Skip to content

Εξαιρετική η προστασία του ασφαλισμένου από τον Συνήγορο του Καταναλωτή

Μέχρι στιγμής ο μόνος θεσμός που κάνει πράξη στην Ελλάδα την εξωδικαστική επίλυση διαφορών είναι ο γνωστός σε όλους Συνήγορος του Καταναλωτή. Ως γνωστών, μεταξύ όλων των άλλων υποθέσεων που αναλαμβάνει, εκπροσωπεί φυσικά και ασφαλισμένους, όταν έχουν διαφορές με την ασφαλιστική τους εταιρεία.

Γράφει: Χρ. Μωράκη

O Συνήγορος του Καταναλωτή είναι ανεξάρτητο, δημόσιο όργανο που προστατεύει τα δικαιώματα του πολίτη – καταναλωτή έναντι αθέμιτων, κακόπιστων ή καταχρηστικών συμπεριφορών από εμπόρους και επιχειρήσεις.

Δυστυχώς η συνήθης δικαστική οδός απαιτεί πάρα πολύ χρόνο και πάρα πολύ χρήμα, γεγονός που αποθαρρύνει την πλειοψηφία των ανθρώπων να διεκδικήσουν το δίκιο τους σε απλές, καταναλωτικές διαφορές.

Αυτό το κενό καλύπτει εδώ και περίπου 10 χρόνια, που λειτουργεί πλήρως στη χώρα μας, ο συγκεκριμένος θεσμός.

Από τότε που ιδρύθηκε, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει αντιμετωπίσει περίπου 4.300 ασφαλιστικές υποθέσεις. Περίπου 1 στις 2 υποθέσεις επιλύεται τελικά υπέρ του καταναλωτή – αν και στους υπόλοιπους κλάδους, ο μέσος όρος των υποθέσεων υπέρ του, είναι γύρω στο 72%. Περίπου 19% των αιτημάτων επιλύεται υπέρ των ασφαλιστικών εταιρειών. Αυτά τα ποσοστά, σύμφωνα με τον επικεφαλής του φορέα Λευτέρη Ζαγορίτη, ο οποίος μίλησε κατά την Ημέρα Ασφάλισης στο Ζάππειο, οφείλονται στο ότι οι ασφαλιστικές συμβάσεις έχουν εξαιρετικά πολύπλοκο περιεχόμενο, με αποτέλεσμα συχνά ο ασφαλισμένος να μην αντιλαμβάνεται σωστά πότε έχει δίκιο και πότε άδικο.

Ένα υψηλό ποσοστό ασφαλιστικών υποθέσεων δε, το 31,2%, δεν επιλύεται ποτέ – ο ασφαλισμένος είτε παίρνει το δρόμο για τα δικαστήρια, είτε εγκαταλείπει το αίτημα.

Την ευθύνη εδώ, σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, την έχουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες θα πρέπει να δράσουν ανάλογα για να «μειώσουν» αυτό το ποσοστό:

«Το να βάζεις έναν απλό ασφαλισμένο απέναντι σε μια εταιρεία, απέναντι σε έναν οργανισμό που έχει μια εξαιρετικά δομημένη νομική υπηρεσία, εξαιρετικά δομημένη οικονομική υπηρεσία, εξαιρετικά δομημένη διοικητική υπηρεσία, είναι σαν να βάζεις τον Γολιάθ να παλεύει με τον Δαυίδ. Βεβαίως αυτό δεν ισχύει πάντοτε. Υπάρχουν και ασφαλισμένοι, υπάρχουν και καταναλωτές οι οποίοι ζητούν πράγματα τα οποία “ξεφεύγουν” – αλλά αυτοί είναι η μειοψηφία».

Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι εταιρείες είναι νομικά υποχρεωμένες να ενημερώνουν τους ασφαλισμένους ότι σε περίπτωση τυχόν διαφορών μεταξύ τους, μπορούν να απευθύνονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή για απόπειρα εξωδικαστικής διευθύτησης. Αυτό ορίζει σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία, την υλοποίηση της οποίας εποπτεύει στην Ελλάδα η ΔΕΙΑ.

Καλό είναι η πληροφορία αυτή να αναγράφεται και στα ασφαλιστικά συμβόλαια, σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, μιας και μέχρι στιγμής, παρέχεται στον ασφαλισμένο μόνο εάν και εφόσον αυτός αποταθεί στην εταιρεία για να εκφράσει τυχόν διαφωνία του.

Πρόσφατα, και στα πλαίσια της καλής λειτουργίας του, ο Συνήγορος του Καταναλωτή σύναψε πρωτόκολλο συνεργασίας και με τον Ιατρικό Σύλλογο, προκειμένου να λαμβάνει έγκυρες γνωματεύσεις για «δύσκολες» ιατρικές υποθέσεις για τις οποίες καλείται να αποφανθεί.

Ο κ. Ζαγορίτης αναφέρθηκε στην περίπτωση ασφαλιστικής εταιρείας η οποία χαρακτήρισε, όπως είπε, ως χειρουργική επέμβαση μια μη επεμβατική πράξη (μια «ενδοσκοπική πολυποδεκτομή»), προκειμένου να την εντάξει ως «χειρουργείο της μίας ημέρας», και να λάβει την προβλεπόμενη συμμετοχή του ασφαλισμένου ύψους 1500 ευρώ…

Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως ο ΣτΚ δεν αναλαμβάνει αυτόματα οποιοδήποτε αίτημα φτάσει στα γραφεία του – εξετάζει κάθε αίτημα ως προς την αξιοπιστία του ενώ λαμβάνει και τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς, προσπαθώντας να τηρήσει ίσες αποστάσεις.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για θεσμό που δημιουργεί μια υπεύθυνη καταναλωτική κουλτούρα και από πλευράς πελατών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται και προστατεύουν τα δικαιώματά τους, αλλά και από πλευράς επιχειρηματιών οι οποίοι ευαισθητοποιούνται, εκσυγχρονίζονται, βελτιώνουν τις πρακτικές τους.

Για το λόγο αυτό συχνά, ο ΣτΚ δημοσιοποιεί πορίσματα και συστάσεις προς εταιρείες και οργανισμούς ενώ ταυτόχρονα υλοποιεί ενημερωτικές δράσεις, συμμετέχει σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, σε συνέδρια και ημερίδες.

Φέτος μάλιστα, θεσπίστηκε για πρώτη φορά ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας, ο οποίος θέτει αρχές και κανόνες για την σχέση μεταξύ καταναλωτών – προμηθευτών στο σύνολο των εμπορικών κλάδων και του δημοσίου τομέα.

2 Comments

  1. Avatar

    Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεσμοθετήθηκε για την Προστασία του Καταναλωτή κατά βάση σε περιπτώσεις καταναλωτικών προϊόντων.
    Για την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη πως υπάρχει ο δια νόμου θεσμοθετημένος ρόλος του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή ο οποίος μάλιστα έχει αντικειμενική ευθύνη έναντι του Καταναλωτή υποχρεούμενος μάλιστα να διαθέτει σε μόνιμη ισχύ Ασφάλιση Επαγγελματικής Ευθύνης.
    Ίσως θα πρέπει η αγορά να αναδείξει το ρόλο του στην επίλυση διαφορών μεταξύ Ασφαλισμένου και Ασφαλιστικής Εταιρείας και όχι να περιμένουμε από το Συνήγορο του Καταναλωτή ο οποίος προφανώς δεν γνωρίζει λεπτομέρειες για το ασφαλιστικό προϊόν και για το εκάστοτε Ασφαλιστήριο.

  2. Avatar

    Διαφάνεια στην τιμολόγηση των νοσοκομειακών ασφαλιστικών καλύψεων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

    Μετά το άρθρο 32 του ν. 2496/1997 (ΦΕΚ 87 Α’) προστίθενται άρθρα 32α και 32β ως εξής:
    Για τον προσδιορισμό των ετήσιων αυξήσεων, κάθε χρόνο οι εταιρείες χρησιμοποιούν και άλλα κριτήρια. Μεταξύ αυτών, την ηλικία του ασφαλισμένου, που επιβαρύνει τον δείκτη νοσηρότητας και οδηγεί σε αυξήσεις όσο ο ασφαλισμένος γερνά, τον δείκτη ζημιών που έχει το χαρτοφυλάκιο αυτών των προγραμμάτων για κάθε εταιρεία και ο οποίος δείχνει κατά πόσον αυτά τα συμβόλαια είναι ζημιογόνα, με βάση και τις αποζημιώσεις που πληρώνει μια εταιρεία κάθε χρόνο.

    Η επίπτωση της ηλικιακής μεταβολής στην αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου πρέπει να προσδιορίζεται επακριβώς στην ασφαλιστική σύμβαση. Οποιαδήποτε αύξηση του ασφαλίστρου συνεπάγεται την ισόποση ποσοστιαία αύξηση των παροχών για τις οποίες υφίσταται ανώτατο όριο κάλυψης. Πριν τη σύναψη της ασφάλισης και με το ασφαλιστήριο ο ασφαλιστής οφείλει να ενημερώνει τον λήπτη τις ασφάλισης εγγράφως, με σαφή και διακεκριμένο τρόπο, για τις προϋποθέσεις και τον τρόπο υπολογισμού της μεταβολής του ασφαλίστρου, παραθέτοντας και σχετικό παράδειγμα αναπροσαρμογής του ασφαλίστρου

    οι ασφαλιστικές εταιρίες με υπέρογκες αυξήσεις αναγκάζουν τους καταναλωτές να εγκαταλείπουν τα συμβόλαια τη στιγμή που τα έχουν πραγματικά ανάγκη.Μόνο έτσι λοιπόν μπορεί να διασφαλιστεί αποτελεσματική και διαφανής ασφάλιση.?


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *