Από το Μάιο υποχρεωτικά στα νέα μοντέλα «μαύρα κουτιά» που θα ελέγχουν ταχύτητες και συμπεριφορά οδηγού
Ανησυχία για διασπορά προσωπικών δεδομένων – Τι λέει στο Underwriter.gr η ευρωβουλευτής που πρωτοστάτησε στην ψήφιση του νομοσχεδίου.
Συνέντευξη στον Χρήστο Γαβαλά
Μια νέα πραγματικότητα γύρω από τα παραδοτέα αυτοκίνητα στην ΕΕ έρχεται από τον επόμενο χρόνο καθώς τα «μαύρα κουτιά» πρόκειται να εγκατασταθούν στα οχήματα, βάσει ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Τα «έξυπνα συστήματα προσαρμογής ταχύτητας» – που προορίζονται να ειδοποιούν τους οδηγούς όταν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας – θα καταστούν υποχρεωτικά για νέα μοντέλα από τον Μάιο του 2022.
Οι κατασκευαστές θα πρέπει επίσης να εξοπλίσουν τα οχήματά τους με ένα σύστημα “καταγραφής δεδομένων συμβάντων” και ένα σύστημα “προειδοποίησης απώλειας προσοχής του οδηγού”.
Όλα αυτά έχουν εγείρει ανησυχίες ότι πίσω από την υιοθέτηση της νέας αυτής τεχνολογίας -που αναμένεται να ανοίξει νέα μέθοδο υπολογισμού ασφαλίστρων για τα αυτοκίνητα- ενδέχεται να παρέχονται δεδομένα σε κάθε δημόσια αρχή σχετικά με παραβατικές συμπεριφορές κατά την οδήγηση.
Αυτό, ωστόσο, το αρνείται κατηγορηματικά η Πολωνή ευρωβουλευτής, Ρόζα Τουν, που ηγήθηκε της ομάδας εργασίας στο ευρωκοινοβούλιο ούτως ώστε το ψήφισμα να καταστεί νόμος της Ένωσης. Αυτό συνέβη πριν από περίπου δυο χρόνια, σε λίγους μήνες ωστόσο τίθεται σε επίσημη εφαρμογή.
Η κ. Τουν μίλησε στο underwriter.gr σχετικά με τους λόγους που την ώθησαν να εργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση, δίνοντας διαβεβαιώσεις ότι μόνη μέριμνα του ευρωκοινοβουλίου είναι να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ανθρώπινες ζωές και διαψεύδοντας αιτιάσεις ότι τα προσωπικά δεδομένα θα πέσουν στα χέρια των Αρχών.
Βοηθήσατε να υλοποιηθεί το ψήφισμα σχετικά με τα μαύρα κουτιά στα αυτοκίνητα της ΕΕ, πριν από δύο χρόνια. Έχετε όμως επικριθεί με αιτιάσεις που αναφέρουν ότι με αυτό ο οδηγός χάνει τον έλεγχο του οχήματός του και κυρίως ότι με αυτό τον τρόπο θα επέλθει έκρηξη προστίμων. Είναι αλήθεια αυτό και γιατί εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να υπάρχει αυτό το σύστημα;
Ο κανονισμός για την ασφάλεια του οχήματος, πάνω στον οποίο εργάστηκα, εισάγει τον καταγραφέα δεδομένων συμβάντων, ο οποίος θα αποθηκεύει τις πληροφορίες τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση του οχήματος. Αυτό δεν έχει καμία απολύτως σχέση με έναν οδηγό που χάνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του. Αντίθετα, ο κανονισμός αναφέρει σαφώς ότι “τα οχήματα βρίσκονται υπό τον έλεγχο του οδηγού ανά πάσα στιγμή”. Τα πρόστιμα εξαρτώνται από τον τρόπο οδήγησης. Ο κανονισμός δεν θα το αλλάξει αυτό από μόνος του. Επιπλέον, ορισμένες λειτουργίες όπως η Έξυπνη Βοήθεια Ταχύτητας μπορούν να μας βοηθήσουν να αποφύγουμε τα πρόστιμα βοηθώντας τον οδηγό να διατηρήσει την κατάλληλη ταχύτητα. Θέλω να το καταστήσω απολύτως σαφές επειδή υπήρχαν πολλές ψεύτικες ειδήσεις που διαδίδονταν: δεν υπάρχει κανένα στοιχείο σε αυτόν τον κανονισμό που θα ελέγχει την ταχύτητα του αυτοκινήτου και θα ενημερώνει τις αστυνομικές αρχές εάν το αυτοκίνητο υπερβαίνει την ταχύτητα.
Ποια δεδομένα περιλαμβάνονται στα μαύρα κουτιά και ποιος θα έχει πρόσβαση;
Σύμφωνα με τον κανονισμό, μόνο οι εθνικές αρχές μπορούν να λαμβάνουν αυτά τα δεδομένα. Και μόνο για σκοπούς έρευνας και ανάλυσης ατυχημάτων. Μιλάμε για δεδομένα όπως η ταχύτητα του οχήματος, το φρενάρισμα, η θέση στο δρόμο ή η κατάσταση ενεργοποίησης των συστημάτων ασφαλείας.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες αλλαγές που θα δουν οι οδηγοί στις κυκλοφοριακές τους συνήθειες; Μπορείτε να μας δώσετε στατιστικά στοιχεία που δείχνουν πόσο πιθανό είναι να δούμε σημαντική μείωση θανάτων στους δρόμους;
Θα υπάρχουν περισσότεροι πεζοί, ποδηλάτες, άτομα που χρησιμοποιούν σκούτερ ή άλλο εξοπλισμό. Οι πόλεις μας αλλάζουν, μπορείτε να το δείτε καθαρά. Αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο τα αυτοκίνητα του μέλλοντος πρέπει να είναι σωτήρια για αυτούς τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η εισαγωγή όλων των χαρακτηριστικών ασφαλείας με αυτόν τον κανονισμό μπορεί να σώσει περίπου 7.300 ζωές και να αποτρέψει 38.900 σοβαρούς τραυματισμούς στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030.
Το μέλλον των αυτοκινήτων θα είναι συνδεδεμένο και αυτό σημαίνει την ανάγκη να συλλέγονται δεδομένα. Πόσο νόμιμα όμως προστατεύονται οι Ευρωπαίοι πολίτες από τη μη εξουσιοδοτημένη συλλογή των δεδομένων τους;
Όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα, ο κανονισμός περιέχει διατάξεις που πρέπει να προστατεύουν αποτελεσματικά τους πολίτες. Αλλά υπάρχει επίσης ένα ζήτημα όλων των δεδομένων που παράγονται ή αποθηκεύονται σε έναν υπολογιστή αυτοκινήτου, διαφορετικές εφαρμογές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σε αυτόν, πληροφορίες για ανεξάρτητα συνεργεία κ.λπ. Αναμένουμε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα εργαστούμε πάνω σε αυτό το επόμενο έτος.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα για την πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας, ξεκινώντας από φέτος και με ορίζοντα τα επόμενα 3-4 χρόνια;
Διαφορετικά εξαρτήματα ασφαλείας θα γίνουν, σταδιακά, υποχρεωτικά για τα μοντέλα αυτοκινήτων όπως: καταγραφέας δεδομένων συμβάντων, έξυπνη βοήθεια ταχύτητας και σήμα διακοπής έκτακτης ανάγκης από τις 6 Ιουλίου 2022. Τα εξαρτήματα που απαιτούν περισσότερο χρόνο από τους κατασκευαστές καθώς με αυτά αλλάζει η φυσική δομή του αυτοκινήτου, όπως η διευρυμένη ζώνη πρόσκρουσης κεφαλής ή η άμεση όραση στα βαρέα οχήματα θα ισχύουν από το 2024 και το 2026, αντίστοιχα.
Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, πόσο περήφανη αισθάνεστε που πρωτοστατήσατε έτσι ώστε αυτός ο νόμος να περάσει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;
Δεν είμαι τόσο περήφανη για τον εαυτό μου όσο για ολόκληρη την ομάδα ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων μη κυβερνητικών οργανώσεων και ακτιβιστών, που πάλεψαν σκληρά μαζί μου για να πραγματοποιηθεί αυτή η κρίσιμη επανάσταση στο θέμα της ασφάλειας. Δεν ήταν εύκολο επίσης επειδή η πίεση από τα λόμπι των κατασκευαστών αυτοκινήτων ήταν πολύ ισχυρή. Αποδείξαμε όμως ότι η σωτηρία της ζωής των ανθρώπων είναι προτεραιότητα για την ΕΕ.
(Στην κεντρική φωτογραφία η Πολωνή ευρωβουλευτής, Ρόζα Τουν)
No comment yet, add your voice below!