Skip to content

Μαύρο κουτί από τον Ιούλιο στα νέα οχήματα

Από τις 6 Ιουλίου 2022, όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων θα πρέπει να τοποθετούν στα νέα μοντέλα ένα σύστημα που θα παρακολουθεί τα δεδομένα χρήσης του αυτοκινήτου, προκειμένου να εξιχνιάζονται αναλυτικά τα ατυχήματα.

Φέτος από τις 6 Ιουλίου όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεούνται να τοποθετούν σε όλα τα νέα μοντέλα, ένα «μαύρο κουτί», ένα ανάλογο με των αεροπλάνων σύστημα παρακολούθησης και καταγραφής δεδομένων

Οι πληροφορίες που θα συλλέγουν οι παραπάνω ηλεκτρονικοί καταγραφείς δεδομένων (Electronic Data Recorders), είναι η ταχύτητα του οχήματος, η γωνία του τιμονιού, το φρενάρισμα, η χρήση ζωνών ασφαλείας, το αν ήταν ενεργοποιημένα τα συστήματα ασφαλείας, ακόμα και η κλίση ή η ολισθηρότητα του οδοστρώματος. Το νέο σύστημα θα έρθει στην αγορά ταυτόχρονα με το Intelligent Speed Assistance (ISA), μία άλλη έξυπνη λειτουργία που προειδοποιεί τους οδηγούς όταν υπάρχει παραβίαση του ορίου ταχύτητας, χωρίς όμως να επεμβαίνει στην ταχύτητα του αυτοκινήτου. 

Η ενσωμάτωση μιας εκδοχής του ISA στα οχήματα που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά τον Ιούλιο του 2022 προβλέπεται από τμήμα Ευρωπαϊκών Κανονισμών που εγκρίθηκαν επίσημα την Τετάρτη, 17 Νοεμβρίου 2021 και αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής φιλοδοξίας που είναι γνωστή ως «Vision zero», δηλαδή μηδενικοί θάνατοι στους δρόμους της Ευρώπης το 2050. Το ISA αναμένεται να μειώσει τις συγκρούσεις κατά 30% και τους θανάτους κατά 20%.

Τα νέα μοντέλα (αυτοκίνητα, φορτηγά και βαρέα φορτηγά) που θα βγούν στην αγορά τον Ιούλιο του 2022 στην Ευρώπη θα είναι όλα στάνταρ εξοπλισμένα με αυτό το σύστημα. Από τον Ιούλιο του 2024, όλα τα νέα οχήματα που θα βγαίνουν από το εργοστάσιο (ας είναι και παλαιότερα μοντέλα) θα διαθέτουν ISA. Ωστόσο, ο οδηγός θα μπορεί αν επιθυμεί να απενεργοποιεί το σύστημα πριν ξεκινήσει το όχημα.

Οι ηλεκτρονικοί καταγραφείς (Electronic Data Recorders) θα συλλέγουν στοιχεία και παραμέτρους, ώστε σε περίπτωση ενός ατυχήματος οι Αρχές να μπορούν να διαλευκάνουν τα αίτιά του (υπερβολική ταχύτητα, απότομη αλλαγή πορείας, κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κ.ά.).

Ειδικότερα, το «μαύρο κουτί» θα μπορεί να δώσει πολύτιμες πληροφορίες στην εξιχνίαση ατυχημάτων, καθώς με καταγεγραμμένα τα απαραίτητα δεδομένα η ανάλυσή τους θα δίνει πιο σαφή εικόνα για την υπαιτιότητα των εμπλεκομένων οδηγών σε συνάρτηση με τις συνθήκες (καιρικές, ποιότητα ασφάλτου, κλίση στροφής).

Σε παλαιότερη έρευνα, είχε αποδειχθεί πως οι οδηγοί που είχαν τοποθετήσει το μαύρο κουτί στο αυτοκίνητό τους ήταν πιο προσεκτικοί, συμμετείχαν σε λιγότερα τροχαία, από τους οδηγούς που δεν διέθεταν καταγραφέα δεδομένων, ενώ οι θάνατοι νέων οδηγών που είχαν το μαύρο κουτί στο αυτοκίνητό τους μειώθηκαν σχεδόν 30%.

Δεν θα έχουν πρόσβαση οι ασφαλιστικές εταιρείες, εκτός κι αν το θέλει ο οδηγός

Στο εν λόγω «Μαύρο Κουτί», πρόσβαση θα έχουν αποκλειστικά οι αρχές επιβολής του νόμου, αφήνοντας εκτός τις ασφαλιστικές εταιρίες. Επιπρόσθετα, μετά από κάθε ατύχημα θα καταγράφονται αυτόματα ο προαναφερόμενες πληροφορίες, ενώ παράλληλα θα ενημερώνονται και οι κατασκευαστές με τα στοιχεία αυτά. Οι αρχές υποστηρίζουν πως τα συγκεκριμένα δεδομένα θα είναι ανώνυμα, κάτι που σημαίνει πως δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ενδεχόμενη ταυτοποίηση του ιδιοκτήτη του οχήματος. 

Να σημειωθεί, ότι σε πολλές χώρες του εξωτερικού το μαύρο κουτί το τοποθετούν εδώ και πολλά χρόνια χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, παρακινούμενοι από τις ασφαλιστικές εταιρείες – όπως στη Μ. Βρετανία.

Έτσι, σε κάποιες χώρες του εξωτερικού, με τη σύμφωνη πάντα γνώμη του οδηγού, οι πληροφορίες αυτές διατίθενται και στις ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε ο πελάτης να απολαμβάνει μειωμένων ασφαλίστρων, αν αποδειχθεί ότι όντως οδηγεί προσεκτικά.

Περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα στη Μεγάλη Βρετανία διαθέτουν πλέον μαύρα κουτιά και ασφαλίζονται με τη λεγόμενη «τηλεματική ασφάλιση», που από το 2010 που πρωτοεμφανίστηκε,  κερδίζει συνεχώς έδαφος.  Μεγάλο ποσοστό οδηγών δείχνει διατεθειμένο να εγκαταστήσει στο αμάξι του ένα μαύρο κουτί, το οποίο σε μέγεθος δεν είναι μεγαλύτερο από ένα smartphone, εάν αυτό συνεπάγεται οικονομικό όφελος.

Δεν είναι λίγοι πάντως οι οδηγοί που όταν ερωτήθηκαν, παραδέχτηκαν πως και μόνο η ύπαρξη μαύρου κουτιού στο αμάξι, τους έχει «αναγκάσει» να είναι πολύ πιο προσεκτικοί όσο έχουν το τιμόνι στα χέρια τους, Επίσης, σχετική έρευνα έδειξε πως τα τελευταία έξι χρόνια, σε οχήματα με μαύρα κουτιά οι θάνατοι νεαρών οδηγών μειώθηκαν κατά το 1/3, ενώ τα ασφάλιστρα έχουν σημειώσει πτώση μέχρι και 37%.

Η παρανόηση που επικρατεί είναι ότι το μαύρο κουτί ωφελεί μόνο τους νεαρούς οδηγούς, οι οποίοι κατά κανόνα είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε κάποιο τροχαίο. Η πράξη έχει δείξει ότι εξίσου ωφελημένοι είναι οι οδηγοί ηλικίας άνω των 50 ετών έχοντας πετύχει με τη σειρά τους χαμηλότερα ασφάλιστρα μέχρι και 390 ευρώ κατά μέσο όρο (τα στοιχεία αφορούν στη Μεγάλη Βρετανία).

Συνεπώς, δεν προκαλεί καθόλου έκπληξη το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πενταπλασιαστεί οι πωλήσεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων αυτοκινήτων με μαύρο κουτί – σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου των Βρετανών ασφαλιστών (Biba).

Δεδομένου ότι όλο και περισσότερες ασφαλιστικές δίνουν την ευκαιρία στους πελάτες τους να καθορίζεται το ασφάλιστρο που θα πληρώνουν βάσει της οδηγικής τους συμπεριφοράς, ο όγκος των δεδομένων που έχει συγκεντρωθεί αυτή τη, σχεδόν δεκαετία, και αφορά την οδηγική συμπεριφορά, είναι ήδη τεράστιος και ιδιαίτερης σημασίας. Εάν μάλιστα, αποτελούσε αντικείμενο μελέτης, θα μπορούσαν να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τον τρόπο που οδηγεί ο μέσος άνθρωπος.

Δε λείπουν ωστόσο οι οδηγοί, οι οποίοι είναι κατηγορηματικοί και ξεκαθαρίζουν πως σε καμία περίπτωση, δε θέλουν να καταγράφονται όλες οι κινήσεις τους στην άσφαλτο, αφού μην ξεχνάμε πως το μαύρο κουτί αποθηκεύει ουσιαστικά τα πάντα, δηλαδή και όλες τις παραβάσεις που πιθανόν κάνει ένας οδηγός χωρίς απαραίτητα κάποια δυσάρεστη συνέπεια τη δεδομένη στιγμή.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *