Skip to content

H σημασία της ασφάλισης εμπορευμάτων

Για την ανάγκη να κατανοήσει ο επιχειρηματικός κόσμος τη σημασία της ασφάλισης εμπορευμάτων για οποιαδήποτε ζημιά σε οποιοδήποτε κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας μίλησε στο Underwriter.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Universal Carriers, που ειδικεύεται στη μεταφορά εμπορευμάτων δια ξηράς ή θαλάσσης, Φάνης Ματσόπουλος.

Του Χρήστου Γαβαλά

Όπως τονίζει, «σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας το προϊόν ή η πρώτη ύλη υπόκεινται στον κίνδυνο να υποστούν ζημιές που κυμαίνονται από την πλήρη καταστροφή μέχρι την οποιουδήποτε βαθμού απομείωση της αξίας του».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Universal Carriers, Φάνης Ματσόπουλος

Ζημιές μπορούν να προκληθούν είτε από αμέλεια του μεταφορέα – πρόβλημα του μεταφορικού μέσου, είτε από εξωτερικά γεγονότα, που υπερβαίνουν την δυνατότητα διαχείρισης μιας κατάστασης. 

«Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα τσουνάμι ή ένας ανεμοστρόβιλος που μπορούν να προκαλέσουν ζημιές σε εμπορεύματα που περιμένουν να φορτωθούν από το λιμάνι σε ένα καράβι», υπογράμμισε. 

Ενώ συμπλήρωσε ότι «τα ίδια φαινόμενα μπορούν να προκαλέσουν την πτώση εμπορευμάτων από ένα βαπόρι στην θάλασσα ή την βύθιση του», ενώ στην ξηρά «η ανατροπή ενός φορτηγού μπορεί να γίνει σε οποιοδήποτε στάδιο της μεταφοράς ή η μετατόπιση εμπορευμάτων μέσα στο φορτηγό μπορεί να προκαλέσει ζημιές τόσο σε αυτά όσο και στο μεταφορικό μέσο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε πριν λίγες μέρες στη δημοσιότητα η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια στον τομέα των μεταφερόμενων εμπορευμάτων ανήλθαν το 2020 σε 16,5 δισ. ευρώ κατανεμημένα σε λίγο πάνω από 66.000 συμβόλαια, από 59.000 που ήταν το 2019. 

Όπως λέει ο κ. Ματσόπουλος, η αγορά αυτή είναι «απολύτως ευθυγραμμισμένη με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας με αποτέλεσμα όσο αυξάνονται τα έργα υποδομής και οι επενδύσεις γενικότερα, να τονώνεται το διεθνές εμπόριο και να γνωρίζει ο κλάδος αυτός καλύτερες μέρες». 

Ο ίδιος ξεχωρίζει ως ενδιαφέρον στοιχείο το γεγονός ότι  το 68% των ασφαλίσεων γίνεται μέσω ασφαλιστικών πρακτόρων και το 16,9% μέσω μεσιτών, κάτι που όπως σημειώνει αποδεικνύει ότι ο κλάδος μπορεί να διαχέει μεγάλο μέρος του κύκλου εργασιών του σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες και να μην περιορίζεται η απορρέουσα κερδοφορία του μόνο στις μεγάλες εταιρείες.

Ο ρόλος πάντως που μπορούν να διαδραματίσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες στην προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα είναι καταλυτικός και δεν πρέπει να παραγνωρίζεται, σημειώνει ο κ. Ματσόπουλος. 

Εξηγεί μάλιστα πως θα μπορούσε η χώρα μας να πετύχει τη διαμόρφωση ενός cluster επιχειρήσεων που θα εξειδικεύεται στην ασφάλιση χύμα φορτίου.

«Μέχρι τώρα πολλές ελληνικές εταιρείες αναλαμβάνουν την ασφάλιση των containerized φορτίων. Όσο αυτές οι εταιρείες ισχυροποιούνται κεφαλαιακά και ταυτόχρονα διευρύνουν τα παρεχόμενα ασφαλιστικά προϊόντα τους, θα συμβάλλουν δραστικά στην διαμόρφωση ενός cluster αντίστοιχης δομής με εκείνου του Λονδίνου ως προς τα χύμα φορτία. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μπορούν εύκολα εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα και είτε παράγουν ή εμπορεύονται στο εσωτερικό είτε πραγματοποιούν τριγωνικές συναλλαγές, να αυξάνουν την εγχώρια προστιθέμενη αξία και τελικά να προωθούν την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας», επισήμανε.

Για να συνεχίσει συγκρίνοντας την Ελλάδα με το εξωτερικό στο θέμα των ασφαλίσεων των φορτίων σε container και δηλώνοντας αισιόδοξος για τις προοπτικές της χώρας μας.

«Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις του εξωτερικού έχουν ολόκληρα τμήματα επικεντρωμένα στην αναζήτηση επενδυτικών επιλογών που θα αυξήσουν τα έσοδά τους. Στην Ελλάδα έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας αλλά έχουμε ένα καταπληκτικό έμψυχο δυναμικό που μπορεί να οδηγήσει σε εκ βάθρων αναμόρφωση του κλάδου των ασφαλίσεων και ειδικά αυτού των containerized φορτίων. Σε περίπτωση που συνδυάσουμε τα έργα υποδομής που στοχεύουν στην ανάδειξη της χώρας μας ως εμπορευματικής πύλης εισόδου με εξειδικευμένες εταιρείες μεταφορών και ασφαλίσεων τόσο περισσότερα funds και όμιλοι του εξωτερικού θα επενδύουν στην χώρα μας, βασιζόμενοι όμως σε μακροπρόθεσμες στρατηγικές επενδύσεις και όχι σε τυχοδιωκτικές εξαγορές μειωμένου κοινωνικού αποτυπώματος», υπογράμμισε.

«Να στηρίξει η πολιτεία τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις»

Ο κ. Ματσόπουλος παράλληλα έχει ρόλο συμβούλου στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών και γνωρίζει από πρώτο χέρι τα προβλήματα των επιχειρήσεων και το σημείο στο οποίο χρειάζονται μεγαλύτερη στήριξη από την πολιτεία, ειδικά στον απόηχο των συνεπειών της πανδημίας. 

«Οι ελληνικές επιχειρήσεις και ειδικά οι μικρομεσαίες πρέπει -στα πλαίσια πάντα της ελεύθερης οικονομίας – να τύχουν θαρραλέας ενίσχυσης από την πολιτεία, καθώς αποτελούν το 99% του συνόλου της ελληνικής επιχειρηματικότητας και ταυτόχρονα την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας», τόνισε εξηγώντας ότι η επαναλειτουργία των επιχειρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο μετά τον κορωνοϊό σε συνδυασμό με την υπερβάλλουσα ρευστότητα εξαιτίας της χαλαρής νομισματικής πολιτικής οδήγησαν το σύνολο των μεταβλητών του κόστους παραγωγής σε υψηλά επίπεδα.

«Ναύλοι, commodities, πρώτες ύλες είναι οι πρωταγωνιστές του πληθωριστικού κύματος που τρομάζει το σύνολο της παγκόσμιας επιχειρηματικής κοινότητας», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος προτείνει μείωση φορολογίας στις επιχειρήσεις στο 15%, μηδενισμό της προκαταβολής φόρου και παροχή ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με συγκεκριμενοποίηση κριτηρίων με βάση τα οποία τα τραπεζικά ιδρύματα αξιολογούν τις αιτήσεις, ώστε να υιοθετηθεί από τους επιχειρηματίες αντίστοιχη προσέγγιση και κατανόηση του τρόπου αξιολόγησης από τις τράπεζες.

Ζητάει παράλληλα βελτίωση της ταχύτητας απονομής της δικαιοσύνης, προώθηση συνύπαρξης δημοσίων – ιδιωτικών πανεπιστημίων, μεταρρύθμιση αγοράς ενέργειας με μαζική εγκατάσταση ΑΠΕ και εδραίωση των ενεργειακών κοινοτήτων με σκοπό την μετατροπή των πολιτών σε μετόχους, καθώς και απλοποίηση νομοθεσίας και δραστική μείωση της γραφειοκρατίας.

«Στην ουσία η Πολιτεία οφείλει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ενισχυθεί η μεταποίηση και ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτή. Η ελληνική οικονομία πρέπει να διαφοροποιηθεί από την οικονομική μονοκαλλιέργεια του τουρισμού και να επαναλειτουργήσει το γρανάζι της παραγωγής. Χώρες που βασίζονται μόνο σε υπηρεσίες μακροπρόθεσμα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ευημερία και καλύτερες μέρες για τους πολίτες τους. Αντιθέτως χώρες με ισχυρό βιομηχανικό τομέα διακρίνονται από μακροοικονομική σταθερότητα, βιώσιμη ανάπτυξη και υψηλότερα επίπεδα κοινωνικής ευημερίας».

1 Comment


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *