
Το πρώτο πάνελ που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της 7ης Συνδιάσκεψης των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών (18/10/25, Ζάππειο), συντονισμένο από τους δημοσιογράφους Χρήστο Κούτρα και Γιάννη Ντσούνο, έφερε στο ίδιο τραπέζι τέσσερις εκπροσώπους από τα πιο κρίσιμα μέρη της αγοράς:
την Χαρίκλεια Απαλαγάκη (Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών), τον Γιάννη Καντώρο (CEO της Interamerican και μέλος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών), τον Κυριάκο Μερελή (Πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης) και τη Δήμητρα Λύχρου (Πρόεδρο της Ένωσης Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδας). Θέμα ήταν το «Bancassurance και Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση».
Διαβάστε: http://Η νέα εποχή της Ιδιωτικής Ασφάλισης: Τεχνολογία, εμπιστοσύνη και θεσμική ισορροπία
Η συζήτηση ξεκίνησε με την εύλογη παρατήρηση των δημοσιογράφων: «Αν θέλετε να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του κόσμου, καταργήστε τα ψιλά γράμματα».
Μια φράση που συμπύκνωσε το διαχρονικό πρόβλημα του κλάδου: τη δυσπιστία του πολίτη απέναντι στα ασφαλιστικά προϊόντα.
Η θέση των τραπεζών – Απαλαγάκη: “Το bancassurance είναι ασφαλιστική διαμεσολάβηση”
Η κ. Απαλαγάκη υπερασπίστηκε τη δραστηριότητα των τραπεζών στον χώρο της ασφάλισης, τονίζοντας ότι το bancassurance αποτελεί «αναπόσπαστο κομμάτι της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης».
Όπως είπε:
«Διαμεσολάβηση είναι κάθε τι που παρεμβάλλεται ανάμεσα στο ασφαλιστικό προϊόν και τον τελικό αποδέκτη. Δεν υπάρχουν αντίπαλες σχέσεις· υπάρχει κοινή λειτουργία».
Αναφέρθηκε επίσης στο εκπαιδευτικό έργο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, που από το 2011 συμβάλλει στην ασφαλιστική εκπαίδευση και επαναπιστοποίηση των τραπεζικών υπαλλήλων και τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου γνώσης, δηλώνοντας ωστόσο ότι το εκπαιδευτικό Ινστιτούτο της τράπεζας έχει ανοιχτές πόρτες για όλους τους επαγγελματικούς κλάδους. Αντίστοιχα, οι υπάλληλοι των τραπεζών που είναι εγγεγραμμένοι ως διαμεσολαβητές μπορούν να απευθυνθούν σε οποιονδήποτε φορέα πιστοποίησης. Απαντώντας στις κατηγορίες περί πιέσεων για υποχρεωτική ασφάλιση σε συγκεκριμένη επωνυμία στους πελάτες, είπε χαρακτηριστικά:
«Δεν μπορείς να επιβιώσεις με αθέμιτες πρακτικές. Θα πουλήσεις μια φορά υποχρεωτικά, δεύτερη δεν θα έχεις». Συνέχισε λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τις τράπεζες πανευρωπαϊκά και παγκόσμια είναι η μεγαλύτερη εποπτική θηλιά που μπορεί να υπάρχει. Δεν μπορείς να επιβιώσεις, ούτε να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και των επιχειρήσεων με αθέμιτες πρακτικές.» Η μεγάλη εικόνα είναι άρτια και σύμφωνη με το εποπτικό πλαίσιο, παρότι όπως σε κάθε κλάδο, υπάρχουν εξαιρέσεις, ολοκλήρωσε.
Η οπτική των ασφαλιστικών εταιρειών – Καντώρος: “Ο πελάτης διαλέγει πώς θα αγοράσει”
Ο κ. Γιάννης Καντώρος έδωσε μια πιο τεχνοκρατική διάσταση, επισημαίνοντας ότι ο πελάτης έχει πλέον τη δύναμη της επιλογής:
«Σήμερα ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει τον τρόπο διανομής, και τον χρόνο ακόμα, με τον οποίο θα προμηθευτεί το ασφαλιστικό προϊόν ανάλογα με το πώς τον βολεύει». Σε πάρα πολλές περιπτώσεις δε, τα σύνορα μεταξύ των διαφορετικών τρόπων διανομής γίνονται «γκρι» άρα είναι ουτοπικό, είπε, να προσπαθούμε σήμερα να βάλουμε περιορισμούς, γιατί η δυναμική των καταναλωτών και η δυναμική της τεχνολογίας, έχει αλλάξει μια και καλή τη διανομή. Τόνισε πως ειδικά η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) θα αλλάξει ακόμη περισσότερο τον τρόπο διάθεσης, δημιουργώντας υβριδικά μοντέλα διανομής που συνδυάζουν την ανθρώπινη σχέση με τις δυνατότητες της τεχνολογίας.
«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι απειλή, αντίθετα θα δώσει νέα όπλα στη διαμεσολάβηση, θα αναβαθμίσει τον ρόλο του διαμεσολαβητή. Όποιος δεν επενδύσει σε αυτή, θα μείνει πίσω. Προφανώς, πρέπει να υπάρχουν κανόνες. Συμφωνώ απόλυτα με το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού, γιατί κάποιοι μπορούν να έχουν κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα. Αυτό που βλέπουμε είναι φυσικά ότι άλλοι τρόποι διανομείς και άλλα κανάλια, αναπτύσσουν τις δικές τους μεθοδολογίες ώστε αυτό κατά κάποιο τρόπο να το αντισταθμίσουν. Δεν υπάρχει στην σημερινή εποχή χώρος για αποκλεισμούς, τόνισε.
Η φωνή των επιμελητηρίων – Μερελής: “Οι τράπεζες έχουν προνομιακή πληροφόρηση”
Ο κ. Κυριάκος Μερελής έδωσε πιο πολιτικό τόνο στη συζήτηση, θέτοντας το ζήτημα της ισονομίας και του αθέμιτου ανταγωνισμού.
Υποστήριξε ότι οι τράπεζες, έχοντας πρόσβαση σε δεδομένα των πελατών μέσω των δανείων και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, διαθέτουν προνομιακή πληροφόρηση που τους προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εν τέλει τις καθιστά κυρίαρχες.
«Όταν έχεις την πληροφορία, έχεις τη δύναμη. Και σήμερα ο χρυσός είναι η πληροφορία».
Αναφέρθηκε σε καταγγελίες για πιέσεις σε δανειολήπτες («αν θέλεις δάνειο, θα φέρεις και την ασφάλεια στην τράπεζα») και ζήτησε ισχυρούς εποπτικούς μηχανισμούς και πολιτική βούληση για να επιβληθούν ίσοι κανόνες. Είπε επίσης ότι το ΕΕΘ έστειλε σχετική επιστολή καταγγελίας σε όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμός, στην ΤτΕ, ακόμη και στον Πρωθυπουργό. Η απάντηση που έλαβε ήταν «Τους έγιναν συστάσεις και δεσμεύτηκαν ότι θα συμμορφωθούν»
Η άποψη των διαμεσολαβητών – Λύχρου: “Η εμπιστοσύνη δεν πωλείται στο γκισέ”
Η Πρόεδρος της Ένωσης Διαμεσολαβητών, Δήμητρα Λύχρου, υπερασπίστηκε τον ρόλο του ανεξάρτητου ασφαλιστικού συμβούλου, υπογραμμίζοντας ότι η πώληση ασφάλειας δεν μπορεί να είναι απλή «τραπεζική συναλλαγή» διότι στις τράπεζες δεν υπάρχει η προϋπόθεση της σωστής ενημέρωσης και πώλησης του ασφαλιστήριου» .
Παράγοντας-κλειδί στην ασφάλιση είναι η εμπιστοσύνη και η ενημερωμένη συναίνεση του πελάτη, η πώληση ασφάλισης προϋποθέτει ανάλυση αναγκών και ανάλογη πρόταση», τόνισε.
Κατήγγειλε φαινόμενα πίεσης, ότι ο πελάτης με κάποιον τρόπο υποχρεώνεται να συνδυάσει ένα ασφαλιστικό προϊόν μαζί με την λήψη του δανείου του, επισημαίνοντας ότι «πολλοί πελάτες δεν καταλαβαίνουν τι ακριβώς αγοράζουν» και ότι «η εποπτεία είναι ελλιπής».
Κάλεσε για ενίσχυση του ρόλου της εποπτικής αρχής (ΔΕΙΑ) και για σαφή κανονιστικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει ισότιμο ανταγωνισμό.
Πριν από το καλοκαίρι το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών είχε καλέσει τα μέλη του να αναφέρουν περιστατικά αθέμιτων πρακτικών. Στις καταγγελίες που ακολούθησαν μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι κάποιες τράπεζες φτάνουν ακόμη και να πουν «Αν μας επιλέξετε για την ασφάλεια, θα είμαστε πιο διευκολυντικοί σε άλλα ζητήματα».
Η κ. Απαλαγάκη απάντησε στις αιτιάσεις περί δεσπόζουσας θέσης των τραπεζών, τονίζοντας ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ανταγωνισμός ως έχει λειτουργεί εξαιρετικά: Όλοι πωλούν το ίδιο προϊόν, ένα μερίδιο έχει το bancassurance, ένα πολύ σημαντικό μερίδιο έχουν οι διαμεσολαβητές, ένα πολύ σημαντικό μερίδιο έχουν και οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρείες που πουλούν απευθείας, και έχουν τέλος οι πράκτορες. Άρα, το Bancassurance καλύπτει, με βάση την επιλογή του καταναλωτή ή του επιχειρηματία, ένα κομμάτι της διαθέσιμης αγοράς.
“Νομίζω ότι δεν υπάρχει κανένας ενήλικος πολίτης που μην έχει μια συναλλακτική σχέση με τη τράπεζα. Θα έχει μία κατάθεση, θα έχει μία κάρτα, θα έχει μία χρηματοδότηση. Αυτό η τράπεζα αναπτύσσει και πουλάει πίστη. Η πίστη είναι κάτι πάρα πολύ ισχυρό. Και είναι για μένα το ασφαλιστικό προϊόν. Και να σας μιλήσω ως καταναλωτής, προτιμώ ένα δίκτυο με το οποίο θα έχω πάντα μία μονιμότερη σχέση. Η τράπεζα είναι αυτή που διαχειρίζεται κινδύνους, μπορεί να σε προσαρμόσει στη φυσική καταστροφή, στο ESG, στο ξέπλυμα. Σήμερα τα πράγματα είναι πάρα πολύ σύνθετα. Και καλώς ή κακώς, τη γνώση και την οργάνωση την έχουν οι οργανισμοί… Και υπάρχει εμπιστοσύνη και πίστη”.
Ολοκλήρωσε συμπληρώνοντας ότι στις κοντινές ευρωπαϊκές μας χώρες, το δίκτυο bancassurance είναι πάρα πολύ υψηλό. Αυτό ισχύει στο Βέλγιο, στη Γαλλία, στη Γερμανία. Άρα έχει καθιερωθεί ως εκ των “best practice”.
Απαντώντας στην κ. Απαλαγάκη, ο Γιάννης Καντώρος αποδέχθηκε το γεγονός ότι «η πίτα έχει μοιραστεί», τόνισε όμως ότι υπάρχει απόσταση μεταξύ των διαφορετικών προϊόντων. Οι ασφάλειες που είναι συνδεμένες με δάνεια, όπου το Bancassurance έχει ποσοστά 70% και 80%. Υπάρχουν άλλες ασφαλίσεις που είναι πιο εξειδικευμένες, οι αστικές ευθύνες επαγγελματιών, που το Bancassurance έχει μερίδιο 5%. Προφανώς από εκεί που παίρνεις το δάνειο, είναι πιο εύκολο να πάρεις και την ασφάλεια. Γενικότερα, η κατάσταση χρήζει βελτιώσεων, τόνισε. Ωστόσο σε δύο χρόνια από τώρα, ίσως η κουβέντα αυτή εδώ να είναι «irrelevant”. Οι δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία θα ξεπεράσουν αυτά τα οποία συζητάμε τώρα. Θα μιλάει κάποιος στο κινητό, θα του έχει έτοιμο το ασφαλιστικό προϊόν και θα του λέει «πλήρωσε εκεί», προφορικά θα γίνονται όλα, ακόμη και η πληρωμή. Εκεί θα πάμε σε δύο χρόνια.
Ο Κυριάκος Μερελής επέμεινε ότι «οι τράπεζες έχουν μετατοπιστεί από τον ρόλο τους» και υπενθύμισε ότι «ανακεφαλαιοποιήθηκαν τρεις φορές με χρήματα του ελληνικού λαού», ζητώντας μεγαλύτερη κοινωνική ευαισθησία, τονίζοντας μάλιστα ότι υπάγονται στο ειδικό καθεστώς του αναβαλλόμενου φόρου και δεν πληρώνουν φόρους σε αντίθεση με άλλους οργανισμούς κι επιχειρήσεις.
Ζήτησε κατόπιν στις δανειακές συμβάσεις να εγγράφεται ότι η χρήση των οικονομικών στοιχείων του πελάτη θα γίνεται και για τη διερεύνηση ασφαλιστικών υπηρεσιών, κάτι που δεν ισχύει επί του παρόντος.
Η κ. Λύχρου έκλεισε τη συζήτηση επισημαίνοντας ότι η αγορά δεν μπορεί να αυτορυθμιστεί και χρειάζεται ενεργή εποπτεία και θεσμική παρέμβαση. Η ΔΕΙΑ (Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης) δεν έχει δείξει μέχρι σήμερα ότι αυτός ο ρόλος που της αναλογεί, έχει με τον τρόπο που εμείς τουλάχιστον θα θέλαμε αναληφθεί. Έχουμε πάρα πολλές καταγγελίες και από μέλη μας και από συνεργάτες. Η απάντηση που παίρνουμε από την εποπτική αρχή είναι ότι αυτή η καταγγελία πρέπει να γίνει από τον ασφαλισμένο που θίγεται. Καταλαβαίνετε ότι όταν το συμφέρον αυτό συγκρούεται, γιατί ο ασφαλισμένος αυτός έχει πάει στην τράπεζα για να ζητήσει κάτι. Είναι πολύ δύσκολο να πάει και να καταγγείλει στην τράπεζα την πρακτική αυτή.
Διαβάστε: http://Η Ασφάλιση Ζωής πυλώνας σταθερότητας σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας
No comment yet, add your voice below!