Skip to content

Δημήτρης Γαβαλάκης, Γ.Γ.ΕΕΑ: “Ας μην φοβόμαστε την πληροφορία”

“Αν η αγορά δεν ξέρει προς τα που να πάει, θα μείνει εκεί που βρίσκεται. Ας μην φοβόμαστε την ενημέρωση μεταξύ μας. Ας γίνει η πρώτη έρευνα για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση εφαλτήριο για την ειλικρινή ανταλλαγή και μελέτη πληροφοριών στο εσωτερικό της ασφαλιστικής αγοράς.”

Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΕΑ, Υπεύθυνος της Επιτροπής Διαμεσολάβησης, «διαβάζει» για το Underwriter.gr, πίσω από τα συμπεράσματα της πρώτης έρευνας (χαρτογράφηση στην ουσία) για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση στην Ελλάδα. (Διαβάστε για την έρευνα εδώ και εδώ)

Κύριε Γαβαλάκη, γιατί είναι σημαντική η έρευνα που διενήργησε το ΕΕΑ για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση;

Καταρχάς γιατί καταρρίπτει κάποιους μύθους, για το επάγγελμα. Για παράδειγμα ότι οι διαμεσολαβητές δεν έχουν τόσο ευρεία μόρφωση. Η έρευνα αποκάλυψε ότι η συντριπτική πλειοψηφία (γύρω στο 67%) έχουν πτυχία ανώτερης-ανώτατης εκπαίδευσης. Επίσης, δεν είναι όλοι οι ασφαλιστές άνω των 45 ετών, γιατί υπήρχε η αίσθηση ότι το επάγγελμα γηράσκει, δύσκολα μπαίνουν μέσα νέοι και μορφωμένοι κλπ.
Μια άλλη αντίληψη που αμφισβητείται μέσω της έρευνας, είναι ότι η κρίση έπληξε το επάγγελμα στο σύνολό του. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι 1 στους 2 διαμεσολαβητές έχασε εισόδημα, αλλά ότι και 1 στους 2 αύξησε το εισόδημά του. Κάτι που λέει πολλά για το δίπολο περιβάλλον-πώληση. Οι μισοί διαμεσολαβητές αύξησαν το εισόδημά τους κόντρα στις εξωτερικές οικονομικές συνθήκες…

Όμως το σημαντικότερο για μένα σχετικά με την έρευνα που παρουσιάσαμε, είναι ότι επιτέλους, από εδώ και στο εξής, θα έχουμε ένα σημείο αναφοράς, με βάση το οποίο θα κρίνουμε πώς προχωρά το επάγγελμα: αν κάνει βήματα μπροστά ή πίσω, αν μένει στάσιμο. Γιατί μόνο αν ξέρεις που βρίσκεσαι, μπορείς να σχεδιάσεις το σωστό επόμενο βήμα.

Πώς σχολιάζετε τα επίπεδα εισοδήματος των διαμεσολαβητών;

Καταρχάς για να αντιληφθούμε σωστά τα εισοδήματα των διαμεσολαβητών πρέπει να τα κρίνουμε συνδυαστικά και όχι μεμονωμένα. Τι θέλω να πω: Σύμφωνα με τον πίνακα της ΑΑΔΕ, οι μισοί διαμεσολαβητές αμείβονται κάτω από 15.000 ευρώ το χρόνο. Αυτό σαν νούμερο φαντάζει φυσικά, μικρό. Αν παρατηρήσουμε όμως καλύτερα τα αποτελέσματα θα δούμε ότι αυτό το νούμερο, αυτός ο μέσος όρος, αφορά όλες τις μορφές διαμεσολάβησης. Και τους part time, και αυτούς που έχουν άλλο κύριο ΚΑΔ, και τις ατομικές επιχειρήσεις αλλά και νομικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν άλλα άτομα. Αν ληφθεί αυτό υπόψη αντιλαμβάνεστε ότι ο μέσος όρος δεν είναι και τόσο κακός, όταν υπάρχει σημαντικό ποσοστό ανθρώπων για τους οποίους η διαμεσολάβηση δεν είναι η κύρια πηγή εισοδήματος.

Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, η διαστρωμάτωση των εισοδημάτων δεν είναι τόσο κακή – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε σηκώνει βελτίωση. Αυτό βεβαίως, έχει να κάνει περισσότερο με τους κλάδους στους οποίους βασίζεται η διαμεσολάβηση. Πρέπει να καταφέρουμε να μεγαλώσουμε την πίτα σε κλάδους ασφάλισης εκτός του Αυτοκινήτου.

Αν ο διαμεσολαβητής γίνει καλύτερος – μαζί με τα κίνητρα που σωστά ζητά από την κυβέρνηση- και επεκταθεί σε περισσότερες πωλήσεις άλλων κλάδων, όπως αποταμιευτικών συμβολαίων, υγείας, εξειδικευμένους κλάδους γενικών ασφαλίσεων, μεγαλύτερο ποσοστό γενικών κλάδων, αυτό από μόνο του θα βελτιώσει το εισόδημά του.

Εμείς αγωνιστήκαμε και τα καταφέραμε να έχουμε στοιχεία από την ΑΑΔΕ, από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και φυσικά δημοσιοποιημένα στοιχεία από την ΕΑΕΕ και έτσι μπορούσαμε να κάνουμε αντικειμενικές αναγωγές και προσαρμογές στα συμπεράσματα. Το ερωτηματολόγιο καταγράφει την άποψη αυτών που συμμετέχουν και ναι, όταν έχεις μεγάλο δείγμα, όπως στη δική μας περίπτωση, είναι αντιπροσωπευτικό. Όταν όμως βάλεις δίπλα του και την ανάλυση εισοδημάτων από την Ανεξάρτητη Αρχή, για παράδειγμα, βγάζεις ακόμη βαθύτερα συμπεράσματα.

Με βάση αυτό, αν μελετήσουμε το μ.ο. εισοδήματος αυτών που ασχολούνται αποκλειστικά με την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, βλέπουμε ότι κερδίζουν πολύ παραπάνω. Αυτό σημαίνει, πολύ απλά, ότι το επάγγελμα “πληρώνει”.

Λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της έρευνας, ποια θα λέγατε ότι είναι η στρατηγική κίνηση που πρέπει να κάνει η Διαμεσολάβηση για να ενισχύσει περισσότερο τη θέση της;

Κοιτάξτε, μεγάλο ποσοστό – πάνω από το 56% – απάντησε ότι πρέπει να εξειδικευτεί σε νέες αγορές και κινδύνους και να έχει στη διάθεσή του πιο καινοτόμα προϊόντα.

Από την άλλη, οι πίνακες που λάβαμε από την ΕΑΕΕ σχετικά με τα δίκτυα διανομής και την κατανομή των ασφαλίστρων σε κλάδους, δείχνουν ότι υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης πωλήσεων και στον κλάδο ζωής και στους γενικούς κλάδους, όπως στον κλάδο πυρός. Για αυτό άλλωστε ζητάμε και τα ανάλογα φορολογικά κίνητρα.

Παρόλα αυτά, η απουσία μιας δομημένης στρατηγικής γενικότερα, σε κλάδους έτσι κι αλλιώς αποδοτικούς, που σε όλη την Ευρώπη έχουν πολύ μεγάλο μερίδιο, οδηγεί τελικά τον επαγγελματία να αισθάνεται ότι χρειάζεται κάτι καινούριο!

Δηλαδή, ενώ τα περιθώρια ανάπτυξης είναι πολύ μεγάλα, ενώ λέμε ότι σχεδόν όλα τα σπίτια και τα μαγαζιά στην Ελλάδα είναι ανασφάλιστα, δεν έχει δουλευτεί από την αγορά μας τόσο πολύ η σωστή προσέγγιση του πολίτη και η ανάδειξη της συγκεκριμένης ανάγκης.

Προϊόντα να ασφαλίσουμε σπίτια και μαγαζιά έχουμε, και ο μέσος όρος ασφάλισης στην Ελλάδα σε αυτά τα προϊόντα είναι πολύ πίσω από την Ευρώπη. Γιατί λοιπόν ενώ έχουμε τέτοιες ευκαιρίες ψάχνουμε νέα προϊόντα, καινοτόμα και νέες αγορές;

Ως μια σύγχυση στρατηγικής να το ερμηνεύσουμε; Η αγορά πρέπει να βρει το δρόμο της και η αλήθεια είναι, ότι δεν μπορεί να πάει μπροστά αν δεν λύσει τέτοια, εσωτερικά θέματα. Φυσικά, επηρεαζόμαστε και από την έλλειψη φοροαπαλλαγών, που δε βοηθά να εκμεταλλευτούμε τα υπάρχοντα όπλα.

Αν υπάρχει μια ουσιαστική συνεργασία για μια διαρκή διαδικασία επικαιροποίησης της μελέτης και των τάσεων της αγοράς μας, θα βρίσκουμε που πραγματικά πονάμε και θα παρεμβαίνουμε είτε εκπαιδευτικά είτε σε επίπεδο κατεύθυνσης προς τον κλάδο μας, ώστε να μπορεί κάποιος να αναπτύξει μια σωστή στρατηγική για την επόμενη μέρα του στο επάγγελμα.

Σε πολλές χώρες στο εξωτερικό υπάρχει σε πολύ μεγάλο βάθος ανάλυση στοιχείων. Αν δεν έχουμε πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα, αν δεν αποδεχτούμε ως αγορά ότι πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στα στοιχεία μας, θα βγάζουμε συνέχεια ελλιπή συμπεράσματα.

Εμείς θα θέλαμε η συγκεκριμένη έρευνα να είναι και μια προτροπή προς τις εταιρείες να λειτουργήσουν ενισχυτικά και να δεχτούν μια διαρκή συνεργασία για να εμπλουτίσουμε ακόμη περισσότερο τα συμπεράσματά μας.

1 Comment

  1. Avatar

    Ο κλάδος πυρός που αναφέρατε κύριε Γαβαλάκη στο εξωτερικό πάει πολύ καλύτερα και για έναν άλλο σημαντικό λόγο: Η ασφάλεια πυρός είναι υποχρεωτική, απλά.


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *