Skip to content

Πάνω από 1 δις δολάρια οι αποζημιώσεις για τα δύο Boeing Max

Απώλεια των δύο αεροσκαφών, καθήλωση όλων των υπολοίπων στο έδαφος, ακύρωση δρομολογίων αεροπορικών εταιρειών και φυσικά αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων, είναι κάποιες από τις καλύψεις συνολικής αξίας άνω του ενός δις δολαρίων που θα καταβάλουν οι ασφαλιστικές μετά τα δύο τραγικά αεροπορικά δυστυχημάτων των Boeing σε Αιθιοπία και Ινδονησία την περασμένη χρονιά.

Επιμέλεια: Νικ. Εμμανουήλ

Τουλάχιστον 450 εκατ. δολάρια υπολογίζεται ότι θα κοστίσει στους μεγάλους ασφαλιστικούς ομίλους της Ευρώπης το «σκάνδαλο Boeing» μετά την πτώση των δύο αεροσκαφών τύπου 737 Max-8 (κεντρική φωτό) τον περασμένο Μάρτιο και τον Οκτώβριο του 2018 που οδήγησαν στο θάνατο συνολικά 346 άτομα.

Μέχρι και 135 εκατομμύρια δολάρια ενδέχεται να κληθεί να καταβάλει η Munich Re – σύμφωνα με «πολύ συντηρητικές εκτιμήσεις» του επικεφαλής οικονομικών υπηρεσιών – ενώ Swiss Re και Hannover Re 135 εκατομμύρια και 56 εκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα.

Για τις Allianz SE και Zurich Insurance Group AG, ο λογαριασμός ενδέχεται να φτάσει τα 91 δολάρια ευρώ για καλύψεις Αστικής Ευθύνης Διευθυντών και άλλων Αξιωματούχων της Boeing.

Τα νούμερα εκτοξεύονται ακόμη περισσότερο εάν αναλογιστεί κανείς πως σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων προς τις οικογένειες των θυμάτων στα δύο αεροπορικά δυστυχήματα σε Αιθιοπία και Ινδονησία δεν αποκλείεται να φτάσει το 1 δις δολάρια.

Τα τελικά ποσά θα εξαρτηθούν από το τελικό πόρισμα των ερευνών που διεξάγονται στην παρούσα φάση προκειμένου να γίνει ξεκάθαρο τι ακριβώς έφταιξε και μέσα σε πέντε μήνες συνετρίβη δύο φορές το ίδιο μοντέλο αεροσκάφους.

Εκτιμάται ότι θα χρειαστεί να περάσει περίπου ένας χρόνος από το κάθε ατύχημα προτού ολοκληρωθούν οι σχετικές έρευνες οπότε για την ώρα οι παραπάνω απώλειες παραμένουν μόνο στο χαρτί.

Μάλιστα, η συγκεκριμένη υπόθεση είναι ιδιαίτερη και χωρίς όμοιά της στο παρελθόν επειδή στο στόχαστρο έχει μπει το συγκεκριμένο μοντέλο του αεροσκάφους και η κατασκευάστρια εταιρεία. Αν οι έρευνες δείξουν πως η Boeing είχε ενημερωθεί από πριν πως το Max-8 είχε θέματα ασφαλείας, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν οι αποζημιώσεις.

Από την άλλη, ενεργοποιούνται οι καλύψεις απώλειας εισοδήματος από όλα τα Boeing ιδίου τύπου, τα οποία έχουν καθηλωθεί στο έδαφος παγκοσμίως, μέχρι να βγει το πόρισμα για τις δύο πτώσεις.

Να θυμίσουμε πως μετά την πτώση του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines στα μέσα Μαρτίου, πρώτες οι αρχές της Κίνας και στη συνέχεια βαθμιαία όλων των χωρών του κόσμου διέταξαν να καθηλωθούν στο έδαφος όλα τα Boeing 737 Max 8 και Max 9 (άλλη εκδοχή του αεροσκάφους με το ίδιο «επίφοβο» λογισμικό που θεωρείται υπεύθυνο για την πτώση των δύο αεροπλάνων), ένα μέτρο προστασίας που βρήκε σύμφωνες τις αεροπορικές εταιρείες προκειμένου να μην ρισκάρουν την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων.

Η καθήλωση στο έδαφος όλων των αεροσκαφών τύπου 737 Max παγκοσμίως προκαλεί καθημερινά τεράστιες ζημιές στην κατασκευάστρια εταιρεία. Αυτές καλούνται να τις πληρώσουν οι ασφαλιστικές με «ταβάνι» -βάσει του συμβολαίου- τα 500 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους καλά γνωρίζοντες, ποσό που είχε οριστεί από το “πάνελ” ασφαλιστικών εταιρειών που είχαν αναλάβει τον κίνδυνο, μία εκ των οποίων είναι η Allianz SE. Εκπρόσωπός της εκτιμά πως ο κολοσσός θα βγάλει από την τσέπη περίπου 56 εκατομμύρια δολάρια σε ό,τι έχει να κάνει με ζημιές προκαλούμενες από το «σκάνδαλο Boeing». Εννοείται πως μέρος λογαριασμού έχει περάσει ήδη στους εκάστοτε αντασφαλιστές.

Υπάρχει όμως και άλλο μέτωπο. Αυτό των αεροπορικών εταιρειών που θα στραφούν εναντίον της Boeing για τη δική τους απώλεια κερδών από την καθήλωση των αεροσκαφών 737 τύπου Max και τις ανατροπές που προκλήθηκαν στα δρομολόγιά τους.

Air China, China Southern Airlines και China Eastern Airlines, ζητούν αποζημιώσεις τόσο για την παρατεταμένη χρονική περίοδο που παραμένουν καθηλωμένα τα Max 8, αλλά και για καθυστερήσεις σε προηγούμενες παραδόσεις αεροσκαφών.

Η Swiss Re είναι μεταξύ των ασφαλιστικών που καλύπτουν τη Boeing για ζημιές, αλλά και μία από τους πολλές ασφαλιστικές της Ethiopian Airlines. Το συμβόλαιο της Ethiopian την καλύπτει για όλους τους πιθανούς κινδύνους με ανώτατο όριο τα 330 εκατομμύρια δολάρια. Έτσι, η Swiss Re θα κληθεί να καταβάλει στην αεροπορική περίπου 55 εκατομμύρια δολάρια για την αντικατάσταση του αεροπλάνου που συνετρίβη και άλλα 275 περίπου εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις προς τις οικογένειες των θυμάτων.

Από πλευράς της η Boeing δεν έχει κάνει κάποιο σχόλιο γύρω από την ασφαλιστική της κάλυψη με τον εκπρόσωπό της να δηλώνει πως η εταιρεία είναι σε διαρκή επαφή με τους πελάτες της και η πρώτη της προτεραιότητα είναι να πετάξει και πάλι με ασφάλεια το Max αεροσκάφος.

Ωστόσο κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς θα γίνει αυτό αφού οι εκτιμήσεις για τα μέσα του καλοκαιριού μάλλον δεν θα επαληθευτούν. Αρμόδιες αρχές σε Καναδά και Ευρώπη ξεκαθαρίζουν πως δε θα αρκεστούν στα πορίσματα της Boeing και της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), αλλά θα κάνουν με τη σειρά τους δικούς τους ελέγχους προτού δώσουν το πράσινο φως να ξαναπετάξει το συγκεκριμένο αεροσκάφος στον εναέριο χώρο τους.

Αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Ryanair, η οποία αναμένει την παραλαβή κάποιων αεροσκαφών τύπου Max αργότερα μέσα στο 2019 και περισσοτέρων μέσα στα επόμενα δύο έτη, δηλώνουν πως πρώτα θα εκπαιδευτούν επαρκώς οι πιλότοι τους στο συγκεκριμένο αεροσκάφος, καλύπτοντας οποιοδήποτε κενό και μετά θα επιτρέψουν στα Max αεροσκάφη να πετάξουν, τονίζοντας πως δεν τους ενδιαφέρει πόσος καιρός θα χρειαστεί μέχρι να ολοκληρωθεί σωστά η όλη διαδικασία.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *