Skip to content

Οικονομολόγος Δ. Γρηγοριάδη: Εργαλείο ενδυνάμωσης η διπλωματία για τις ΜμΕ

Επιταχύνεται έτσι η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας

Ένα σημαντικό σήμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μέσω της ενδυνάμωσης της ραχοκοκαλιάς της που δεν είναι άλλη από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κάνει η πρώτη εν Ελλάδι καμπάνια που απευθύνεται σε αυτές και τις καλεί να υιοθετήσουν τακτικές διπλωματίας.

Συνέντευξη στον Χρήστο Γαβαλά

Πρόκειται για την καμπάνια “SME’s Diplomacy Greece”, επικεφαλής της οποίας είναι η οικονομική αναλύτρια, Δάφνη Γρηγοριάδη η οποία μίλησε στο underwriter.gr  για το νέο της εγχείρημα, τις προοπτικές που ανοίγει για την Ελλάδα η διεθνοποίηση των επιχειρήσεων και το γιατί η επιχειρηματική διπλωματία μπορεί να αποτελέσει χρηματοδοτική διέξοδο την περίοδο που διανύουμε. 

Δάφνη, καλησπέρα. Καταρχάς, ποιος είναι ο σκοπός του SME’s  Diplomacy Greece; Ποιο το κίνητρο που σε έκανε να πάρεις αυτή την πρωτοβουλία;

Καλησπέρα Χρήστο. To “SME’s Diplomacy Greece” είναι η πρώτη καμπάνια στην Ελλάδα που απευθύνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ). Δημιουργήθηκε με σκοπό να αναδείξει την αναγκαιότητα υποστήριξης της διεθνοποίησης των επιχειρήσεων και ειδικά των ΜμΕ  και τα οφέλη που θα μπορούσαν αυτές να αποκομίσουν, μέσω της υιοθέτησης τακτικών διπλωματίας. Το βασικό κίνητρο για την δημιουργία του εγχειρήματος ήταν να βοηθήσουμε στην επιτάχυνση της εξωστρέφειας της Ελληνικής οικονομίας (είτε αυτή πραγματοποιείται μέσω εξαγωγών είτε μέσω άμεσων ξένων επενδύσεων). Είναι γνωστό ότι οι MμΕ αντιμετωπίζουν μεγαλύτερα προβλήματα από τις πολυεθνικές όταν εισέρχονται σε νέες αγορές, λόγω περιορισμένων πόρων και γνώσεων για την επιχειρηματική διπλωματία αλλά και λόγω μεγέθους. Το 95% των επιχειρήσεων της χώρας μας είναι μικρού και μεσαίου τύπου, μάλιστα στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που εντάσσονται στην κατηγορία των πολύ μικρών επιχειρήσεων, δηλαδή με εργατικό δυναμικό κάτω των 10 ατόμων.  Οι περισσότερες δεν είναι εξοικειωμένες με τα διπλωματικά εργαλεία που εφαρμόζονται διεθνώς, διότι λειτουργούν παραδοσιακά ή λόγω έλλειψης  χρημάτων  για επένδυση σε τέτοιες δεξιότητες. Το εγχείρημα επικεντρώνεται στις επιχειρήσεις που θέλουν να διεθνοποιηθούν, ωστόσο υπάρχουν περιθώρια εφαρμογής στο σύνολο των επιχειρήσεων. Με την υγειονομική κρίση και την αύξηση των γεωπολιτικών εντάσεων η επιχειρηματική διπλωματία  εδραιώνεται διεθνώς ως βασικό εργαλείο για την διασφάλιση των συμφερόντων των ΜμΕ.  Η επιχειρηματική διπλωματία δεν είναι διαδεδομένη στην Ελλάδα, αντιθέτως έχει παρατηρηθεί ότι  εταιρείες που λειτουργούν σε αναπτυσσόμενες  χώρες  με αδύναμους θεσμούς, αναγνωρίζουν περισσότερο τη σημασία της, την εφαρμόζουν εντατικότερα και τα στελέχη τους αναλαμβάνουν διπλωματικούς ρόλους.

Ποια είναι η δομή του και ποιο ήταν το μέλημά σας κατά την κατάρτισή της; 

Το SME’s Diplomacy Greece  είναι  μια εθελοντική προσπάθεια  στην οποία συμμετέχουν άτομα και επιχειρήσεις που εκπροσωπούν ποικίλους  κλάδους της οικονομίας. Μέλημα μας ήταν “να φέρουμε” την επιχειρηματική διπλωματία στην Ελλάδα και  πλέον είναι η μετεξέλιξη   του εγχειρήματος σε μια πλατφόρμα με χρηστικά εργαλεία, ενημερωτικό υλικό καθώς και η διοργάνωση ημερίδων μαζί με φορείς που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Αφετέρου η σωστή καθοδήγηση σε κάθε case study που θα κληθούμε να βοηθήσουμε, καθώς δεν είναι  όλες οι επιχειρήσεις ίδιες, επομένως δεν μπορεί να είναι οι τακτικές διπλωματίας ίδιες για όλες. Η οπτική μας είναι  ότι πρέπει να μελετηθούν διαφορετικές κατηγορίες επιχειρήσεων και  να γίνουν συγκριτικές αναλύσεις, ακριβώς όπως  αναλύονται οι εξωτερικές πολιτικές και οι διπλωματικές πρακτικές των κρατών. Για αυτό το SME’s Diplomacy Greece έχει δημιουργήσει 5 τύπους επιχειρηματικής διπλωματίας: τη διπλωματία σε ενδοεπιχειρησιακό επίπεδο, αυτή μεταξύ ΜμΕ, αυτήν μεταξύ πολυεθνικών επιχειρήσεων, αυτή μεταξύ επιχειρήσεων- κρατικών φορέων και αυτή που αφορά στις νεοφυείς επιχειρήσεις. Στην εξίσωση μπαίνει και ο παράγοντας της ανάπτυξης μιας επιχείρησης λαμβάνοντας υπόψη τον τομέα της αειοφορίας. Στο κομμάτι αυτό μας υποστηρίζει το εργαστήριο Βιοοικονομίας, Κυκλικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Η διπλωματία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την εφαρμογή της εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας, βοηθώντας να οριστούν οι ενέργειες που μπορούν να κάνουν οι ΜμΕ για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων. Η διεθνής συμφωνία για ένα σύνολο στόχων SDG’s ήταν ένα σημαντικό διπλωματικό επίτευγμα, η εφαρμογή της όμως εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση. Η υιοθέτηση των στόχων, δεν συνοδεύτηκε από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον τρόπο υλοποίησής τους. Έτσι, αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο η αναγκαιότητα της διπλωματίας στις ΜμΕ. 

Μπορείς να μας εξηγήσεις γιατί οι τακτικές διπλωματίας είναι εργαλείο ενδυνάμωσης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις; 

Η δημόσια αλλά και η οικονομική  διπλωματία προσφέρουν πληροφόρηση και εργαλεία που αδιαμφισβήτητα έχουν εφαρμογή και στις επιχειρήσεις προκειμένου να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως: Πώς να προετοιμάζονται πριν τις συνομιλίες, πώς να καθορίζουν την ατζέντα, τι πρέπει να παρατηρούν στην γλώσσα του σώματος, τι γίνεται αν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις; Τι συμβαίνει με τις κυρώσεις σε περίπτωση μη τήρησης της συμφωνίας; Oι δεξιότητες που μπορούν να αποκτήσουν τα στελέχη των επιχειρήσεων περιλαμβάνουν παραδοσιακές τεχνικές διαπραγμάτευσης, τεχνικές πειθούς, τρόπους για να  αντιμετωπίζουν την ασάφεια, δεξιότητες διαχείρισης κρίσεων, δεξιότητες λήψης αποφάσεων και ηγεσίας. Επομένως, ένα στέλεχος επιχειρήσεων που κατέχει αυτές τις γνώσεις από την διπλωματία θα ήταν ήδη αρκετά καλά προετοιμασμένο για να αναλάβει το έργο της επιχειρηματικής διπλωματίας. Οι τακτικές διπλωματίας είναι εργαλείο ενδυνάμωσης  για τις ΜμΕ ώστε να καλλιεργήσουν ασφαλείς εμπορικές σχέσεις στον παγκόσμιο χάρτη, σε αυτό το περίπλοκο και ταχέως μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον. Πόσο μάλλον εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής αλλά και του κορωνοϊού, μιας κρίσης στην οποία κινδυνεύει η υγεία μας – η ύπαρξη μας, το πρωταρχικότερο αγαθό δηλαδή του πλανήτη,  η  οικονομική ζωή  αποκτά ανθρωποκεντρικές διαστάσεις. Τα παραπάνω οδηγούν στην επίσπευση της εναρμόνισής μας με τον πυλώνα (S)ocial του νέου παγκόσμιου οικονομικού μοντέλου της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Έτσι, θεωρούμε ότι έχουμε πάνω από όλα ηθική υποχρέωση να βοηθήσουμε την Ελλάδα και ιδιαίτερα τις ΜμΕ να εναρμονιστούν με τις νέες διεθνείς συνθήκες.  Επιπλέον,  η χρήση της διπλωματίας από τις επιχειρήσεις βοηθά και την πολιτική εξωστρέφειας που χαράζει το Υπουργείο Εξωτερικών κάθε κράτους, καθώς συνάπτουν και διακρατικές εμπορικές συμφωνίες οι οποίες εξαρτώνται από τη συμμετοχή εταιρειών που θέλουν να επεκταθούν σε άλλα έθνη.

Αν υιοθετήσουν οι επιχειρήσεις τακτικές διπλωματίας θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες χρηματοδότησης; Σε τι διαφορετικό έγκειται η επιχειρηματική διπλωματία; 

Η χρηματοδότηση ΜμΕ από τις τράπεζες  δεν είναι εύκολη υπόθεση- την περίοδο της υγειονομικής κρίσης- αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να στρέφονται στην εύρεση κεφαλαίων και εκτός  τραπεζικού συστήματος. Πέρα από την σοβαρότητα των οικονομικών στοιχείων, πρέπει να είναι εμπεριστατωμένα και πειστικά τα επιχειρησιακά σχέδια. Τα τελευταία χρόνια αποκτούν όλο και μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας  οι ποιοτικοί δείκτες  εκτός από τους  ποσοτικούς, λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικό-οικονομικών συνθηκών. Μπορούμε να κατατάξουμε την  επιχειρηματική διπλωματία στις ποιοτικές μεταβλητές. Yπάρχουν πολλοί ορισμοί της  επιχειρηματικής διπλωματίας. Ένας από αυτούς εστιάζει κυρίως στις επιδιώξεις των  επιχειρήσεων, ξεχωρίζοντας την  έτσι από την εμπορική και οικονομική διπλωματία οι οποίες λαμβάνουν  υπόψη τα “θέλω” των επιχειρήσεων σε συνάρτηση με αυτά των κυβερνήσεων. Σε κάθε περίπτωση η επιχειρηματική διπλωματία στοχεύει στη δημιουργία μακροπρόθεσμων θετικών σχέσεων με επιχειρηματικούς και μη εμπλεκόμενους φορείς μέσω επικοινωνίας και δεσμευτικών συμφωνιών. Το SME’s Diplomacy Greece προτρέπει τις επιχειρήσεις να ενεργούν εντός του καθιερωμένου νομικού πλαισίου, αναζητώντας win-win συμφωνίες, χτίζοντας αξιόπιστες συνεργασίες, δείχνοντας υψηλό βαθμό διαφάνειας για την διασφάλισης της φήμης της εταιρείας στις χώρες υποδοχής. 

Μπορείς να μας δώσεις ένα απτό παράδειγμα βελτίωσης των οικονομικών δεικτών μιας επιχείρησης μέσω της υιοθέτησης μιας τέτοιας τακτικής; 

Έχει αποδειχθεί από έρευνες  πως μέσω της υιοθέτησης πρακτικών διαπραγμάτευσης οι εταιρείες  μπορούν να αυξήσουν την κερδοφορία τους και παράλληλα να ενδυναμώσουν τα στελέχη τους. Αξίζει να αναφέρουμε   πραγματικά cases studies, όπως αυτό μιας εταιρείας πολυεθνικής εμβέλειας που προσφέρει προγράμματα επιμόρφωσης σε επιχειρήσεις, η οποία διαπίστωσε ότι οι εταιρείες-πελάτες που επέλεξαν προγράμματα διαπραγματεύσεων, αύξησαν  τα έσοδα  τους κατά μέσο όρο 28% και μάλιστα εν μέσω πανδημίας. Να διευκρινίσουμε πως πρόκειται για μεγάλες εταιρείες μερικές εκ των οποίων έχουν πολυεθνική εμβέλεια. Εφόσον η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει πως υπάρχουν περιθώρια κέρδους από την υιοθέτηση τεχνικών διπλωματίας, αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο η ανάγκη  εφαρμογής τους και στις ΜμΕ καθώς και η σημαντικότητα του SME’ Diplomacy Greece στην επίτευξη αυτού του σκοπού. 

(Στην κεντρική φωτογραφία η οικονομική αναλύτρια, Δάφνη Γρηγοριάδη)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *