Το όχημα του μέλλοντος είναι βγαλμένο από το… παρελθόν

8 Αυγούστου 2019

Την επανάσταση αναμένεται να φέρουν τα ηλεκτροκίνητα αυτοοδηγούμενα οχήματα στις μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο, και μάλιστα σε λιγότερο από είκοσι χρόνια από τώρα. Αυτό έχουμε κουραστεί να το διαβάζουμε  - όμως όπως όλα δείχνουν, μάλλον ισχύει και είναι αναπόφευκτο. Τα επόμενα χρόνια, τα σημερινά οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα θα αρχίσουν να αποσύρονται και στην άσφαλστο, θα διαμορφωθεί μια εντελώς διαφορετική εικόνα.  

Γράφει: Νικόλας Εμμανουήλ

Όσο φουτουριστική και αν φαντάζει αυτή η νέα πραγματικότητα, δεν είναι καθόλου βγαλμένη από το μέλλον, αλλά από το παρελθόν, αφού στις αρχές του 20ού αιώνα υπήρξε μια σύντομη χρονική περίοδος κατά την οποία το ηλεκτρικό αυτοκίνητο γνώρισε ημέρες δόξας στις Ηνωμένες Πολιτείες, αποτελώντας σύμβολο status - περιζήτητο από την καλή κοινωνία και τους οικονομικά ευκατάστατους.

Με μια ματιά στην παραπάνω φωτογραφία, τραβηγμένη το 1900 όπου απεικονίζεται η 5η Λεωφόρος της Νέας Υόρκης, θα προσέξει κανείς μόνο άμαξες και ούτε ένα αυτοκίνητο.

Μόλις 13 χρόνια αργότερα, το 1913 -οπότε τραβήχτηκε η παρακάτω φωτογραφία- η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική, αφού οι άμαξες έχουν ήδη δώσει τη θέση τους στα αυτοκίνητα, τα οποία έχουν κατακλύσει την πιο διάσημη λεωφόρο του κόσμου, ενώ δε χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια μέχρις ότου οι άμαξες να αποσυρθούν εντελώς.

Το ένα τρίτο των αυτοκινήτων που κινούνταν τότε στους δρόμους της Νέα Υόρκης ήταν ηλεκτρικά, ενώ είχε δημιουργηθεί μέχρι και στόλος ηλεκτρικών ταξί. Αξίζει να αναφερθεί πως ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν τόσο στους δρόμους του Λος Άντζελες όσο και του Σίδνεϊ, ενώ ιδιαίτερα αγαπητά ήταν κυρίως στις γυναίκες των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων, οι οποίες σιχαίνονταν τα θορυβώδη βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που έβγαζαν δύσοσμα καυσαέρια.

Πέραν των παραπάνω δύο χαρακτηριστικών τους, όμως, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν πιο εύκολα στον χειρισμό, ενώ η διαδρομή ήταν πιο ξεκούραστη συγκριτικά με τα αυτοκίνητα που κινούνταν με ατμό ή βενζίνη, κερδίζοντας, έτσι, την προτίμηση και των αντρών. Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχαν εγκαταστήσει σταθμούς φόρτισης στα σπίτια τους, ενώ και τα συνεργεία επέτρεπαν να φορτίσει κάποιος την μπαταρία του αυτοκινήτου του κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Το υψηλό κόστος, βέβαια, ήταν αυτό που απεδείχθη η «αχίλλειος πτέρνα» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφού ήταν σχεδόν το τριπλάσιο. Όταν λοιπόν το 1908 ο Χένρι Φορντ λάνσαρε το Model T, αυτό αποτέλεσε την αρχή του τέλους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το 1912 ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο κόστιζε περίπου 650 δολάρια, ενώ ένα ηλεκτρικό 1.750 δολάρια αντίστοιχα.

Επιπλέον, η βαθμιαία πτώση στην τιμή της βενζίνης, η κατασκευή καλύτερων δρόμων, αλλά και η επιθυμία των πολιτών να μπορούν να πραγματοποιούν μακρινά ταξίδια με το αυτοκίνητό τους, χωρίς να αγχώνονται μην ξεμείνουν από μπαταρία, συνετέλεσαν στο να παρακμάσουν και να εξαφανιστούν τελικά όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους δρόμους των Ηνωμένων Πολιτειών μέχρι το 1935.

Έπρεπε να περάσουν σχεδόν σαράντα χρόνια, ώστε να αναζωογονηθεί το ενδιαφέρον των εταιρειών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να αρχίσουν πάλι να «ψάχνονται» προς αυτή την κατεύθυνση αν και τα αντίστοιχα οχήματα που κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70 υστερούσαν σε πολλά σημεία σε σχέση με τους προκατόχους τους στις αρχές του 20ού αιώνα.

Σήμερα οι κατασκευάστριες εταιρείες υπόσχονται πως το ηλεκτρικό αυτοοδηγούμενο όχημα αποτελεί ένα ασφαλές και αξιόπιστο μέσο μεταφοράς, το οποίο μπορεί ακόμα να βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο, όμως, αρκεί να πετύχει το πείραμα σε μια μεγαλούπολη προτού ακολουθήσουν όλες οι άλλες.

Το κόστος εξακολουθεί να είναι υψηλό για έναν ιδιώτη, όχι όμως για τις εταιρείες που αναμένεται να αγοράζουν μαζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να τα νοικιάζουν σε προσιτές τιμές στους πολίτες, προκειμένου αυτοί να μετακινούνται γρήγορα και άνετα στην πόλη, απαλλαγμένοι από οποιαδήποτε άλλη έννοια ή κόστος που να έχει να κάνει με τη συντήρηση του οχήματος.

Μένει να δούμε στην πράξη εάν αυτή η φορά θα είναι η «τυχερή» για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή μήπως θα επαναληφθεί η Ιστορία και ίσως μία νέα εφεύρεση θα είναι αυτή που τελικά θα φέρει την επανάσταση στους δρόμους και στις μεταφορές.

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Μία απάντηση στο Το όχημα του μέλλοντος είναι βγαλμένο από το… παρελθόν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
Eurolife ERB: +πράττουμε με τη HOPEgenesis

Υλοποιώντας μαζί μια σειρά από δράσεις για την υπογεννητικότητα στην Ελλάδα H Eurolife ERB ενώνει από φέτος τις δυνάμεις της...

Close