Skip to content

Η παραγωγικότητα εξαρτάται από το συναίσθημα

Παντού κυκλοφορούν δεκάδες συμβουλές, τεχνικές και “μυστικά” για σωστή διαχείριση χρόνου και αύξηση της παραγωγικότητας. Η συνταγή ωστόσο, είναι στη βάση της πολύ απλή: Ηρεμία, άνεση χρόνου, ρουτίνα, απομόνωση και φυσικά, ιεράρχηση εργασιών. Διότι η παραγωγικότητα, εξαρτάται πάνω απ’ όλα από το συναίσθημα.

Η παραγωγικότητα εξαρτάται από το συναίσθημα

Όλες οι τεχνικές και οι μέθοδοι αύξησης παραγωγικότητας μοιάζουν λες και απευθύνονται σε ρομπότ – ξεχνούν να μετρήσουν έναν παράγοντα τεράστιας σημασίας: τον παράγοντα “συναίσθημα” – δηλαδή το πώς μπορεί να νοιώθει ο καθένας από εμάς κάθε μέρα.

Αν ξεκινήσουμε την ημέρα ήρεμοι είναι εύκολο να συγκεντρωθούμε και να κάνουμε τα σωστά πράγματα.

Άλλα όταν ξυπνάμε και η πίεση είναι επάνω μας από το πρώτο μισάωρο – χτυπάνε τα κινητά, έρχονται e-mail το ένα πίσω από το άλλο, ακυρώνονται ραντεβού και διάφορα άλλα, τότε η μέρα έχει ξεφύγει – το πρωινό στρες έχει απορυθμίσει τον οργανισμό ο οποίος πλέον, δεν οδηγεί την κούρσα αλλά απλά ανταποκρίνεται σε ότι βγει μπροστά του, σημαντικό ή ασήμαντο, προτεραιότητα ή όχι.

Για αυτό είναι πολύ σημαντικό κάθε μέρα, η πρώτη μία με μιάμιση ώρα να έχει πάντα την ίδια ρουτίνα, μια διαδικασία που δίνει χρόνο στον εγκέφαλο να προετοιμαστεί για τη μέρα που έρχεται. Αν κάνουμε τα ίδια πράγματα κάθε μέρα, ό,τι και να συμβαίνει στην πραγματικότητα, ο οργανισμός καταλαβαίνει ότι είναι μια μέρα σαν τις άλλες και προγραμματίζεται ανάλογα.

Η πρωινή ρουτίνα είναι απαραίτητη. Μας κάνει να νοιώθουμε ότι έχουμε τον έλεγχο και αφού έτσι νοιώθουμε, αυτό το μήνυμα δίνουμε και στον εγκέφαλό μας.

Διότι ο τρόπος που ξεκινάμε τη μέρα μας έχει τεράστια επίδραση στο πώς θα την περάσουμε! Δηλαδή στην παραγωγικότητά μας – δεν είναι αλήθεια πώς αν είμαστε σε κακή διάθεση, το πρώτο που κάνουμε είναι να αναβάλουμε δουλειές; οπότε, αντίο παραγωγικότητα;

Η “απαλή” εκκίνηση επιτρέπει στις μπαταρίες να φορτώσουν, δημιουργεί αίσθημα ελέγχου και κατά συνέπεια αίσθημα δύναμης και ευφορίας. Τελικά, το απαλό ξεκίνημα δίνει απίστευτη ώθηση για το υπόλοιπο της ημέρας!

Διαβάστε τα παρακάτω απίστευτα στατιστικά συμπεράσματα:

Οι γιατροί που είναι σε καλή διάθεση πριν κάνουν μια διάγνωση παρουσιάζουν τριπλάσια ευφυία και δημιουργικότητα από αυτούς που είναι απλά ουδέτεροι!

Οι αισιόδοξοι πωλητές ξεπερνούν σε πωλήσεις τους απαισιόδοξους συναδέλφους τους κατά 56%!!

Οι φοιτητές που προετοιμάζονται ψυχολογικά να νοιώθουν θετικά πριν να κάνουν τεστ μαθηματικών τα πάνε πολύ πολύ καλύτερα από άλλους που απλά κάθονται και απαντούν στις ερωτήσεις.

Απ’ ότι φαίνεται το μυαλό μας είναι έτσι φτιαγμένο να αποδίδει στο έπακρο όχι όταν είναι αρνητικό ή ουδέτερο, αλλά όταν νοιώθει θετικά!

Οπότε, αυτό που μάλλον πρέπει να μας απασχολεί δεν είναι πώς θα καταφέρουμε να χειριστούμε τη δουλειά, αλλά πώς θα καταφέρουμε να χειριστούμε τα…μυαλά και τη διάθεσή μας.

Πώς γίνεται αυτό; Απλά πράγματα. Πρώτα απ’ όλα, κάθε πρωί που ξυπνάτε,

1) Μην κοιτάτε το mail μόλις ανοίξετε τα μάτια σας

Για πολλούς αυτό μπορεί να ισοδυναμεί με εφιάλτη. Πάντως όσοι επιτυχημένοι και παραγωγικοί άνθρωποι έχουν ερωτηθεί πώς τα καταφέρνουν, κανείς τους δεν είπε “Δώστε περισσότερο χρόνο στα email”.

Αν το πρωί που ανοίξουμε τα μάτια μας αρχίσουμε να ψαχουλεύουμε το e-mail ή το facebook, αυτό που στην ουσία κάνουμε είναι να δίνουμε την καλύτερη ώρα και στιγμή της ημέρας μας, στους στόχους κάποιου άλλου, όχι στον εαυτό μας!

Δεν προγραμματίζουμε τη μέρα μας, δεν βάζουμε προτεραιότητες, και αφήνουμε …αεροπειρατές να εισβάλουν στην πορεία μας και να μας πάνε όπου θέλουν!

Αν δεν συντρέχει ειδικός λόγος, μην κοιτάτε τα mail σας το πρώτο δίωρο της ημέρας. Τα e-mail μας αποσυντονίζουν. Βεβαίως, αν είναι απαραίτητο να τα τσεκάρετε για να αποφασίσετε τις προτεραιότητες της ημέρας, τότε επιτρέπεται…

Μόνο που πάρα πολλές φορές, αυτό δεν είναι στ’ αλήθεια απαραίτητο. Είναι κατασκεύασμα του μυαλού. Μπορεί να πρέπει να δούμε τα mail για να ολοκληρώσουμε μια δουλειά, αλλά είναι σίγουρα εφικτό να κάνουμε έως και το 80%-90% πριν να δούμε τα mail και γεμίσουμε το κεφάλι μας και το νευρικό μας σύστημα με κορτιζόλη (ορμόνη του στρες) και ντοπαμίνη (ορμόνη υπερδιέγερσης).

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι τα e-mail δημιουργούν έντονο στρες, κάνουν τον εγκέφαλο να «χαζεύει» και μπορούν να είναι το ίδιο εθιστικά όπως το αλκοόλ και το τσιγάρο!

Ας πούμε όμως, ότι απελευθερωνόμαστε από την παγίδα των mail και επικεντρωνόμαστε σε αυτά που έχουμε να κάνουμε…

Πανικός. Μήπως είναι ατελείωτα; Μήπως αυτά που έχουμε βάλει να γίνουν σε μια μέρα, κανονικά χρειάζονται τρεις; Αν είναι έτσι, πριν πάμε να στριμώξουμε κάτι ακόμα μέσα στην ημέρα, μήπως πρέπει να σταματήσουμε και ν’ αναρωτηθούμε αν αξίζει τον κόπο να γίνει οπωσδήποτε;

2) Μην κάνετε κάτι αν δεν είναι απολύτως απαραίτητο

Όλοι αναρωτιούνται “γιατί δεν προλαβαίνουν” και παραπονιούνται για το πόσο “λίγοι” και “ανοργάνωτοι” είναι.

Μήπως η απάντηση είναι απλά, “επειδή κάνουν πάρα πολλά;”

Θέλετε να είστε πιο παραγωγικοί; Μην παράξετε τίποτα αν δεν σιγουρευτείτε πρώτα ότι είναι… απαραίτητο!!!

Το να κάνεις κάτι καλά δεν σημαίνει ότι είναι και σημαντικό αυτό που έκανες ή ότι άξιζε τον κόπο σου! Αυτό είναι δυστυχώς που λείπει από τις περισσότερες συμβουλές και τεχνικές διαχείρισης χρόνου και αύξησης της παραγωγικότητας: μας λένε πώς να κάνουμε περισσότερα, γρηγορότερα, ξεχνώντας ότι τα περισσότερα από όσα κάνουμε γρήγορα, δεν θα έπρεπε να τα κάναμε καθόλου!

Αν το σκεφτεί κανείς συνειδητοποιεί ότι παραπονιόμαστε ότι έχουμε πολύ λίγο χρόνο και μετά προγραμματίζουμε λες και έχουμε ΑΠΛΕΤΟ! Ενώ αντίθετα, θα πρέπει να κάνουμε αυτά που είναι σημαντικά….και όχι πολλά άλλα!

Ωστόσο, είναι αυτό εφικτό;

Οι CEO που εκ των πραγμάτων έχουν υπερβεβαρημένα προγράμματα δεν είναι πιο παραγωγικοί όταν δουλεύουν ατέλειωτες ώρες αλλά όταν ακολουθούν προσεκτικά το πρόγραμμά τους, όταν δηλαδή διεκπεραιώνουν προσχεδιασμένες δραστηριότητες. Επειδή ακριβώς ο χρόνος τους είναι πολύτιμος και αυτό είναι αδιαμφισβήτητο, σχεδιάζουν την κάθε στιγμή του, άρα έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες, εκεί που θα αφιερώσουν το χρόνο τους, εκεί ακριβώς να πρέπει να αφιερωθεί!

Ας πούμε όμως ότι έχουμε βγει από το mail μας, έχουμε καθαρίσει το γραφείο μας και μπροστά μας έχουμε ένα και πολύ σημαντικό task για την υπόλοιπη μέρα. Πώς θα συγκεντρωθούμε σε αυτό και μόνο σε αυτό;

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της σύγχρονης εποχής. Η συγκέντρωση ανάμεσα σε τόσα distractions.

Για να συγκεντρωθούμε, ένα πράγμα χρειάζεται: να εξαφανίσουμε τους αντιπερισπασμούς.

3) Απομονωθείτε για να συγκεντρωθείτε

Στην εποχή μας, έχουμε πληθώρα λαμπερών, έξυπνων, εύκολα προσβάσιμων και πολύτεχνων συσκευών στη διάθεσή μας, όλη μέρα και όλη νύχτα, έτοιμες να μας τραβήξουν την προσοχή με χίλιους δύο τρόπους.

Σχεδόν όλοι πλέον, πάσχουμε από το περίφημο ADD (σύνδρομο έλλειψης συγκέντρωσης).

H λύση είναι μια και μόνη: να κλειδωνόμαστε κάπου μακριά ώστε να μην βλέπουμε επιφάνειες και φωτάκια που αναβοσβήνουν, ούτε να ακούμε νότες, άρπες, κραξίματα και τιτιβίσματα που μας «ενημερώνουν» για άλλη μια ανάρτηση.

Αυτό σημαίνει συγκεντρώνομαι: περιορίζω ή εξαλείφω τις επιλογές και ευκαιρίες που έχω για αντιπερισπασμό και αναβλητικότητα.

Συγκέντρωση δεν είναι αυτή η μαγική ικανότητα που έχουν οι πιο άξιοι και ταλαντούχοι. Είναι «κλειδώνομαι στο δωμάτιο και πετάω το κλειδί απ’ το παράθυρο»! Όσο περισσότερο συνηθίσουμε να το κάνουμε αυτό, όσο το κάνουμε σύστημα, τόσο περισσότερο θα κατακτήσουμε την συγκέντρωση!

Οι κορυφαίοι CEOs διακόπτονται ανά μέσο όρο κάθε 20 λεπτά. Πώς καταφέρνουν να δουλεύουν και να φέρνουν αποτελέσματα;

Κάποτε έγινε μια έρευνα σε 12 διαφορετικούς Διευθ. Συμβούλους. Κανείς τους δεν μπόρεσε να δουλέψει πάνω από 20 λεπτά χωρίς να τον διακόψουν – τουλάχιστον όχι στο γραφείο τους. Μόνο σπίτι τους είχαν κάποια πιθανότητα να μπορέσουν να συγκεντρωθούν. Πώς έλυναν προβλήματα και έπαιρναν σοβαρές αποφάσεις; Ενδιαμέσως (μακρών και συνήθως ασήμαντων) τηλεφωνημάτων και επίλυσης (μικρών και ασήμαντων) “κρίσεων”. Ο μόνος από τους 12 που δεν δούλευε ή αποφάσιζε υπό αυτές τις συνθήκες ήταν κάποιος που δούελευε σπίτι του μιάμιση ώρα το πρωί πριν πάει στο γραφείο του!!!

Πολλοί βεβαίως θα πουν οτι δεν μπορούν να αποκοπούν όση ώρα χρειάζεται για να δουλέψουν, από το περιβάλλον τους. Έχουν υποχρεώσεις. Περιμένουν τηλέφωνα, τους περιμένει το αφεντικό, μπορεί να τους χρειαστεί η γυναίκα τους. Η απάντηση σε αυτό είναι μια:

4) Φτιάξτε την προσωπική σας ρουτίνα

Κανένας παραγωγικός και επιτυχημένος άνθρωπος δεν έχει πει ποτέ “δεν ξέρω πώς κάνω αυτά που κάνω”. Όλοι οι παραγωγικοί άνθρωποι ακολουθούν μια ρουτίνα. Δεν γίνεται αλλιώς. Απλή, πολύπλοκη, περίεργη, όπως και να είναι, ο καθένας έχει τη δική του, που δουλεύει για τον εαυτό του.

Η ρουτίνα, είναι πιο αξιόπιστη από την αυτοπειθαρχία. Η αυτοπειθαρχία είναι υπερεκτιμημένη. Όλα είναι θέμα συνήθειας.

Αν έχεις μια ρουτίνα τότε το μυαλό δεν έχει περιθώρια να κάνει κάτι άλλο, έχει ήδη πάρει το σωστό δρόμο, και μπορεί όλο να διοχετευθεί στα ταλέντα και τις εργασίες και όχι να αναλώνεται σε χίλιες δύο σκέψεις ή συμβάντα.

Τα συστήματα δουλεύουν γιατί κάνουν τα πράγματα αυτόματα και δεν “δοκιμάζουν” τα περιορισμένα αποθέματα θέλησης που ούτως ή άλλως όλοι έχουμε.

Υπάρχουν βιβλία που περιγράφουν την καθημερινότητα ανθρώπων που έχουν μείνει στην ιστορία για τα επιτεύγματά τους. Όλοι τους ακολουθούσαν μια συγκεκριμένη ρουτίνα κάθε μέρα, ο καθένας αυτή που του ταίριαζε – το σίγουρο είναι ότι δεν άφηναν το χρόνο τους στην τύχη γιατί τότε κάποιος ή κάτι θα τον άρπαζε!

Πώς φτιάχνει κανείς την προσωπική του ρουτίνα;

Με την θεωρία του “80/20″ και τα εξής τρία βήματα:

  1. Ποιές (λίγες) δραστηριότητες ευθύνονται για τις πολλές, τις περισσότερες επιτυχίες σας;
  2. Ποιές δραστηριότητες συνθλίβουν την παραγωγικότητά σας;
  3. Οργανώστε το πρόγραμμά σας έτσι ώστε να κάνετε περισσότερα από το 1 και όσα λιγότερα γίνεται από το 2.

5) Ορίστε τους στόχους της επομένης από την προηγουμένη

Έχει σημασία να ξυπνάμε γνωρίζοντας από την πρώτη στιγμή την σημαντικότερη δουλειά της ημέρας – πριν αρχίσουν να εισβάλλουν όλοι οι ψευτο-επείγοντες περισπασμοί και φλασάρουν τα μηνύματα στο inbox:

Το προηγούμενο βράδυ, κάποια στιγμή, ξεκαθαρίστε στο μυαλό σας το ένα ή δύο πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γίνουν την άλλη μέρα.

Σε αυτό βοηθάει αν η εργασιακή μέρα κλείνει και αυτή με ένα δικό της τελετουργικό: Με ένα back up στο pc, με καθάρισμα του γραφείου και με μια λίστα με τα επείγοντα της επόμενης μέρας.

Αν οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι και είναι γραπτοί αυξάνονται οι πιθανότητες να γίνουν πραγματικότητα.

Επίσης, όσοι το έχουν δοκιμάσει το ξέρουν: όταν γράφουμε τι έχουμε να κάνουμε την άλλη μέρα, αυτό μειώνει το άγχος και μας βοηθάει να απολαύσουμε το βράδυ μας.

Σύνοψη

  1. Κουράρετε τον εαυτό σας. Προθερμανθείτε. Φτιάξτε τη διάθεσή σας, μανατζάρετε τα συναισθήματά σας.
  2. Μην τσεκάρετε τα email σας το πρωί
  3. Πριν πιεστείτε να κάνετε κάτι γρήγορα, ξανασκεφτείτε αν είναι πράγματι απαραίτητο να γίνει.
  4. Συγκεντρωθείτε εξαφανίζοντας όλους τους περισπασμούς
  5. Δημουργήστε την προσωπική σας ρουτίνα
  6. Καθορίστε τους στόχους το προηγούμενο βράδυ

Η διαχείριση του χρόνου εξαρτάται από τα ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ και όχι από την ικανότητα ή την αυτοπειθαρχία. Όταν δουλεύουμε, πρέπει να νοιώθουμε απασχολημένοι αλλά όχι βιαστικοί ή πιεσμένοι. Τότε είναι που φτάνουμε στο απώγεια της παραγωγικότητάς μας και τότε είναι, που σύμφωνα με τους ειδικούς, αισθανόμαστε πληρέστεροι και πιο ευτυχείς και ήρεμοι.

1 Comment


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *