Skip to content

Ο μίτος των αποζημιώσεων

Θολό και πολύπλοκο παραμένει το τοπίο σχετικά με τις αποζημιώσεις κατοίκων, ταξιδιωτών και οδηγών που επλήγησαν ποικιλοτρόπως από τον χιονιά.

Ακόμα και οι ευθύνες στη θεωρία είναι δύσκολο να αποδοθούν ξεκάθαρα για τα όσα έγιναν την περασμένη Δευτέρα – για παράδειγμα ανάμεσα σε Δήμους και Περιφέρειες, ή ανάμεσα σε Περιφέρειες και κεντρική Διοίκηση όπως η Πολιτική Προστασία.

Πόσο μάλλον ως προς τις ευθύνες στην πράξη, δηλαδή τις αποζημιώσεις. Γιατί μπορεί στην Αττική Οδό ο «φταίχτης» να είναι ολοφάνερος, όμως δεν πρόκειται να πέσει… αμαχητί. Υπό την έννοια ότι και η ίδια η εταιρεία θα ψάξει με κάθε τρόπο να ελαφρύνει τη θέση της, για παράδειγμα αποδίδοντας κομμάτι ευθυνών στην τροχαία η σε άλλο κυβερνητικό όργανο. Από την άλλη οι αγωγές των πολιτών, μαζικές ή ατομικές, θα κάνουν χρόνια να εκδικαστούν και φυσικά δεν προεξοφλούν όλες ούτε τη θετική απόφαση του δικαστηρίου, ούτε βεβαίως το ύψος της αποζημίωσης που θα εκδικαστεί (μείον τα δικαστικά έξοδα). Το αν δε, κάποιος θα κινηθεί ατομικά ή συλλογικά είναι μια δύσκολη απόφαση από μόνη της καθώς θα πρέπει να «μαντέψει» από πριν ποιος δρόμος έχει περισσότερες πιθανότητες για μεγαλύτερη αποζημίωση…

Αποζημιώσεις για καταστροφές λόγω φυσικών φαινομένων καταβάλουν και οι ασφαλιστικές, κυρίως όταν μιλάμε για συμβόλαιο ολικής κάλυψης. Προκειμένου οι ασφαλισμένοι να λάβουν αποζημίωση θα πρέπει ,εκτός από την καταγραφή του συμβάντος από την υπηρεσία φροντίδας ατυχήματος, να καταθέσουν στην ασφαλιστική και Πιστοποιητικό Καιρικών Συνθηκών από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, το οποίο να πιστοποιεί τις καιρικές συνθήκες την ήμερα και ώρα του ατυχήματος  Ταυτόχρονα ο πραγματογνώμονας που θα εξετάσει τη ζημιά στο συνεργείο θα πρέπει να πιστοποιήσει ότι η ζημιά οφείλεται αποκλειστικά στην πτώση του δέντρου ή στην ολισθηρότητα του δρόμου και δεν συνέβαλαν σε αυτήν και άλλοι παράγοντες οι οποίοι δεν καλύπτονται από το ασφαλιστήριο.

(Οι αιτήσεις γίνονται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της ΕΜΥ με κόστος 14,40 ευρώ για το πρώτο 12ωρο και 8,40 ευρώ κάθε επόμενο 24ωρο: http://www.emy.gr/emy/el/services/paroxi-ipiresion-ipoboli-aitisis)

Από την άλλη θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι τα όργανα της αυτοδιοίκησης όπως και οι ιδιωτικές οδοί, είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να συντηρούν τους δρόμους δικαιοδοσίας τους και να κόβουν επικίνδυνα κλαδιά, ακόμη και ολόκληρα δέντρα, αν είναι πιθανό να πέσουν, π.χ. σε περίπτωση βαριάς χιονόπτωσης και να δημιουργήσουν ατύχημα…

Για αυτό και ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και ιδιοκτήτης της Mega Brokers Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, είπε χθες στην τηλεόραση του Σκάι οτι οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται μεν να αποζημιώσουν αλλά στη συνέχεια δύνανται και οι ίδιες να στραφούν είτε κατά της Αττικής Οδού είτε κατά της Περιφέρειας Αττικής. Από την άλλη η Αττική Οδός, αν έχει υπογράψει ασφαλιστήριο συμβόλαιο προστασίας από αστική ευθύνη έναντι τρίτων μπορεί με τη σειρά της να ζητήσει (χωρίς να είναι σίγουρο ότι θα πάρει) ασφαλιστική αποζημίωση, για τις αποζημιώσεις που θα κληθεί να καταβάλει…

Πάντως κάποιοι Δήμοι έχουν ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή τους  να αποζημιώσουν τους κατόχους οχημάτων που έπαθαν ζημιές –αρκεί αυτά να ήταν σταθμευμένα είτε σε κοινόχρηστο χώρο είτε κινούνταν σε δρόμο δικαιοδοσίας του Δήμου. Μεταξύ των Δήμων που δήλωσαν ότι θα αποζημιώσουν περιλαμβάνονται μέχρι στιγμής οι Δήμοι Αθηναίων, Γλυφάδας και Νέας Σμύρνης. Προσοχή, οι Δήμοι θα καταβάλουν αποζημίωση μόνο στις περιπτώσεις που ο κάτοχος του αυτοκινήτου δεν διαθέτει τη σχετική κάλυψη που θα του επέτρεπε να αποζημιωθεί από την ασφαλιστική εταιρεία, ούτε πρόκειται να λάβει αποζημίωση από άλλο φορέα. Η διαδικασία εδώ είναι ακόμη πιο γραφειοκρατική και ορίζεται από τον κάθε Δήμο ξεχωριστά -πληροφορίες υπάρχουν στις δημοτικές ιστοσελίδες.

2 Comments

  1. Avatar

    Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω πως με αφορμή παρόμοια περιστατικά (χιονοθύελλα, πλημμύρα) είναι απαραίτητο να προβάλουμε τον θετικό ρόλο της Ιδιωτικής Ασφάλισης. Παράλληλα δε να τονίζουμε την ανάγκη βελτίωσης του συστήματος με σύγχρονα ασφαλιστήρια και ορθολογικές διαδικασίες αποζημίωσης. Για παράδειγμα,
    – Στην περίπτωση Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης. Γιατί να είναι απαραίτητη η αποζημίωση κατόπιν δικαστικής απόφασης;΄ Γιατί να μην αρκεί νομική ή/και τεχνική πραγματογνωμοσύνη για την ενδεχόμενη υπαιτιότητα (αμέλεια, λάθος ή παράλειψη) του Ασφαλισμένου΄; Γιατί να μη προβάλλουμε την ανάγκη ευρύτερης επέκτασης της Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης σε κάθε παραγωγική επιχείρηση ή και κρατικό Φορέα για την αστική ευθύνη που τον βαραίνει;
    – Στην περίπτωση Ασφάλισης Περιουσίας. Γιατί να χρειάζεται κατάθεση στην ασφαλιστική εταιρεία Πιστοποιητικού Καιρικών Συνθηκών από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία;, το οποίο να πιστοποιεί τις καιρικές συνθήκες; Γιατί να μην αρκεί η Δήλωση του Ασφαλισμένου και η τυπική Πραγματογνωμοσύνη;
    Διαβεβαιώνω πως οι παραπάνω επισημάνσεις αναφέρονται σε αγκυλώσεις της εγχώριας ασφαλιστικής αγοράς που δεν βοηθούν στην ανάπτυξη ασφαλιστικής συνείδησης. Οφείλουμε όλοι όσοι δραστηριοποιόμαστε στον κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλισης να προσπαθήσουμε στην ανάπτυξη της στη χώρα μας.

    • Avatar

      Πολύ σωστή η σημείωση σας !!!!- Δυστυχώς όπως αναφέρεται “οι εγχώριες αγκυλώσεις ” συνεχίζουν να δημιουργούν “ομίχλη” σε θέματα ζημιών και ένταση με τον ασφαλισμένο χρόνια τώρα . Δυστυχώς κινείται αργά η αποζημίωση σε αρκετούς κλάδους ( ενώ έκανε βήματα στο κλάδο αυτοκινήτου) , και υπάρχουν πλέον τα εργαλεία (τεχνολογία) για να φωτιστεί καλύτερα ο χώρος.


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *