Skip to content

Ρεπορτάζ: Μεγαλώνει η ανησυχία των ασφαλιστικών για τις επιθέσεις σε έργα τέχνης

Οι επιθέσεις ακτιβιστών για το κλίμα σε μερικούς από τους πιο σημαντικούς και μεγάλους σε αξία πίνακες ζωγραφικής του κόσμου έχουν αυξήσει τις ανησυχίες των ασφαλιστικών εταιρειών σχετικά με αυτό το νέο είδος απειλής, και οι οποίες θεωρείται ότι θα οδηγήσουν σε υψηλότερα ασφάλιστρα ασφάλισης έργων τέχνης.

του Χρήστου Γαβαλά

Αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες εβδομάδες είναι απλό αλλά και αξιοσημείωτο: ακτιβιστές προσπαθούν να στρέψουν την προσοχή του κόσμου στην κλιματική κρίση, επιτιθέμενοι σε σημαντικά έργα τέχνης παγκόσμιου βεληνεκούς.

Ειδικότερα, πέταξαν σούπα ντομάτας στα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου αλλά και ένα μαύρο υγρό στο «Θάνατος και Ζωή» του Γκούσταβ Κλιμτ στο Μουσείο Leopold στη Βιέννη. Και αυτό για να διαμαρτυρηθούν για την συνέχιση της χρήσης ορυκτών καυσίμων.

Οι πίνακες ήταν τοποθετημένοι πίσω από γυαλί ή από μια οθόνη και ένας εκπρόσωπος της Εθνικής Πινακοθήκης ανέφερε ότι μόνο «μικρή ζημιά» έγινε στο πλαίσιο του πίνακα «Ηλιοτρόπια».

Το Μουσείο Leopold υπογράμμισε από τη μεριά του ότι ο πίνακας του Κλιμτ δεν υπέστη ζημιές, αλλά δεν απάντησε σε προτροπή του Reuters για περαιτέρω σχολιασμό.

Πολλοί στον κόσμο της τέχνης και των ασφαλίσεων, ωστόσο, λένε ότι μπορεί να είναι θέμα πλέον μόνο θέμα χρόνου έως ότου βανδαλιστούν έργα τέχνης, ειδικά εάν οι διαμαρτυρίες εξαπλωθούν πέρα από τον ακτιβισμό για το κλίμα.

Σχεδόν 100 γκαλερί, συμπεριλαμβανομένου του Guggenheim της Νέας Υόρκης και του Λούβρου του Παρισιού, εξέδωσαν νωρίτερα τον Νοέμβριο ανακοίνωση λέγοντας ότι οι ακτιβιστές «υποτιμούν σοβαρά το πόσο εύθραυστα είναι αυτά τα αναντικατάστατα αντικείμενα».

«Αυτή τη στιγμή είναι απλώς ακτιβιστές για την κλιματική αλλαγή, οι οποίοι είναι κυρίως φιλελεύθερα άτομα της μεσαίας τάξης τα οποία δεν σκοπεύουν πραγματικά να βλάψουν το έργο», δήλωσε ο Ρόμπερτ Ριντ, επικεφαλής του κλάδου τέχνης και ιδιωτών πελατών στην ασφαλιστική Hiscox.

«Αυτό για το οποίο ανησυχούμε είναι μήπως εξαπλωθεί και σε άλλες ομάδες διαμαρτυρίας που είναι λιγότερο… ευγενικές και οι οποίες μπορεί να υιοθετήσουν μια λιγότερο προσεκτική στάση».

Ακόμα κι αν το ίδιο το έργο δεν υποστεί άμεση ζημιά, το κόστος καθαρισμού για την επισκευή ενός πλαισίου και την επανατοποθέτηση μιας εικόνας μπορεί να φτάσει τις δεκάδες χιλιάδες δολάρια, δήλωσε ο Φιλίπο Γκουερίνι Μαράλντι, επικεφαλής καλών τεχνών στην μεσιτική Howden.

«Το προφίλ κινδύνου έχει αλλάξει τώρα. Οι ασφαλιστικές μπορεί να πουν ‘θέλω λίγα περισσότερα χρήματα τον επόμενο χρόνο’ και ‘τι κάνεις για να προστατεύσεις την τέχνη σου;’», είπε ο Μαράλντι, προσθέτοντας ότι και οι ιδιοκτήτες έργων τέχνης έγιναν επίσης πιο ανήσυχοι.

«Είχαμε ήδη πολλά αιτήματα από πελάτες που μπορεί να έχουν κομμάτια σε μουσεία, ζητώντας να αποσυρθούν».

Η αγορά ασφάλισης τέχνης παγκοσμίως κερδίζει περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια σε ασφάλιστρα. Οι τιμές ασφαλίστρων αυξήθηκαν κατά περίπου 5% το 2020 και το 2021 και παρέμειναν σταθερά φέτος, αλλά οι ασφαλιστικές αναμένουν ότι θα αυξηθούν.

Πίεση στα ασφάλιστρα

Οι ζημιές και τα επίπεδα διαθεσιμότητας ασφάλισης τείνουν να είναι αυτά που υπαγορεύουν το πού θα κινηθούν τα ασφάλιστρα.

Ανεξάρτητα από τις διαμαρτυρίες για το κλίμα, η αυξημένη συχνότητα πυρκαγιών και πλημμυρών που συνδέονται με την υπερθέρμανση του πλανήτη και η οποία φαίνεται να έχει εμπνεύσει τον ακτιβισμό είναι πιθανό να αυξήσει τα ασφάλιστρα το επόμενο έτος, δήλωσαν ασφαλιστικές και μεσίτες.

Ο πληθωρισμός συσσωρεύει επίσης και αυτός πιέσεις στα ασφάλιστρα.

Η Τζένιφερ Σιπφ, παγκόσμια επικεφαλής underwriting για έργα καλών τεχνών στην AXA XL, δήλωσε ότι αναμένει από τους αντασφαλιστές –που ασφαλίζουν τους ασφαλιστές– να αυξήσουν τις τιμές στην περίοδο ανανέωσης της 1ης Ιανουαρίου, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει την αγορά έργων τέχνης.

Μέχρι στιγμής οι επιθέσεις δεν έχουν οδηγήσει σε αξιώσεις αποζημίωσης, λένε ασφαλιστικές και μεσίτες. Αναφορικά με όσα συνέβησαν στο Μουσείο Leopold, δεν ήταν σαφές τί είχε συμφωνηθεί εξ αρχής αλλά η βρετανική κυβέρνηση είναι αυτή που επωμίζεται τους κινδύνους για τις μόνιμες συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, δήλωσε εκπρόσωπος της γκαλερί.

Τα μεγάλα μουσεία βασίζονται συχνά στις κυβερνήσεις για την παροχή οικονομικής ασφάλειας σε περίπτωση ζημιάς αντί να αναζητούν τα ίδια εμπορική ασφάλιση.

Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο βέβαια τα εμπορικά μουσεία και οι γκαλερί να αγοράζουν ασφάλιση τέχνης, με την χρήση της να είναι ωστόσο πιο διαδεδομένη στα μεγαλύτερα μουσεία των ΗΠΑ και λιγότερο στην Ευρώπη.

Τα ασφάλιστρα που πληρώνουν παρέμειναν σταθερά εν μέρει επειδή οι γενικότερες ανησυχίες για τρομοκρατικές επιθέσεις και βία είχαν ήδη ενισχύσει τα μέτρα ασφαλείας τα τελευταία χρόνια, με περισσότερα έργα να τοποθετούνται πίσω από τζάμια και να υιοθετούνται μέτρα όπως αυξημένος αριθμός φρουρών ασφαλείας και έρευνες σε τσάντες.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εμπορικές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν γίνει επίσης πιο επιφυλακτικές, με μια συγκεκριμένη ασφαλιστική που αρνήθηκε να κατονομαστεί να λέει ότι ασφάλιζε μόνο έργα τέχνης που βρίσκονταν πίσω από γυαλί.

Και παρά το γεγονός ότι πέντε ασφαλιστικές με τις οποίες επικοινώνησε το Reuters αποκάλυψαν ότι δεν συμπεριλαμβάνουν ακόμη τις κλιματικές επιθέσεις στον υπολογισμό των ασφαλίστρων, ορισμένοι καλλιτέχνες λένε ότι ήδη έχουν έρθει αντιμέτωποι με αυξημένο κόστος ασφάλισης.

Ο Τόμας Χάμπελ, πράκτορας της Γερμανίδας καλλιτέχνιδας ANTOINETTE, είπε ότι τα ασφάλιστρα για την κάλυψη της τέχνης της επρόκειτο να αυξηθούν κατά 12,5% το επόμενο έτος, σε σύγκριση με την αύξηση 3%-5% τα προηγούμενα τρία χρόνια.

Επιπλέον, το επιπλέον κόστος για την ασφαλή έκθεση ενός μεγάλου έργου τέχνης θα έφτανε τις 35.000 ευρώ για 100 τετραγωνικά μέτρα αντανακλαστικού γυαλιού, πέραν του κόστους για τη μεταφοράς και τη συναρμολόγηση.

«Δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά αυτά τα πρόσθετα έξοδα», είπε ο Χάμπελ.

Οι επιθέσεις μπορεί επίσης να επηρεάσουν την κρατική αποζημίωση – την κρατική ασφάλιση που καλύπτει μεγάλες γκαλερί όταν παρουσιάζουν έργα τέχνης που δεν κατέχουν, είπε ο Άνταμ Πριντό, διευθύνων σύμβουλος του μεσιτικού ασφαλίσεων έργων τέχνης, Hallett Independent.

Το Arts Council England, το οποίο παρέχει τέτοια αποζημίωση, ανέφερε σε σχολιασμό μέσω email ότι δεν μπορούσε να δώσει λεπτομέρειες για μεμονωμένες αξιώσεις, αλλά είπε ότι «μόνο ένας μικρός αριθμός ως επί το πλείστον δευτερευουσών αξιώσεων έχει υποβληθεί τα τελευταία δέκα χρόνια».

Πηγή: Reuters

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *