ, ακόμη και στην αποφυγή παροχής οδικής βοήθειας σε ηπειρωτικούς νομούς στους οποίους υπάγονται και νησιά, εάν κριθεί ασύμφορη η παρουσία ξεχωριστών οχημάτων σε κάθε νησί» όπως εξηγεί.

Ήδη, το πρόσφατο νομοσχέδιο προκαλεί σωρεία αντιδράσεων στον κλάδο οδικής ασφάλειας για τις παραμέτρους και τα αυξημένα πρόστιμα που περιλαμβάνει, καθώς η αγορά κάνει λόγο για ασάφειες και εξοντωτική πολιτική με υψηλά και… άδικα πρόστιμα.

«Τα πρόστιμα, που επιβάλλονται στις περιπτώσεις παράβασης του κανονιστικού πλαισίου, θα πρέπει πράγματι να είναι υψηλά, για να επιτευχθεί η εξυγίανση της αγοράς. Όσον αφορά όμως τα διοικητικά πρόστιμα που επιβάλλονται σε περιπτώσεις πλημμελούς εκπλήρωσης της παροχής, ήτοι σε περιπτώσεις που ο ασφαλισμένος δεν εξυπηρετείται εντός του χρονικού ορίου της μίας ώρας αυτά είναι αδικαιολόγητα υψηλά (5.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής διπλασιάζονται), καθόσον δεν προβλέπονται εξαιρέσεις ούτε καν στις περιπτώσεις ανωτέρας βίας που προβλέπεται από την νομοθεσία. Τα εν λόγω πρόστιμα σημειωτέων δεν εισπράττονται από τον καταναλωτή» σύμφωνα με τον κ. Δ. Κωνσταντίνου.

Φυσικά, αρκετοί μιλούν για εξυγίανση της αγοράς ακολουθώντας τα διεθνή πρότυπα. Όμως έχουμε εναρμονιστεί ή το εγχείρημα καταλήγει να αποτελεί ελληνική πατέντα;

«Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν προβλέπεται ανάλογο ποιοτικό κριτήριο. Σε διεθνές επίπεδο τα ποιοτικά κριτήρια καθορίζονται στο πλαίσιο των διμερών συμβάσεων μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και παρόχων οδικής βοήθειας. Ακόμη και όταν υπάρχει δέσμευση στο επίπεδο υπηρεσιών σε καμία περίπτωση δεν είναι ρεαλιστική μια δέσμευση της τάξεως του 100%!»

Χρόνος και υποδομές

Ανάμεσα στα ποικίλα ερωτήματα που γεννώνται είναι και το κατά πόσο στη σημερινή δομή που έχει σήμερα η αγορά, οι επιχειρήσεις μπορούν να ανταποκριθούν στην κλήση εξυπηρέτησης εντός μιας ώρας. Υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και τι θα αλλάξει σε όσα γνωρίζουμε έως σήμερα;

«Υποδομές υπάρχουν» σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Inter Partner «όμως εντός των αστικών κέντρων, δεν επιτρέπουν σε περιπτώσεις αποκλεισμού των δρόμων -λόγω απεργιών, τυχαίων περιστατικών, όπως ατυχημάτων, ακραίων καιρικών συνθηκών κ.α.- την άφιξη της οδικής βοήθειας εντός μιας ώρας σε όλες τις περιπτώσεις. Συνεπώς, αν και η μία ώρα ως χρόνος απόκρισης μπορεί να θεωρείται για τις περισσότερες περιπτώσεις εύλογος, υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά το χρόνο απόκρισης ανεξαρτήτως υποδομής της χώρας και οργανωτικής δομής της επιχείρησης».

Αναζητείται ο εμπνευστής

Τα ποσοτικά κριτήρια που προέβλεπε ο ισχύων νόμος κρίθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ως παράγοντες στρέβλωσης του υγιούς ανταγωνισμού, ενώ η γενικότερη επιταγή των Θεσμών για άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων δημιούργησαν την ανάγκη τροποποίησης του νομικού πλαισίου.

Παρόλο που έχει περάσει ικανοποιητικό διάστημα από την ψήφιση του νομοσχεδίου, παραμένει απορίας άξιο το πώς προέκυψε αυτή τη χρονική στιγμή η ανάγκη «τακτοποίησης» της αγοράς και ποιοι είναι οι εμπνευστές της πρωτοβουλίας αυτής.

«Υπήρχαν στο χώρο εταιρείες οδικής βοήθειας, που δεν συμμορφώνονταν με τα ποσοτικά κριτήρια (ήτοι την κατοχή συγκεκριμένου αριθμού οχημάτων ανά νομό) του νόμου 3651/2008, όμως και εμείς αναρωτιόμαστε ποιοι είναι οι εμπνευστές και τα κίνητρά τους» όπως τονίζει ο κ. Δ. Κωνσταντίνου, υπογραμμίζοντας πως «Δεν δόθηκε η δυνατότητα διαβούλευσης ώστε να μπορέσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες να αντιδράσουν στις νέες διατάξεις και να αρθρώσουν τον λόγο και τις ενστάσεις τους. Παραμένουμε σε συζητήσεις μεταξύ των μελών της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών για τις περαιτέρω ενέργειες μας».

1 Comment

  1. Avatar

    Η αλήθεια είναι ότι αν θέλουμε “ευρωπαϊκά πρότυπα”, θα πρέπει να πληρώνουμε και “ευρωπαϊκές τιμές”. Από την άλλη το κράτος θα πρέπει να φροντίσει να μην υπάρξουν καρτέλ μεταξύ των εταιρειών οδικής βοήθειας – ώστε να μην αυξηθεί το κόστος παράλογα – αλλά να ισχύσει ο ανταγωνισμός της αγοράς.


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *