Skip to content

Παράνομες Πρακτικές: Η Εποπτεία είναι το πρόβλημα

Η Πολιτεία δεν έχει τη βούληση να συγκρουστεί με το κατεστημένο των τραπεζών

Διαβάστε: Σταϊκούρας, Γεωργιάδης, Αχτσιόγλου στην 4η Εθνική Συνδιάσκεψη των Διαμεσολαβητών

Οι παράνομες πρακτικές διανομής ασφαλιστικών προϊόντων ήταν το θέμα του δεύτερου πάνελ στην 4η Εθνική Συνδιάσκεψη των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών. Αρκετά συζητήθηκε η πρακτική των τραπεζών να πωλούν υποχρεωτικές ασφαλίσεις (κυρίως δανείων) από ασφαλιστικές με τις οποίες συνεργάζονται χωρίς να επιτρέπουν στον ασφαλιζόμενο να επιλέξει την εταιρεία. Ενέργεια που αντιβαίνει στη νομοθεσία, ωστόσο ο βαθμός που τιμωρείται στην πράξη διαφέρει από χώρα σε χώρα. 

Αυτό τουλάχιστον δήλωσε ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Διαμεσολάβησης Ντομινίκ Σιζ, φέρνοντας ως παράδειγμα τη Γαλλία, όπου σε τράπεζες που δεν επιτρέπουν επιλογή ασφαλιστικής επιβάλλεται αυστηρό πρόστιμο. Δυστυχώς η ευρωπαϊκή οδηγία μπορεί να επιβάλλει μόνο την ενσωμάτωση των κανόνων δικαίου, το περίφημο «κοινοτικό δίκαιο», στη νομοθεσία της κάθε χώρας. Από εκεί και πέρα, το αν τηρείται αυτή η νομοθεσία, αφορά τις κατά τόπους εθνικές αρχές – όπως και την κουλτούρα του κάθε κράτους. Ακόμη και οι κατηγορίες ασφαλιστικών διαμεσολαβητών δεν είναι ίδιες ανά χώρα, όπως δεν είναι ίδιοι ούτε οι κανόνες εισόδου στο επάγγελμα, είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της BIPAR o οποίος διερωτήθηκε αν ελέγχεται στην Ελλάδα η τήρηση των υποχρεώσεων και πόση προθυμία υπάρχει στη χώρα μας για να εφαρμοστεί ο νόμος. 

Ανδρέου, Πρόεδρος Παγκύπριας Διαμεσολάβησης:”Η Πολιτεία δεν έχει τη βούληση να συγκρουστεί με το κατεστημένο των τραπεζών”

Κυριάκος Ανδρέου, Πρόεδρος Παγκύπριου Συνδέσμου Επαγγελματιών Ασφαλιστών:”Η Πολιτεία δεν έχει τη βούληση να συγκρουστεί με το κατεστημένο που ελέγχει μέρος της οικονομίας της κάθε χώρας”

Στην Κύπρο ο σύνδεσμος των διαμεσολαβητών έχει καταγγείλει, με συγκεκριμένα στοιχεία, τρία περιστατικά τραπεζών που επιβάλουν την ασφαλιστική της αρεσκείας τους. Η καταγγελία εδώ και πολλούς μήνες παραμένει υπο διερεύνηση. “Προφανώς δεν υπάρχει η ανάλογη βούληση από την Πολιτεία να συγκρουστεί, κατά κάποιο τρόπο, με ένα κατεστημένο το οποίο άμεσα ή έμμεσα ελέγχει μέρος της οικονομίας της κάθε χώρας”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Ανδρέου, Πρόεδρος των Ασφαλιστών στη Κύπρο.

Έχει μεγάλη σημασία οι διαμεσολαβητές να ενεργούν για την προστασία του καταναλωτή, να πιέζουν φορείς. Αν η αξία η οποία δίνει στη δουλειά του ο διαμεσολαβητής, είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που λαμβάνει από τα άλλα κανάλια διανομής σίγουρα αυτό ο καταναλωτής θα το ανταμείψει, κατέληξε ο  Ανδρέου. 

Αναφέρθηκε όμως και σε μια μελέτη που έκανε η EIOPA για το bancassurance στην Ευρώπη την οποία χαρακτήρισε «καταπέλτη» εναντίων των τραπεζών. Ο οργανισμός ερεύνησε τις συμβάσεις που έχουν οι ασφαλιστικές με τις τράπεζες και στη συνέχεια ρώτησε και τους ίδιους τους καταναλωτές για την εμπειρία τους. Συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα σύγκρουσης συμφέροντος μεταξύ τραπεζοασφαλιστικών και αμιγώς ασφαλιστικών προϊόντων (ίδιας κατηγορίας). Η κερδοφορία στα προϊόντα που πωλούν είτε οι ασφαλιστικές εταιρείες των τραπεζών, είτε αυτές που συνεργάζονται με τις τράπεζες, είναι πολύ υψηλότερη ενώ ταυτόχρονα το κόστος των προϊόντων δεν πάει πίσω προς όφελος του καταναλωτή. Κατά τα άλλα, η έρευνα εντόπισε σε διάφορες χώρες τη μη δυνατότητα επιλογής προϊόντος με το οποίο ο πελάτης πρέπει να καλύψει την πίστωση που παίρνει από την τράπεζα. 

Η EIOPA, η οποία και θεσμικά είναι το αρμόδιο συμβουλευτικό όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε ότι θα αποτανθεί στις αρμόδιες αρχές του κάθε κράτους, θα τονίσει αυτά τα προβλήματα και θα ζητήσει την περαιτέρω αυστηροποίηση των διαδικασιών, γιατί είναι προφανές ότι δεν υπάρχει η ανάλογη εποπτεία και ποινή την ώρα που γίνονται οι παραβάσεις –  θα ασκηθεί πίεση στην ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα όσα είπε ο Κυριάκος Ανδρέου.

Λύχρου: “Αν πρέπει να παρέχονται δώρα, ας παρέχονται τουλάχιστον από όλα τα Κανάλια Διανομής”

Η Δήμητρα Λύχρου, Πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος (ΕΕΑΕ)

Εκείνο που εμείς σαν διαμεσολάβηση λέμε με κάθε τρόπο είναι ότι η ασφάλιση δεν κοστίζει, αξίζει! Σε αυτό πρέπει πραγματικά να σταθούμε, γιατί εμείς μόνο μπορούμε να δώσουμε τη σωστή ενημέρωση σε βάθος, να διαγνώσουμε ανάγκες και να προσφέρουμε το κατάλληλο προϊόν. Αυτό ήταν η βασική κατεύθυνση και στόχος των ευρωπαϊκών οδηγιών. Δεν θέλουμε η επιλογή του καταναλωτή να οφείλεται μόνο στην τιμή του ή σε κάποιες άλλες παροχές που μπορεί να είναι, από ένα αφρόλουτρο μέχρι δωρεάν βενζίνη.

Αν οι εταιρείες εν τω μεταξύ εφαρμόζουν κάποιες, προσωρινές, στρατηγικές προώθησης προϊόντων που περιλαμβάνουν “δώρα”, θα πρέπει αυτά τα δώρα να διατίθενται από όλα τα κανάλια διανομής.

Εάν η εταιρεία έχει και διαδικτυακά κανάλια και συνεργάτες, θα πρέπει τα δώρα να παρέχονται και από τις δύο πλευρές. Αυτό ζητάμε, δήλωσε η Πρόεδρος της ΕΕΑΕ η οποία μάλιστα υπενθύμισε την ενεργό συμμετοχή των Σωματείων στη διαμόρφωση των όρων με τους οποίους ενσωματώθηκε στην Ελλάδα η Οδηγία του 2016, η οποία αφορούσε την προστασία του καταναλωτή μέσω διαφάνειας και σωστής ενημέρωσης. “Καταφέραμε τότε να περάσουμε κάποιες στοιχειώδεις αξίες” δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όσο για τις τράπεζες, είναι κοινό μυστικό ότι επιβάλλουν τους όρους τους στον πελάτη ο οποίος είναι και ο πιο αδύναμος σε αυτές τις συμβάσεις.

Η κ. Λύχρου υπενθύμισε ότι πριν χρόνια τα Σωματεία είχαν πετύχει να εκδοθεί εγκύκλιος από την Κεντρική Ένωση Τραπεζών με την οποία δινόταν κατευθυντήρια οδηγία στα καταστήματα να δέχονται το ασφαλιστήριο που προσκομίζει ο πελάτης που παίρνει το δάνειο. Παρόλα αυτά δεν τηρείται στην πράξη.

Γαβαλάκης: “Η Διαμεσολάβηση ζητά αυτά που ζητά η Ευρώπη – Η Εποπτεία είναι το πρόβλημα

Ο Δημήτρης Γαβαλάκης, Γενικός Γραμματέας ΕΕΑ, Πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης

“Είναι 20 χρόνια τώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δουλέψει σοβαρά  για να υπάρχουν κανόνες που εξασφαλίζουν αυτό που για εμάς τους επαγγελματίες το μαθαίνουμε από τη πρώτη μέρα. Ότι σε αυτή τη δουλειά μπορούμε να κάνουμε καριέρα αν ασχολούμαστε με το συμφέρον του πελάτη που έχουμε μπροστά μας. Αν ρωτήσουμε τον καταναλωτή τι θέλει, θα μας πει ότι θέλει διαφάνεια, ότι θέλει να μπορεί να ελέγχει τι γίνεται και να καταλαβαίνει τι γίνεται, θέλει κάποιον που θα του μιλήσει με βάση αυτά που χρειάζεται και όχι με βάση αυτό που για δικούς του λόγους θέλει να πουλήσει. Αφού αυτά θέλει ο καταναλωτής, είναι λογικό ότι αυτά θέλουμε κι εμείς γιατί με αυτά θα μεγαλώσουμε επαγγελματικά”. 

Δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν περιστατικά αστοχίας, όπως συβαίνει σε όλα τα επαγγέλματα, δεν μιλάμε για αυτό συνέχισε ο Δημήτρης Γαβαλάκης. Μιλάμε για τραπεζικά στελέχη που έχουν άλλα συμφέροντα, άλλη διάθεση, άλλους στόχους, ίσως και άλλες δυνατότητες. Οι τράπεζες το λένε καθαρά: “για να πάρεις αυτό το δάνειο πρέπει να πάρεις και αυτή την ασφάλιση”. Ο καταναλωτής θέλει να πάρει το δάνειό του, δεν θέλει να τους καταγγείλει και να το χάσει. Εμείς λοιπόν πρέπει να του μάθουμε τα δικαιώματά του. Αυτό αγωνιζόμαστε να κάνουμε, να ενημερωθεί, να το μάθει η κοινωνία, να δείξουμε την αξία του συμβούλου και να διεκδικήσουμε κι εμείς ισότιμα το μερίδιό μας.  Εμείς το μόνο που θέλουμε είναι ίσοι κανόνες Τους έχουμε; Η πράξη είναι το πρόβλημα, η Εποπτεία είναι το πρόβλημα” κατέληξε. 

Πρόεδρος BIPAR: Η ΕΕ ετοιμάζει κανόνες που αδικούν τους διαμεσολαβητές

Αίσθηση προκάλεσε και η παρατήρηση του Προέδρου της BIPAR, ότι αυτή την περίοδο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα πλαίσια της αναθεώρησης του Solvency II, σχεδιάζει ένα τεράστιο πλέγμα κανόνων για τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, κυρίως τα επενδυτικά, “τόσο πολύπλοκο και με τόσες απαιτήσεις που πραγματικά θα δυσκολέψει πολύ τους ασφαλιστικούς συμβούλους, αλλά όχι τις τράπεζες που είναι πολύ πιο έμπειρες και οργανωμένες σε τέτοιου είδους περιβάλλοντα”.  Αυτό σημαίνει άνιση μεταχείριση, δήλωσε, για αυτό και η BIPAR έχει ζητήσει από την Επιτροπή χρόνο για να εμπεδώσει τους κανονισμούς  και να διαπιστώσει αν όντως είναι αποτελεσματικοί, αποδοτικοί και ακριβείς. Αυτό έχει γίνει αποδεκτό από την Επιτροπή και είναι βεβαίως ένας τρόπος να αναβληθεί η αναθεώρηση της Οδηγίας.

O Dominique Sizes, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (BIPAR)

Τελειώνοντας, ο Πρόεδρος της BIPAR υπενθύμισε στους έλληνες διαμεσολαβητές το εξής: “Εμείς οι διαμεσολαβητές στην ουσία δεν πωλούμε προϊόντα, είμαστε Σύμβουλοι – και έτσι ακριβώς πρέπει να μας βλέπουν οι καταναλωτές. Ας σκεφτούμε ότι δεν πρέπει να βλέπουμε τις ασφάλειες μέσω τραπεζών ως ανταγωνιστές. Διότι οι τράπεζες δεν παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, είναι πολύ αδύναμες σε αυτόν τον τομέα, εμείς είμαστε ισχυροί σε αυτό και πρέπει να επιμείνουμε σ’ αυτή τη θέση και να πείσουμε και τους καταναλωτές για αυτό.”

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *