Skip to content

Πολύ λίγοι στο μέλλον θα έχουν δικό τους ΙΧ

Φεύγουμε από τη λογική του “ιδιωτικού αυτοκινήτου” και πάμε προς αυτοκινούμενα οχήματα που θα τα μοιραζόμαστε μεταξύ μας

Ρεπορτάζ: Κοσμάς Ζακυνθινός

«Σήμερα όταν μιλάμε για μετακινήσεις 9 στους 10 ανθρώπους αναφέρονται στο ιδιωτικό τους όχημα. Όμως, σταδιακά φεύγουμε από την λογική του ιδιωτικού αυτοκινήτου και πάμε στην λογική της υπηρεσίας» επεσήμανε χθες από το βήμα της εκδήλωσης «Τεχνολογικές εξελίξεις και αυτοκίνητο» που διοργάνωσε η Ένωση στο Electra Palace ο Άγγελος Αμδίτης, Διευθυντής του Ερευνητικού και Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Χαρακτηριστικό δείγμα του “που πάνε τα πράγματα”  είναι η Uber, η υπηρεσία μεταφοράς ατόμων και δεμάτων με ΙΧ, από ιδιώτες οδηγούς που χρεώνουν τιμές πολύ χαμηλότερες από τα ταξί.

Στο μέλλον πολύ λιγότερος κόσμος θα έχει το δικό του ΙΧ – δεν θα συμφέρει ούτε θα χρειάζεται αφού θα μπορεί να μετακινείται το ίδιο γρήγορα και πολύ φτηνότερα, τουλάχιστον εντός πόλεων, με υπηρεσίες ή “εταιρείες αυτοκινήτων” της φιλοσοφίας του Uber, που ήδη λειτουργεί στη χώρα μας. Η τάση αυτή κερδίζει συνεχώς έδαφος παγκοσμίως ενώ είναι πολύ πιθανό στο μέλλον, να μην ασφαλίζεται ένα όχημα αυτόνομα αλλά ως τμήμα ενός ευρύτερου δικτύου, σύμφωνα με όσα υποστήριξε χθες ο κ. Άγγελος Αμδίτης.

Το τοπίο της αγοράς αυτοκινήτου θα αλλάξει ριζικά στο εγγύς μέλλον και λόγω των αυτόνομων οχημάτων, τα οποία μεταξύ άλλων θα ανατρέψουν τελείως και την ασφάλιση αυτοκινήτου όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα.

Μέχρι σήμερα η παγκόσμια νομοθεσία οδικής κυκλοφορίας βασιζόταν στην αρχή ότι «ο οδηγός είναι υπεύθυνος για ότι συμβεί».  Πλέον όμως οι μετακινήσεις όχι μόνο ανθρώπων, αλλά και αγαθών, θα εισέλθουν σε ένα νέο, θολό ακόμη, πεδίο, όπου ο ρόλος του οδηγού δεν θα είναι τόσο ξεκάθαρος.  Μάλιστα ενδέχεται να κυκλοφορούν ευρέως και οχήματα χωρίς τιμόνι και άρα, χωρίς οδηγό.

Αυτή τη στιγμή διεθνώς, προκειμένου να ταξινομηθεί τεχνολογικά το επίπεδο του αυτοκινήτου, τα επίπεδα αυτοματοποίησης διαχωρίζονται σε 5 κατηγορίες:

Η ένδειξη “0” δηλώνει παλαιά τεχνολογία ενώ το επίπεδο “5”, πως το όχημα δεν έχει καν τιμόνι διότι δεν χρειάζεται ανθρώπινη παρέμβαση. Στην μερική αυτονομία (κατηγορία “2”) ο οδηγός μπορεί να μην έχει τα χέρια του στο τιμόνι, αλλά ανά πάσα στιγμή θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει τα ηνία του οχήματος. Στην υπό συνθήκη αυτονομία (κατηγορία “3”) ο οδηγός χρειάζεται να αναλάβει την ευθύνη του οχήματος μόνο όταν δοθεί κάποιο σήμα ή προειδοποίηση από το σύστημα ελέγχου. Στην υψηλή αυτοματοποίηση (κατηγορία “4”) το αυτοκίνητο αναλαμβάνει τα πάντα μόνο του, με τον οδηγό να έχει πλήρη ελευθερία, μπορεί ακόμα να κοιμηθεί ή και να παίξει με το κινητό του, ενώ στην πλήρη αυτοματοποίηση (κατηγορία “5”) δεν υπάρχει καν τιμόνι. Τα πάντα διαχειρίζονται από τα συστήματα τεχνολογίας.

Ποιός θα φέρει την ευθύνη στα ατυχήματα;

Έχει αποδειχθεί ότι πάνω από το 90% των τροχαίων ατυχημάτων παγκοσμίως οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.  Η αυτοματοποίηση σημαίνει ότι θα πάψουν να γίνονται ατυχήματα;

«Όχι», σύμφωνα με τον διευθυντή του Μετσόβιου Πολυτυεχνείου. Κάθε τι νέο στην αγορά αυτοκινήτου απλά δημιουργεί νέα δεδομένα,  νέο είδος ατυχημάτων, αλλάζοντας απλά τον τρόπο που συμβαίνουν. Ποιος όμως θα ευθύνεται γι’ αυτά; Η ασφαλιστική, ο αντιπρόσωπος, ο κατασκευαστής; Ποιος φέρει την ευθύνη;

Αυτό είναι ακόμη υπό εξέταση αλλά σίγουρα υπάρχει ανάγκη για νέα ασφαλιστικά μοντέλα, όπως διαπιστώνει ο κ. Αμδίτης, καθώς  πλέον θα έχουμε αυτοκίνητα τα οποία θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους με αισθητήρες. «Μιλάμε για ένα περιβάλλον απόλυτα δικτυωμένο», το οποίο περιπλέκει κατά πολύ την διερεύνηση ευθυνών σε περίπτωση ατυχήματος, κατέληξε ο Διευθυντής του Πολυτεχνείου.

Μπορείς να προκαλέσεις ατύχημα από τον καναπέ του σπιτιού σου;

Εν τω μεταξύ επιπλέον ερωτηματικά προκαλεί η πιθανότητα, εφόσον το αυτόνομο όχημα θα ελέγχεται μέσω υπολογιστή, να “χακάρει” κάποιος τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο με σκοπό να δημιουργήσει ατύχημα. 

Αυτό έθιξε μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο Nicolas Jeanmart, Head of Personal Insurance, General insurance and Microeconomics του Insurance Europe, επισημαίνοντας πως «η cyber διαχείριση μπορεί να προκαλέσει δολιοφθορά στο αυτοκίνητο. Ίσως και πιθανό ατύχημα».

Πέραν αυτού, οι νέες τεχνολογίες συλλέγουν και μια σειρά προσωπικών δεδομένων, που σχετίζονται -για παράδειγμα- με την συμπεριφορά του οδηγού στον δρόμο, την ταχύτητα κτλ. Πώς μπορεί ο καταναλωτής να διασφαλίζει την διαχείριση των προσωπικών του δεδομένων αλλά και το ποιος έχει πρόσβαση σε αυτά; Τα δεδομένα είναι δημόσια ή προσωπικά;

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Insurance Europe, είναι απίστευτος ο όγκος δεδομένων που παράγουν ή θα παράγουν τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα : «Πρόκειται για εκρηκτική προσέγγιση σε επίπεδο data. Με τα σημερινά δεδομένα, περίπου 25 gigabytes παράγονται ανά ώρα για ένα συνδεδεμένο αυτοκίνητο, ενώ αυτή η τάση φυσικά πρόκειται να αλλάξει σημαντικά στο μέλλον», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πέρα από τον όγκο των δεδομένων, έχει ενδιαφέρον και το περιεχόμενό τους το οποίο δεν θα περιορίζεται μόνο σε πληροφορίες για την εξυπηρέτηση και διευκόλυνση του οδηγού. Το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα μεταφέρει και πάρα πολλές πληροφορίες για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών – δηλαδή διαφημίσεις για βενζινάδικα, προσφορές για ανταλλακτικά ή για σέρβις κτλ.

Σύμφωνα με τον κ. Nicolas Jeanmart, η Insurance Europe έχει ήδη καλέσει την Ε.Ε. να παρέμβει στην κατεύθυνση αυτή προκειμένου να περιοριστούν οι τρόποι χρήσεως των προσωπικών δεδομένων. Εν τω μεταξύ οι εταιρείες διαχείρισης big data φημολογείται ότι σχεδιάζουν να μπουν δυναμικά στο παιχνίδι, προσφέροντας ασφαλίσεις…

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *