Skip to content

Enterprise: στο εξωτερικό τους ασφαλισμένους θα σώσουν οι εταιρείες

Από την Χ. Μωράκη

Το ότι κάποια στιγμή κάποια από τις ΕΠΥ θα έφερνε κακά ξεμπερδέματα ήταν μισο-αναμενόμενο. Πολύ συχνά παράγοντες της αγοράς προειδοποιούσαν ότι το καθεστώς λειτουργίας τους ήταν αμφίβολο έως επικίνδυνο όμως δυστυχώς, πολλοί ήταν οι Διαμεσολαβητές που παρόλα αυτά επέλεγαν να κάνουν δουλειά μαζί τους.

Τώρα την νύφη την πληρώνει όλη η αγορά μαζί. Όλοι οι Έλληνες που διάβασαν εφημερίδες και ιστοσελίδες τις τελευταίας μέρες, αυτό που κατάλαβαν είναι ότι «άλλη μια ασφαλιστική χρεωκόπησε», χωρίς να γνωρίζουν ούτε και να τους ενδιαφέρει στην τελική, ότι οι ελληνικές αρχές δεν είχαν κανένα δικαίωμα να γνωρίζουν τι ποιεί η Enterprise, ή ότι στο δρόμο δεν έμειναν μόνο Έλληνες οδηγοί αλλά και αντίστοιχοι Γάλλοι, Ιταλοί, Άγγλοι και Νορβηγοί…

Το ρεζουμέ είναι ένα: ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι αφερέγγυες…

Αυτό βεβαίως είναι άδικο γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση τα πράγματα είναι πολύπλοκα και έχουν να κάνουν με τους κανονισμούς σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Διότι η Ευρωπαϊκή ενιαία αγορά, παρόλα τα καλά της σε επίπεδο αρχών και ιδεών, στην πράξη συχνά αντιμετωπίζει προβλήματα.

Όπως στην περίπτωση των ασφαλιστικών εταιρειών, που ενώ εδρεύουν και ελέγχονται από μια χώρα, επιτρέπεται να πωλούν ασφάλειες και σε άλλες. Γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα, όταν συμβεί ένα κακό όπως το λουκέτο.

Αν μια εταιρεία τύπου ΕΠΥ καταρρεύσει, κανείς δεν ξέρει ποιος θα πληρώσει τα…σπασμένα. Η χώρα στην οποία είχε την έδρα της; Ή η χώρα στην οποία δραστηριοποιούνταν;

Στην εκάστοτε δε, χώρα, ποιος οργανισμός θα αναλάβει τις αποζημιώσεις; τα επικουρικά ταμεία; το Κράτος;  Ή η ιδιωτική πρωτοβουλία;

Όπως έχουν τα πράγματα σήμερα αν μια ασφαλιστική εταιρεία τύπου ΕΠΥ κλείσει τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο.  Οι καταναλωτές θα αποζημιωθούν πλήρως, μερικώς ή και καθόλου, αναλόγως σε ποια χώρα βρίσκονται.

Η Enterprise εκτός από την Ελλάδα δραστηριοποιούνταν μεταξύ άλλων και στην Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην Ιρλανδία η Κεντρική Τράπεζα συμβούλευσε τους ασφαλισμένους να σπεύσουν να βρουν άλλη εταιρεία γιατί μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα δεν γίνεται να κυκλοφορούν ακάλυπτοι.

(Η εποπτική αρχή του Γιβραλτάρ ανέθεσε την εκκαθάριση σε εκπρόσωπο της Grant Thornton ωστόσο κανείς δεν ξέρει αν μετά την όποια εξόφληση προμηθευτών, που προηγείται σε αυτές τις διαδικασίες και όποτε αυτή ολοκληρωθεί, θα περισσέψει τίποτα για τους ασφαλισμένους πολίτες.)

Ταυτόχρονα όμως, και εδώ είναι που τα πράγματα αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, η αντιπρόσωπος της Enterprise στην Ιρλανδία, η Wrightway Underwriting, θυγατρική της Zurich Insurance, ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει στους οδηγούς τα ασφάλιστρα που τους αναλογούν από την στιγμή της παύσης εργασιών μέχρι την λήξη του συμβολαίου τους…

Στην Ιρλανδία η Enterprise είχε ασφαλίσει 14.000 οχήματα.

Συνολικά τα ασφαλιστήρια συμβόλαια της Enterprise εκτιμάται ότι φτάνουν τις 250.000 εκ των οποίων τα 140.000 εκδόθηκαν στην Ελλάδα.

Το άνοιγμα δε της εταιρείας εκτιμάται ότι είναι ανάμεσα στα 13 εκ με 21 εκ ευρώ.

Όμως αυτό αφορά τα πληρωθέντα ασφάλιστρα. Όσον αφορά στις αποζημιώσεις από τυχόν ατυχήματα, θεωρητικά αυτές αναλαμβάνει στη χώρα δραστηριοποίησης της ΕΠΥ το τοπικό Επικουρικό Ταμείο, το οποίο κατόπιν δικαιούται να αποζημιωθεί από την χώρα καταγωγής σε ποσοστό 0,5% επί της ετήσιας συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων της, πάντα στο συγκεκριμένο κλάδο.

Φυσικά αν αυτό συμβεί, είναι πολύ πιθανό και στην Ιρλανδία αλλά και στην Ελλάδα, να ανέβει το κόστος του ασφαλίστρου.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Aviva και η Allianz, ανακοίνωσαν ότι προσφέρονται να εκδώσουν συμβόλαια αντικατάστασης σε όλους τους οδηγούς που είχαν ασφαλιστεί στην Enterprise.

Γεγονός παραμένει ότι για τις ΕΠΥ υπάρχει ρυθμιστικό κενό στην Ευρώπη.

Πριν δύο χρόνια κατέρρευσε με τον ίδιο τρόπο η Setanta Insurance με έδρα τη Μάλτα και άνοιγμα 90 εκ. ευρώ. Τη στιγμή που μιλάμε, στην Ιρλανδία συνεχίζεται μια μεγάλη δικαστική διαμάχη για το ποιος θα αναλάβει τις αποζημιώσεις:

Αρχικά ήταν ένα «Κρατικό Ταμείο Ασφαλιστικών Αποζημιώσεων» που θα κάλυπτε τη ζημία σε ποσοστό 65% με όριο τα 825.000 ευρώ ανά αποζημίωση. Πρόκειται για ένα ταμείο που δανείζεται από το κράτος και ξεπληρώνει την οφειλή του μέσω των καταναλωτών που χρεώνονται ένα μικρό τίμημα για αυτό το σκοπό στο ασφάλιστρό τους. Όμως τα πρωτοβάθμια δικαστήρια έστειλαν τον… λογαριασμό στο Motor Insurers Bureau of Ireland, ένα αντίστοιχο με το δικό μας επικουρικό ταμείο αυτοκινήτων. Το οποίο με τη σειρά του άσκησε Έφεση στην προηγούμενη απόφαση στο Ανώτατο Δικαστήριο με το επιχείρημα ότι συστάθηκε για να πληρώνει αποζημιώσεις σε περίπτωση σύγκρουσης με ανασφάλιστο όχημα, όχι σε περίπτωση που μια εταιρεία καταρρεύσει…

H Setanta Insurance άφησε ξεκρέμαστους 80.000 οδηγούς στην Ιρλανδία.

Είναι πάντως άξιο απορίας το πώς τη …νύφη καταλήγει να την πληρώνει πάντα ο αθώος πελάτης, είτε απευθείας από την τσέπη του, είτε μέσω του ασφαλίστρου.

Η Ευρώπη πρέπει να βρει έναν τρόπο ενιαίας αντιμετώπισης και προστασίας επικουρικών ταμείων και καταναλωτών σε περίπτωση που μια εταιρεία καταρρεύσει.

Σε κάθε περίπτωση οι πράκτορες, πολλοί από τους οποίους είδαν την φήμη τους να κλονίζεται μετά και από αυτή την εξέλιξη, πρέπει να προσέχουν ποιους αντιπροσωπεύουν.  Στην Ελλάδα η εν λόγω εταιρεία ήδη από τον Μάρτιο είχε εξαφανιστεί από κάποια ταμπλό online ασφάλισης και όσοι οδηγοί πήγαιναν να ανανεώσουν το ασφαλιστήριό τους δεν την έβλεπαν πουθενά…

3 Comments

  1. Avatar

    δεν είναι δυνατόν μια ΕΠΥ να εκμεταλλεύεται την Νομική Υποχρέωση του πελάτη να έχει ασφαλισμένο το αυτοκίνητό του, και αυτή να μήν έχει απολύτως καμία υποχρέωση?? εδώ υπάρχει προφανώς κατάχρηση όρων άσκησης δραστηριότητας υπέρ των ΕΠΥ και κατά των Διαμεσολαβητών αλλά κυρίως των πελατών. Αυτό το λάθος πρέπει να τελειώσει ΕΧΤΕΣ, η Τράπεζα Ελλάδος Εχει υποχρέωση να διασφαλίζει ίσους όρους στον ανταγωνισμό μεταξύ των παικτών.. Εδω η περίπτωση των ΕΠΥ μοιάζει με τον <> που παίρνει την μπάλα απο το κέντρο αγκαλιά, και χωρίς να τον διακόπτει κανένας πηγαίνει και βάζει <> ., έλεος ????

  2. Avatar

    Δεν βλέπω αντίστοιχη υπευθυνότητα , ευεσθησία και ανάλυση να υπάρχει από μέρους σας για το “χάλι”
    που υπάρχει με την ΙΝΤΕΡΝΑΤΙΟΝΑΛ και τις εξελίξεις !!!!!!!!! ,που μόνο νομικά δεν καλύπτονται αυτά
    που γίνονται τόσο καιρό ………..Μήπως εξυπηρετείται κάποιες σκοπιμότητες ????? Απλά ρωτάω
    Γιατί καλοί είναι οι προβληματισμοί …..αλλά να είναι αντικειμενικοί και όχι κατευθυνόμενοι………..

    • Avatar

      Σεβαστή μου κα Μαρία
      εάν ο προβληματισμός που εκφράζω είναι καλός, μείνε σ΄αυτόν και μην προχωράς σε χαρακτηρισμούς.
      Δεν με γνωρίζεις καν και μου βάζεις την ταμπέλα του κατευθυνόμενου!, ίσως διότι δεν μπορείς να φανταστείς ότι είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα στη Χώρα αντικειμενικοί άνθρωποι !!
      Ε λοιπόν καλή μου Μαρία υπάρχουν πολλοί και αντικειμενικοί και ακομμάτιστοι, εσύ σε ποιους ανήκεις??? εγώ είμαι ασφαλιστικός σύμβουλος ,, εσύ είσαι ??


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *