Skip to content

Δημήτρης Ζορμπάς: το μέλλον του αυτοκινήτου βρίσκεται στην ενοικίαση

    • Ασφάλιση μαζί με χρονομίσθωση πωλούν ήδη οι ασφαλιστικές της Ιταλίας
    • Έως και 20% οι μειώσεις πέρυσι στο αυτοκίνητο
    • Αν δεν αυξηθεί από 1/1 το ασφάλιστρο θα αρχίσουν να καταγράφονται ζημίες
    • Κατά 47% μειώθηκε την περίοδο 2012-2016 

Γράφει: Χριστίνα Μωράκη

Την επέτειο των 40 χρόνων της γιόρτασε την περασμένη εβδομάδα η Συνεταιριστική Ασφαλιστική, μεταξύ άλλων προσκαλώντας τους εκπροσώπους του Τύπου σε ένα εξόχως γκουρμέ γεύμα στην καρδιά του Κολωνακίου.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Δημήτρης Ζορμπάς και τα στελέχη Διοίκησης συζήτησαν με τους δημοσιογράφους τα σχέδια της εταιρείας, τις εξελίξεις στην αγορά αυτοκινήτου αλλά και την έννοια του συνεταιρισμού στην ασφάλιση, δραστηριότητα ιδιαιτέρα διαδεδομένη στην καρδιά της Ευρώπης, που ωστόσο στα μέρη μας “σκοντάφτει” ακόμη στην κυρίαρχη θέση που καταλαμβάνει η παραδοσιακή έννοια της ιδιοκτησίας στην ελληνική συνείδηση.

Στη Γερμανία, οι συνεταιριστικές ασφαλιστικές εταιρείες καταλαμβάνουν το 45% της αγοράς, ενώ στην Ιταλία, η αντίστοιχη ασφαλιστική είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος θεσμικός επενδυτής στη χώρα. Στη Γαλλία το μερίδιο αγοράς των συνεταιριστικών ασφαλιστικών φτάνει το 60%, ποσοστό που στις Σκανδιναβικές χώρες είναι ακόμη μεγαλύτερο – σε Σουηδία και Νορβηγία φτάνει το απίστευτο 75%!

Στην Ελλάδα εκτός από τη Συνεταιριστική, τρεις άλλες ασφαλιστικές εταιρείες είναι συνεταιριστικές σε επίπεδο ιδιοκτησίας: Η Interamerican μέσω της Achmea, η Groupama μέσω της αντίστοιχης μητρικής και η HDI Guerling μέσω της Achmea. Συνολικά στην Ευρώπη οι συνεταιριστικές ασφαλιστικές κατέχουν το 32,5 % της αγοράς ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 13,5%.

H Συνεταιριστική Ασφαλιστική έχει ως μετόχους κατά 50% ελληνικούς συνεταιρισμούς και κατά 50% συνεταιριστικές ασφαλιστικές στην Ευρώπη με τις οποίες συνεργάζεται στενά, συγκεκριμένα στην Ιταλία, τη Γαλλία και το Βέλγιο.

Δραστηριοποιείται κυρίως σε ασφαλίσεις αυτοκινήτων και πυρός, τελευταία επιχειρεί περαιτέρω άνοιγμα προς τις αγροτικές ασφαλίσεις (διαβάστε στη συνέχεια) ενώ διαθέτει και ενεργό κλάδο υγείας. To 30% των εργασιών της λαμβάνει χώρα σε Αττική, Ήπειρο, Μακεδονία και το 70% στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Σε συνεργασία με την Interamerican η είσοδος στις ασφαλίσεις αγροτικών παραγωγών και ζωικού κεφαλαίου

Τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση δήλωσε ότι οδεύει προς την μετεξέλιξη – εκσυγχρονισμό του ΕΛΓΑ – όσοι παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις όπως ο Δημήτρης Ζορμπάς θεωρούν σχεδόν βέβαιο, ότι ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων σταδιακά θα καταργηθεί – αν όχι νομοθετικά, τουλάχιστον πρακτικά. Η Ελλάδα είναι άλλωστε η μόνη χώρα της Ευρώπης (μέχρι πρόσφατα ήταν και η Κύπρος) στην οποία υφίσταται αγροτική ασφάλιση εκ μέρους του δημοσίου.

Η Συνεταιριστική είναι ήδη ενεργή στις αγροτικές ασφαλίσεις (ζωή και περιουσία), ωστόσο εδώ και μερικούς μήνες έχει διευρύνει τις καλύψεις της σε συνεργασία με την έτερη ασφαλιστική που βλέπει ζεστά τον συγκεκριμένο κλάδο: από κοινού με την Interamerican συμπράττουν εδώ και λιγότερο από ένα χρόνο για να παράσχουν ασφάλιση σε ζωικό κεφάλαιο και παραγωγή. Ασχέτως της ζημίας ο Οργανισμός αποζημιώνει ποσοστιαία και με πλαφόν – ο ιδιωτικός φορέας έρχεται να καλύψει τη διαφορά ώστε να παρέχεται στον αγρότη το σύνολο της αποζημίωσης.

[box] Αυτοκίνητο: αν το ασφάλιστρο δεν εξορθολογιστεί η αγορά θα έχει τρομερά προβλήματα

Την περίοδο 2012-2017 τα ασφάλιστρα αυτοκινήτου μειώθηκαν κατά 47%. Ο «καταστρεπτικός» αυτός ανταγωνισμός, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτου της Ένωσης Δημήτρης Ζορμπάς, αναπόφευκτα φτάνει επιτέλους στο τέλος του. Θα είχε σταματήσει η πτώση των τιμών από πέρυσι αλλά μπήκαν στη μάχη τα 780.000 ανασφάλιστα και ο ανταγωνισμός για το ποιος θα τα πάρει, έριξε κι άλλο τις τιμές.

“Αν η αγορά από 1/1/19 δεν εξορθολογιστεί θα έχει τρομερά προβλήματα με τα αποτελέσματά της. Εμείς (σ.σ. στην Συνεταιριστική), είμαστε έτοιμοι και νοικοκυρεμένοι να ανταγωνιστούμε δυναμικά σε υγιείς βάσεις”, είπε, προσθέτοντας ότι αναλογικά, από το 2016 το ασφάλιστρο θα έπρεπε να είχε αυξηθεί συνολικά κατά 9 μονάδες – στην πράξη αντί για αύξηση, έγινε μείωση κατά 15%.

Το 2017 οι μειώσεις έφτασαν το 10% ανά μέσο όρο, ενώ κάποιες εταιρείες, σε περιοχές που δεν είχαν παραγωγή έριξαν τις τιμές έως και 20%.

Αυτή τη στιγμή το ασφάλιστρο του αυτοκινήτου είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ζημιογόνο – εκτός του ότι μοιράζεται κατά 4,8% στο Επικουρικό, κατά 18% σε προμήθειες, κατά 3%-4% σε αντασφάλιση και γενικά έξοδα και άρα ξεπερνά τον κανόνα του 66% loss ratio, έχει να αντιμετωπίσει αυξήσεις και στις αποζημιώσεις.

Πέραν του ότι εδώ και ένα χρόνο παρατηρείται αυξημένη κίνηση στην κυκλοφορία, οι νέες εθνικές οδοί που έχουν δοθεί τα τελευταία χρόνια στην κυκλοφορία (Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καλαμάτας), αυξάνουν την ένταση των τροχαίων, 90% των οποίων στις εθνικές οδούς είναι θανατηφόρο.

Το μερίδιο των ΕΠΥ στην αγορά αυτοκινήτου υπολογίζεται γύρω στο 11%.

Ενοικίαση έναντι Ιδιοκτησίας δείχνει το μέλλον στο αυτοκίνητο

Ο Δημήτρης Ζορμπάς αναφέρθηκε και στις ανατροπές που σημειώνονται στην παραδοσιακή αγορά του αυτοκινήτου. Στο Βέλγιο και τις Σκανδιναβικές χώρες έχει αυξηθεί εντυπωσιακά η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ο κόσμος δεν αγοράζει αυτοκίνητα, αλλά μακροχρόνιες μισθώσεις. Πολλές ασφαλιστικές, μαζί με την ασφάλιση πουλάνε και τη χρονομίσθωση – η ενοικίαση συγκριτικά, σε πολλές περιπτώσεις φαίνεται ότι ωφελεί περισσότερο οικονομικά τον χρήστη του οχήματος. Στην Ιταλία, η αντίστοιχη συνεταιριστική ασφαλιστική, έχει ήδη πουλήσει 1 εκατομμύριο συμβόλαια που συνδυάζουν ασφάλιση & χρονομίσθωση.

Στην Ελλάδα μπορεί να υπερισχύει ακόμη η έννοια της ιδιοκτησίας («η γυναίκα μου και τ’ αυτοκινητό μου», όπως γλαφυρά το έθεσε ο Δημήτρης Ζορμπάς), όμως η νέα γενιά φαίνεται ανοιχτή σε νέες τάσεις – τρανό παράδειγμα ο καταιγισμός των ακινήτων που διατίθενται μέσω Airbnb, που σήμερα φτάνουν τις 240 χιλιάδες –πριν δέκα χρόνια πχ. ήταν αδιανόητη η σκέψη να χρησιμοποιήσει κανείς το σπίτι τους ως… ξενοδοχείο, φιλοξενώντας άγνωστους τουρίστες. Οι Έλληνες όμως αγκάλιασαν την συγκεκριμένη τάση μιας και τους συνέφερε οικονομικά.

Ζόρικη η θητεία στο Επικουρικό

Μέχρι τα υψηλότερα κλιμάκια είχε φτάσει ως Πρόεδρος του Επικουρικού ο Δημήτρης Ζορμπάς στην προσπάθειά του να βρει βοήθεια από την πολιτεία για το γιγαντιαίο άνοιγμα του Ταμείου ύψους 1 δις ευρώ. Κατ’ ιδίαν οι υποσχέσεις ήταν πολλές, στην Βουλή ωστόσο δεν έφταναν ποτέ ή έφταναν αγνώριστες.

Από την άλλη πλευρά, όμως, η πίεση ήταν καθημερινή – δεν ήταν λίγες οι φορές που τα θύματα των τροχαίων ή οι συγγενείς τους απειλούσαν ότι θα πέσουν ακόμη και από το μπαλκόνι του Επικουρικού, με αποτέλεσμα να φωνάζουν οι παρευρισκόμενοι την Πυροσβεστική για να τους σώσει.

Οι αριθμοί βεβαίως ήταν αμείλικτοι – εισπράξεις 40-50 εκατ. ευρώ δεν έφταναν να καλύψουν τις εκκρεμότητες εκατοντάδων εκατομμυρίων. Δεν προκαλεί εντύπωση που αναπολώντας την θητεία του (μέχρι το  2016) στο Επικουρικό ο Πρόεδρος την χαρακτήρισε «εξοντωντική».

Η συνεισφορά πάντως του Επικουρικού στον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων ήταν καίρια – το Κέντρο Πληροφοριών λειτούργησε ως ο σύνδεσμος για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ ΑΑΔΕ (ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων) και Υπουργείου Μεταφορών, ενώ δημιούργησε και την ηλεκτρονική ιστοσελίδα www.hic.gr για να βλέπει κανείς αν είναι ασφαλισμένο ή όχι το όχημά του.

Υπενθυμίζεται ότι η συντονισμένη προσπάθεια για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Όταν πρωτοξεκίνησε η συνεργασία του Επικουρικού με το δημόσιο, τα ανασφάλιστα υπολογίζονταν στο 1 εκατομμύριο και κάτι και μέχρι σήμερα έχουν ασφαλιστεί 780 χιλιάδες. [/box]

(Κεντρική Φωτό: Ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής, Πρόεδρος Επιτροπής Αυτοκινήτου ΕΑΕΕ)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *