Skip to content

Σε θέση μάχης η Ευρώπη για την παραπληροφόρηση και τα fake news

Συνεδρίασε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Ψηφιακών Μέσων της κεντρικής Ευρώπης στην Πράγα στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, με αφορμή την συμπλήρωση ενός χρόνου από την σύστασή του.

του Χρήστου Γαβαλά

Στον πυρήνα των ομιλιών των καλεσμένων βρέθηκε η αποτίμηση της μάχης κατά της παραπληροφόρησης και των fake news, ειδικά τους μήνες που ακολούθησαν την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Όπως σημειώθηκε η αλλοίωση της πληροφορίας και η παραπληροφόρηση είναι μια απειλή την οποία η Ευρώπη λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη καθώς διαβρώνει την εμπιστοσύνη στη δημοκρατία και την τάξη που βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο. Οι δημοκρατίες πρέπει να είναι πολύ ακριβείς και μετρημένες στην αντιμετώπιση του ζητήματος, ωστόσο δεν μπορούμε να στραφούμε στην λογοκρισία.

Η Ευρώπη βρίσκεται σε κρίση εξαιτίας του πολέμου που διεξάγεται στα σύνορά της και χρειάζεται να κάνει το κάτι παραπάνω προκειμένου να βγάλει προς τα έξω την σωστή πληροφόρηση, να δείξει γεγονότα, να ακούσει και να μιλήσει στους πολίτες.

Δεχόμαστε επιθέσεις παραπληροφόρησης από το δικτατορικό καθεστώς του Βλάντιμιρ Πούτιν και σαν απάντηση η Πράγα εκθέτει τις ‘Ιστορίες Ευγνωμοσύνης’ για να ευχαριστήσει όλους τους πολίτες της Πράγας για την βοήθειά τους, σημειώθηκε αναφορικά με την θερμή υποδοχή των Ουκρανών προσφύγων.

Η Microsoft επισήμανε ότι σαν εταιρεία τεχνολογίας, διαθέτει 9.000 εργαζομένους για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και του cybersecurity και επενδύει πάνω από 1 δισ. δολάρια τον χρόνο σε R & D ώστε να χτυπηθεί το έγκλημα στον κυβερνοχώρο.

Από τον χώρο της δημοσιογραφίας, έγινε λόγος για ανάγκη εκπαίδευσης των δημοσιογράφων στα «εχθρικά περιβάλλοντα» καθώς όπως έδειξε και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ήταν πολύ κρίσιμο να γίνει επιτόπια διασταύρωση στο πεδίο της μάχης, να βρούμε ποιοι ήταν οι άνθρωποι και να βάλουμε ονόματα στα πρόσωπα. Πλέον οι δημοσιογράφοι δεν γράφουν απλά την αρχική εκδοχή του ρεπορτάζ τους. Πρέπει να συγκεντρώνουν αποδείξεις στο πεδίο και να τις διασταυρώνουν επίσης οι ίδιοι.

Η ομάδα fact checking του γαλλικού πρακτορείου ειδήσεων, στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία του λεγόμενου media literacy, της εκμάθησης δηλαδή του κοινού από μικρή ηλικία ώστε να μπορεί να πλοηγείται με ασφάλεια στα ψηφιακά περιβάλλοντα και να διαχωρίζει αυτό που είναι πιθανώς ψεύτικο από το αληθινό. Οι δημοσιογράφοι που κάνουν ψηφιακή έρευνα έχουν γίνει βασικό γρανάζι ενός newsroom, δίνοντας σημαντική στήριξη και πληροφόρηση στους υπόλοιπους.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *