Το έργο ζωής της Βασιλικής Δανέλλη - Μυλωνά: Ι.Ο.ΑΣ

20 Ιανουαρίου 2021

Μια γυναίκα-πρότυπο, με διεθνείς διακρίσεις και αναγνώριση, η Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς", έχει εκπαιδεύσει γενιές Ελλήνων για τη σωστή συμπεριφορά στην οδήγηση συνεχίζοντας μέχρι σήμερα να προσφέρει πολύτιμο και αναντικατάστατο έργο σε ολόκληρη τη χώρα.

Συνέντευξη στον Χρήστο Γαβαλά

Η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς"

Η Βασιλική Δανέλλη μίλησε στο underwriter.gr για το έργο του οργανισμού ο οποίος, μέσω της βιωματικής και θεωρητικής εκπαίδευσης των νέων ανθρώπων, επιτυγχάνει καθοριστική συμβολή στη μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων στους ελληνικούς δρόμους:

«Γνωρίζουμε, πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι αυτό το "σπόρο" ή, για να το πούμε με πιο επίκαιρη ορολογία, το "εμβόλιο" της γνώσης και συνειδητοποίησης,  που με πολλή αγάπη προσφέρουμε, έχει αποτρέψει και θα συνεχίσει να αποτρέπει πολλά τραγικά, τα περισσότερα, άδικα συμβάντα και ότι, στο τέλος της ημέρας, της κάθε μέρας, το κάθε άτομο, άσχετα από ηλικία, θα φεύγει από το σπίτι και θα επιστρέφει "σώο και αβλαβές" στους αγαπημένους του», τονίζει χαρακτηριστικά.

Η προσπάθεια μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων στους δρόμους της Ελλάδας είναι αξιέπαινη, όποια και αν είναι η γενεσιουργός αιτία μιας τέτοιας ενασχόλησης. Ωστόσο, για την κα. Δανέλλη ήρθε να αποτελέσει την λυτρωτική διέξοδο της πιο ανεπιθύμητης συγκυρίας που θα μπορούσε ποτέ να βιώσει ένας γονιός: την απώλεια του ίδιου της του παιδιού, Πάνου που στην ηλικία των 22 ετών έχασε τη ζωή του στο  δρόμο Κορίνθου-Πατρών εξαιτίας ενός ασυνείδητου οδηγού.

Λίγες μέρες αργότερα, στις 15 Μαΐου του 2005 προχώρησε στην ίδρυση του Ινστιτούτου που έμελλε τα επόμενα χρόνια να μετατρέψει τη θλίψη της για το τραγικό συμβάν σε κινητήριο δύναμη.

«Αυτή η δύναμη μας βοήθησε και μας στήριξε για να παλέψουμε και να χτίσουμε, στο όνομα του αδικοχαμένου Πάνου Μυλωνά ένα Ινστιτούτο το οποίο είχε και έχει ως όραμά του, "έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα" και τo οποίο μέσω της δράσης του θα βοηθούσε να μη χάνονται άλλες ανθρώπινες ζωές στους δρόμους της χώρας μας», σημειώνει.

Δεκαπέντε χρόνια και πλέον πέρασαν και οι προσπάθειες φαίνεται ότι έχουν αποδώσει καρπούς. Και αυτό γιατί η στατιστική απεικόνιση της τελευταίας δεκαετίας δείχνει ότι οι θάνατοι στους ελληνικούς δρόμους έχουν μειωθεί κατά 44% ενώ οι σοβαροί τραυματισμοί ακόμα περισσότερο, κατά 63%.

Σε βάθος μάλιστα 20ετίας, το ίδιο ποσοστό μείωσης, κατά 63% δηλαδή εμφανίζουν και οι θάνατοι.

Δεν χωράει αμφισβήτηση -ξεκαθαρίζει η κ. Δανέλλη - ότι στη μεγάλη αυτή μείωση που σημειώθηκε βοήθησαν οι νέοι, σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, καθώς προστέθηκαν περισσότερα από 2,5 χιλιάδες χιλιόμετρα. Ωστόσο, αυτό αφορά μόνο στον κύριο κορμό του οδικού δικτύου της Ελλάδας και όχι στους επαρχιακούς δρόμους που παραμένουν σε κατάσταση χειρότερη της μέτριας, αυτή τη στιγμή. Αυτό σε συνδυασμό με την επιθετική φύση που χαρακτηρίζει την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων, καθιστά μονόδρομο την εστίαση στην εκπαίδευση με παράλληλες δράσεις ευαισθητοποίησης προκειμένου να επιτευχθεί το αποτέλεσμα της μείωσης των θανάτων.

Στιγμιότυπο από βιωματικό σεμινάριο οδηγικής συμπεριφοράς του ΙΟΑΣ

H σημαντική συμβολή του Ινστιτούτου σε αυτό το επίτευγμα έγκειται κυρίως στις εκπαιδεύσεις παιδιών, νέων και ενηλίκων, καθώς μόνο στα τελευταία δέκα χρόνια έχουν εκπαιδευτεί περισσότεροι από 240.000 μαθητές ενώ άλλοι τόσοι περίπου υπολογίζεται ότι έχουν εκτεθεί στα μηνύματα του Ινστιτούτου είτε μέσα από καμπάνιες στα ΜΜΕ είτε μέσα από ανοιχτές δράσεις που διοργανώνονται σε δήμους και ΟΤΑ.

Όπως τονίζει η Βασιλική Δανέλλη η μεγαλύτερη δικαίωση έρχεται «όταν βλέπουμε τα παιδιά να παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα και να κρέμονται από τα χείλη των εκπαιδευτών μας, να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες» αλλά και «όταν βρισκόμαστε σε εξωτερικές δράσεις και έρχονται για  να μας πουν ότι ακόμα θυμούνται πως κάποτε επισκεφτήκαμε το σχολείο τους ή την εταιρεία τους και όσα τους μάθαμε τα χρησιμοποιούν και τα ακολουθούν στην καθημερινότητά τους, γιατί αυτό που έμαθαν χάρη στο Ι.Ο.ΑΣ. πλέον τους έχει γίνει συνείδηση».

Ποια είναι όμως η σχέση του Ινστιτούτου με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών;

Στιγμιότυπο εκπαίδευσης μαθητών από τον ΙΟΑΣ

Πολύ στενή διαβεβαιώνει η κα Δανέλλη μιλώντας στο underwriter.gr, εξηγώντας ότι η οδική ασφάλεια και η ασφάλιση αποτελούν τις δυο όψεις του ίδιου νομίσματος αφού το ένα έχει να κάνει με την πρόληψη ενώ το δεύτερο με το τί ακολουθεί το όποιο τροχαίο συμβάν. Γίνεται επομένως αντιληπτό ότι τόσο το Ι.Ο.ΑΣ. όσο και η ΕΑΕΕ έχουν ουσιαστικά τον ίδιο στόχο: τον μηδενισμό των τραυματισμών και των τροχαίων δυστυχημάτων.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η πιο πρόσφατη συνεργασία των δυο πλευρών στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ψηφιακής Δημιουργίας για την Οδική Ασφάλεια ο οποίος διοργανώνεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με το τμήμα της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Μέσα από αυτόν το διαγωνισμό οι μαθητές δημιουργούν ταινίες και βίντεο σποτ, όπως και ψηφιακές δημιουργίες σχετικά με την Οδική Ασφάλεια. Ήδη, ανακοινώθηκε και τρέχει ο 4ος διαγωνισμός όπου αναμένονται δηλώσεις συμμετοχής μέχρι τις 10 Μαΐου 2021.

Η εκπαίδευση, τονίζει η Πρόεδρος του ΙΟΑΣ, δεν θα πρέπει να μένει μόνο στις γνώσεις αλλά και να προχωράει στην προσπάθεια αλλαγής συμπεριφορών μέσα από προγράμματα επιστημονικά που θα ακολουθούν σύγχρονες πρακτικές για βιωματική μάθηση. Έτσι μόνο εκτιμά πως θα διαμορφωθούν χαρακτήρες που θα έχουν ως κύριο μέλημά τους όχι μόνο την προστασία της δικής τους ζωής αλλά και αυτής των συμπολιτών τους.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το έργο του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας επεκτείνεται και στις υποδομές της χώρας με παρεμβάσεις που ενισχύουν την ασφάλεια με ουσιαστικό τρόπο. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών με υπερυψωμένους βραχίονες σε σημαντικά σημεία στο κέντρο της Αθήνας, ειδικότερα σε κεντρικές λεωφόρους όπως είναι η Πανεπιστημίου και η Ακαδημίας.

Η αναγνώριση της επιστημονικής προσέγγισης και του έργου του Ινστιτούτου έχει φέρει την συμμετοχή του σε όλους τους θεσμικούς φορείς της Ελλάδας που ασχολούνται με το ζήτημα της καλυτέρευσης των συνθηκών στους δρόμους, όπως στο Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας ενώ οι εισηγήσεις του έχουν προωθηθεί προς τις Μόνιμες Επιτροπές της Βουλής των Ελλήνων και συνεργατικά σχήματα έχουν διαμορφωθεί από κοινού με συναρμόδια υπουργεία (Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Παιδείας και Δικαιοσύνης) αλλά και με την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη χώρα μας.

Ποιος είναι ο επόμενος μεγάλος στόχος που προς στιγμή μένει ημιτελής λόγω κορωνοϊού και… γραφειοκρατίας; Η προσπάθεια δημιουργίας στην Ελλάδα ενός Πρότυπου Εθνικού Κέντρου Αναφοράς για την Οδική Ασφάλεια.

«Είναι ένα έργο που αποτελεί προσωπικά για εμένα ‘έργο ζωής’ αλλά είναι και ένα βασικό εργαλείο για την επίτευξη του οράματος μας να εκπαιδεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο στην Οδική Ασφάλεια για "έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα". Παρόλο που η προσπάθεια αυτή έχει παγώσει προς το παρόν, δεν τη σταματάμε και δεν την εγκαταλείπουμε και θα συνεχίσουμε να αναζητούμε πόρους και υποστηρικτές», καταλήγει η Βασιλική Δανέλλη.

Η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά έχει σπουδάσει Οικονομικά, και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και σε θέματα Yπηρεσιών Δικτύων Νέας Τεχνολογίας και Εφαρμογών Τηλεματικής. Διετέλεσε Διευθύντρια του Έργου Ανάπτυξης-Αξιοποίησης ISDN στον ΟΤΕ και Διευθύντρια του Έργου Εφαρμογών Τηλεματικής & Νέων Υπηρεσιών του ΟΤΕ.  Από τις 12 Μαΐου 2005 είναι Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» που ιδρύθηκε μετά τον άδικο θάνατο του γιού της Πάνου. Αφιερώθηκε στην ευαισθητοποίηση πολιτών και φορέων για την ενδυνάμωση της Κουλτούρας και Παιδείας Οδικής Ασφάλειας. Έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και στην Ευρώπη (όπως το Βραβείο Γυναικείας Κοινωνικής Προσφοράς από το Σύνδεσμο για τα Δικαιώματα της Γυναίκας, 2011, Βραβείο Ευρωπαίου Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, από τη Σουηδική Κυβέρνηση για τη συμβολή της στη δημιουργία του ISO 39001 κ.ά.). Εκπροσωπεί το Ινστιτούτο στον ΟΗΕ (ECOSOC) και είναι μέλος στο UN HLP Advisory Board προεδρεύοντος του Jean Todt, προέδρου της FIA και UN SG Special Envoy for Road Safety.

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
H Interamerican συνοδοιπόρος του CSR Hellas

H Interamerican, κύριο μέλος του CSR Hellas από το 2007 (τότε Ελληνικό Δίκτυο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης), υποστήριξε την εκδήλωση εορτασμού...

Close