Η ασφαλιστική αγορά πρέπει να ξανασυστηθεί και να το κάνει δυναμικά, χωρίς περιττές μετριοφροσύνες και συντηρητισμούς
Γράφει: Κατερίνα Πετρίδη
«Θέλουμε να συνδεθούμε με τις νεότερες γενιές, όχι μόνο για να τους δείξουμε τι μπορούμε να προσφέρουμε, αλλά και για να τους προσκαλέσουμε να γίνουν μέρος ενός κλάδου, που είναι πολύ πιο δυναμικός και γεμάτος προοπτικές απ’ όσο μπορεί να φαντάζονται» δήλωσε ο Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, Πρόεδρος της ΕΑΕΕ, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 25th Insurance & Reinsurance Meeting της Ύδρας. Με λίγα λόγια εξέφρασε αυτό που προβληματίζει καιρό τώρα την ελληνική -αλλά και τη διεθνή- ασφαλιστική αγορά: οι νέοι δεν επιλέγουν τον κλάδο μας για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, με αποτέλεσμα να πάσχουμε από έλλειψη ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού, να μην μπαίνει «νέο αίμα» στις ασφαλιστικές εταιρείες.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Οι νέοι θεωρούν τον ασφαλιστικό κλάδο παλιομοδίτικο και πληκτικό και πιστεύουν ότι τα ασφαλιστικά προϊόντα είναι σύνθετα και δυσνόητα, σε αντίθεση με άλλους κλάδους, όπως ο τεχνολογικός και ο τραπεζικός, που φαντάζουν πολύ πιο ελκυστικοί. Επικρατεί ανάμεσά τους η αντίληψη πως πρόκειται για έναν πολύ συντηρητικό κλάδο, που αργεί πολύ να υιοθετήσει καινοτόμες πρακτικές και να προχωρήσει σε αλλαγές. Δεν καταλαβαίνουν πολύ καλά πώς λειτουργεί η ασφαλιστική αγορά, τι ακριβώς κάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, δεν γνωρίζουν ποιες ειδικότητες περιλαμβάνει ο κλάδος. Δυστυχώς αυτό ισχύει για όλες τις ηλικιακές ομάδες των πολιτών. Όπως δείχνει και η εξαιρετικά χαμηλή ασφαλιστική διείσδυση στη χώρα μας ο κόσμος δεν εκτιμά την αξία της ιδιωτικής ασφάλισης και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη σωστής επικοινωνιακής πολιτικής από την πλευρά των ασφαλιστικών εταιρειών. Επενδύουν στο χτίσιμο του brand τους, στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών τους, στη δημιουργία νέων προϊόντων, αλλά ξεχνούν να επενδύσουν στην προσέλκυση και διατήρηση ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού και δεν έχουν βρει ακόμη τον σωστό τρόπο να περάσουν τα μηνύματά τους στους πολίτες και δη στο νεανικό κοινό. Έτσι, σύμφωνα με μελέτη της Acord, οι millennials (γεννημένοι από το 1981 έως το 1997) αποτελούν το 75% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού, αλλά μόλις το 4% από αυτούς εξετάζει το ενδεχόμενο να εργαστεί στον ασφαλιστικό κλάδο. Το 80% των ασφαλιστικών εταιρειών διεθνώς θέλουν να προσελκύσουν νέα στελέχη κάτω των 30 ετών, αλλά μόνον οι μισοί από αυτούς το καταφέρνουν.
Πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η εικόνα; Πώς μπορεί η ασφαλιστική αγορά να γίνει ελκυστικός προορισμός για τους νέους; Κατ’ αρχάς να υπογραμμίσουμε πως τόσο οι millennials όσο και οι gen Z είναι οι γενιές που έχουν βιώσει τις μεγαλύτερες αλλαγές από οποιαδήποτε άλλη γενιά και έχουν μάθει να αναπτύσσονται και να εξελίσσονται μέσα από αυτές, καλλιεργώντας τα απαραίτητα προσόντα. Είναι γενιές πιο ευαισθητοποιημένες γύρω από τα κοινωνικά προβλήματα, θέλουν να συμμετέχουν στις λύσεις τους, να αφήσουν το αποτύπωμά τους. Θέλουν να εργάζονται σε οργανισμούς που αγκαλιάζουν τη διαφορετικότητα, προάγουν την ισότητα, νοιάζονται για τον πλανήτη και την προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Τέλος αποζητούν την ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική και την επαγγελματική τους ζωή.
Όπως αντιλαμβάνονται όσοι δραστηριοποιούνται ήδη στην αγορά μας, όλα τα παραπάνω περιγράφουν όσα προσφέρει και υπηρετεί ο ασφαλιστικός κλάδος. Είναι λοιπόν σημαντικό επικοινωνιακά να δοθεί έμφαση στο κοινωνικό προφίλ του κλάδου, στο ότι προστατεύει ανθρώπους και επιχειρήσεις από τις οικονομικές επιπτώσεις ζημιών και καταστροφών, παίζοντας ζωτικό ρόλο στην ευημερία των πολιτών και την ανάπτυξη των οικονομιών διεθνώς, στο ότι αναπτύσσει σημαντικές δράσεις με θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία και το περιβάλλον. Ο ασφαλιστικός κλάδος παίζει καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία ενός βιώσιμου κόσμου, καθώς στηρίζει οργανισμούς σε όλο το ταξίδι τους προς τη βιωσιμότητα, βοηθώντας τους να αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν όλους τους νέους κινδύνους που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες, τις περιβαλλοντικές ευθύνες, τη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας κ.ά. Ουσιαστικά οι ασφαλιστικές εταιρείες εκπαιδεύουν τις κοινωνίες και τις επιχειρήσεις στην ενσωμάτωση των κριτηρίων ESG στην καθημερινότητά τους, μοιράζονται τις γνώσεις και τις αξίες τους και γίνονται σύμμαχοι και συνοδοιπόροι με τους πελάτες τους προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Παράλληλα συμβάλλουν στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, προστατεύοντας ζωές και περιουσίες από κάθε ασφαλίσιμο κίνδυνο. Λειτουργούν σαν κυματοθραύστης απέναντι στα αναπάντεχα γεγονότα και σαν αόρατη κόλλα που κρατά αδιατάρακτη την κοινωνική συνοχή.
Όλα τα παραπάνω πρέπει να γίνουν γνωστά, να επικοινωνηθούν με έμφαση και πάθος στους νέους ανθρώπους. Οι συμβατικοί τρόποι επικοινωνίας δεν αποδίδουν πια. Οι νέοι δεν βλέπουν τηλεόραση, δεν διαβάζουν εφημερίδες και περιοδικά. Ο κόσμος τους περιστρέφεται γύρω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εκεί πρέπει να γίνει η προσπάθεια για την αλλαγή της εικόνας που έχουν διαμορφώσει οι νέοι για την ιδιωτική ασφάλιση. Η ασφαλιστική αγορά πρέπει να ξανασυστηθεί και να το κάνει δυναμικά, χωρίς περιττές μετριοφροσύνες και συντηρητισμούς. Τίποτα δεν μπορεί να συμβεί χωρίς ασφάλιση και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό με απλά και εύληπτα επιχειρήματα. Χωρίς ασφάλιση δεν μπορούν να γίνουν μεγάλα έργα, δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα, δεν μπορούν να μεταφερθούν εμπορεύματα, δεν μπορούν να λειτουργήσουν επιχειρήσεις, δεν γίνονται επενδύσεις. Χωρίς ασφάλιση ο άνθρωπος μένει απόλυτα εκτεθειμένος και ευάλωτος σε κάθε απρόβλεπτο, κινδυνεύοντας να χάσει τα πάντα και να μην μπορέσει ποτέ ξανά να ορθοποδήσει.
Πέρα από τη σωστή επικοινωνία του σημαντικού ρόλου που παίζει ο ασφαλιστικός κλάδος στην ευημερία των κοινωνιών και την ανάπτυξη των οικονομιών, είναι απαραίτητο να γίνει ένα «φρεσκάρισμα» στον τρόπο που λειτουργεί, στη νοοτροπία που επικρατεί, αν θέλει να προσελκύσει νέους ανθρώπους. Πρέπει να γίνει πιο ευέλικτος, καινοτόμος και ανοιχτός στις αλλαγές. Παράλληλα με το πλούσιο κοινωνικό του προφίλ, πρέπει να τολμήσει να αναπτύξει και το πιο τεχνοκρατικό του προφίλ, ενσωματώνοντας τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στη λειτουργία του, κάτι που σίγουρα συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας του στους νέους. Η υιοθέτηση ευέλικτων μορφών εργασίας, με συνδυασμό παρουσίας στο γραφείο και απομακρυσμένης εργασίας είναι επίσης ένα μεγάλο δέλεαρ, καθώς, όπως επισημάναμε η ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής είναι πολύ σημαντική για τις νέες γενιές.
Η προσέλκυση νέων ταλαντούχων ανθρώπων στην ασφαλιστική αγορά είναι δύσκολη αλλά όχι αδύνατη. Απλά χρειάζεται μία ουσιαστική «μετακίνηση» αφ’ ενός στον τρόπο που γίνονται τα πράγματα και αφ’ ετέρου στον τρόπο που επικοινωνούνται. Τα βασικά υλικά είναι εκεί και είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικά, αλλά οι παραδοσιακές συνταγές που ακολουθούνται είναι πια ξεπερασμένες. Χρειάζεται τόλμη για να δοκιμαστούν καινούργιες συνταγές, που θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
1 Comment
[…] προηγούμενο άρθρο μας με τίτλο «Νέο αίμα στις ασφαλιστικές: παγκόσμιο το πρόβλημα» αναφερθήκαμε στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι […]