Skip to content

Τάσεις στην Παγκόσμια Ασφαλιστική Αγορά

O ΟΟΣΑ, Οργανισμός Ευρωπαϊκής Οικονομικής Συνεργασίας είναι ένας διεθνής οργανισμός με κράτη – μέλη, που προωθεί την δημοκρατία, την ελεύθερη αγορά και το διεθνές εμπόριο – στην ουσία ένα διεθνές φόρουμ όπου γίνεται μελέτη, ανάλυση και σύγκριση οικονομικών και εμπορικών πρακτικών, αγορών και τάσεων μεταξύ κρατών. Τον περασμένο Δεκέμβριο ο οργανισμός δημοσίευσε την ετήσια μελέτη του με τίτλο «Τάσεις στην Παγκόσμια Ασφαλιστική Αγορά 2014» η οποία, με στοιχεία από όλα σχεδόν τα κράτη του κόσμου, αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία για να κρίνει κανείς υπο ευρύτερη σκοπιά, την πορεία της αγοράς στη χώρα μας.

Σύμφωνα με την έκθεση λοιπόν έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι από τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου, μόλις το ένα τρίτο (Αυστραλία, Καναδάς, Εστονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία Ισραήλ, Μεξικό, Σουηδία, Ελβετία και Τουρκία σημείωσαν αύξηση παραγωγής στα ακαθάριστα ασφάλιστρα και στον κλάδο Ζωής και στις Γενικές.

Αντίθετα, σημαντική αύξηση εργασιών σημειώθηκε σε χώρες εκτός ΟΟΣΑ σε Ασία και Λατινική Αμερική, όπως η Κολομβία, η Νότια Αφρική, το Χονγκ Κόνγκ, όπου τα ασφάλιστρα ζωής αυξήθηκαν περισσότερο από 10%!

Στην Ευρώπη, Ελλάδα, Ιρλανδία και Ισπανία συνέχισαν να υφίστανται τις συνέπειες της ύφεσης στις αγορές τους.

Σύμφωνα με την έκθεση στη χώρα μας οι προοπτικές ανάπτυξης περιορίζονται από το υψηλό ποσοστό ανεργίας, τις μειώσεις μισθών και εισοδημάτων, την αύξηση της φορολογίας και την συνεχιζόμενη λιτότητα στην οικονομία. Ωστόσο ο κλάδος σημείωσε μια ελάχιστη βελτίωση στην κερδοφορία.

Ιταλία και Πορτογαλία διόρθωσαν τις παραγωγές το 2013, στον κλάδο ζωής ωστόσο γιατί στους λοιπούς τα ασφάλιστρα συνέχισαν να μειώνονται.

Αυτό σημαίνει ότι οι αγορές συμπεριφέρονται διαφορετικά ανάμεσα στις χτυπημένες από την κρίση, χώρες.

Στην Τουρκία, σημειώθηκε αύξηση στις γενικές λόγω εξελίξεων στον κλάδο οχημάτων όπου σημειώθηκε απελευθέρωση των ασφαλίστρων.

Στην…Ιαπωνία η εθελοντική ασφάλιση οχημάτων και η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης οχημάτων συνεισέφερε στην ανάπτυξη των γενικών ασφαλίσεων!

Στην Ελλάδα η μείωση των οχημάτων σε κυκλοφορία από το ξεκίνημα της κρίσης είχε ως αποτέλεσμα μείωση 10% των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων του κλάδου.

O μεικτός δείκτης (combined ratio) στους λοιπούς κλάδους στις περισσότερες χώρες ήταν κάτω του 100% το 2013, που σημαίνει ότι παρότι υπήρξε αστάθεια στα αποτελέσματα underwriting, δεν σημειώθηκαν μεγάλες απώλειες γενικώς.

Πιο συγκεκριμένα, στον κλάδο Ζωής στην Ιταλία, στη Πορτογαλία και στη Τουρκία, σημειώθηκαν υψηλά ποσοστά ανάπτυξης σε αντίθεση με το Βέλγιο όπου η αγορά βίωσε μείωση μεγαλύτερη του -20%, κυρίως λόγω των χαμηλών επιτοκίων καθώς και της αύξησης του φόρου στην ασφάλεια ζωής από 1.1% στο 2%.

“Πτώση” συνέβη σε Πολωνία και Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στην Αυστρία και την Ισπανία. Όμως η ανάπτυξη ήταν αρνητική και σε Ιρλανδία, Λουξεμβούργο , Νορβηγία και ΗΠΑ!

Γενικότερα, οι μεγάλες αγορές ζωής εκτός ευρώ (ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο και Κορέα) είχαν αρνητική ανάπτυξη ή περιορισμένη μετά από δύο χρόνια αύξησης. Ενώ οι μεγάλες αγορές εντός ευρώ (Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία) σημείωσαν αύξηση παραγωγής μετά από πτώση το 2011 και 2012!

Στις Γενικές Ασφαλίσεις, η αύξηση των ασφαλίστρων στον κλάδο οχημάτων που κατέστη δυνατή σε μερικές χώρες επηρέασε θετικά το γενικότερο μέσο όρο ωστόσο στην πλειοψηφία των χωρών ο υψηλός ανταγωνισμός είχε ως αποτέλεσμα περιορισμένη ανάπτυξη στα ασφάλιστρα.

Σημαντική ανάπτυξη σημειώθηκε σε Φιλανδία, Σουηδία, Λουξεμβούργο και Τουρκία. Αντίθετα μείωση σημειώθηκε σε Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία, τάση που ίσχυε και τα προηγούμενα χρόνια, αφού σε αυτές τις χώρες οι Γενικοί Κλάδοι σημειώνουν πτώση από το 2010 έως το 2013. Και εδώ οι χώρες εκτός ΟΟΣΑ σημείωσαν αύξηση με τη μεγαλύτερη να σημειώνεται σε Αργεντινή και Νότια Αφρική.

Η κερδοφορία «χτυπήθηκε» από τις χαμηλές αποδόσεις των επενδύσεων σε συνδυασμό με την ισχνή οικονομική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να περιοριστεί το εύρος των προϊόντων και εγγυήσεων που διαθέτουν οι εταιρίες. Τα επενδυτικά προϊόντα με αποδόσεις συνδεδεμένες με τις αγορές υπέστησαν ραγδαία πτώση τα τελευταία χρόνια.

Για όσο ακόμη παραμένει η οικονομική αβεβαιότητα η ζήτηση για ασφαλιστικά προϊόντα θα παραμείνει περιορισμένη. Σε συνδυασμό με τις πιέσεις στο εσωτερικό της βιομηχανίας, κυρίως στις γενικές ασφαλίσεις, και με τον ανταγωνισμό μεταξύ ασφαλιστικών εταιριών ζωής και τραπεζών για τις καταναλωτικές αποταμιεύσεις και επενδύσεις, το αποτέλεσμα θα είναι να συνεχιστεί η ανάγκη για μείωση λειτουργικών εξόδων και βελτίωση των επενδυτικών αποδόσεων, εφόσον τα περιθώρια για αύξηση ασφαλίστρων είναι εξίσου περιορισμένα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *