Skip to content

Οι ασφαλιστικές συνέπειες της καθήλωσης των αεροπλάνων

Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) ανακοίνωσε ότι η παγκόσμια αεροπορική κίνηση έκανε βουτιά 60% το 2020 λόγω της πανδημίας σημειώνοντας ζημιές 370 δις δολαρίων για την αεροπορική βιομηχανία.

Το 2020 περίπου 1,8 δισεκατομμύρια επιβάτες επιβιβάστηκαν σε αεροπορικές πτήσεις παγκοσμίως, σε σύγκριση με 4,5 δις επιβάτες το 2019. Αυτό αντιστοιχεί σε τεράστιες οικονομικές απώλειες στη βιομηχανία της τάξης των 370 δις δολαρίων, ποσό στο οποίο πρέπει να προστεθούν επιπλέον 115 δις δολάρια ζημιές για τα αεροδρόμια και 13 δις για τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

Καθώς ο κορονοϊός άρχισε να εξαπλώνεται παγκοσμίως, η αεροπορική βιομηχανία «προσγειώθηκε» από τα τέλη Μαρτίου. Μετά τα διευρυμένα εθνικά lockdown μέχρι τον Απρίλιο ο συνολικός αριθμός επιβατών έπεσε 92% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Κατά μέσο όρο η διεθνής αεροπορική κίνηση σημείωσε μείωση 98%, ενώ οι εσωτερικές πτήσεις πτώση κατά 87%. Μικρή άνοδος σημειώθηκε κατά την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά ήταν βραχύβια.

Οι προκλήσεις για τις ασφαλιστικές εταιρείες 

Από τον Μάρτιο του 2020 που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας διακήρυξε το ξέσπασμα της πανδημίας του covid-19 σχεδόν όλα τα κράτη κήρυξαν κατάσταση έκτακτης ανάγκης και έλαβαν οικονομικά και κοινωνικά μέτρα για να μειωθεί η διάδοση του ιού.

Στο πλαίσιο αυτό η αεροπορική βιομηχανία υπέφερε από τις αρνητικές συνέπειες τέτοιων μέτρων ειδικά λόγω του γενικού ή μερικού κλεισίματος του εναέριου χώρου σε διάφορες χώρες και τη συνεπακόλουθη ακύρωση των περισσότερων προγραμματισμένων πτήσεων. Ταυτόχρονα, άλλες συνδεόμενες βιομηχανίες, όπως η ασφαλιστική βιομηχανία των αεροπορικών εταιρειών, αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις για την επιχειρηματικότητά τους.

Διάφορες αλλαγές  των πραγματικών συνθηκών της καθημερινής αεροπορικής δραστηριότητας, μετέβαλαν τα δεδομένα της αεροπορικής ασφάλισης. Πρώτον, υπήρξαν αλλαγές στη χρήση των ασφαλισμένων αεροσκαφών. Από τη στιγμή που οι περισσότερες εμπορικές και ιδιωτικές πτήσεις ακυρώθηκαν, ενώ οι πτήσεις cargo (μεταφοράς φορτίων) συνέχισαν κανονικά, κάποιες αεροπορικές εταιρείες προσάρμοσαν τα εμπορικά τους αεροπλάνα ώστε να εκτελούν πτήσεις cargo, μειώνοντας έτσι τις ζημιές που προέκυψαν από τα μέτρα λόγω της πανδημίας. Φυσικά οποιοσδήποτε αλλαγές χρήσεων και λειτουργίας θα πρέπει να επικοινωνηθούν ξεκάθαρα με τους ασφαλιστές προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τέτοιες αλλαγές δεν εξαιρούνται των καλύψεων, αν και, σε κάθε περίπτωση η λεπτομερής ανάλυση της κάθε πολιτικής είναι αναγκαία για να παρασχεθούν στους πελάτες χρήσιμες συμβουλές.

Από την άλλη πλευρά, με δεδομένο ότι οι περισσότερες εμπορικές και ιδιωτικές πτήσεις ακυρώθηκαν, τα πιο πολλά ασφαλισμένα αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος. Τα καθηλωμένα αεροσκάφη φέρνουν νέα επιχειρησιακά δεδομένα λόγω της έλλειψης χώρων στάθμευσης, της συντήρησης, της προετοιμασίας αποθήκευσης, της προστασίας των  αεροσκαφών από τρομοκρατικές επιθέσεις και από τις κλιματικές συνθήκες, όπως η υγρασία, ή τα αντίξοα εποχιακά καιρικά φαινόμενα.

Πέρα από την αύξηση του κόστους που σχετίζεται με τη στάθμευση και τη συντήρηση των καθηλωμένων αεροσκαφών, αυτό επέφερε και μια μείωση σε κάποια ρίσκα που σχετίζονται με τις πτήσεις, αλλά και μία αύξηση σε άλλα ρίσκα που σχετίζονται με το γεγονός ότι τα αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα. Συνεπώς σημειώθηκε μια ξεκάθαρη μεταβολή στο προφίλ του ρίσκου των αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Επιπλέον, οι ασφαλιστές των αεροπορικών εταιρειών θα πρέπει τώρα να αναλογιστούν σενάρια σύμφωνα με τα οποία κάποιες από τις ασφαλισμένες αερογραμμές μπορεί να βρεθούν νομικά υπόλογες για τη μετάδοση του ιού κατά τη διάρκεια των πτήσεων, εάν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας.

Οι ασφαλιστές της αεροπλοΐας μπορεί να αντιμετωπίσουν και άλλες προκλήσεις που προκύπτουν από την πανδημία του covid-19. Η συνολική οικονομική κατάσταση για την αεροπορική βιομηχανία θα καθορίσει αν τα ασφαλισμένα μέρη που εργάζονται στον κλάδο θα ανακάμψουν οικονομικά ή αν, έστω, θα επιδείξουν αρκετή σταθερότητα για να συνεχίσουν τις εργασίες τους και να πληρώνουν τα ασφάλιστρα που απαιτούνται για την ανανέωση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους. Πρέπει να σημειωθεί ότι, τουλάχιστον επί του παρόντος, δεν είναι πρόθυμοι όλοι οι ασφαλιστές να προσφέρουν κάλυψη ρίσκων που συνδέονται με τη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας και όταν προσφέρουν κάλυψη ζητούν αύξηση τουλάχιστον 20-25% των ασφαλίστρων.

Φυσικά, οι προκλήσεις μπορεί να αποτελέσουν μια ευκαιρία για τους ασφαλιστές και τους αντασφαλιστές να αναπτύξουν και να προσφέρουν νέα, προσαρμοσμένα προϊόντα που ικανοποιούν τόσο τις ανάγκες των ασφαλισμένων όσο και τους οικονομικούς στόχους της αεροπορικής ασφαλιστικής αγοράς. Λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις της πανδημίας για την αεροπορική βιομηχανία θα μπορέσουν οι ασφαλιστές να δημιουργήσουν πολιτικές με σαφείς και κατάλληλες διατυπώσεις για τα μέρη που εμπλέκονται σε ένα αεροπορικό ασφαλιστικό συμβόλαιο. Η χρήση των αναλυτικών εργαλείων ρίσκου για να ποσοτικοποιηθούν τα οικονομικά ανοίγματα και για την υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων των πελατών θα είναι ουσιώδη για να διασφαλιστεί η σωστή ανάλυση του ασφαλιζόμενου κινδύνου μέσα σε αυτές τις συνθήκες.

Τέλος, οι έγκαιρα διατυπωμένες και σωστές νομικές συμβουλές από εξειδικευμένους δικηγόρους, σύμφωνα με τους κατά τόπους ισχύοντες κανονισμούς και τις ιδιαίτερες συνθήκες σε κάθε περίπτωση θα βοηθήσουν τους ασφαλισμένους, τους ασφαλιστές και τους αντασφαλιστές να διαχειριστούν καλύτερα την ανανέωση των συμβολαίων και τις αξιώσεις που θα προκύπτουν από ζημίες που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *