Skip to content

Τρεις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης

Όλα όσα θέλετε να ξέρετε από την HDI

Σε επίπεδα ρεκόρ έχουν φτάσει οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Το ζητούμενο, ωστόσο δεν  μόνο είναι η αύξηση των πωλήσεων, αλλά και η ενίσχυση των κρατικών και ιδιωτικών υποδομών, όπως των υποδομών  φόρτισης,  ή ανταλλαγή άδειων παταριών με φορτισμένες,  καθώς και η εισαγωγή λογισμικού σχετικά με τις υπηρεσίες  πληρωμής αναφέρει σε μελέτη της η HDI  Η αυξημένη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα δεν καλύπτεται από την προσφορά. Από κράτος σε κράτος οι υποδομές διαφέρουν.

της Έλενας Ερμείδου

Οι αγορές ηλεκτρικών οχημάτων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία μετά από μία στασιμότητα που καταγράφηκε στις πωλήσεις, λόγω της μεγάλης ανόδου των τιμών ενέργειας το 2022, με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας να κάνουν λόγο  για πωλήσεις 14 εκατομμυρίων οχημάτων (αύξηση 35%) μέχρι το τέλος του 2023.

Οι κύριοι συντελεστές της ανάπτυξης είναι: η είσοδος όλο και περισσοτέρων κατασκευαστών  ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Η στροφή των καταναλωτών προς την ηλεκτροκίνηση καθώς το κόστος της ενέργειας μειώνεται συνεχώς. Τα οικονομικά κίνητρα που δίνουν οι κυβερνήσεις των χωρών για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Και η επέκταση των κρατικών, μεταξύ άλλων υποδομών φόρτισης σε πολλές χώρες.

Κρατικά σταθερά τιμολόγια και δημογραφικά αστικών κέντρων

Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων Roland Berger  σε δείγμα 30 χωρών που ανέλυσε, τα κρατικά τιμολόγια βρίσκονται σε πολύ καλά επίπεδα. Υπάρχουν και πολλοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων που εξακολουθούν να φορτίζουν τα οχήματα τους από την παροχή ρεύματος της κατοικίας τους, ωστόσο καθώς τα δημογραφικά αλλάζουν και ο πληθυσμός των πόλεων αυξάνεται, όλο και λιγότεροι χώροι στάθμευσης θα διατίθενται για κάθε διαμέρισμα που βρίσκεται στα αστικά κέντρα. Έτσι τα δημόσια δίκτυα φόρτισης θα καθίστανται όλο και πιο απαραίτητα.

Η Κίνα πρωτοπορεί στην ηλεκτροκίνηση

H Kίνα έχει επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση και σήμερα πρωτοπορεί ,καθώς διαθέτει όλες τις υποδομές ,σύμφωνα με τον δείκτη της Berger, ενώ η Γερμανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ολλανδία και η Νορβηγία παρουσιάζουν σημαντική πρόοδο. Ωστόσο,  άλλες χώρες με αυξημένες πωλήσεις στα ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν έχουν ανταποκριθεί ορθώς στην ανάπτυξη των υποδομών.

Χώρες που έχουν ανταποκριθεί στην υψηλή ζήτηση είναι η Νορβηγία όπου 87% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτροκίνητα., απέχοντας πάνω από 25 ποσοστιαίες μονάδες από κάθε άλλη χώρα.  Η Νορβηγία, εδώ και πάρα πολλά χρόνια μερίμνησε για τις υποδομές, ώστε η προσφορά να ανταποκρίνεται στην ζήτηση. Καταλύτης της επιτυχίας ήταν τα κίνητρα που έδωσε το κράτος  στους πολίτες και η σταθερότητα στα τιμολόγια δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.  Η αναλογία φόρτισης για κάθε ηλεκτρικό όχημα  είναι 24,3% άνω του παγκοσμίου μέσου όρου που  είναι 15,9%.Παρόμοιο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων και υποδομών παρουσιάζει η Γερμανία, η Ολλανδία, η Σουηδία και το Βέλγιο.

Συμπράξεις και συνέργειες για οικονομίες κλίμακας

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και η ανάπτυξη της υποδομών φόρτισης καθοδηγούνται τόσο από τον δημόσιο, όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Κάποιες κυβερνήσεις στοχεύουν στην κατάργηση των πωλήσεων νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης , συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας, της Δανίας, της Ολλανδίας και του Ηνωμένου Βασιλείου. Ορισμένα κράτη έχουν θέσει επίσης στόχους να εγκαταστήσουν ορισμένες ποσότητες δημόσιων φορτιστών τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια.

Αποσύρουν κίνητρα να φρενάρουν την ζήτηση, διοχετεύουν κονδύλια σε υποδομές

Είναι ενδιαφέρον ότι ορισμένες από τις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά υιοθέτησης EV, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Κίνας και των Σκανδιναβικών χωρών, μειώνουν ή αποσύρουν τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό γιατί πιστεύουν ότι είτε έχουν ήδη φτάσει σε ένα οριακό σημείο για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είτε σύντομα θα φτάσουν, αντ’ αυτού διοχετεύουν επενδυτικά κονδύλια προς την επέκταση των υποδομών.

Οι επόμενες κινήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών

Στον ιδιωτικό τομέα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν επικεντρώνονται μόνο στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων – επιδιώκουν όλο και περισσότερο να ασχοληθούν με τη φόρτιση. Ορισμένοι δημιουργούν τα δικά τους δίκτυα σημείων φόρτισης, ενώ άλλοι συνάπτουν συμφωνίες παρόχους ενέργειας και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας  αλλά και με εταιρείες λογισμικών για την εξυπηρέτηση των πληρωμών σε μια αγορά εξαιρετικά δυναμική.

Από το εναλλασσόμενο στο συνεχές ρεύμα

Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων  είναι πολύ πιο περίπλοκη από αυτή αντλίας βενζίνης.  Ένα βασικό ερώτημα  πώς και πότε θα γίνει η πλήρη μετάβαση από το εναλλασσόμενο στο συνεχές ρεύμα. Οι φορτιστές DC – συνεχές ρεύμα, υπογραμμίζει η Rolland Berger φορτίζουν ταχύτερα μία ηλεκτρική μπαταρία.

Εγκαταστάσεις ανταλλαγής άδειων με γεμάτες μπαταρίες αντί για φόρτιση

Τέλος, δεν πρέπει να απαντηθεί το πρόβλημα του τρόπου φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης προϋποθέτει την εκτεταμένη παρουσία σταθμών ανταλλαγής μπαταριών, όπου οι οδηγοί θα μπορούν να παραδώσουν και να ανταλλάξουν μία άδεια μπαταρία με μία φορτισμένη.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *