Μάνατζερ ή Ηγέτης; Διαφορετικά καθήκοντα για διαφορετικούς ανθρώπους

26 Νοεμβρίου 2014

«Μάνατζμεντ σημαίνει να κάνεις τα πράγματα σωστά - Ηγεσία σημαίνει να κάνεις τα σωστά πράγματα» λένε οι αμερικανοί. Για να καταλάβουμε καλύτερα την αναλογία, ας φανταστούμε μια ομάδα ανθρώπων που ανοίγει δρόμο μέσα στη ζούγκλα. Οι άνθρωποι αυτοί, ανοίγουν δρόμο κόβοντας τα χαμόκλαδα και την άλλη βλάστηση με τα μαχαίρια τους. Αν υποθέσουμε ότι αυτοί είναι οι μάνατζερς, από πίσω τους βρίσκονται οι ηγέτες. Οι ηγέτες ακονίζουν τα μαχαίρια, αποφασίζουν την μέθοδο, εφαρμόζουν προγράμματα μυικής ανάπτυξης, λανσάρουν βελτιωμένες τεχνολογίες, κανονίζουν τα προγράμματα εργασίας και αποδοχών για τους χειριστές των μαχαιριών.

Οι ηγέτες είναι αυτοί που ανεβαίνουν  στο ψηλότερο δέντρο, επιθεωρούν την όλη κατάσταση και φωνάζουν: «Λάθος ζούγκλα!».

Βεβαίως συχνά, πώς αντιδρούν οι αποτελεσματικοί παραγωγοί και μάνατζερς; Λένε «βούλωστο! προχωρούμε μια χαρά».

Συχνά, ως άτομα, ομάδες και επιχειρήσεις είμαστε τόσο απασχολημένοι με το να κόβουμε τα χαμόκλαδα, ώστε ούτε καν συνειδητοποιούμε ότι βρισκόμαστε στην λάθος ζούγκλα. Για αυτο και το ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον στο οποίο ζούμε κάνει την αποτελεσματική ηγεσία περισσότερο σημαντική παρά ποτέ.

Η αποτελεσματικότητα –συχνά, μάλιστα, και η ίδια η επιβίωση– δεν εξαρτάται αποκλειστικά από το πόση προσπάθεια καταβάλλουμε, αλλά από το αν η προσπάθεια που καταβάλλουμε διοχετεύεται στην σωστή ζούγκλα. Και η μεταμόρφωση που συντελείται σχεδόν σε κάθε κλάδο και επάγγελμα, απαιτεί να δοθεί πρώτος ρόλος στην ηγεσία και δεύτερος στο μάνατζμεντ.

Αυτό που περισσότερο χρειαζόμαστε είναι ένα όραμα, ένας προορισμός και μία πυξίδα –ένα σύνολο αρχών και κατευθύνσεων– παρά ένας χάρτης. Συχνά δεν ξέρουμε πώς θα είναι το έδαφος μπροστά μας ή τί θα χρειαστούμε για να το περάσουμε. Πολλά θα εξαρτηθούν από την κρίση μας την στιγμή εκείνη. Αλλά η εσωτερική μας πυξίδα πάντα θα μας βοηθά να βρούμε την κατεύθυνση.

Στον κόσμο των επιχειρήσεων, η αγορά αλλάζει με τόσο ταχείς ρυθμούς ώστε, πολλά προϊόντα και υπηρεσίες που ικανοποιούσαν επιτυχώς τις ανάγκες και τα γούστα των καταναλωτών πριν λίγα χρόνια, σήμερα έχουν γίνει παρωχημένα. Η ισχυρή ηγεσία πρέπει να παρακολουθεί διαρκώς τις αλλαγές του περιβάλλοντος, ιδιαιτέρως δε τις αγοραστικές συνήθειες και τα κίνητρα των καταναλωτών, και να προσφέρει την δύναμη που απαιτείται για την οργάνωση των πόρων προς την σωστή κατεύθυνση.

Το αποτελεσματικό μάνατζμεντ χωρίς αποτελεσματική ηγεσία είναι, όπως το διατύπωσε κάποιος, «σαν να στερεώνεις καλύτερα τις καρέκλες του καταστρώματος στον Τιτανικό».

Όσο μεγάλες και αν είναι οι επιτυχίες του μάνατζμεντ, δεν μπορούν να αντισταθμίσουν την αποτυχία της ηγεσίας.

Με άλλα λόγια, πολλά στελέχη επιχειρήσεων και επιχειρηματίες παγιδεύονται σε θέσεις του μάνατζμεντ, δίνοντας προσοχή στον έλεγχο και την αποτελεσματικότητα ή ακόμα και σε κανόνες, και παραβλέπουν ότι πρέπει να κατευθύνουν και να προσδίδουν σκοπό στο επιχειρηματικό όραμα. Κάτι τέτοιο, όμως, απαιτεί να ξεκαθαρίσουν ποιες είναι οι αξίες τους.

*Του Stephen R.Covey, διεθνώς αναγνωρισμένου ειδικού σε θέματα ηγεσίας, ιδρυτή του Κέντρου Ηγεσίας Covey και συμπρόεδρος της εταιρείας Franklin Covey. Έχει γράψει το γνωστό & εξαιρετικό βιβλίο «Οι επτά συνήθειες των εξαιρετικά αποτελεσματικών ανθρώπων»

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
Δείξε μου ποιον θαυμάζεις και θα σου πω τι θα καταφέρεις στη ζωή

Αυτόν τον εμπειρικό κανόνα αποκάλυψε σε πρόσφατη συνέντευξή του ένας εκ των κορυφαίων επενδυτών όλων των εποχών, ο 84χρονος Warren...

Close