Skip to content

Η ενημέρωση δημιουργεί ασφαλιστική συνείδηση

Η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου ενημέρωσης για τον τρόπο που λειτουργούν τα Ασφαλιστικά Ταμεία (π.χ. εισφορές, παροχές, απόδοση επενδύσεων κ.α.) αποτελεί βασικό στόχο κάθε ασφαλιστικού συστήματος. Ο ασφαλισμένος που γνωρίζει ότι με ένα ποσό εισφορών Χ € ανά μήνα, θα δημιουργήσει μηνιαία σύνταξη αντίστοιχα Ψ € σε 15, 25 ή σε 35 χρόνια, όταν θα έχει ωριμάσει το συνταξιοδοτικό του δικαίωμα, είναι το κλειδί για τη δημιουργία της περίφημης “ασφαλιστικής συνείδησης” άσχετα με το αν η ασφάλιση είναι κρατική ή ιδιωτική.

Του Νίκου Σακελλαρίου

Εάν για παράδειγμα ένας ασφαλισμένος 50 ετών ενημερωνόταν/γνώριζε σήμερα, ότι με τις προϋπάρχουσες και μελλοντικές εισφορές του, έχει θεμελιώσει βασική σύνταξη 384 ευρώ και με τις εισφορές σε κάποιο υποχρεωτικό δημόσιο Επικουρικό Ταμείο ή στο Επαγγελματικό του Ταμείο, έχει θεμελιώσει επιπλέον 200 ευρώ ανταποδοτική επικουρική σύνταξη, θα μπορούσε να προγραμματίσει τις ασφαλιστικές του δαπάνες, έτσι ώστε να συμμετάσχει σε ένα συμπληρωματικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα ιδιωτικής φύσεως που θα του συμπληρώσει το εισόδημα.

Για να υπάρξει τέτοια ενημέρωση, υπάρχουν δύο προϋποθέσεις: Η μια είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα με ατομικούς λογαριασμούς και η άλλη να υπάρχει μακροχρόνιος προγραμματισμός και σταθερότητα. Το δεύτερο χαρακτηρίζει κάθε ασφαλιστικό σύστημα στις αναπτυγμένες χώρες του G7, αλλά και ευρύτερα στην Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία και Ν. Ζηλανδία.

Ένα σωστά σχεδιασμένο ασφαλιστικό σύστημα, με ενημερωμένους και καταρτισμένους ασφαλισμένους θα βοηθήσει στη βιωσιμότητα και τα κοινωνικά Ταμεία, αλλά και το δημοσιονομικό σχεδιασμό της οικονομικής πολιτικής, ώστε να γίνονται οι κατάλληλες επενδύσεις και να προγραμματίζονται με πιο σωστό τρόπο οι ανάγκες συνταξιοδοτικής ρευστότητας σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Με πολύ ενδιαφέρον αναμένουμε την εφαρμογή της νέας κοινοτικής οδηγίας για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, η οποία δίνει μεγάλη έμφαση στην ενημέρωση των μελών. Συγκεκριμένα, στα άρθρα 37-44, αναφέρονται σειρά στοιχείων και πληροφοριών, που πρέπει να μεταφέρονται προσυμβατικά, αλλά και τακτικά, στα μέλη είτε αυτά είναι δυνητικά μέλη είτε δικαιούχοι παροχών.

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα δεν θα πρέπει να βασιστεί μόνο στις αναλογιστικές μελέτες για τις εισφορές και τις απολαβές, αλλά κυρίως στη διαμόρφωση ενός συστήματος, το οποίο θα επιτρέπει ανά πάσα στιγμή στον ασφαλισμένο να υπολογίζει τη βασική του σύνταξη με τις υπάρχουσες εισφορές και σε δεύτερη φάση να αναπροσαρμόζει τις εισφορές του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να πάρει μία καλύτερη βασική, αλλά και επικουρική σύνταξη. Εάν τα αποτελέσματα της βασικής και επικουρικής ασφάλισης δεν ικανοποιούν τον ασφαλισμένο, τότε θα μπορεί και πρέπει να στρέφεται και προς την ιδιωτική ασφάλιση.

H παράλληλη και ταυτόχρονη ενημέρωση στην κοινωνική ασφάλιση και στα Επαγγελματικά Ταμεία θα φέρει ανάπτυξη και στην ιδιωτική ασφάλιση, ισχυρίζεται ο managing director της Prudential Marghios & Partners, Κωνσταντίνος Νικολάου, καθώς «η δημιουργία γενικότερης ασφαλιστικής συνείδησης, μέσω της αποτελεσματικής πληροφόρησης, θα βοηθήσει όλους τους τομείς της ασφαλιστικής οικονομίας και όχι ένα συγκεκριμένο πυλώνα. Σήμερα, λείπει η πληροφόρηση αυτή, εντελώς στον Πυλώνα της Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ και στους υπόλοιπους πυλώνες, απαιτούνται βήματα προς τα εμπρός».

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *