Skip to content
anasf-autok

Στο κατόπι των ανασφάλιστων οχημάτων

Γράφει: Έλενα Ερμείδου

Ο μηχανισμός εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων δημιουργεί θετικές προοπτικές για τον κλάδο αυτοκινήτου, τα οικονομικά του οποίου πρέπει να τονίσουμε πως σήμερα βρίσκονται σε δυσμενή θέση. Ο δείκτης ζημιών (loss ratio) για το οικονομικό έτος 2023 εκτινάχθηκε στο 61,27% από το 54, 56% το 2022 και στο 80,36% το 2023, συμπεριλαμβανομένων των αναλογιστικών αποθεμάτων, παρά την μείωση της συχνότητας ζημιών (αν και ελάχιστη) στο 9,58% από 9,96%.  Τα ανασφάλιστα οχήματα, αν πιαστούν και υπό την προϋπόθεση ότι θα ασφαλιστούν, θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της παραγωγής κλάδου αστικής ευθύνης κατά 5% μέχρι 7%, σύμφωνα με τις πρώτες  εκτιμήσεις, ωστόσο όχι απαραίτητα στον δείκτη ζημιών.

Δέκα χρόνια βγαίνουν και ξαναμπαίνουν στα συρτάρια των υπουργείων

Το πρόβλημα με τα ανασφάλιστα δεν έχει αντιμετωπιστεί από την έκδοση του νόμου (2014) περί υποχρεωτικότητας ασφάλισης αυτοκινήτου. Είναι ένα θέμα που όλοι μας γνωρίζουμε πώς από την έκδοση του νόμου επανέρχεται εδώ και 10 χρόνια, τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο.  Οι Αρχές διαβεβαίωναν ότι ο μηχανισμός διασταύρωσης των ανασφάλιστων οχημάτων θα λειτουργούσε από μήνα σε μήνα, από εβδομάδα, σε εβδομάδα, αλλά ο μηχανισμός σωστά δεν έχει δουλέψει μέχρι σήμερα.

Σήμερα μετά από την ολοκλήρωση της συνεργασίας των αρμοδίων υπουργείων και έργων βελτίωσης του μηχανισμού εντοπισμού των ανασφάλιστων, ο μηχανισμός δουλεύει και η αποστολή των ειδοποιητηρίων θα ξεκινήσει.

Οδηγίες από το  GOV

Οι πολίτες που θα λάβουν ειδοποιητήρια θα πρέπει να μπουν στη σχετική υπηρεσία, με τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet. Να βρουν το παράβολο που έχει δημιουργηθεί για το ανασφάλιστο όχημα με τον αριθμό πρωτοκόλλου της ειδοποίησης. Να πληρώσουν άμεσα το παράβολο ή να το εκτυπώσουν και να το πληρώσουν σε τράπεζα ή ηλεκτρονικά. Να ασφαλίσουν το όχημα τους σε οποιαδήποτε ασφαλιστική εταιρεία επιδεικνύοντας το πληρωμένο παραβόλο.

Ο Νόμος για τη διασταύρωση των ανασφάλιστων, τα πρόστιμα και τα επόμενα βήματα

Ο Νόμος αφορά στην ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου καθώς και την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858.

Στο πλαίσιο αυτό, ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης. Οι έλεγχοι θα διενεργούνται σε εξάμηνη βάση και, εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και ορίζονται τα εξής πρόστιμα

Πρόστιμα

Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης, 250 ευρώ για τα δίκυκλα. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.

Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται από την Αρχή που επιβάλλει το αντίστοιχο πρόστιμό της εντός 30 εργάσιμων ημερών. Σε περίπτωση αποδοχής της ένστασης, τα πρόστιμα διαγράφονται. Εφόσον εντός 10 εργάσιμων ημερών από την επομένη της κοινοποίησης της επιβολής προστίμου ή της απορριπτικής απόφασης επί της ένστασης, ο ιδιοκτήτης συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του αναφορικά με την ασφάλιση του οχήματος, τα σχετικά πρόστιμα διαγράφονται. Σημειώνεται ότι, μετά τη διαπίστωση παράβασης διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα από 3 έως 12 μήνες από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμμορφωθεί μέχρι το νέο έλεγχο, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος τα οποία επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

Δέκα χρόνια γκρίνιας

Επειδή ωστόσο επί 10 χρόνια ακούγονται και γράφονται τα ίδια περί των ανασφάλιστων που άλλοτε αριθμούσαν περί τις 600.000 – 700.000 και περισσότερα και σήμερα περί τα 500.000, περισσότερα θα γράψουμε αφού ξεκινήσουν να αποστέλλονται τα ειδοποιητήρια και ο μηχανισμός δουλέψει.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο μηχανισμός εντοπίζει τα ανασφάλιστα, τα πρόστιμα είναι απαιτητά και αν δεν πληρωθούν πάνε στην εφορία, ο μηχανισμός ωστόσο δεν εξασφαλίζει ότι τα πρόστιμα θα πληρωθούν και ότι οι ανασφάλιστοι οδηγοί θα ασφαλιστούν.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *