Το 2025 χαρακτηρίζεται από σημαντικές εξελίξεις στην ευρωπαϊκή αγορά ασφάλισης αυτοκινήτου, οι οποίες αφορούν μεταξύ άλλων την τιμολόγηση των ασφαλίστρων και τις αποζημιώσεις των θυμάτων, αλλά και τις πρόσφατες αλλαγές στην ευρωπαϊκή νομοθεσία (τροπολογία Solvency II και οδηγία IRRD) και συμβάλλουν στην καλύτερη προστασία του καταναλωτή και στη διασφάλιση της σταθερότητας στην αγορά.
Ας ξεκινήσουμε φυσικά από τα καθ’ ημάς, με τη σημαντική νομοθετική ρύθμιση που καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση των αυτοκινήτων έναντι φυσικών καταστροφών στη χώρα μας από την 1ηΙουνίου. Ως εκ τούτου εάν διαπιστωθεί σε πιθανό έλεγχο ότι ένα όχημα δεν διαθέτει αυτή την κάλυψη, θα θεωρείται ανασφάλιστο και θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες ποινές.
Πέρα από τα εθνικά μας σύνορα, η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να έχει αυστηρούς κανόνες αναφορικά με τις απαιτήσεις στον τομέα της ασφάλισης αυτοκινήτου, ιδίως στον τομέα των εισαγωγών και της διασυνοριακής οδήγησης. Όσοι εισάγουν αυτοκίνητα σε ευρωπαϊκές χώρες πρέπει απαραιτήτως να φροντίζουν για τη σωστή ασφαλιστική τους κάλυψη, αν θέλουν να αποφύγουν νομικούς και οικονομικούς κινδύνους.
Νέοι κανονισμοί όσον αφορά τη φερεγγυότητα και τη συμμόρφωση, όπως π.χ. οι τροπολογίες στην οδηγία Solvency II, εφαρμόζονται σταδιακά. Κάποιες αλλαγές ισχύουν ήδη από τον Ιανουάριο του 2025, ενώ το περιθώριο για την πλήρη εφαρμογή φτάνει μέχρι και το 2027 για ορισμένες χώρες, όπως η Ιρλανδία.
Μία σημαντική τροπολογία αφορά την αλλαγή του υπολογισμού του περιθωρίου κινδύνου για τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις των ασφαλιστικών εταιρειών. Επίσης αλλάζει η κατηγοριοποίηση των μικρών και μη σύνθετων αναλαμβανόμενων κινδύνων, το κανονιστικό πλαίσιο για τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις, ενισχύονται οι αρμοδιότητες των εποπτικών αρχών αναφορικά με την πιθανά επιδεινούμενη φερεγγυότητα των εταιρειών, καθιερώνονται κάποια μακροπροληπτικά εργαλεία και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη βιωσιμότητα. Από την αναθεώρηση του Solvency II επηρεάζονται τόσο οι ασφαλιστές αυτοκινήτου όσο και οι επενδυτές.
Παράλληλα με τις τροπολογίες στο Solvency II εκδόθηκε και η οδηγία IRRD (Insurance Recovery and Resolution Directive), η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας του ασφαλιστικού κλάδου, στην προστασία των ασφαλισμένων και στη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβάλλοντας την υιοθέτηση μίας εναρμονισμένης προσέγγισης όσον αφορά τον σχεδιασμό για επίλυση και αποκατάσταση. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να διορίσουν αρχές, οι οποίες θα μπορούν να παρεμβαίνουν σε περίπτωση που διαπιστώνουν ότι κάποια (αντ)ασφαλιστική εταιρεία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της. Αυτές οι αρχές, σε συνεργασία με τις Εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού θα πρέπει να δημιουργούν «σχέδια επίλυσης» για ασφαλιστικές εταιρείες Ζωής και Ζημιών που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 40% της αγοράς του κάθε κράτους μέλους. Επίσης ασφαλιστικές εταιρείες που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 60% της αγοράς θα πρέπει να διαθέτουν και να επικαιροποιούν τακτικά δικά τους σχέδια αποκατάστασης, τα οποία θα περιλαμβάνουν μέτρα για την αποκατάσταση της οικονομικής τους θέσης, σε περίπτωση που προκύψει σχετικός κίνδυνος.
Στην Ουκρανία, την 1η Ιανουαρίου του 2025 τέθηκε σε ισχύ μία σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία αλλάζει ριζικά το τοπίο στην υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων για τα αυτοκίνητα. Μερικές από τις βασικές αλλαγές που επιφέρει είναι:
– η αύξηση του μέγιστου ορίου ασφαλιστικής κάλυψης, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι ουκρανικές προδιαγραφές αποζημίωσης με αυτά της υπόλοιπης Ευρώπης και να βελτιωθεί η προστασία των θυμάτων των τροχαίων.
– η εισαγωγή ενός υποχρεωτικού μοντέλου άμεσου διακανονισμού, σύμφωνα με το οποίο τα θύματα των τροχαίων μπορούν να αποζημιωθούν απευθείας από τη δική τους ασφαλιστική εταιρεία και όχι από την ασφαλιστική του υπαίτιου οδηγού.
Οι αλλαγές αυτές όπως είναι φυσικό αυξάνουν το κόστος της υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτου στην Ουκρανία, αλλά υπόσχονται ισχυρότερη προστασία και ταχύτερη διαδικασία αποζημίωσης.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο γίνονται προσπάθειες από την κυβέρνηση μετά το Brexit να καταργηθούν κάποιοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αύξαναν το κόστος της ασφάλισης αυτοκινήτου, γεγονός που θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της αγοράς και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό. Στις σημαντικότερες αλλαγές περιλαμβάνονται τα εξής:
– Οι ανασφάλιστοι οδηγοί παύουν να επωφελούνται από το βρετανικό Επικουρικό Κεφάλαιο, καθώς η πρακτική αυτή επιβάρυνε την τιμή των ασφαλίστρων.
– Αλλάζει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις διασυνοριακές απαιτήσεις αποζημίωσης, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους της ασφάλισης.
– Μετά το Brexit ενισχύεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς προσαρμόζονται στο νέο νομοθετικό καθεστώς, γεγονός που πιθανότατα θα οδηγήσει σε μειώσεις στις τιμές των ασφαλίστρων, προς όφελος των καταναλωτών.
– Επέρχονται αλλαγές στις διαδικασίες αποζημίωσης, καθώς με τους νέους κανονισμούς επιταχύνονται, μειώνοντας το λειτουργικό κόστος για τις ασφαλιστικές εταιρείες και κατά συνέπεια οδηγώντας σε πτώση των ασφαλίστρων.
– Προσαρμοζόμενοι στις κανονιστικές αλλαγές οι ασφαλιστές αναδιαμορφώνουν τους όρους των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, γεγονός που θα έχει συνέπειες στα επίπεδα κάλυψης και στα σχετιζόμενα κόστη.
No comment yet, add your voice below!