Skip to content
FILE PHOTO: CMA CGM Louis Bleriot and a Maersk Line container ship pass through the Suez Canal in Ismailia, Egypt July 7, 2021. Picture taken July 7, 2021. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh

Νέες περιπέτειες για τους Ασφαλιστές

Θα κερδίσουν ή θα χάσουν οι Ασφαλιστές στην Ερυθρά Θάλασσα;

Σε νέες περιπέτειες μπαίνουν οι ασφαλιστικές που παρέχουν θαλάσσιες καλύψεις καθόσον συνεχίζονται οι επιθέσεις στους διαύλους της Ερυθράς Θάλασσας. Ναι μεν έχοντας αυξήσει τις τιμές των ασφαλίστρων, νομοτελειακά θα γράψουν αυξημένα κέρδη, όμως αυξάνουν και το ρίσκο να γράψουν πολύ περισσότερες ζημιές. Ας δούμε τι λέει η πρόσφατη μελέτη της Moody’s που παρακολουθεί στενά τα βήματα των εμπλεκόμενων ασφαλιστικών 

Έλενα Ερμείδου

Οι αυξήσεις στα ασφάλιστρα «πολεμικού κινδύνου», οι οποίες απαιτούνται για την κάλυψη των πλοίων έναντι ζημιών από συγκρούσεις πλοίων, από επιθέσεις στην περιοχή, ή ακόμα και από κατασχέσεις πλοίων, θα αυξήσουν τα κέρδη στο underwriting, αλλά ταυτόχρονα και τα σενάρια αύξησης των ζημιών, αναφέρει σε σχετική μελέτη της η Moody’s .

Μαχητής των Χούτι πάνω στο φορτηγό πλοίο Galaxy Leader στην Ερυθρά Θάλασσα τον περασμένο Νοέμβριο. Εικόνες: REUTERS

Σύμφωνα με την Moody’s ο κίνδυνος αυτός δεν αφορά όλους τους ασφαλιστές. Τουναντίον, κατανέμεται σε έναν σχετικά μικρό αριθμό ασφαλιστών και αντασφαλιστών, παγκοσμίως, μεταξύ αυτών τα Lloyd’s και τα Συνδικάτα που επικεντρώνονται σε πολύ εξειδικευμένες γραμμές καλύψεων. 

Οι ναυτιλιακές πάντα αγοράζουν καλύψεις πολεμικών κινδύνων, αλλά….

Οι ναυτιλιακές εταιρείες, μας ενημερώνει, είθισται να αγοράζουν ετήσιες καλύψεις πολεμικών κινδύνων μαζί  με τα συμβόλαια ασφάλισης θαλάσσιου κύτους, φορτίου και αστικής ευθύνης. Ο κίνδυνος του πολέμου παρέχει γενικές καλύψεις για απώλειες που σχετίζονται πάντα  με τον πόλεμο, ωστόσο δεν περιλαμβάνει καθορισμένες περιοχές υψηλότερου κινδύνου. 

… τα πράγματα αλλάζουν όταν ο κίνδυνος διακρίνεται σε καθορισμένες περιοχές διάπλου

Για να διατηρηθεί, ωστόσο η κάλυψη που σχετίζεται με τον πόλεμο κατά τον διάπλου των πλοίων σε καθορισμένες περιοχές, συμπεριλαμβανομένων τμημάτων της Ερυθράς Θάλασσας, οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν παρά να καταβάλλουν ένα πρόσθετο ασφάλιστρο κινδύνου πολέμου που καλύπτει τον χρόνο που απαιτείται για τον διάπλου του πλοίου από και προς σε καθορισμένο σημείο, διάρκειας συνήθως πέντε έως επτά ημερών. Προσθέτως, καλούνται ασυζητητί να εφαρμόσουν τυχόν μέτρα ασφαλείας, σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις του ασφαλιστή.  Οι ασφαλιστές έχουν την ικανότητα να αξιολογούν κάθε λεπτομέρεια κίνδυνου ξεχωριστά και να ορίζουν συγκεκριμένες τιμές και όρους. Οι ασφαλιστές, με σαφήνεια διευκρινίζει η Moody’s,  έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται άριστα τον κίνδυνο.

Μια ματιά στα σημεία και τις χρονικές διάρκειες

Μετά από επιθέσεις σε πλοία που διέσχισαν την Ερυθρά Θάλασσα στα μέσα Δεκεμβρίου 2023, πολυάριθμες ναυτιλιακές  ανακοίνωσαν ότι θα σταματήσουν την διέλευση των  πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι εκδόσεως νεωτέρας. Οι διελεύσεις μέσω του στενού Bab el-Mandeb – στο νότιο σημείο της Ερυθράς Θάλασσας– είναι σημαντικά χαμηλότερες από τα μέσα Δεκεμβρίου κα έπειτα. 

Μεγάλο μέρος αυτής της κίνησης έχει εκτραπεί γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας περίπου 10 ημέρες στο σύνολο του ταξιδίου. Τα πλοία που διέρχονται από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αυξήθηκαν σε 76 ημερησίως (μέσος όρος επτά ημερών) στις 31 Ιανουαρίου, από 48 ημερησίως στα μέσα Δεκεμβρίου.

Το σταυρόλεξο των ασφαλίστρων κινδύνου πολέμου

Με αυτά τα δεδομένα, τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου για τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα εκτινάχθηκαν απότομα από τα μέσα Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τις αναφορές της Moodys’ αναφέρονται αυξήσεις περίπου  0,7% έως 1% της αξίας του πλοίου. Τα υψηλότερα ασφάλιστρα αντικατοπτρίζουν τον  αυξημένο κίνδυνο και τα λιγότερα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. 

Γιατί το ασφάλιστρο συνδέεται με την διάρκεια διέλευσης

Ένας μικρότερος αριθμός πλοίων σημαίνει ότι το ασφάλιστρο ανά διέλευση πρέπει να είναι υψηλότερο για να δημιουργηθεί επαρκές απόθεμα κεφαλαίων που θα συμβάλλει ομαλά στην αποζημίωση των ασφαλιστών σε περίπτωση απώλειας. Αξιοσημείωτο ότι ορισμένες ασφαλιστικές παρέχουν εκπτώσεις επί του ασφαλίστρου αφού ολοκληρωθεί η μεταφορά και δεν έχει καταγραφεί συμβάν απώλειας. 

Αποφεύγουν Ισραήλ, ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο

Τώρα, εκτός από τις αυξήσεις των τιμών, οι ασφαλιστές λειτουργούν πολύ επιλεκτικά στους ποιους και τι φορτία θα καλύψουν στον διάπλου από την Ερυθρά Θάλασσα. Για παράδειγμα στο διάστημα αυτό, απέφευγαν να καλύπτουν πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ.

Ποιος θα υποστεί περισσότερες ζημιές, οι ασφαλιστές ή οι αντασφαλιστές;

Η Moody’s τέλος παρατηρεί ότι ο τρόπος που γίνεται η διαχείριση μέχρι σήμερα μειώνει τον κίνδυνο πολλαπλών ζημιών. Ένας τέτοιος κίνδυνος τονίζει είναι όταν τα πλοία συσσωρεύονται σε έναν λιμένα. Ωστόσο, συγκρίνοντας τους ασφαλιστές με τους αντασφαλιστές τονίζει ότι οι ασφαλιστές θα υποστούν περισσότερες ζημιές από τους αντασφαλιστές σε περίπτωση μέτριας σοβαρότητας ζημιάς! 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *