Skip to content

Προσδεθείτε: Ταξίδι στις ασφάλειες του μέλλοντος

Οι ανατροπές που θα φέρει τα επόμενα χρόνια η ψηφιακή τεχνολογία στις κοινωνίες όλου του κόσμου, αρχίζουν σιγά σιγά να γίνονται αντιληπτές. Ο κόσμος μας, δεν θα είναι ποτέ πια ο ίδιος. Η καθημερινότητα θα μεταμορφωθεί, οι ισορροπίες θα ανατραπούν. Ομοίως θα μεταμορφωθεί το εμπόριο, η επιχειρηματικότητα, η οικονομία. Η ασφαλιστική αγορά φυσικά δε θα μείνει ανεπηρέαστη, όχι μόνο στο πως είναι δομημένη και στο πως λειτουργεί, αλλά και στο προϊόν που προσφέρει.

Ρεπορτάζ: Χρ. Μωράκη
christina@underwriter.gr

Όλα τα άνω παρουσίασε με γλαφυρό τρόπο ο Βρετανός μελλοντολόγος Rohit Talwar στο Costa Navarino. Η ομιλία του ήταν εντυπωσιακή και άνοιξε πραγματικά το παράθυρο ενός νέου κόσμου σε όσους τυχερούς μπόρεσαν να τον ακούσουν. Το Underwriter.gr ήταν εκεί και σας μεταφέρει τα σημαντικότερα απ’ όσα είπε.

Ένας Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος*

Ας ταξιδέψουμε για λίγο στο χρόνο, ας πάμε, 20 με 30 χρόνια μετά. Η εμπειρία κάθε ταξιδιού εκείνη την εποχή, θα είναι τελείως διαφορετική. Οι βαλίτσες μας θα μεταφέρονται με τρισδιάστατη εκτύπωση (τέρμα το κουβάλημα και η ταλαιπωρία), θα πετάμε με υπερηχητικά αεροπλάνα που θα μειώσουν όλες τις διαδρομές στο ήμισυ (χρονικά), και θα μπορούμε να γευτούμε το φαγητό και να μυρίσουμε τις μυρωδιές του τόπου στον οποίο κατευθυνόμαστε, πριν καν ακόμη ξεκινήσουμε το ταξίδι μας. Τα κλειδιά/εισιτήρια κλπ θα πέσουν σε…αχρηστία και θα περνάμε από πόρτες, εισόδους και πύλες με αναγνώριση προσώπου. Όταν βρισκόμαστε σε ξένη χώρα, η Έξυπνη (ψηφιακή) Βοηθός μας, θα μεταφράζει τα πάντα για μας στο αυτί μας. Στο ξενοδοχείο που θα καταλύσουμε, είναι πολύ πιθανό στη ρεσεψιόν να εξυπηρετηθούμε από μια ψηφιακή δεσποινίδα ή από ένα ρομπότ!

To “Παράξενο Ξενοδοχείο” (Weird Hotel είναι πράγματι το όνομά του), βρίσκεται στο Τόκιο και είναι στελεχωμένο αποκλειστικά με ρομπότ.

Η ψηφιακή σύνδεση των αντικειμένων (Internet of Things), θα μεταμορφώσει την καθημερινότητά μας. Οι συνδεδεμένες με υπολογιστικό σύννεφο συσκευές θα ανατρέψουν όλα όσα κάναμε μέχρι σήμερα. Το ψυγείο μας, για παράδειγμα, θα στέλνει μόνο του σήμα στο κοντινότερο σούπερ μάρκετ, όταν κάτι έχει τελειώσει και τα παπούτσια μας θα επαναπαραγγέλνονται μόνα τους όταν έχουν πια χαλάσει. Πολλά από τα φαγητά μας θα είναι συνθετικά (καλά νέα για τους χορτοφάγους) χωρίς να χάνουν σε θρεπτική αξία – το συνθετικό χάμπουργκερ, για παράδειγμα, που φτιάχτηκε στο εργαστήριο από μυϊκά κύτταρα, είναι ήδη γεγονός και όσοι το δοκίμασαν είπαν ότι η γεύση του είναι πράγματι γεύση κρέατος.

Με την ίδια λογική, η συνθετική βιολογία, θα επιτρέψει τη βελτιστοποίηση του ανθρώπινου σώματος. Χάρη στην βιοτεχνολογία, στην πληροφορική και στην νανοτεχνολογία, οι άνθρωποι, σε 20 με 30 χρόνια, μπορεί να έχουν την επιλογή να αλλάξουν τους εαυτούς τους ή τα παιδιά τους προς το καλύτερο. Ήδη οι επιστήμονες, μέσω τεχνητού αμφιβληστροειδούς χιτώνα έχουν καταφέρει να δώσουν όραση σε τυφλούς! Σε περιπτώσεις ατόμων με μόνιμη παράλυση έχουν καταφέρει να αποκαταστήσουν (μερικώς) την κινητικότητα, συνδέοντας το μυαλό του ασθενούς με ένα τσιπάκι υπολογιστή, το οποίο δίνει με επιτυχία την κατάλληλη εντολή στα άκρα.

Και αν οι παρεμβάσεις στα έμψυχα όντα είναι τόσο ριζικές, φανταστείτε πόσο πιο εκτεταμένες είναι στα άψυχα υλικά. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει αρχίσει και εκμηδενίζει τους χρόνους σε πολλές κατασκευές, η πιο εντυπωσιακή όμως είναι αυτή που αφορά τους…ουρανοξύστες. Κτήρια 60 ορόφων χτίζονται πλέον σε 19 μέρες – στην Κίνα η νέα τάση είναι να χτίζονται τρεις όροφοι την ημέρα:

Η αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας κατασκευών Ιcon, κατασκεύασε έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή που μπορεί να χτίσει ένα σπίτι τεσσάρων δωματίων σε μια μέρα, έναντι περίπου 4.000 δολαρίων. (Διαβάστε: https://www.fastcompany.com/40538464/this-house-can-be-3d-printed-for-4000)

Η ίδια τεχνολογία θα χρησιμοποιείται και στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα αυτόνομα οχήματα (τα οχήματα με οδηγό σιγά σιγά θα εξαφανιστούν, γιατί δε γίνεται να συνυπάρχουν στους δρόμους και οι δύο τεχνολογίες) θα κατασκευάζονται με 3d εκτυπωτές, και μετά από λίγο, σε περίπτωση ατυχήματος, θα αυτό-επισκευάζονται, με 4d εκτυπωτές. Όλα αυτά θα γίνονται σε «μικρο-εργοστασιακές μονάδες» (microfactories), δηλαδή σε πολύ μικρότερους χώρους, με πολύ μικρότερη κατανάλωση ενέργειας, υλικών και χρόνου! Αυτά τα μικρο-εργοστάσια θα μπορούν να κατασκευάζουν μέχρι και 2500 οχήματα το χρόνο.

Η εποχή που 3d εκτυπωτές θα κατασκευάζουν τα οχήματα δεν απέχει πολύ από το σήμερα

Η Σλοβακία, που θεωρείται η μεγαλύτερη παραγωγός αυτοκινήτων στον κόσμο ανά κεφαλή, η 7η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής στην Ευρώπη, και η 20η παγκοσμίως, έχει ήδη εντρυφήσει στις νέες τεχνολογίες. H Volkswagen Slovakia έχει το μεγαλύτερο μεταλλικό 3D printer στον κόσμο. Ψηφιακά (τρισδιάστατα) δεδομένα, στέλνονται στον εκτυπωτή ο οποίος στη συνέχεια εκτυπώνει τρισδιάστατα αντικείμενα. Όλα είναι θέμα “δεδομένων”, το “data” είναι η έννοια που θα μεταμορφώσει τον πλανήτη. Ο εκτυπωτής, βγάζει φυσικά και…φωτοτυπίες. Σκανάρει δηλαδή ένα ήδη υπάρχον προϊόν και με αυτά τα δεδομένα, εκτυπώνει ένα γνήσιο αντίγραφο. Ολοκληρωμένο όχημα δε θα μπορεί να κατασκευαστεί ολόκληρο από ένα 3d printer στο άμεσο μέλλον, όμως ο αριθμός και ο όγκος των τμημάτων του αυτοκινήτου που θα παράγονται μαζικά από εκτυπωτές, αυξάνονται ραγδαία κάθε χρόνο.

Και αφού γίνονται θαύματα πάνω σε ξένα σώματα ή υλικά, φανταστείτε πόσα εκατομμύρια θαύματα γίνονται στον…αέρα, με την μετάδοση ψηφιακών σημάτων. Ειδικά στα αυτοκίνητα, οι εφαρμογές τύπου big brother θα δικαιώσουν απόλυτα όσους διαμαρτύρονταν για επικείμενη παραβίαση της ιδιωτικότητας. Ήδη υπάρχουν εφαρμογές location sharing (κοινοποίησης τοποθεσίας) οι οποίες ενημερώνουν τον γονέα που βρίσκεται με το αυτοκίνητο το παιδί του. Παρακολουθούν επίσης και στέλνουν αναφορά, για το πόσες φορές χρησιμοποίησε το κινητό του κατά τη διάρκεια της οδήγησης ενώ στο τέλος κάθε μετακίνησης, βαθμολογούν και το πόσο καλά οδήγησε. Η 24/7 οδική βοήθεια είναι φυσικά, μια δεδομένη λεπτομέρεια. H εταιρεία TrueMotion (www.Gotruemotion.com), έχει ήδη δώσει το λογισμικό στην «δική μας» Hanover Group προκειμένου η τελευταία να εμπλουτίσει ένα πρόγραμμα ασφαλούς οδήγησης που προσφέρει σε νεαρούς οδηγούς.

Και μιας και το έφερε η κουβέντα, τι να σημαίνουν άραγε όλα αυτά για τις ασφάλειες;

[hr]
[metaslider id=42464]

[hr]

Ο Νέος Κόσμος και η Ασφάλιση

Η αλήθεια είναι ότι επίκειται μια επανάσταση στην ασφάλιση, μια “μετατόπιση εγκεφάλου” όπως γλαφυρά χαρακτηρίστηκε. Διεθνώς εισάγονται νέοι παίκτες στην αγορά, οι οποίοι δεν αντιγράφουν, αλλά δημιουργούν νέες ψηφιακές ανάγκες και έναν εντελώς νέο τρόπο αντιμετώπισης του κινδύνου.

Πέρα από τα ελληνικά σύνορα, οι εργασίες είναι πυρετώδεις.

Οι συμφωνίες InsureTech (συμφωνίες μεταξύ εταιρειών τεχνολογίας και ασφαλιστικών εταιρειών με στόχο την εξοικονόμηση πόρων και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της ασφαλιστικής βιομηχανίας) το 2017, έφτασαν τα 2,3 δις δολάρια.

Η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκει διάφορες εφαρμογές στην ασφαλιστική διαδικασία και διάφορες insurtech start ups ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια προσφέροντας διάφορες υπηρεσίες στην ασφαλιστική αγορά.

Τα ασφαλιστικά προϊόντα διευρύνονται ενώ αυξάνονται οι ασφαλιστικές που χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, μπορούν να προσφέρουν εξατομικευμένες καλύψεις 100% μέσω Ίντερνετ. Ήδη στο εξωτερικό μπορείς να αγοράσεις ασφάλεια ζωής και θανάτου από ατύχημα, αποκλειστικά από το κινητό ή τον υπολογιστή σου. Η όλη διαδικασία γίνεται χωρίς ο ασφαλισμένος να υπάγεται σε ιατρικές ερωτήσεις ή εξετάσεις ενώ η αίτησή του γίνεται δεκτή σε κάθε περίπτωση. Απλά συμπληρώνει τα στοιχεία του και μέσα σε λίγα λεπτά έχει στα χέρια του το συμβόλαιό του – η κάλυψή του ξεκινά από το επόμενο λεπτό. ​(Διαβάστε περισσότερα: https://simplyinsurance.co/accidental-death-insurance/, https://meetfabric.com/ )

H ψηφιακή ασφάλιση δε σταματά όμως εδώ. Η εταιρεία “Ladder”, (https://www.ladderlife.com/ ), προσφέρει εκτός από άμεση κάλυψη, αυτό που η ίδια αποκαλεί ως “έξυπνη ασφάλιση” (smart insurance), τη δυνατότητα δηλαδή, να προσαρμόζει ο ίδιος ο ασφαλισμένος το συμβόλαιό του στην πάροδο των ετών, ανάλογα με την πορεία της οικονομικής του κατάστασης.

Η ασφάλιση χωρίς….ασφαλιστική εταιρεία, δηλαδή η ασφάλιση «του ενός με τον άλλον» (peer to peer insurance), κατά την οποία ομάδες ατόμων απλά… ασφαλίζονται μεταξύ τους, είναι ήδη γνωστή στη χώρα μας (δείτε https://www.lemonade.com/ )

Η εταιρεία Chronwell ( https://www.chronwell.com/ ), έχει δημιουργήσει μια ψηφιακή πλατφόρμα που αναλαμβάνει όλη την διαδικασία μεταξύ ασφαλιστικής και ασφαλισμένου (επικοινωνία με τον εργαζόμενο, προώθηση στην βέλτιστη ιατρική εξυπηρέτηση με το χαμηλότερο κόστος, εξυπηρέτηση γραφειοκρατίας, προσωπική επαφή, αποζημίωση και αποθεραπεία) σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος.

Στον κλάδο Υγείας, η τηλεϊατρική προχωρά με γοργά βήματα, ήδη στη Συρία τα νοσοκομεία είναι συνδεδεμένα με γιατρούς σε όλο τον κόσμο οι οποίοι μέσω Skype, και έχοντας πρόσβαση μέσω Ίντερνετ στις ζωτικές ενδείξεις του ασθενούς, βοηθούν στη διάγνωση, στη θεραπεία αλλά και στις χειρουργικές επεμβάσεις. Η αύξηση του προσδόκιμου ζωής σημαίνει ότι σε όλο τον κόσμοι οι άνθρωποι θα ζουν περισσότερο και άρα θα έχουν την ανάγκη μακροχρόνιας ιατρικής φροντίδας. Την ανάγκη αυτή θα καλύψει η τεχνολογία, εφόσον η παρακολούθηση του ασθενούς θα γίνεται…ψηφιακά.

Από τις μεγαλύτερες εταιρείες γενικών ασφαλειών στις ΗΠΑ, η Travelers Companies, Inc.,σε συνεργασία με την Samsung Electronics America, και την Bayer, αποφάσισε να εξερευνήσει την αποτελεσματικότητα ενός ψηφιακού εργαλείου μείωσης πόνου το οποίο μέσω φορητών συσκευών μπορεί να αντικαταστήσει τα φάρμακα σε μακροχρόνιους πόνους που οφείλονται σε ορθοπεδικά τραύματα. Η μη-φαρμακολογική διαχείριση πόνου μειώνει και τα ιατρικά κόστη αλλά και τις πιθανότητες του ασθενούς να αναπτύξει ουσιογενείς εξαρτήσεις.

H εταιρεία Jetty (https://www.jetty.com/), προσφέρει ασφάλιση σπιτιού για ενοικιαζόμενα διαμερίσματα ή σπίτια – στην ουσία ασφάλιση του περιεχομένου μιας ενοικιαζόμενης οικίας, από τα ρούχα και τον εξοπλισμό έως έργα τέχνης και κοσμήματα.

Η ασφάλιση αυτοκινήτου με βάση τις αποστάσεις που διανύει είναι ήδη διαδεδομένη –και στην Ελλάδα οι εταιρείες ΑΧΑ και Ιnteramerican προσφέρουν ασφάλιση με το χιλιόμετρο. Η νοοτροπία του ασφαλίζω αυτό ακριβώς που θέλω, όταν θέλω, από το τηλέφωνο ή τον υπολογιστή μου είναι η νέα τάση, υπό τον γενικότερο τίτλο “ασφάλιση με βάση τη χρήση” (“usage based insurance”).

Στον Καναδά, η εταιρεία ασφαλιστικής τεχνολογίας Allai δημιούργησε το πρώτο Insurance App Store, ένα ψηφιακό κατάστημα δηλαδή, που πουλά mobile εφαρμογές για ασφαλιστικές εταιρείες. Μια από αυτές για παράδειγμα, επιτρέπει με μια φωτογραφία του αυτοκινήτου, που βγάζει ο υποψήφιος ασφαλισμένος με το κινητό του, να στέλνονται άμεσα στην ασφαλιστική όλες οι σχετικές για ασφάλιση πληροφορίες: χαρακτηριστικά αυτοκινήτου, έτος κατασκευής, τα στατιστικά ασφαλείας του, την κατανάλωση ενέργειας, αλλά και το πόσο συχνά εμπλέκεται σε ατυχήματα κ.ο.κ.

Ο κ. Rohit Talwar, CEO, Fast Future Research

Ψηφιακή Εγγραματοσύνη

Προκειμένου να μπορεί να πλοηγηθεί κάποιος στον σύγχρονο κόσμο, είτε ως καταναλωτής είτε ως επιχείρηση θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται, ως ένα βαθμό, πώς λειτουργεί το νέο ψηφιακό σύμπαν. Θα πρέπει να κατανοήσει τον κεντρικό ρόλο που θα παίζουν πλέον στη ζωή μας τα δεδομένα (data).

Οι πέντε μεγάλες ψηφιακές εταιρίες (Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft) κάνουν μεγαλύτερο τζίρο από όλες τις υπόλοιπες μεγάλες αμερικανικές εταιρείες μαζί.

Ωστόσο μιλούν, για τους περισσότερους από μας, μια εξωγήινη γλώσσα με εξωγήινες έννοιες. Λέγεται μάλιστα ότι η Amazon, μιλά επίτηδες δυσνόητα και με ορολογίες άγνωστες, για να χρεώνει περισσότερο!

Σε όλα τα μέρη του κόσμου, το ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να εκπαιδευτεί και να εξοικειωθεί με τα νέα ψηφιακά περιβάλλοντα και εργαλεία. Οι επιχειρήσεις έχουν μάλλον υποτιμήσει τη σημασία της κατάρτισης των ανθρώπων τους. Ξοδεύουν εκατομμύρια δολάρια για να αναβαθμίσουν τα συστήματά τους (το κινεζικό κράτος ήδη υλοποιεί πλάνο συνολικής επένδυσης 450 δις δολαρίων προκειμένου να καταστεί ο leader στην τεχνητή νοημοσύνη), αλλά τίποτα, για να αναβαθμίσουν τους ανθρώπους τους! Ποιος όμως θα χειριστεί τα νέα συστήματα;

Όπως κάποτε ήταν πολύ σημαντικό κάποιος «να ξέρει γράμματα», προκειμένου να προχωρήσει στη ζωή, τώρα είναι πολύ σημαντικό «να ξέρει ψηφιακά γράμματα». Αλλιώς δε θα μπορέσει να παίξει μπάλα – ούτε καν, να μπει μέσα στο γήπεδο!

Η Δανία για παράδειγμα, θέλοντας να είναι ανάμεσα στους πρωτοπόρους της ψηφιοποίησης, αποφάσισε να διοχετεύσει 134 εκατομμύρια ευρώ έως το 2025 σε προγράμματα, έργα και πρωτοβουλίες υπό τον τίτλο «Στρατηγική Ψηφιακή Ανάπτυξη» – ένας από τους τέσσερις πυλώνες της στρατηγικής είναι η εισαγωγή του “computational thinking” στα δημοτικά σχολεία.

Η Φινλανδία επίσης προσφέρει δωρεάν online μαθήματα τεχνητής νοημοσύνης σε όποιον ενδιαφέρεται και ήδη στα σχολεία της, τεστάρει δασκάλους – ρομπότ!

Δεν υπάρχει λόγος γιατί να μην καθιερώσουν παρόμοιες πρωτοβουλίες και οι εταιρείες.

Επίλογος

Οπότε το ερώτημα είναι: Πώς θωρακίζουμε την επιχείρησή μας έναντι στην πολιορκία του μέλλοντος; Όταν όλες οι εμπειρίες που θα μας προσφέρει αυτή τη στιγμή ούτε να τις φανταστούμε δεν μπορούμε;

Το πρώτο βήμα είναι να αλλάξουμε οπτική γωνία: Δεν προσεγγίζουμε πλέον τα πράγματα με βάση το “ποιός είναι ο στόχος μας”, δηλαδή ο στόχος της εταιρείας ή της επωνυμίας, αλλά με βάση το “τι πραγματικά θέλει/χρειάζεται ο πελάτης, στην καλύτερη τιμή που μπορεί να το βρει”.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες, θα πρέπει να σκέφτονται περισσότερο πώς θα προστατεύσουν τον πελάτη τους και λιγότερο πώς θα προστατευτούν οι ίδιες από αυτόν.

Πολύ σύντομα, θα πιαστούν στον στρόβιλο των αλλαγών και θα κληθούν να απαντήσουν σε πρωτόγνωρα ερωτήματα όπως “πείτε μας τι κάνετε που δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας;”, “είστε οι μόνοι που μπορείτε/επιτρέπετε να κάνετε αυτό που κάνετε;”, “δεν γίνεται να σας αποφύγουμε;”, “δεν πρέπει άλλοι να προσπαθήσουν να καινοτομήσουν/επέμβουν στην αγορά σας;”.

Σε έναν κόσμο που ανατρέπεται εκ βάθρων, οι παραπάνω ερωτήσεις είναι σκληρές και ακραίες, όμως κάποια στιγμή θα τεθούν στο τραπέζι και καλό είναι η ασφαλιστική αγορά να έχει σκεφτεί εκ των προτέρων τις απαντήσεις.

Άρα πρέπει από σήμερα να σχεδιάσει και να προετοιμαστεί για το μέλλον, να δει πώς θα μπορέσει να σταθεί ανταγωνιστικά έναντι στον καταιγισμό των ψηφιακών καινοτομιών.

Δημιουργώντας πρώτα απ’ όλα, χρόνο και χώρο, για να φτιαχτεί η αλλαγή (το Digital Factory της Eurolife, αλλά και το Interamerican Research Center, διερευνούν ήδη τις μελλοντικές προοπτικές της αγοράς).

Βεβαίως, όταν ο τζίρος της αγοράς έρχεται από το business as usual, είναι πολύ δύσκολο να πάρει κανείς το ρίσκο να κάνει τα πράγματα διαφορετικά. Πόσο μάλλον όταν η ασφαλιστική εποπτεία και τα κανονιστικά πλαίσια την τελευταία δεκαετία έχουν στενέψει πολύ τα περιθώρια για τέτοιες κινήσεις.

Κανείς δεν είπε ότι είναι εύκολο, όμως αυτό δεν είναι αρκετή δικαιολογία για να στρέψει κανείς την πλάτη του στο μέλλον.

Οι περισσότερες επιχειρήσεις αποτυγχάνουν γιατί ζουν στο παρελθόν ή ανησυχούν πολύ για το σήμερα και καθόλου για το αύριο.

Η εξοικείωση και ενσωμάτωση της τεχνολογίας μπορεί να γίνει σταδιακά, προσεκτικά, περιορισμένα, και σε συνεννόηση με την Εποπτεία.

Η εκπαίδευση εργαζομένων, συνεργατών και πελατών σχετικά με τα ψηφιακά περιβάλλοντα και τις ψηφιακές τάσεις είναι το σημείο εκκίνησης. Στη συνέχεια πρέπει να μπουν μπροστά καινοτόμες υπηρεσίες που να αποδεικνύουν την ψηφιακή ικανότητα/επάρκεια κάθε εταιρείας.
Η καινοτομία στα επιχειρηματικά μοντέλα και στον τρόπο σκέψης θα έρθει κατόπιν όλων αυτών.

*(από το ομώνυμο βιβλίο επιστημονικής φαντασίας του Άλντους Χάξλεϋ)

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *