Skip to content

Τεχνολογία και εξαγορές θα αλλάξουν πλήρως το ασφαλιστικό τοπίο

Η διείσδυση σε νέες τεχνολογίες αλλά και η αναζήτηση συνεργιών ή/και συγχωνεύσεω- εξαγορών, πρόκειται να αλλάξουν τον γνώριμο ασφαλιστικό κόσμο στην επόμενη 3ετία, σύμφωνα με τον κ. Φίλιππο Κάσσο, Γενικό Διευθυντή Ελεγκτικού Τμήματος της KPMG.

Συνέντευξη του Φίλιππου Κάσσου, Γενικού Διευθυντή, Ελεγκτικού Τμήματος KPMG, στον Κοσμά Ζακυνθινό

Κύριε Κάσσο, η πολυσυζητημένη μεταμνημονιακή εποχή στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα και θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της οικονομίας, πώς θα επιδράσει στον ασφαλιστικό κλάδο; Με τι «ταχύτητα» πρόκειται να αποτυπωθούν οι επερχόμενες αλλαγές;

Όπως παρατηρούμε, η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς δεν ακολουθεί συνήθως σε ταχύτητα αυτή της ανάπτυξης του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος. Αυτό ίσχυσε επίσης αντίστροφα και κατά την έναρξη της κρίσης, όπου οι ασφαλιστικές εταιρείες πιέστηκαν λιγότερο έντονα από άλλους κλάδους της οικονομίας.
Έχει παρατηρηθεί, ιδιαίτερα στον κλάδο των γενικών ασφαλίσεων, ότι η όποια ανάπτυξη έρχεται κυρίως από την «αναγκαστική» ασφάλιση των ανασφάλιστων οχημάτων και όχι απαραίτητα από ουσιαστική αύξηση των ασφαλίστρων ή την διείσδυση σε νέες αγορές και την παροχή νέων καλύψεων.
Για πολλούς η ανάπτυξη του ασφαλιστικού κλάδου για να είναι ουσιαστική στην μεταμνημονιακή περίοδο θα πρέπει να συνδέεται πρωτίστως με αλλαγή της ασφαλιστικής συνείδησης των καταναλωτών.

Πλέον, κάθε ασφαλιστική που επιδιώκει την διαφοροποίηση θα πρέπει να είναι σε θέση να εξηγήσει με καλύτερο και διαφορετικό τρόπο, σε σχέση με το παρελθόν, τις χρεώσεις που γίνονται, και την σύνδεση τους με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, έτσι ώστε να είναι κατανοητό το κάθε επιπλέον ευρώ που χρεώνεται, σε ποια (πρόσθετη) υπηρεσία αφορά.

Η διεύρυνση της σχέσης με το υπάρχον ή νέο πελατολόγιο, αποτελεί πρωταρχικό στόχο των ασφαλιστικών. Η διείσδυση καινοτόμων τεχνολογιών κατά πόσο επηρεάζει τις σημερινές δομές και το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται στον κλάδο;

Είναι πλέον δεδομένο ότι η αλλαγή συμπεριφοράς των πελατών αναγκάζει τις ασφαλιστικές – και όχι μόνο – εταιρείες να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και καινοτομίες, διαφορετικά δεν θα μπορέσουν να συνεχίσουν στο νέο περιβάλλον.
Σε όλο τον χρηματοοικονομικό τομέα έχει ξεκινήσει η αλλαγή αυτή, αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό. Βλέπουμε πλέον τις τράπεζες να παρέχουν σε απευθείας σύνδεση περισσότερες επιλογές αυτοεξυπηρέτησης πελατών και αλληλεπίδρασης με τους πελάτες, αντίθετα με τους διαχειριστές επενδύσεων και τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις που έχουν καθυστερήσει στην απορρόφηση των νέων τεχνολογιών.

Οι νέες τεχνολογίες πάντως, εκτός από την επίδραση στην πλευρά του κόστους, αναμένεται να επιδράσουν θετικά στην διείσδυση της μικρο-ασφάλισης (micro insurance). Παράλληλα,  η καλύτερη, μέσω της τεχνολογίας, ανάλυση αναγκών του πελάτη, αναμένεται να εντοπίσει κενά και να προσφέρει λύσεις που δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα.

 Σύγχυση φαίνεται να προκαλεί ωστόσο στις διοικήσεις των εταιρειών η πληθώρα των διαθέσιμων εργαλείων που κυκλοφορούν στην αγορά, από robotics, τεχνητή νοημοσύνη, block chain και πολλές άλλες λύσεις και εφαρμογές.

Οι εταιρείες συχνά ξοδεύουν χρόνο και χρήμα στην κατανόηση και αξιοποίηση των νέων λύσεων. Οι ασφαλιστές προτείνεται να κινηθούν με γρήγορα αλλά μικρά βήματα με λύσεις “δοκιμής και μάθησης” (test & learn) και όχι σε μακροσκελείς αναλύσεις και αναλυτικούς οδικούς χάρτες, με στόχο τις γρήγορες νίκες.

Επίσης, είναι γενικά παραδεκτό ότι η αλλαγή και ο μετασχηματισμός, δεν είναι επιλογή ή απόφαση ενός ανθρώπου – αυτού που παίρνει συνήθως τις αποφάσεις. Αλλαγή επιτυγχάνεται μόνο εάν οι άνθρωποι σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης είναι ενημερωμένοι πλήρως για τον τελικό σκοπό που θέλει να πετύχει η εταιρεία και έχουν κατανοήσει τις ανάγκες αυτές. Άρα οι άνθρωποι αποτελούν σημαντικό παράγοντα στην επιτυχία του τεχνολογικού μετασχηματισμού των εταιρειών.

Ποιες αλλαγές επιφέρει η ψηφιοποίηση στην αγορά και τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τον κόσμο του επιχειρείν;

Βασική πρόκληση των εταιρειών έγκειται στον τρόπο αντιμετώπισης των παλαιότερων εφαρμογών που διαθέτουν (legacy systems), και αφορά την επιλογή της επένδυσης σε νέες εφαρμογές ή την αναβάθμιση των υφισταμένων.
Σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική ψηφιοποίηση ή και γενικότερα για την τεχνολογική αναβάθμιση, είναι η άμεση καταγραφή και ανάλυση όλων των δεδομένων των πελατών. Κάθε κανάλι πώλησης χρειάζεται υποστήριξη από διαφορετικές εφαρμογές, έτσι ώστε να συγκεντρώνονται και να αντλούνται οι απαραίτητες πληροφορίες για την παροχή εξατομικευμένων προτάσεων. Υπάρχουν τρεις χρυσοί κανόνες στο θέμα αυτό, και οι ασφαλιστές πρέπει:
— Να είναι διορατικοί: να αναπτύσσουν υπηρεσίες και καινοτομίες που πηγάζουν από τις ιδέες που έχουν συγκεντρωθεί μέσα από την αλληλεπίδραση με τους πελάτες
— Να είναι πελατοκεντρικοί: όλα πρέπει να σχεδιάζονται γύρω από την πραγματική εμπειρία του πελάτη και από την πλευρά του πελάτη (client view). Ωστόσο, συνειδητοποιούμε πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η στρατηγική αυτή, διότι οι διαθέσιμες εφαρμογές δεν μπορούν να προσφέρουν τις λύσεις αυτές.
— Να είναι ψηφιακά μετασχηματισμένοι: Ενσωματώνοντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακής τεχνολογίας στον τρόπο εργασίας τους.

Κύμα εξαγορών-συγχωνεύσεων την επόμενη τριετία

Πρόσφατη έρευνα της KPMG κάνει λόγο για αναδιάρθρωση της ασφαλιστικής αγοράς, μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών. Η πρόθεση αυτή των εταιρειών, όπως αποτυπώνεται, πόσο εφικτή ή υλοποιήσιμη θεωρείται πως είναι; Ποιες αλλαγές αναμένουμε να δούμε στην επόμενη 3ετία;

Οι ασφαλιστικοί οργανισμοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι είναι σχεδόν ανέφικτο να αναπτύξουν αποτελεσματικά στρατηγικές οργανικής ανάπτυξης από μόνοι τους. Αυτό έδειξε η έρευνά μας καθώς και ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιρειών αναζητεί ενεργά ευκαιρίες εξαγορών, συνεργασιών και άλλων συναφών επενδυτικών επιλογών με στόχο την μετάλλαξη και τον μετασχηματισμό, τόσο του επιχειρηματικού όσο και του λειτουργικού τους μοντέλου.

Από την έρευνα προέκυψε ότι το 74% των ασφαλιστών θα επιδιώξει μια εξαγορά – συγχώνευση εντός των 3 επόμενων ετών. Από το 2016 το παγκόσμιο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν τρέχει με συνολική αύξηση στο 20%, ενώ η παγκόσμια ασφαλιστική παραγωγή μόνο με 9%, συνεπώς, οι ασφαλιστές έχουν συνειδητοποιήσει ότι κάτι διαφορετικό πρέπει να κάνουν για να ακολουθήσουν τον ρυθμό ανάπτυξης και να διατηρήσουν το επίπεδο των εργασιών τους. Η στρατηγική ανάπτυξης και μετασχηματισμού μέσω εξαγορών, συγχωνεύσεων και συνεργασιών δεν είναι μόνο εφικτή, αλλά και αναγκαία. Σε αντίθετη περίπτωση, η συνέχιση της ίδιας πολιτικής του παρελθόντος δεν θα εξασφαλίζει πλέον την διατήρηση του υπάρχοντος επιπέδου εργασιών.

Οι στρατηγικές συμμαχιών – συνεργασιών που θα είναι πιο έντονες είναι αυτές που αφορούν στις διασυνοριακές (39%) σε σχέση με τις εγχώριες (6%). Αντίθετα, όσον αφορά τις πολιτικές εξαγορών και συγχωνεύσεων βλέπουμε μία ισορροπία ανάμεσα στις διασυνοριακές (27%) και τις εγχώριες (26%).
Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον είναι έντονο, τόσο στις ασφαλίσεις ζωής (87%), όσο και στις γενικές ασφαλίσεις (71%).

Κατά τα άλλα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των εταιρειών παραμένει ο τεχνολογικός μετασχηματισμός, ο οποίος σε μια παραδοσιακή αγορά όπως η ασφαλιστική, δεν θα είναι εύκολος, ούτε πρόκειται να επιτευχθεί με μια μεμονωμένη προσπάθεια.  Σε κάθε περίπτωση, η υιοθέτηση νέων, καινοτόμων τεχνολογιών είναι η μόνη διέξοδος για τον ασφαλιστικό κλάδο, που διεκδικεί μερίδιο αγοράς σε συνθήκες χαμηλής ανάπτυξης παγκοσμίως;

Στο παρελθόν, οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις είχαν σαν σκοπό κυρίως την διείσδυση σε νέες αγορές και την άμεση αύξηση του πελατολογίου. Στις μέρες μας, οι κύριοι νέοι παράγοντες πλέον που οδηγούν σε υιοθέτηση στρατηγικής εξαγορών/ συγχωνεύσεων έχουν να κάνουν με την απόκτηση καινοτόμων τεχνολογιών και την ανάπτυξη νέων λειτουργικών ικανοτήτων (62%), με την αλλαγή του επιχειρηματικού και λειτουργικού μοντέλου (61%) και λιγότερο με επιδίωξη νέων αγορών και πελατών (47%).

Ήδη αρκετές ασφαλιστικές εξαγοράζουν ή συνάπτουν συμμαχίες με εταιρείες τεχνολογίας ή με start-up, δημιουργώντας τον περίφημο κλάδο “ασφαλιστικής τεχνολογίας” (insurtech). Στόχος των συμπράξεων αυτών είναι όχι μόνο η υιοθέτηση υπάρχοντων τεχνολογιών αλλά και η υλοποίηση νέων, καινοτόμων ιδεών.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *