Skip to content

Έκπληξη: Και οι Διαμεσολαβητές εντάσσονται στους ΚΑΔ – Δέσμευση Σταϊκούρα

Αργά χθες το βράδυ και μετά από επαφή του Προέδρου του ΕΕΑ Γιάννη Χατζηθεοδοσίου με τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, έγινε γνωστό ότι η Διαμεσολάβηση θα περιλαμβάνεται στη λίστα με τους νέους ΚΑΔ  υπο προστασία οι οποίοι θα ανακοινωθούν από την κυβέρνηση στις αρχές Απριλίου και βεβαίως αφορούν το επίδομα των 800 ευρώ καθώς και προσωρινή απαλλαγή φοροεισφορών.

γράφει: Χρ. Μωράκη

Λίγο αργότερα σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο Υπουργός αποκάλυψε ότι τα μέτρα στήριξης θα συμπεριλάβουν όλες σχεδόν τις επιχειρήσεις από την επόμενη εβδομάδα, με εφαρμογή από τον μήνα Απρίλιο. Ο Υπουργός παραδέχτηκε ότι οι εταιρείες που παραμένουν ανοιχτές έχουν υποστεί μείωση τζίρου έως και 90%, έτσι το κράτος αποφάσισε να χρηματοδοτήσει ουσιαστικά, όλη την οικονομία.

Σε κάθε περίπτωση για λογαριασμό της Διαμεσολάβησης ενήργησε έντονα τις τελευταίες δέκα μέρες το ΕΕΑ και η Επιτροπή Διαμεσολάβησης, με επαφές και διαβήματα στους αρμόδιους Υπουργούς στους οποίους προσπαθούσε να εξηγήσει το δίκαιο του αιτήματος, δηλαδή το πλήγμα που υφίστατο και που θα συνεχίσει να υφίσταται ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολαβήσης λόγω της πανδημίας.

Βασικό επιχείρημα προς την κυβέρνηση, το οποίο ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα, ήταν ότι εδώ και δύο εβδομάδες περίπου, εν μέσω της γενικότερης ανασφάλειας και αναταραχής, πελάτες και υποψήφιοι πελάτες ανέβαλαν και αναβάλουν τις συναντήσεις με τους Διαμεσολαβητές.  Ωστόσο η προσωπική επαφή είναι η βασική δραστηριότητα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και δεν μπορεί πλήρως να αντικατασταθεί από τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, παρότι προφανώς ήδη χρησιμοποιούνται από τον κλάδο.

Ταυτόχρονα, το πελατολόγιό των Διαμεσολαβητών περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό επαγγελματιών που σήμερα βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας  – μικρομεσαίες επιχειρήσεις, επιχειρήσεις εστίασης, τουρισμός, συγκροτούν σημαντικό κομμάτι εργασιών.

Από την άλλη, πολλοί εξ αυτών, στηρίζουν τα εισοδήματά τους στη νέα παραγωγή. Αυτοί οι Διαμεσολαβητές πλήττονται άμεσα. Είναι προφανές ότι επί του παρόντος υποψήφιοι πελάτες δεν αποφασίζουν εύκολα να συναντήσουν ή να συνομιλήσουν με ασφαλιστικό διαμεσολαβητή.

Το αίτημα της Διαμεσολάβησης είχε μεταφερθεί προς τα αρμόδια Υπουργεία ακόμη και πριν την δημοσίευση των πρώτων ΚΑΔ (Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας)– μέσω του ΕΕΑ που είχε προχωρήσει σε ανάλογη κίνηση και για άλλους κλάδους. Αντίστοιχες δημόσιες ανακοινώσεις υπήρξαν ήδη από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας και από τα Σωματεία της Διαμεσολάβησης, ανακοινώσεις οι οποίες κορυφώθηκαν προχθές Τρίτη 24 Μαρτίου,  την ημέρα που η κυβέρνηση ανακοίνωσε διεύρυνση των μέτρων προστασίας σε νέο «πακέτο» επαγγελματιών και επιχειρήσεων – χωρίς ωστόσο να περιλαμβάνει σε αυτό και την Διαμεσολάβηση.

Η στάση της κυβέρνησης από την πρώτη στιγμή που έλαβε το αίτημα ήταν σαφής: Στόχος είναι να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις των οποίων ο τζίρος έπεσε κατακόρυφα, τα μέτρα να αντανακλούν με όσο το δυνατό πιο δίκαιο τρόπο την πραγματικότητα.  Ο τζίρος της ασφαλιστικής αγοράς δεν έδειχνε ανάλογη μείωση στην είσπραξη ασφαλίστρων, για αυτό και δεν συμπεριελήφθη στη σχετική λίστα.

Και ο λόγος που δεν φαίνεται μείωση είναι επειδή τα συμβόλαια «τρέχουν». Στο χονδρεμπόριο για παράδειγμα, η μείωση του τζίρου επειδή μειώνονται οι παραγγελίες, φαίνεται άμεσα. Οι ασφαλισμένοι από την άλλη, δεν έχουν όλοι μαζί, προλάβει να μην πληρώσουν, ώστε να φανεί μείωση στις εισπράξεις.

Η ιδιαιτερότητα αυτή της ασφαλιστικής αγοράς εξηγήθηκε λεπτομερώς προς τον αρμόδιο Υπουργό από τους εκπροσώπους του ΕΕΑ, τον πρόεδρο Γιάννη Χατζηθεοδοσίου και τον γενικό γραμματέα Δημήτρη Γαβαλάκη, ασφαλιστές όπως όλοι ξέρουμε, στο επάγγελμα.

Δηλαδή το γιατί δεν πρέπει να ταυτίζεται ο τζίρος των ασφαλιστικών εταιρειών, που είναι τα ασφάλιστρα, με τον «τζίρο» των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, που είναι οι προμήθειες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες, επιπλέον των ασφαλίστρων των διαμεσολαβητών, εισπράττουν ασφάλιστρα από τις τραπεζοασφαλίσεις, από τις direct ασφαλίσεις όπως επίσης και ασφάλιστρα από παλαιότερα συμβόλαια – σε όλες αυτές τις περιπτώσεις δεν προσφέρονται προμήθειες στον διαμεσολαβητή.

Ο μέσος Διαμεσολαβητής, που είναι ας πούμε στο επάγγελμα ήδη πέντε με επτά χρόνια, λαμβάνει το 50% του εισοδήματός του από προμήθειες νέων συμβολαίων και το υπόλοιπο 50% από πιο παλιά συμβόλαια.  Αν στα 4 δις που είναι ο ετήσιος ασφαλιστικός τζίρος η νέα παραγωγή είναι 500 εκ ευρώ, και αυτό το νούμερο μειωθεί, ας πούμε στα 200 ή 300 εκ ευρώ, αυτό δεν εκλαμβάνεται ως κάθετη πτώση του τζίρου.

Το πρόβλημα δηλαδή στην ασφαλιστική αγορά, δεν αφορά τόσο τον τζίρο των εταιρειών όσο τις προμήθειες των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Όχι όλων ανεξαιρέτως – ασφαλιστές αυτοκινήτων για παράδειγμα που είναι στο επάγγελμα 30 χρόνια θα δουν μικρή έως ελάχιστη μείωση στις προμήθειές τους.

Το θέμα είναι ότι η κυβέρνηση δεν είχε από που αλλού να πάρει εικόνα παρά από το συνολικό τζίρο των εταιρειών (οι διαμεσολαβητές δεν κάνουν δηλώσεις ΦΠΑ, για παράδειγμα όπως οι έμποροι).

Στα άνω επιχειρήματα ήρθε να προστεθεί το μέτρο της απαγόρευσης κυκλοφορίας. Πλέον είναι σχεδόν σίγουρο ότι δεν θα βρεθεί σπίτι που θα ανοίξει την πόρτα του στον ασφαλιστή ούτε και πελάτης που θα πάει στο γραφείο του – παρότι οι διαμεσολαβητές θεωρητικά επιτρέπεται να κυκλοφορούν για επαγγελματικούς λόγους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν πολύ μεγάλο το εύρος επαγγελμάτων που διεκδίκησαν σθεναρά δικαίωμα στις ελαφρύνσεις και στην αποζημίωση – λογιστές, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, μεσίτες ακινήτων και πολλές άλλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Μένει τα χθεσινά καλά νέα να τα δούμε και στη πράξη σε λίγες μέρες. Κατόπιν αυτού, το ζήτημα θα είναι για πόσο και σε τι έκταση θα μπορέσει η κυβέρνηση να καλύψει τα κενά, δεδομένου ότι στην ουσία πλήττονται…σχεδόν όλοι.

[box]Εμείς τι κάνουμε για μας;

Επόμενο ερώτημα τώρα είναι τι θα κάνει η ίδια η ασφαλιστική αγορά για να στηρίξει τα δίκτυά της, για παράδειγμα ποια ελαφρυντικά μέτρα θα μπορούσαν να πάρουν οι εταιρείες, η κάθε μια ξεχωριστά ή όλες μαζί. Οι αμοιβές των διαμεσολαβητών, ένας συνδυασμός μπόνους και προμηθειών, ορίζονται κάθε χρόνο στον κανονισμό πωλήσεων που εκδίδει κάθε εταιρεία. Τα μπόνους στηρίζονται στην παραγωγικότητα, αν λοιπόν η παραγωγικότητα έχει πέσει λόγω πρωτοφανών συνθηκών, δεν θα έπρεπε ίσως να πέσουν ανάλογα και οι στόχοι για φέτος;

Μέχρι στιγμής όλες οι εταιρείες έδειξαν ότι έχουν σωστά αντανακλαστικά, απευθύνθηκαν στους πελάτες τους εξηγώντας σε τι μπορούν να συνδράμουν και αναδιοργάνωσαν τον τρόπο που λειτουργούν προκειμένου να συνεχίσουν να τους εξυπηρετούν.

Ίσως το επόμενο βήμα θα πρέπει να αφορά τα δίκτυά τους – για παράδειγμα ενας επανυπολογισμός των μπόνους με βάση τη νέα πραγματικότητα.

Δεν πρόκειται να χαθεί όλη η χρονιά επαγγελματικά, εννοείται ότι σε λίγο καιρό ελπίζουμε όλα να έχουν επιστρέψει εκεί που τα αφήσαμε εδώ και περίπου δεκαπέντε μέρες. Ωστόσο υπάρχει προβληματισμός, υπάρχει ανησυχία, γιατί καμία επίσημη διαβεβαίωση για το πότε θα τελειώσει όλο αυτό δεν μπορεί να δοθεί. Άρα και το ηθικό είναι πεσμένο και φυσικά και οι δουλειές. Εκτός από την πίστωση χρόνου που θα δοθεί στους ασφαλισμένους ως προς τις ανανεώσεις, ίσως θα πρέπει να δοθεί και μια ανάλογη «πίστωση παραγωγικότητας» στους ασφαλιστές.

Δεν θα ήταν άδικο η ΕΑΔΕ να κάνει την επανεμφάνισή της διεκδικώντας το άνω αίτημα.

Εννοείται εδώ ότι τα ασφαλιστικά γραφεία είναι υποχρεωμένα να παραμείνουν ανοιχτά, εφόσον παραμένουν ανοιχτές και οι ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτό ορίζει το εποπτικό πλαίσιο αλλά και η ίδια η φύση της διαμεσολάβησης – οι αρρώστιες και τα ατυχήματα δεν σταματούν ποτέ να συμβαίνουν.

Και ένα τελευταίο. Μιλήσαμε πριν για την παράταση χρόνου που θα δοθεί για την ανανέωση των συμβολαίων. Εκτός από την προστασία των ασφαλισμένων, αυτό είναι σημαντικό και για τις αμοιβές των διαμεσολαβητών. Αν το συμβόλαιο αφεθεί να ακυρωθεί, θα πρέπει μετά να γίνει νέα πώληση (με όλες τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται) και ακόμη και αν αυτή επιτευχθεί, έχει ήδη μειωθεί χρονικά η προμήθεια του διαμεσολαβητή. Από αυτό το μέτρο εξαιρείται φυσικά ο κλάδος αυτοκινήτου: εδώ τα συμβόλαια δεν ανανεώνονται, λήγουν. Αν δεν λήξουν και συνεχίσει η κάλυψη χωρίς ασφάλιστρα, τότε οι ασφαλιστικές είναι υποχρεωμένες από το νόμο να δεσμεύσουν τα ανάλογα αποθέματα, κάτι που πρακτικά είναι αδύνατο.[/box]

*Το Underwriter ευχαριστεί τα στελέχη και τους φορείς της ασφαλιστικής αγοράς, καθώς και τους εκπροσώπους του ΕΕΑ για τη συνδρομή τους στο ρεπορτάζ

4 Comments

  1. Avatar

    Καλημέρα σας!! Δυστυχώς τα αυτονόητα δεν λειτουργούν για το επάγγελμα μας και κάθε φορά θα πρέπει να εξηγούμε αυτά τα αυτονόητα γιατί το συνδικαλιστικό μας όργανο ακολουθεί και δεν προηγείται στις εξελίξεις.. Εύχομαι να υλοποιηθούν οι υποσχέσεις και μην παραμείνουν ξανά μόνο στην ανταλλαγή εξηγήσεων και χαϊδέματος!!

  2. Avatar

    Καλημέρα σας.

    Αγαπητοί συνάδελφοι ας πανηγυρίσουμε όλοι μαζί για την επιτυχία που ακόμη δεν ήρθε.
    Ας πανηγυρίσουμε που θα πάρουμε τα 800 ευρώ σε βάρος ενός κράτους που κάνει τα πάνδεινα μέσα στην κρίση
    Είναι πλέον τα πράγματα τόσο δύσκολα για εμάς τους τόσο καλούς πωλητές;
    Δηλαδή οι πελάτες μας θα σταματήσουν να πληρώνουν τα νοσοκομειακά μέσα σε αυτήν την κατάστασή;
    Δηλαδή οι πελάτες μας θα σταματήσουν να πληρώνουν με ταχυπληρωμή ή κατάθεση σε λογαριασμούς μας τα συμβόλαια του ΕΙΧ τους;
    Εμείς τώρα υπηρετούμε το “λειτούργημα” που δεν ορκιστήκαμε;
    Τέλος όπως γνωρίζετε το εισόδημα μας μηναία προέρχεται κατά 85%-90% από τις ανανεώσεις.

    • Avatar

      Δεν νομίζω να πανηγυρίζει κανένας τέτοιες ώρες. Και κανένας δεν παίρνει βοήθεια “σε βάρος” του κράτους. Τα παίρνει για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του, για να πληρώσει μεταξύ άλλων έξοδα φόρους και εισφορές, δεν θα υπάρχει για πάντα αναστολή. Αλλά και να αναπληρώσει μέρος από το εισόδημα που θα χάσει σίγουρα, αργά ή γρήγορα. Συγχαρητήρια που αν και είσαι τόσο καλός πωλητής, το 90% του εισοδήματός σου προέρχεται από ανανεώσεις. Δεν συμβαίνει με όλους το ίδιο όμως. Λίγο σεβασμό στους νεότερους επαγγελματίες, που τώρα χτίζουν χαρτοφυλάκιο, ή αυτό που ήδη έχουν είναι μικρό για να τους κρατήσει εισοδηματικά. Αυτούς που στηρίζονται κατά πολύ στις αμοιβές της νέας παραγωγής. Αυτούς που έχασαν χαρτοφυλάκιο αυτοκινήτων γιατί δεν είχαν την πολυτέλεια να το πηγαίνουν από φθηνή σε φθηνότερη εταιρεία. Στους συναδέλφους που έτρεχαν έξω για να ασφαλίσουν ανασφάλιστους. Αυτούς που θα έδιναν νέο αίμα στην ασφαλιστική αγορά. Βεβαίως και θα σταματήσουν να πληρώνουν το νοσοκομειακό τους πολλοί, γιατί απλά δεν έχουν. Δεν είναι όλοι οι πελάτες συνταξιούχοι, ούτε ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ. Πολλοί είχαν επιχείρηση που κατέβασε ρολά και δεν είχαν χρήματα στην άκρη. Είναι προφανές ότι και εμείς δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Για κάποιους το λειτούργημα είναι να βλέπουν καθημερινά ανθρώπους και να προκαλούν το ενδιαφέρον τους για ασφάλιση. Για κάποιους άλλους είναι να παρακολουθούν τις εισπράξεις τους. Άλλοι βασίζονται στη νέα παραγωγή και χτίζουν πελατολόγιο μέσα από την προσωπική επαφή, κάποιοι άλλοι αρκούνται να το συντηρούν. Χρήσιμοι και οι δύο. Αλλά ας μην ισοπεδώνουμε τον κλάδο. Όποιος δεν ξέρει τι να τα κάνει τα 800 ευρώ ας τα καταθέσει υπέρ του Ε.Σ.Υ.

  3. Avatar

    Είναι ένας σημαντικός προβληματισμός για τους διαμεσολαβητές, πώς θα στηριχθούν σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Δεν πρέπει να αναρωτηθούμε πώς θα κρατηθεί το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου; Δεν πρέπει να δούμε πώς θα κρατηθεί το κομμάτι της ζωής που δίνει εισοδήματα; Πώς θα αντιμετωπιστεί το θέμα των εισπράξεων, κυρίως στην επαρχία που λειτουργεί η προσωπική επαφή, η τραπεζική πληρωμή [γκισέ]: Ο επαγγελματικός κόσμος που είναι ένα μεγάλο ποσοστό πελάτες υγείας, αστικής ευθύνης και πυρός το καθολικό υποχρεωτικό κλείσιμο των επιχειρήσεων τους δεν κάνει δύσκολη τη δουλειά μας και το εισόδημά μας παίρνει την κατιούσα; Οι αναβολές των ραντεβού και των όποιων προγραμμάτων που ήταν να παρουσιαστούν; Ας σκεφτούμε πως η κρίσιμη αυτή εποχή πάει και πέρα του Απριλίου, τότε βασανιστικά θα δούμε τα εισοδήματά μας να περνούν σε μια άσχημη πορεία, με το συνδικαλιστικό όργανο της διαμεσολάβησης να είναι θεατής και όχι πρωταγωνιστής εξελίξεων. Δεν χρειάζεται η πολιτεία χειροκροτητές, πράγματι αγωνίζεται και υπερβάλλει εαυτό στην κρίσιμη αυτήν εποχή, εμείς είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο;


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *