"Μαύρο κουτί" στα αυτοκίνητα: αλλάζει τα δεδομένα στην ασφάλιση

18 Ιανουαρίου 2019

Υποχρεωτικά "μαύρα κουτιά" που θα καταγράφουν ό,τι γίνεται μέσα στο αυτοκίνητο, αυτοκίνητα που θα επιλέγουν μόνα τους την πιο.. ειδυλλιακή (!) διαδρομή για να παρκάρουν στο τέλος μόνα τους με την ηχητική εντολή "βρες πάρκινγκ" (!!), είναι μερικά απο αυτά που θα δούμε να συμβαίνουν - και μάλιστα στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

του Νίκου Εμμανουήλ

Χαμηλότερα ασφάλιστρα, μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους και ταχύτερη διαλεύκανση των συνθηκών ενός τροχαίου ατυχήματος προσφέρει το «μαύρο κουτί» του αυτοκινήτου (ναι, στα βήματα του περίφημου «μαύρου κουτιού» των αεροπλάνων), εξάρτημα που κατά τα φαινόμενα δε θα λείπει από κανένα νέο μοντέλο μέσα στα επόμενα χρόνια.

Όπως στα αεροπλάνα, έτσι και στα αυτοκίνητα, το μαύρο κουτί καταγράφει τα πάντα, από την ταχύτητα, τα φρεναρίσματα και την τοποθεσία του οχήματος, μέχρι την απόσταση που διανύθηκε, το χρόνο μέσα στον οποίο  διανύθηκε, όπως και το αν στο τιμόνι ήταν κάποιος τρίτος και όχι ο ίδιος ο οδηγός!

Πρόκειται για ένα σύνολο πολύτιμων πληροφοριών, οι οποίες μέχρι στιγμής συλλέγονται από κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες στο εξωτερικό, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του οδηγού, ώστε εκείνος να επωφεληθεί χαμηλότερου ασφαλίστρου και επιστροφής χρημάτων -  αν αποδειχθεί ότι όντως οδηγεί προσεκτικά. Ακόμα και το να οδηγεί κάποιος λιγότερα χιλιόμετρα σε πιο ασφαλείς δρόμους ή να αποφεύγει την οδήγηση κατά τη διάρκεια της νύχτας, του εξασφαλίζει χαμηλότερα ασφάλιστρα. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή στην πράξη κάποιος αποδειχθεί απρόσεκτος οδηγός, είναι πολύ πιθανό να κληθεί να βάλει το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη κατά την ανανέωση του συμβολαίου του!

Σε κάθε περίπτωση, με το περίφημο μαύρο κουτί οι εταιρείες είναι σε θέση να προβούν σε καλύτερη διαχείριση ζημιών και να προστατευτούν από περιπτώσεις απάτης.

Περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα στη Μεγάλη Βρετανία διαθέτουν πλέον μαύρα κουτιά και ασφαλίζονται με τη λεγόμενη «τηλεματική ασφάλιση», που από το 2010 που πρωτοεμφανίστηκε,  κερδίζει συνεχώς έδαφος.  Μεγάλο ποσοστό οδηγών δείχνει διατεθειμένο να εγκαταστήσει στο αμάξι του ένα μαύρο κουτί, το οποίο σε μέγεθος δεν είναι μεγαλύτερο από ένα smartphone, εάν αυτό συνεπάγεται οικονομικό όφελος.

Το μαύρο κουτί είναι σε θέση να εντοπίσει ακόμα και ένα κλεμμένο όχημα, βοηθώντας το έργο των αστυνομικών αρχών.

Δεν είναι λίγοι πάντως οι οδηγοί που όταν ερωτήθηκαν, παραδέχτηκαν πως και μόνο η ύπαρξη μαύρου κουτιού στο αμάξι, τους έχει «αναγκάσει» να είναι πολύ πιο προσεκτικοί όσο έχουν το τιμόνι στα χέρια τους, Επίσης, σχετική έρευνα έδειξε πως τα τελευταία έξι χρόνια, σε οχήματα με μαύρα κουτιά οι θάνατοι νεαρών οδηγών μειώθηκαν κατά το 1/3, ενώ τα ασφάλιστρα έχουν σημειώσει πτώση μέχρι και 37%.

Η παρανόηση που επικρατεί είναι ότι το μαύρο κουτί ωφελεί μόνο τους νεαρούς οδηγούς, οι οποίοι κατά κανόνα είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε κάποιο τροχαίο. Η πράξη έχει δείξει ότι εξίσου ωφελημένοι είναι οι οδηγοί ηλικίας άνω των 50 ετών έχοντας πετύχει με τη σειρά τους χαμηλότερα ασφάλιστρα μέχρι και 390 Ευρώ κατά μέσο όρο (τα στοιχεία αφορούν στη Μεγάλη Βρετανία).

Συνεπώς, δεν προκαλεί καθόλου έκπληξη το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πενταπλασιαστεί οι πωλήσεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων αυτοκινήτων με μαύρο κουτί - σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου των Βρετανών ασφαλιστών ασφαλιστών (Biba).

Δεδομένου ότι όλο και περισσότερες ασφαλιστικές δίνουν την ευκαιρία στους πελάτες τους να καθορίζεται το ασφάλιστρο που θα πληρώνουν βάσει της οδηγικής τους συμπεριφοράς, ο όγκος των δεδομένων που έχει συγκεντρωθεί αυτή τη, σχεδόν δεκαετία, και αφορά την οδηγική συμπεριφορά, είναι ήδη τεράστιος και ιδιαίτερης σημασίας. Εάν μάλιστα, αποτελούσε αντικείμενο μελέτης, θα μπορούσαν να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τον τρόπο που οδηγεί ο μέσος άνθρωπος.

Υποχρεωτικό το μαύρο κουτί σε όλα τα νέα αυτοκίνητα

Πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εισηγήθηκε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα να έχουν εγκατεστημένο υποχρεωτικά ένα άλλο μαύρο κουτί -παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιείται ήδη από τις ασφαλιστικές εταιρείες- προκειμένου ο όγκος των δεδομένων που θα συγκεντρώνεται να είναι στη διάθεση των Αρχών και να αξιοποιείται σε περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων (και μόνο), ώστε να αποδεικνύεται εύκολα και γρήγορα ποιος έφταιγε.

Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι φορές που στο παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις όπου ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου δε βρισκόταν καν στο όχημα την ώρα που εκείνο ενεπλάκη σε τροχαίο, κάτι που ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να αποδειχτεί στη συνέχεια, ενώ πλέον χάρη στο μαύρο κουτί, η αλήθεια θα λάμπει ευθύς εξ αρχής.

Δε λείπουν οι οδηγοί, οι οποίοι είναι κατηγορηματικοί και ξεκαθαρίζουν πως σε καμία περίπτωση, δε θέλουν να καταγράφονται όλες οι κινήσεις τους στην άσφαλτο, αφού μην ξεχνάμε πως το μαύρο κουτί αποθηκεύει ουσιαστικά τα πάντα, δηλαδή και όλες τις παραβάσεις που πιθανόν κάνει ένας οδηγός χωρίς απαραίτητα κάποια δυσάρεστη συνέπεια τη δεδομένη στιγμή.

Αξίζει να τονιστεί πως δε θα υπάρχει δυνατότητα απενεργοποίησής του και επί της ουσίας θα δημιουργεί ένα «προφίλ οδηγού» εν γνώσει του, το οποίο θα «ξέρει» για τον ίδιο περισσότερα από όσα γνωρίζει εκείνος για τον εαυτό του.

Η ψηφοφορία για να εγκριθεί ή όχι η πρόταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου θα λάβει χώρα μέσα στον Φεβρουάριο. Εάν περάσει, θα ισχύσει για όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς να εξαιρείται -όπως όλα δείχνουν- ούτε η Μεγάλη Βρετανία, ασχέτως Brexit. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δε, θα έχει να δούμε πόσο θα διαφοροποιηθούν ή όχι οι υπηρεσίες των ασφαλιστικών εταιρειών που χρησιμοποιούν ήδη το δικό τους μαύρο κουτί, όπως αναφέραμε παραπάνω, αλλά και εκείνων που δεν έχουν αντίστοιχη υπηρεσία μέχρι στιγμής.

"Αυτοκίνητο, βρες πάρκινγκ"

Η υποχρεωτική εγκατάσταση μαύρου κουτιού στα νέα οχήματα, δεν αποκλείεται να συνοδευτεί από άλλα «έξυπνα» συστήματα, μεταξύ των οποίων είναι η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης, χάρη στην οποία θα επιτυγχάνεται σημαντική μείωση ταχύτητας ή ακόμα και ακινητοποίηση του οχήματος εφόσον κάτι τέτοιο κριθεί απαραίτητο, ώστε να αποφευχθεί πιθανή σύγκρουση.

Ακόμα όμως και εάν δεν καταστεί δυνατό να αποφευχθεί η σύγκρουση, εξτρα εξωτερικοί αερόσακοι, οι οποίοι αναμένεται να ενσωματωθούν σταδιακά στα νέα μοντέλα θα μπορούν να εμποδίζουν τη σύγκρουση δύο αυτοκινήτων ανοίγοντας την κατάλληλη στιγμή και έχοντας την ικανότητα να ανυψώσουν το αυτοκίνητο μέχρι και οκτώ εκατοστά (!)

Αισθητήρες προειδοποίησης κόπωσης ή υπνηλίας του οδηγού θα αναλύουν την οδηγική του συμπεριφορά και θα είναι σε θέση να αντιληφθούν πότε εκείνος κινδυνεύει να χάσει τον έλεγχο του οχήματος εξ αιτίας των παραπάνω δύο πιθανών αιτιών, ώστε το ενσωματωμένο λογισμικό να τον προειδοποιήσει με κάποιο ηχητικό ή οπτικό σήμα και να σταματήσει για λίγο στην άκρη του δρόμου μέχρι να συνέλθει. Όσοι έχουν αποκτήσει πρόσφατα νέο αμάξι, έχουν ήδη διαπιστώσει αυτή την υπηρεσία και στη χώρα μας.

Η λειτουργία υποστήριξης έξυπνης ταχύτητας θα ενημερώνει τον οδηγό για το ανώτατο όριο ταχύτητας στους δρόμους στους οποίους κυκλοφορεί έτσι ώστε εάν το έχει ξεπεράσει, να αναγκαστεί να κόψει άμεσα ταχύτητα, αναβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο τους χάρτες που ήδη χρησιμοποιούν οι οδηγοί. Μάλιστα, στο προσεχές μέλλον, θα είναι σε θέση να υποδεικνύουν πλέον ασφαλέστερες διαδρομές ή δρόμους με πιο ειδυλλιακό τοπίο (!!) ή τέλος, διαδρομές με λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, μια λειτουργία ιδιαίτερα ωφέλιμη σε όσους ανθρώπους έχουν επιβαρυμένη υγεία.

Τα ταμπλό αυτοκινήτου με επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) δίνουν ήδη το «παρών» σε ορισμένα μοντέλα, ενώ υπολογίζεται ότι μέχρι το 2020 θα είναι εγκατεστημένα στο 70% των νέων αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους. Στόχος είναι να προβάλλουν όλες τις απαραίτητες για τον οδηγό πληροφορίες όσον αφορά την πορεία του οχήματος στο οπτικό του πεδίο χωρίς εκείνος να χρειαστεί να πάρει το βλέμμα του από τον δρόμο ούτε για ένα δευτερόλεπτο. Μάλιστα, αναμένεται να προστεθεί η δυνατότητα ηχητικών εντολών, ώστε όταν παραδείγματος χάρη, ένας οδηγός θα ψάχνει να παρκάρει, το μόνο που θα πρέπει να κάνει θα είναι να πει στο αμάξι του «Βρες πάρκινγκ» και εκείνο να τον οδηγεί στον πλησιέστερο χώρο στάθμευσης.

Η «διάγνωση» μηχανολογικών προβλημάτων που πιθανόν θα αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο θα είναι δυνατό να γίνεται από το ίδιο το αυτοκίνητο πολύ πριν φτάσει στο συνεργείο με τη βοήθεια του ενσωματωμένου software που θα διαθέτει, ενώ πάλι χάρη σε αυτό θα μπορεί να κλείσει μόνο του ραντεβού με τον τεχνικό ή ακόμα και να κάνει αναζήτηση μεταξύ των προσφορών που θα δέχεται ο οδηγός από ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να επιλέξει την πιο συμφέρουσα για εκείνον επιλογή.

Είναι σαφές ότι όλα τα παραπάνω «έξυπνα συστήματα» αποσκοπούν στη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους ετησίως στην άσφαλτο και παρά το γεγονός ότι τώρα φαντάζουν πολύ φουτουριστικά, οι ειδικοί του κλάδου εκτιμούν πως η ενσωμάτωσή τους στα νέα μοντέλα δε θα χρειαστεί περισσότερα από πέντε χρόνια.

Τέλος, για όσους τους νοιάζει -πέραν της ασφάλειας- και η αισθητική, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι επιστρατεύοντας την 3D εκτύπωση, θα μπορεί κάποιος να παραγγέλνει κυριολεκτικά "το αυτοκίνητο των ονείρων του", το οποίο θα έχει το σχέδιο και τα εξαρτήματα που εκείνος επιθυμεί επιλέγοντας από μια ευρεία γκάμα διαφορετικών εταιρειών και ενσωματώνοντας χαρακτηριστικά και λειτουργίες που θα καλύπτουν τις ανάγκες και θα φροντίζουν για την ασφάλειά του στην άσφαλτο. Βέβαια, ακριβώς επειδή θα πρόκειται για μοντέλο κατά παραγγελία, ο υποψήφιος αγοραστής θα καλείται να βάλει το χέρι πολύ πιο βαθιά στην τσέπη για να το αποκτήσει, όμως, σίγουρα θα αξίζει τον κόπο για όσους θα έχουν την εν λόγω οικονομική δυνατότητα.

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Μία απάντηση στο "Μαύρο κουτί" στα αυτοκίνητα: αλλάζει τα δεδομένα στην ασφάλιση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
ΕΑΕΕ: Μικρή αύξηση στην παραγωγή ασφαλίστρων

Η ΕΑΕΕ συνεχίζει την έρευνα σχετικά με την παραγωγή ασφαλίστρων (εγγεγραμμένα ασφάλιστρα συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων συμβολαίων) ανά μήνα μεταξύ των...

Close