Έρχονται τα πλοία χωρίς…πλήρωμα

17 Φεβρουαρίου 2016

Μετά από τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς, τα… ελικοπτεράκια χωρίς οδηγούς (drones), τα αεροπλάνα με τους αυτόματους πιλότους (παλιό αυτό), τώρα έρχονται και τα… πλοία χωρίς πλήρωμα. Χωρίς πλήρωμα και χωρίς καπετάνιο, δηλαδή χωρίς κανένα έμβιο ον επάνω τους παρά μόνο φορτία.

Αυτό έχει βάλει μπρος εδώ και λίγα χρόνια η πολυεθνική βιομηχανία Rolls Royce Holdings η οποία κατασκευάζει εκτός από τα γνωστά αυτοκίνητα, κινητήρες αεράμυνας, συστήματα ενέργειας και πολλά άλλα.
Είναι πολύ πιθανό σε δέκα – δεκαπέντε χρόνια, τάνκερ, φορτηγά πλοία και άλλα πλεούμενα να αρμενίζουν στις θάλασσες ενώ θα κατευθύνονται από τη στεριά – από καπετάνιους στη στεριά για την ακρίβεια, όπως σήμερα τα drones μανουβράρονται από μακριά.

Παράλληλα, όλες οι λειτουργίες που σήμερα εκτελούνται από το πλήρωμα θα γίνονται αυτόματα, από υπολογιστές. Μόνο η συντήρηση και οι επισκευές θα γίνονται από ανθρώπους, όταν το πλοίο πιάνει λιμάνι.

Η νέα αυτή τεχνολογία λέγεται οτι θα κάνει τα πλοία πιο ασφαλή (η πλειοψηφία των θαλάσσιων ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος) και τα ταξίδια πιο φτηνά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Φυσικά τα σχέδια αυτά βρίσκουν αντίθετα τα εργασιακά συνδικάτα.

H Rolls Royce πάντως παρουσίασε ένα κέντρο ελέγχου εικονικής πραγματικότητας και πάνω σε αυτό θα βασίσει την εξέλιξη της τεχνολογίας, που στο μεγαλύτερο ποσοστό της, λέγεται ότι είναι ήδη έτοιμη.

Αυτό που ακόμη ερευνάται είναι τα αυτόματα συστήματα εντοπισμού εμποδίων και το πώς θα μπορούσε να προστατευτεί το φορτίο από πειρατές ή κυβερνοεπιθέσεις.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο πάντως δεν είναι τεχνικό ή τεχνολογικό αλλά θεσμικό μιας και οι διεθνείς κανονισμοί απαιτούν τα πλοία να είναι επανδρωμένα. Σε αντίθετη περίπτωση οι προδιαγραφές για την ασφαλή μεταφορά των φορτίων και την αποφυγή συγκρούσεων θα ήταν κολοσσιαίες.

Το ενδιαφέρον ωστόσο παραμένει και είναι διεθνές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει 4 εκ. ευρώ προκειμένου να μελετηθούν διάφορα concept γύρω από το θέμα. Επίσης, ερευνητικοί οργανισμοί γύρω από τη ναυτιλία αρχίζουν και εκπονούν τα πρώτα σχέδια για πλοία χωρίς πλήρωμα.

Η Rolls Royce πιστεύει ότι τα οφέλη της νέας τεχνολογίας θα σπρώξουν την συγκεκριμένη βιομηχανία γρήγορα μπροστά. Οι εφοπλιστές θα πληρώνουν λιγότερο για να διατηρούν πλήρωμα και το λιγότερο βάρος στο πλοίο θα σημαίνει και λιγότερα καύσιμα – το προσωπικό, οι κουζίνες, τα δωμάτια, οι τουαλέτες, όλα αυτά επιβαρύνουν το φορτίο. Επίσης, θα χάνονται λιγότερες ζωές. Σύμφωνα με μελέτη της Allianz το 2012, το 75%-95% όλων των θαλάσσιων ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Με 900 ζωές να χάνονται κάτα μέσο όρο κάθε χρόνο, το ποσοστό θνησιμότητας στη ναυτιλία είναι 90% υψηλότερο σε σχέση με ανάλογες βιομηχανίες της στεριάς.

Σε κάθε περίπτωση, η μετάβαση θα είναι σταδιακή. Τα πληρώματα θα ελαττώνονται όλο και περισσότερο – όπως συμβαίνει ήδη χρόνια τώρα – μέχρι η τεχνολογία να αποδειχτεί ασφαλής και βιώσιμη. Βεβαίως, πάντα θα χρειάζεται ο άνθρωπος. Για να κατευθύνει, έστω από τη στεριά, για να αποφασίσει σε ακραία φαινόμενα, ενώ σε επικίνδυνα φορτία πάντα θα υπάρχει πλήρωμα ασφαλείας.

Όμως η μετάβαση μπορεί να είναι και αναπόφευκτη. Όλες οι βιομηχανίες άλλωστε, αυτό προσπαθούν να κάνουν αυτή τη στιγμή: Να γίνουν καλύτερες, να κάνουν περισσότερα χρησιμοποιώντας λιγότερους πόρους. Γιατί η ναυτιλία να διαφέρει;…

Οι ναυτασφαλιστές έχουν περίπου μια δεκαετία για να αποφανθούν ως προς τα κόστη κάλυψης ενός πλοίου χωρίς πλήρωμα. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για τέτοιου είδους κάλυψη, οι underwriters θα πρέπει να κοπιάσουν πολύ προκειμένου να συγκεντρώσουν έστω κάποια βασικά δεδομένα.

Φωτογραφία: To Revolt, φορτηγό πλοίο μικρών αποστάσεων, χωρίς πλήρωμα, που κινείται με μπαταρία!

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
Μεγάλες απώλειες για τον Όμιλο AIG το 2015

Απώλειες 1,3 δις μετά φόρων είχε ο Όμιλος της AIG το τελευταίο τρίμηνο του 2015 – ένα χρόνο πριν την...

Close