Skip to content

Στο επίκεντρο του τερματισμού της παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης οι ασφαλιστικές – Έλαβαν διαβεβαιώσεις ότι οι εξαγωγές σιτηρών θα διεξαχθούν δίχως κίνδυνο

«Δίχτυ προστασίας» με ουδέτερη ζώνη 10 ναυτικών μιλίων απλώνει η διεθνής κοινότητα στα πλοία που εξάγουν σιτηρά από την Ουκρανία μέσω της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προωθούνται τόσο από τη Ρωσία και την Ουκρανία, όσο και με την Τουρκία και τα Ηνωμένα Έθνη.

του Χρήστου Γαβαλά

Όπως μεταδίδει το Reuters, το οποίο έχει γνώση των διαπραγματεύσεων, η Ρωσία, η Ουκρανία, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Έθνη εργάζονται για τη σύναψη γραπτών συμφωνιών με την ελπίδα ότι αυτές θα διασφαλίσουν τις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες με επαρκή τρόπο ώστε να επαναλάβουν τις αποστολές σιτηρών και λιπασμάτων από τα ουκρανικά λιμάνια της Οδησσού, του Χορνομόρσκ και του Γιούζνι.

«Ελπίζουμε πολύ ότι αυτή η συμφωνία θα αυξήσει την κινητικότητα στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, Στέφαν Ντουζάρικ, μετά την επιμέρους συμφωνία επί των διαδικασιών. Η πρωτοβουλία λειτουργεί σε δοκιμαστική φάση τις τελευταίες δύο εβδομάδες.

Δέκα πλοία – που έχουν κολλήσει στην Ουκρανία από την έναρξη του πολέμου – έχουν αναχωρήσει με καλαμπόκι, σόγια και ηλιέλαιο. Δύο άδεια πλοία ταξίδεψαν στην Ουκρανία για να συλλέξουν αποθέματα.

Το μεγαλύτερο πλοίο μέχρι σήμερα, το Ocean Lion, πρόκειται να αναχωρήσει από το λιμάνι του Χορνομόρσκ για να παραδώσει 64.720 τόνους καλαμποκιού στη Νότια Κορέα, ανακοίνωσε το Κοινό Κέντρο Συντονισμού, το οποίο βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη, επιβλέπει τη συμφωνία και αποτελείται από Τούρκους, Ρώσους, Ουκρανούς και αξιωματούχους του ΟΗΕ.

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν επισημάνει ότι η εξαγωγική συμφωνία είναι μια εμπορική –όχι ανθρωπιστική– επιχείρηση που θα καθοδηγείται από την αγορά, ενώ όλα τα πλοία πρέπει να επιθεωρηθούν για να μετριαστούν οι ρωσικές ανησυχίες ότι θα μπορούσε κάποιος να κάνει λαθρεμπόριο όπλων στην Ουκρανία.

Ο Νιλ Ρόμπερτς, επικεφαλής του τμήματος Ναυτιλίας και Αεροπορίας στο Lloyd’s Market Association – που εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στην ασφαλιστική αγορά του Lloyd’s του Λονδίνου – είπε στο Reuters ότι ο κλάδος μπορεί τώρα να «διαδραματίσει τον ρόλο του».

«Η επιτυχημένη έξοδος πολλαπλών πλοίων ήταν πέρα από τη φαντασία των περισσότερων ανθρώπων μόλις πριν από λίγες εβδομάδες και το να φτάσουμε ως εδώ είναι εκπληκτικό», είπε. «Εφόσον επιτευχθούν πραγματικά οι στόχοι της πρωτοβουλίας των Ηνωμένων Εθνών, τότε αυτό θα ήταν κάτι που θα πρέπει να μείνει στην ιστορία».
Από τη μεριά της, η ναυτιλιακή και η ασφαλιστική βιομηχανία ήθελαν διαβεβαιώσεις ότι κάθε ταξίδι θα είναι ασφαλές χωρίς απειλή για θαλάσσιες νάρκες ή επιθέσεις στα πλοία και τα πληρώματά τους. 

«Τα μέρη δεν θα προβούν σε επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων ή άλλων πολιτικών πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων που συμμετέχουν σε αυτήν την πρωτοβουλία», φαίνεται ότι αναγράφεται στο έγγραφο της συμφωνίας. 

Πηγή μάλιστα του ασφαλιστικού κλάδου που μίλησε στο Reuters είπε ότι οι διαδικασίες «διαβάζονται ως ένα καθησυχαστικό σύνολο κανόνων. Θα μείνουν όμως όλες οι πλευρές σε αυτό;».

Με βάση τις συμφωνηθείσες διαδικασίες, το Κέντρο Συντονισμού θα παρέχει πληροφορίες σχετικά με την προγραμματισμένη κίνηση των πλοίων μέσω του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου, οι οποίες θα κοινοποιηθούν στη Ρωσία, την Ουκρανία και τον στρατό της Τουρκίας για την πρόληψη επεισοδίων. Στη συνέχεια, καθώς το πλοίο κινείται μέσω του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου, θα προστατεύεται από μια ζώνη ασφαλείας 10 ναυτικών μιλίων γύρω από αυτό.

Τα Ηνωμένα Έθνη και η Τουρκία μεσολάβησαν για την επίτευξη συμφωνίας τον περασμένο μήνα ώστε να επανεκκινήσουν οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία, ο τερματισμός των οποίων είχε πυροδοτήσει μια παγκόσμια επισιτιστική κρίση που σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη έχει οδηγήσει δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους στην πείνα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *