Skip to content

Ergo Group: Η πολυκύμαντη πορεία, με την ευτυχή κατάληξη

Πάνε περίπου δύο δεκαετίες από τότε που η Munich Re, από τις μεγαλύτερες αντασφαλιστικές διεθνώς, δραστηριοποιείται στην ασφάλιση μέσω του Ομίλου της Ergo. Παρότι η πορεία των ασφαλιστικών της εργασιών δεν είχε πάντα την επιθυμητή πορεία – η εξέλιξη της θυγατρικής είχε αρκετά σκαμπανεβάσματα με προβλήματα κυρίως στην κερδοφορία,τα οποία συχνά πυκνά προσπαθούσε να αντιμετωπίσει μέσω rebranding, συγχωνεύσεων ή εξαγοράς μετοχών, η μητρική Munich Re της παρείχε πάντα οικονομική στήριξη και ευελιξία.

O Markus Riess

Η στρατηγική εξάπλωση σε διαφορετικές δραστηριότες, κανάλια πωλήσεων και θυγατρικές δεν λειτούργησε τελικά για τον Όμιλο αλλά τον επιβάρυνε με λειτουργικά κόστη μεγαλύτερα του μέσου όρου τη στιγμή η κερδοφορία παρέμενε μη ικανοποιητική. Η Ergo Group όπως και πολλές άλλες ασφαλιστικές δοκιμάστηκε επίσης από τα παρατεταμένα χαμηλά επιτόκια στην ευρωζώνη, ιδιαίτερα στον άλλοτε γενναιόδωρο και προσοδοφόρο κλάδο ζωής όπου προσέφερε αποδόσεις έως και 4%. Το 2015 ανέφερε ζημίες απομείωσης της υπεραξίας των εργασιών ζωής κατά 452 εκ ευρώ κλείνοντας τη χρονιά με ζημία 227 εκ ευρώ. Οι πωλήσεις υφίσταντο πίεση και λόγω της εξάπλωσης της ψηφιοποίησης. Σε αντίθεση με την ανταγωνίστρια Allianz, η Εrgo φέρεται να άργησε να αντιδράσει στις εξελίξεις με αποτέλεσμα τα προϊόντα της κάποια στιγμή να φαντάζουν ξεπερασμένα και ταυτόχρονα πολύ ακριβά.

Το πρόσωπο που κατάφερε να ανατρέψει αυτή την εικόνα ήταν ο Markus Riess, ο σημερινός CEO του Ergo Group.

Ο κ. Riess, CEO της Allianz Germany την περίοδο 2010-2015  (και προηγουμένως Διευθυντής Πωλήσεων) εντάχθηκε στην Munich Re το 2015, ενδεχομένως μετά την ήττα του στην κούρσα της διαδοχής για την ηγεσία του Ομίλου. Ως CEO στη Γερμανία η θητεία του ήταν εντυπωσιακή. Υλοποίησε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και ψηφιοποίησης, απλοποιώντας τις διαδικασίες και μειώνοντας τα κόστη των αποζημιώσεων, με τίμημα την περικοπή περίπου 400 θέσεων εργασίας.   Ένα χρόνο πριν αποχωρήσει είχε εκτοξεύσει τα έσοδα (από ασφάλιστρα;) της Allianz Germany από 500 εκ ευρώ σε 9,5 δις και είχε διπλασιάσει τα λειτουργικά κέρδη στο 1,3 δις.

Ο Markus Riess είχε τη φήμη του άφοβου και ικανού διαπραγματευτή και στην Munich Re τον αντιμετώπισαν σχεδόν ως σωτήρα, αυτόν που ειχε τις μεγαλύτερες ως εκείνη τη στιγμή πιθανότητες να εξυγιάνει τα οικονομικά και να αναβαθμίσει την εικόνα της ασφαλιστικής. Ιδιαίτερα φιλόδοξος και ο ίδιος, ήταν αποφασισμένος να γίνει αυτός που, όχι μόνο θα κατάφερνε το για δεκαετίες ακατόρθωτο, αλλά θα καταστούσε την Ergo παίκτη παγκοσμίου κύρους.

Πέντε χρόνια μετά, φαίνεται να κερδίζει τη μάχη. Πώς όμως το κατάφερε αυτό;

«Η μεγαλύτερη αναδιάρθρωση στη γερμανική ασφαλιστική αγορά»

To 2016 & 2017 η αναδιάρθρωση της Ergo ήταν συχνή είδηση στα οικονομικά μέσα διεθνούς κύρους όπως το Reuters και οι Financial Times. Οι περικοπές που είχε ανακοινώσει ο νέος επικεφαλής του Ομίλου Markus Riess δεν ήταν λίγες και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων διεμήνυαν με κάθε τρόπο ότι δεν θα άφηναν τον νέο CEO να κάνει ότι θέλει…

Ωστόσο η φήμη που τον ακολουθούσε ως «ειδικού» της αναδιάρθρωσης («clean up man») μάλλον δεν ήταν τυχαία. Μετά από συνομιλίες μηνών κατάφερε να έρθει σε συμφωνία με τα πανίσχυρα εργατικά σωματεία και να ξεκινήσει το φιλόδοξο πρόγραμμά τουέχει γραφτεί πολλές φορές ότι έχει ένα μεγάλο προσόν: δεν φοβάται να παίρνει δυσάρεστες αποφάσεις…

Το πρόγραμμα είχε τρεις βασικούς άξονες:

  • τον εξορθολογισμό των εξόδων μέσω συρρίκνωσης του δικτύου και των καναλιών πωλήσεων στη Γερμανία
  • την εξυγίανση του χαρτοφυλακίου μέσω μεταβίβασης ή συγχώνευσης των λιγότερο κερδοφόρων θυγατρικών σε Ευρώπη και Ασία
  • τον εκσυγχρονισμό & ψηφιοποίηση εικόνας, λειτουργικών & προϊόντων

Έτσι την τριετία 2016-2019 αφομοιώθηκαν στην Ergo Germany οι επωνυμίες Ergo Direkt, Ergo ERV (ταξιδιωτική ασφάλιση) καθώς και η D.A.S. Germany. Μέσω ενός ενιαίου συστήματος πωλήσεων και πληροφορικής η διοίκηση και οι πωλήσεις να καταστούν αποτελεσματικότερες – πλέον κάθε εκπρόσωπος της Ergo καλούνταν να κάνει περισσότερα. Οι περικοπές θέσεων εργασίας στο γερμανικό δίκτυο πωλήσεων έφτασαν σχεδόν τις 1500 – έκλεισαν 1 στα 2 υποκαταστήματα στη Γερμανία και από τα 119 που ήταν κάποτε πλέον λειτουργούν τα 65 τα οποία καλύπτουν στρατηγικά την επικράτεια.

Η Ergo International, με αντικείμενο αγορές του εξωτερικού, αφομοίωσε ή μεταβίβασε γύρω στις 13 επιχειρήσεις στην Ευρώπη (ανάμεσά τους και η γνωστή μας Das Hellas που αφομοιώθηκε από την Ergo Hellas). Οι Das Switzerland, Das Luxembourg και Das Slovakia εξαγοράσθηκαν από την Allianz, οι Ergo Ουγγαρίας και Σλοβακίας από την Generali, οι Ergo Τσεχίας, Ρουμανίας και Μπελαρους από την Eurohold, (διεθνής χρηματοοικονομικός όμιλος). H Ergo International αποσύρθηκε επίσης από τις αγορές της Κροατίας και της Ρωσίας ενώ ήδη από το 2015 είχε πουλήσει την Ergo Italia. Στην γείτονα Τουρκία πριν απο περίπου ένα χρόνο (Μάιος 2019) η Ergo Sigorta εξαγοράστηκε από την γερμανική ασφαλιστική Talanx, μητρική των Hannover Re & HDI  – αυτή ήταν, σύμφωνα με ανακοινώσεις και η τελευταία μεταβίβαση στα πλαίσια του προγράμματος αναδιάρθρωσης “Ergo Strategy Programe” (ESP).

Έτσι ο Όμιλος της Ergo στο Ντίσελντορφ μετά την «μεγαλύτερη περίπτωση αναδιάρθρωσης ασφαλιστικού ομίλου στη Γερμανία» σύμφωνα με τον Τύπο, φαίνεται να έχει μπει στο σωστό δρόμο. Πλέον αποτελείται από τις

  • Ergo Deutschland AG
  • Ergo International AG
  • ERGO Digital Ventures AG (υπεύθυνη για τις ψηφιακές και direct δραστηριότητες, με έμφαση στην καινοτομία)
  • ERGO Technology & Services Management AG (υπεύθυνη για τις παγκόσμιες τεχνολογικές δραστηριότητες του Ομίλου)

Το τριετές πλάνο κόστισε στην μητρική περί τα 800 δις ευρώ – το πρόγραμμα ψηφιακού εκσυγχρονισμού ήταν ύψους 500 εκ ευρώ. Σήμερα τα κέρδη εξελίσσονται ανοδικά. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι βρίσκεται εντός πορείας για την επίτευξη κερδοφορίας ύψους 400 εκ ευρώ που είχε θέσει ως στόχο για το 2019 (339 ευρώ στο εννεάμηνο) και κανείς δεν αμφιβάλλει ότι μπορεί να πετύχει το στόχο των 530 εκ ευρώ για το 2020.

Πριν απο ένα χρόνο, ο CEO της μητρικής Munich RE, Joachim Wenning είχε πει ότι η Munich Re θέλει να δώσει ώθηση στην Ergo Insurance μέσω εξαγορών: η Ergo είναι σημαντικό κομμάτι του Ομίλου και τέτοιο θα παραμείνει τόνισε χαρακτηριστικά.

Στρατηγικός στόχος της Ergo International, που προσφέρει στην Ergo Group περίπου το ένα τρίτο των εσόδων, είναι να βρίσκεται στο top 5 σε κάθε αγορά που δραστηριοποιείται. Κορυφαία στελέχη δηλώνουν είναι πιθανό στο μέλλον να προχωρήσει σε νέες εξαγορές κυρίως σε χώρες που είναι ήδη ενεργή. Αγορές με ελκυστικούς ρυθμούς ανάπτυξης είναι η Ασία και η Κίνα πρόσφατα ανακοινώθηκε συμφωνία συνεργασίας με μεγάλη κινεζική εταιρεία (6η μεγαλύτερη στη Κίνα) για την διάθεση προϊόντων ασφαλίσεων αυτοκινήτου. Στην Ευρώπη βασικές αγορές είναι η Πολωνία, οι Βαλτικές Χώρες, η Αυστρία, η Ισπανία και φυσικά, η Ελλάδα!

(Κεντρική φωτό: ο πύργος της Ergo στο Ντίσελντορφ)

1 Comment

  1. […] Κατόπιν αυτών, η Διοίκηση της Munich Re και ο Markus Riess αποφάσισαν να εντάξουν τον Έλληνα CEO στην στενή ομάδα διοίκησης της μεγαλύτερης αντασφαλιστικής στον κόσμο και μάλιστα άμεσα. Σε περίπου δύο μήνες, ο Θεόδωρος Κοκκάλας θα ξαναεγκατασταθεί στη γνώριμή του Γερμανία, για πρώτη μετά τα φοιτητικά του χρόνια, προκειμένου να διαδεχθεί τον  Dr. Achim Kassow o οποίος αναλαμβάνει διοικητική θέση στη Munich Re. Η Ergo Γερμανίας έχει περισσότερους από 10 εκατ. πελάτες, 14.500 εργαζομένους και το 2018 ασφάλιστρα ύψους 12 δισ. ευρώ και μετά από μια επιτυχημένη περίοδο αναδιάρθρωσης έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης. (Διαβάστε: Ergo Group: η πολυκύμαντη πορεία και η ευτυχής κατάληξη) […]


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *