Skip to content

ΠΣΣΑΣ: Ο νέος νόμος ισχυροποιεί το ρόλο του Συντονιστή

Συνέντευξη του Γιάννη Τοζακίδη, Προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συντονιστών

Του Νίκου Σακελλαρίου

Ο Πρόεδρος του ΠΣΣΑΣ, κ. Γιάννης Τοζακίδης

Ο Γιάννης Τοζακίδης “γράφει” 40 χρόνια στο χώρο της Ασφάλισης και 35 χρόνια ως Συντονιστής, γεγονός που λέει πολλά για την αποτελεσματικότητά του, αλλά και την εμπιστοσύνη του στην εταιρεία του, την Interamerican. Από το 2017, ο Γιάννης Τοζακίδης πήρε τη σκυτάλη στην προεδρία του ΠΣΣΑΣ και έχει ως στόχο να συνεχίσει την προβολή και προαγωγή του θεσμού του Συντονιστή, να βοηθήσει τους συναδέλφους του να υιοθετήσουν εύκολα τις νέες οδηγίες για την IDD και τον GDPR αλλά, κυρίως, να εμπνεύσει στους νέους ανθρώπους το ενδιαφέρον για την ιδιωτική ασφάλιση. To όραμά του είναι να δει να μπαίνουν νέοι και μορφωμένοι άνθρωποι στον κλάδο.

Ο Γιάννης Τοζακίδης κρατά χαμηλό προφίλ. Δεν είναι αυτός που θα βγει μπροστά με θόρυβο. Είναι άνθρωπος του αποτελέσματος και της συνεργασίας και αυτό φαίνεται και από τις άριστες σχέσεις που έχει και με τους προκατόχους του στον ΠΣΣΑΣ και με τους συνεργάτες του, αλλά ακόμη και με τους ανταγωνιστές του.

Μπαίνοντας στη σελίδα του στο Facebook είδα το εξαιρετικά έξυπνο video για τα 30 χρόνια του ΠΣΣΑΣ με τίτλο «Aπό το Α ως το Ω». Είναι ενδεικτικό πώς βλέπουν την ασφάλιση οι Συντονιστές και τι εικόνα θέλουν να περάσουν προς τα έξω.

Συναντηθήκαμε με τον Γιάννη Τοζακίδη, στις αρχές Νοεμβρίου στα γραφεία της Interamerican στην Ηλιούπολη. Στα γνωστά εμβληματικά γραφεία πάνω στη πλατεία που γνωρίζουν όλοι όσοι περνούν από την περιοχή, ο Γιάννης Τοζακίδης έχει την έδρα του από το 1992.

Κύριε Τοζακίδη, ποιός ο ρόλος του Συντονιστή μέσα στην «ασφαλιστική αλυσίδα» σήμερα;

Ο ρόλος του είναι πολύπλευρος. Είναι οργανωτής, είναι πωλητής, είναι σύμβουλος. Στο θέμα της συμβουλής η παρουσία του Συντονιστή ή κάθε ασφαλιστικού συμβούλου γενικότερα είναι καίριος. Είναι αυτός που θα σχεδιάσει τη μελλοντική σύνταξη του ασφαλισμένου, είναι αυτός που θα συμβουλέψει τον ασφαλισμένο στα προγράμματα υγείας για να επιλέξει αυτό που ταιριάζει στις ανάγκες του. Ειδικά στα θέματα υγείας, ο ασφαλισμένος-καταναλωτής εμφανίζεται πολλές φορές μπερδεμένος στο τι επιζητεί. Εκεί ο ασφαλιστικός σύμβουλος θα του προτείνει τα ασφαλιστικά προϊόντα που νομίζει ότι μπορεί να του καλύψουν τις ανάγκες του, αλλά και θα τον βοηθήσει να αποφύγει τους όποιους οικονομικούς κινδύνους μπορεί να αντιμετωπίσει  μελλοντικά.

Ας πάμε στον ΠΣΣΑΣ που είστε Πρόεδρος. Σε ποιά φάση βρίσκεται αυτή την περίοδο και πώς δραστηριοποιείστε;

Αυτή την περίοδο, ο ΠΣΣΑΣ ασχολείται με τις αλλαγές της νομοθεσίας, οι οποίες κοντεύουν να ολοκληρωθούν. Ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με το GDPR. Νομικά κάναμε μία ανάλυση της Οδηγίας, ενημερώσαμε παράλληλα όλα μας τα μέλη και σε συναντήσεις και γραπτώς, εξηγώντας τις λεπτομέρειες και τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν. Όσον αφορά τον GDPR  κάναμε και  συναντήσεις με εξειδικευμένους ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο και μετά εμείς ως σύνδεσμος μαζέψαμε την πληροφορία θεσμικά και νομικά και την διοχετεύσαμε. Το θέμα των προσωπικών δεδομένων δεν ανακαλύφθηκε ξαφνικά, απλώς τώρα μπήκε σε μία τάξη. Ο GDPR είχε μία πολύ συγκεκριμένη στόχευση. Πώς θα προστατευθεί ο καταναλωτής και τα προσωπικά δεδομένα. Ο ασφαλιστικός κλάδος είχε μία προτεραιότητα γιατί διαχειρίζεται προσωπικά δεδομένα. Τώρα με το θεσμικό πλαίσιο μπήκε μία τάξη και όσοι διαχειρίζονται προσωπικά δεδομένα, θα πρέπει να υποχρεωθούν να ακολουθήσουν την Οδηγία. Για τους ασφαλιστές η διαφορά δεν ήταν μεγάλη. Η μεγάλη διαφορά ήταν στα συστήματα των εταιρειών για τη διαφύλαξη των δεδομένων. Μετά και σε ό,τι αφορούσε τα νομικά θέματα, ασχοληθήκαμε με την προσφορά έτοιμων εντύπων στα μέλη μας, λύνοντας σημαντικά προβλήματα εφαρμογής του GDPR. Αυτό που είχε συμβεί ήταν ότι αν και είχαμε ως Σύνδεσμος πάρα πολλές συναντήσεις με αρμόδιους και νομικούς (τις περισσότερες από κάθε άλλο ζήτημα στην ασφαλιστική αγορά μέχρι τότε) στο τέλος  όταν το μέλος μας πήγαινε στο γραφείο δεν μπορούσε να εφαρμόσει την Οδηγία στην πράξη. Καταλάβαμε ότι χρειάζονταν έντυπα και έτσι τα προσφέραμε στα μέλη μας. Δώσαμε δηλαδή ως Σύνδεσμος έτοιμες πληροφορίες και οδηγίες, και, πρέπει να τονιστεί, εντελώς δωρεάν  – τα έξοδα καλύφθηκαν μόνο από με την ετήσια συνδρομή των μελών.

Υπάρχει ενδιαφέρον από τον κλάδο για συμμετοχή στον ΠΣΣΑΣ;

Ο ΠΣΣΑΣ συμμετείχε στο 2ο Συνέδριο InsurTECH 2018, στο πάνελ με τίτλο “Η Πρωτοπορία στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Ασφαλιστικού Κλάδου από την οπτική της Διαμεσολάβησης με στόχο το όφελος και την προστασία του κοινωνικού συνόλου”.

Εγώ ξεκίνησα ως Γραμματέας τον Δεκέμβριο του 2015 και στη συνέχεια τον Δεκέμβριο του 2017 ανέλαβα ως πρόεδρος. Τα τελευταία 6-7 υπήρξε μία σπουδαία δουλειά από τον Δημήτρη Γαβαλάκη που έφερε εξωστρέφεια στο Σύνδεσμο. Αυτό βοήθησε πάρα πολύ. Καθ΄ όλη τη διάρκεια της νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για το νέο θεσμικό πλαίσιο και την προσαρμογή στην IDD, ο Σύνδεσμος ήταν παρών. Αυτό που έγινε, έγινε και με τη δική μας συμβολή. Καταγράφηκαν πράγματα και εξηγήθηκαν για να βγουν νομοθετήματα που βοηθούν τους επαγγελματίες της Ασφάλισης. Για μένα ο Συντονιστής και οποιοσδήποτε είναι manager και καθοδηγεί ανθρώπους, πρέπει να γραφτεί στο Σύνδεσμο. Τον βοηθά να είναι μέσα στις εξελίξεις  σε όλα τα πολύ σοβαρά θέματα. Ένας στόχος και σκοπός του ΠΣΣΑΣ είναι να φέρει κοντά τους συντονιστές για να ανταλλάξουν ιδέες και να βελτιωθούν. Κανένας δεν έχει να χάσει απ’ αυτό.

Σε τι άλλο μπορεί να βοηθήσει τους Συντονιστές ο ΠΣΣΑΣ και πώς διαμορφώνει τις σχέσεις με τις ασφαλιστικές εταιρείες;

Έχουμε ένα site που έχει βελτιωθεί. Ετοιμάζουμε ένα νέο site πιο μοντέρνο και πιο διαδραστικό που θα μπορεί να αποθηκεύει εκπαιδευτικά σεμινάρια. Έτσι κάθε μέλος θα μπορεί με τον κωδικό του να ανατρέχει στο site και να χρησιμοποιεί τα σεμινάρια αυτά για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Είναι κάτι ανάλογο που κάναμε με την GAMA που έχει ένα σπουδαίο site με εκπαιδευτική ύλη. Εκτός από την τρέχουσα ενημέρωση, η παροχή εκπαιδευτικού υλικού είναι εξαιρετικά σημαντική. Προσπαθούμε να τα μαζέψουμε για να υπάρχει μεγάλη πηγή ενημέρωσης και εκπαίδευσης για τον Συντονιστή.

Τα τελευταία 3 χρόνια καθιέρωσε ο Σύνδεσμος τα λεγόμενα «εργαστήρια». Τρεις φορές το χρόνο τουλάχιστον κάνουμε εκπαιδευτικά εργαστήρια. Η φιλοσοφία είναι να μπορούμε να προσφέρουμε ενημέρωση, επιμόρφωση και εκπαίδευση, σε επίκαιρα ζητήματα. Η Επιτροπή που έχει φτιαχτεί εθελοντικά επιλέγει τη θεματολογία που αξίζει να παρουσιαστεί στα Εργαστήρια αυτά και στη συνέχεια βρίσκουμε τον εξειδικευμένο εισηγητή καθώς και κάποια από τα μέλη που θα συμμετέχουν στην παρουσίαση μαζί του, παρουσιάζοντας την προσωπική τους εμπειρία. Προσπαθούμε δηλαδή, να συνδέσουμε το επιστημονικό αντικείμενο με την επαγγελματική πρακτική αλλά και να δημιουργήσουμε και παραπάνω εξωστρέφεια μεταξύ των συναδέλφων. Οι γνωριμίες και οι επαφές,  εκτός από την πολύτιμη ανταλλαγή πρακτικών και πληροφοριών, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα αλληλεγγύης και συμπαράστασης, πολύ υποστηρικτική για τον καθένα μας.  

[box]Στο μέλλον ποιος θα είναι ο ρόλος του Συντονιστή; 

Έχει περισσότερες ευθύνες και καθιερώνεται ως θεσμός. Με την καθοδήγηση, τον σχεδιασμό και την παρότρυνση θα βοηθά τους πράκτορες να επιβιώσουν σε μία πολύ ανταγωνιστική αγορά. Το νέο νομικό πλαίσιο ανέβασε το επίπεδο του Συντονιστή. Δεν αμφισβητείται ο ρόλος του πλέον αλλά καθιερώνεται και ισχυροποιείται. [/box]

Όλα τα προηγούμενα χρόνια (είμαι Συντονιστής από το 1984), αλλά και πολύ περισσότερο στο μέλλον θα είναι ο φορέας που θα φέρει τα νέα άτομα στο επάγγελμα. Από τη νέα χρονιά, ο ΠΣΣΑΣ θα αναλάβει τέτοιες πρωτοβουλίες για τους νέους ανθρώπους. Θα βοηθήσουμε τα μέλη μας να μπούμε εκεί που πρέπει ώστε να μιλήσουμε για τη δουλειά μας. Θα πιάσουμε από το χέρι το νέο άνθρωπο που ενδιαφέρεται για το επάγγελμα και θα τον “περπατήσουμε όλα τα βήματα”.

Πώς διαμορφώνονται οι σχέσεις μεταξύ επαγγελματιών ασφαλιστών και των εταιρειών και πώς εισέρχεται η τεχνολογία σ’ αυτές;

Κοπή πίτας ΠΣΣΑΣ, στα γραφεία του ΠΣΣΑΣ, στα πλαίσια της πρώτης συνεδρίασης για το 2019

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσω ότι ένα πράγμα που εμποδίζει την ανάπτυξη της αγοράς είναι η μετακίνηση χαρτοφυλακίων. Πολύ μεγάλες μετακινήσεις.  Και αυτό πιθανώς να οφείλεται στο ότι δεν ήταν δίκαιη η νομοθεσία. Δημιουργήθηκε μία αντιπαλότητα μεταξύ εταιρειών και διαμεσολάβησης, ενώ δεν υπήρχε λόγος. Δεν υπάρχει κάποιος που να μπορεί να σχεδιάσει υπέρ ή κατά για κάτι. Η αγορά αποφασίζει.

Επειδή γίνεται κουβέντα για την τεχνολογία και τις επιδράσεις της πρέπει να πούμε ότι η τεχνολογία δεν μπορεί να εξοντώσει τον ασφαλιστικό σύμβολο. Δεν μπορεί κανένας να αντικαταστήσει την ανθρώπινη παρουσία ενός ανθρώπου που εκτός από τη λογική θα πρέπει να μιλήσει και με συναίσθημα. Θα πρέπει να χρησιμοποιείται η τεχνολογία καθημερινά; Φυσικά. Θεωρώ ότι χρησιμοποιώντας την τεχνολογία η ανάπτυξη του ασφαλιστικού συμβούλου όπως και του Συντονιστή θα είναι πιο γρήγορη. Είναι πολύτιμο εργαλείο ανάπτυξης. Αν δεν υπήρχε η τεχνολογία δε θα υπήρχαν τα λεγόμενα social media, το digital marketing κλπ που μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε ευκολότερα την αγορά.  Οι νεότεροι άλλωστε έχουν υιοθετήσει την τεχνολογία και άρα όποιος θέλει να τους προσεγγίσει, θα πρέπει να την υιοθετήσει και αυτός. Για να παρέχουμε υπηρεσίες θα πρέπει να ξέρουμε τη νοοτροπία των γενεών πλέον. Αυτή είναι η δυσκολία στα φυσικά δίκτυα. Ο κάθε πράκτορας θα πρέπει να καταλάβει γρήγορα την τεχνολογία και την χρησιμοποιήσει.

 

Από την εκπαιδευτική ημερίδα ΠΣΣΑΣ “Ενημέρωση για την Οδηγία IDD & τον GDPR”, με εισηγήτρια την δικηγόρο Κωνσταντίνα Λόντου.

Πώς βλέπεις τις τάσεις στην ασφαλιστική αγορά, ποιοι θα ανέβουν;

Τα τελευταία 3-4 χρόνια ανεβαίνει ο κλάδος υγείας. H κοινωνική ασφάλιση δεν άντεξε και τώρα υπάρχει μία τεράστια μερίδα επαγγελματιών που είναι ασφαλισμένοι – ανασφάλιστοι. Ο κόσμος αναζητά πλέον ανάλογα με το βαλάντιό του αντίστοιχες λύσεις και ακούει πολύ περισσότερο, ασχέτως εάν καταλήγει να κάνει ασφάλιση. Παλαιότερα , δεν δεχόταν καν να ακούσει.Εκ των πραγμάτων θα συνεχίσει αυτό και θα ενταθεί ακόμη περισσότερο. 

[box]Ο κλάδος υγείας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι ευέλικτες για να καλύψουν όλα τα εισοδήματα. Αν δεν το κάνουν, θα έρθουν απ’ έξω να το κάνουν. Ήδη συζητείται το πανευρωπαϊκό ασφαλιστικό σύστημα συντάξεων με ενιαία συνταξιοδοτικά προϊόντα. Θα μπουν καινούριοι παίκτες και το βλέπουμε αυτό ήδη. Η IDD θα ανοίξει τη δυνατότητα να μπουν μεγάλοι παίκτες και επενδυτές, πχ. Cosmote. Βλέπουμε ότι τα μικρά πρακτορεία που ασχολούνται με το αυτοκίνητο θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα.[/box]

Ο δεύτερος τομέας  ανάπτυξης θα είναι η Σύνταξη. Εδώ έχουμε το πρόβλημα με το ΑΕΠ. Δεν υπάρχουν λεφτά. Επίσης, πιστεύω ότι μεγάλη ανάπτυξη θα υπάρξει στις ασφάλειες ζωής και στις ασφάλειες θανάτου. Είναι κληρονομιές που θα μεταφερθούν και δεν μπορούν να τις αποδεχθούν. Βλέπουμε πολλές αποποιήσεις κληρονομιών. Η δουλειά του επαγγελματία ασφαλιστή είναι να θωρακίσει τις τωρινές και μελλοντικές γενιές για να αφήσουν περιουσία και όχι μόνο χρέη. Σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο η ύπαρξη του ασφαλιστικού συμβούλου που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κανένα. Σημαντικό ρόλο θα έχουν και οι εξειδικευμένες ασφαλίσεις Επιχειρήσεων. Πρέπει οι επιχειρηματίες να δουν την ασφάλιση ως μέρος του business plan. Σε κάθε business plan θα πρέπει  να καταγράφονται και οι κίνδυνοι και οι τρόποι ασφάλισής τους. Από το εάν θα μπορώ να πληρώσω αύριο τον προμηθευτή μου μέχρι τον κίνδυνο απώλειας του “ανθρώπου- κλειδιού” της επιχείρησης.Μετά είναι οι ασφαλίσεις για το cyber risk. Θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα στο μέλλον. Πολύ μεγάλο κεφάλαιο είναι και οι αστικές ευθύνες. Αυτά θα βοηθήσουν την αύξηση της αγοράς.

Θα πάμε νομοτελειακά σε εξαγορές και συγχωνεύσεις;

Σίγουρα. Αυτό είναι δεδομένο και θα γίνει γρήγορα. Μέσα στην επόμενη διετία , αρχής γενομένης τον Γενάρη 2019 , θα δούμε πολλές αλλαγές και είσοδο “νέων παικτών”.

(Κεντρική Φωτό: Στιγμιότυπο από τη Γενική Συνέλευση ΠΣΣΑΣ, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 2018)

1 Comment

  1. Avatar

    Ευχαριστουμε θερμα τον ΠΣΣΑΣ και ιδιαιτερα τον κ Τοζακιδη,για ολες τις προσπαθειες και εισηγησεις,που ηδη ευοδωθηκαν!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *