Χάος στα λιμάνια όλου του κόσμου

23 Νοεμβρίου 2021

Η λιμενική συμφόρηση το 2021 έχει ανέλθει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, ανατρέποντας τα δρομολόγια των containerships και των bulkers και προκαλώντας χάος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Άγνωστο πότε θα ομαλοποιηθούν οι συνθήκες.

Οι μεγαλύτεροι ναυτιλιακοί κόμβοι στον κόσμο πάσχουν από κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθώς τα δεξαμενόπλοια συνωστίζονται στα λιμάνια, από τη Σιγκαπούρη μέχρι τον Πειραιά.

Συνωστισμός σημειώνεται σε πολλά λιμάνια στη ΝΑ Ασία, με το Port Klang στη Μαλαισία να έχει ποσοστό καθυστερήσεων 14,5% πάνω από το κανονικό και το Tanjung Pelepas 29,9%.

Ιδιαίτερα στα κινεζικά λιμάνια μπορεί η συμφόρηση στις αρχές του έτους να κινούνταν στα ίδια επίπεδα με το 2019 και το 2020, δηλαδή κατά μέσο όσο στα 88 containerships/ημέρα, εντούτοις τους τελευταίους έξι μήνες καταγράφεται σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων που αναμένουν να ξεφορτώσουν.

Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, τα λιμάνια του Λος Αντζελες και του Λονγκ Μπιτς έχουν καθηλωμένα τουλάχιστον 75 δεξαμενόπλοια στα ανοιχτά της ακτής της Καλιφόρνια, αριθμός αυξημένος κατά 100% σε σχέση με δύο μήνες πριν. Τα περισσότερα από αυτά τα πλοία έχουν φορτώσει από λιμάνια της Ασίας με σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα. Ο μέσος όρος αναμονής πλέον ξεπερνά τις οκτώ ημέρες και η κατάσταση αυτή δεν φαίνεται να μετριάζεται.

Οι αναλυτές αποδίδουν αυτές τις εξελίξεις σε σειρά γεγονότων, με πρώτο και καλύτερο την πανδημία. Η διακοπή που προκλήθηκε από την πανδημία σήμαινε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν θα ασχοληθούν με την ετήσια ανανέωση των εμπορευματοκιβωτίων, οπότε τώρα υπάρχει έλλειψη.

Σε αυτά προστίθεται η έκρηξη ζήτησης στην Ασία που έχει εξαφανίσει το απόθεμα βασικών υλικών όπως μικροεπεξεργαστές, μαγνήτες, πλαστικό.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν οι πρώτες που υπέφεραν από αυτή την έλλειψη, που οδήγησε ακόμη και στην παράλυση εργοστασίων όπως η Seat στη Βαρκελώνη. Τώρα ο συναγερμός χτυπά σε όλους εκείνους τους τομείς που συγκεντρώνουν τις πωλήσεις τους τη Μαύρη Παρασκευή και τα Χριστούγεννα. Όπως τεχνολογία, παιχνίδια ή υφάσματα.

Μεγάλες πολυεθνικές εξαρτώνται από την παραγωγή στην Ασία, όπως η H&M, η Boohoo ή η Nike. Εκπρόσωπος της H&M παραδέχτηκε στους Financial Times οτι ''δεν μπορούμε να καλύψουμε τη ζήτηση για ορισμένα είδη προϊόντων. Τόσο απο πλευράς παραγωγής, όσο και απο πλευράς μεταφοράς".

Στην Ευρώπη, στο λιμάνι του Πειραιά, σημειώθηκε ρεκόρ καθηλωμένων πλοίων (36). Αυτό συνέβη μετά την αύξηση του ποσοστού της κινεζικής Cosco στο 67% στα τέλη Οκτωβρίου. Το σύνολο των κινήσεων που έχει χαθεί ανέρχεται σε 42.000 εμπορευματοκιβώτια.

Όλα αυτά αυξάνουν τις ανησυχίες ότι ο πληθωρισμός και η εφοδιαστική κρίση θα κάνουν αυτά τα Χριστούγεννα τα πιο ακριβά των τελευταίων δεκαετιών. Όπως σχολιάζει στο Fox News ο Λούκα Παουτάσο, πάροχος χρηματοοικονομικών υπηρεσιών με έδρα τη Νέα Υόρκη, οι δημόσιες δαπάνες και η έλλειψη προϊόντων δημιουργούν την τέλεια καταιγίδα.

Όπως λέει, ο κόσμος θα πρέπει να ξεχάσει τα Χριστούγεννα που ήξερε. «Θα είναι δύσκολες γιορτές. Πολλές προβλέψεις κάνουν λόγο για τα πιο ακριβά Χριστούγεννα των τελευταίων 30 χρόνων».

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, τις ΗΠΑ, ο μέσος χρόνος για να φτάσει ένα θαλάσσιο φορτίο, πόρτα – πόρτα στα νοικοκυριά έχει αυξηθεί κατά 45% από την περσινή χρονιά, δηλαδή από τις 51 στις 74 ημέρες. Τα λιμάνια σε Λος Αντζελες και Λονγκ Μπιτς υποδέχονται το 40% των κοντέινερς που μπαίνουν στις ΗΠΑ.

Στο μεταξύ, νέοι δείκτες που ανέπτυξε το Bloomberg υπογραμμίζουν την ένταση του προβλήματος, την αδυναμία να βρεθεί λύση γρήγορα και ότι η μεγάλη κρίση του 2021 συνεχίζει να επιδεινώνεται.

Όμως πίσω από τις καθυστερήσεις κρύβονται και άλλα. Όπως ο συνδυασμός υπερφορτωμένων δικτύων μεταφοράς και ελλείψεων εργατικού δυναμικού στην παραγωγή βασικών αγαθών, η ζήτηση για τα οποία έχει ενταθεί μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Oι παραγωγοί "αιφνιδιάστηκαν" από την φετινή ανάκαμψη, μετά την παύση των παραγγελιών το περασμένο έτος λόγω πανδημίας.

Η κατάσταση αναμένεται να αρχίσει να βελτιώνεται μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά στις αρχές Φεβρουαρίου, αν και σύμφωνα με την HSBC, τα προβλήματα μπορεί να διαρκέσουν μέχρι τα μέσα του 2022 τουλάχιστον.

Το τι έπεται είναι ουσιαστικά άγνωστο, κυρίως λόγω του ότι τα προβλήματα υπάρχουν από τις γραμμές συναρμολόγησης μέχρι τα ράφια των καταστημάτων. Το διεθνές εμπόριο δεν ήταν ποτέ τόσο εγκλωβισμένο.

Για την παγκόσμια οικονομία που βγαίνει από τη βαθύτερη ύφεση στη νεότερη ιστορία, όπως αναφέρει το Bloomberg, οι ελλείψεις που προκαλούνται εν μέρει από τη μεγάλη ζήτηση είναι πρόβλημα, αλλά «καλό» πρόβλημα. Ξεκάθαρα χειρότερο θα ήταν το αντίθετο: άφθονη προσφορά λόγω ύφεσης και εκατομμύρια άνεργοι.

Οι αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσαν να ανακάμψουν γρηγορότερα από το αναμενόμενο. Απλώς δεν υπάρχει προηγούμενο που να ρίχνει πολύ φως στο πότε ή πώς θα ομαλοποιηθούν οι συνθήκες.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Παγκόσμιου Συµβουλίου Ναυτιλίας «η τρέχουσα κατάσταση είναι μοναδική και αρκετά διαφορετική από όλες τις άλλες εφοδιάστηκες κρίσεις που έχει αντιμετωπίσει ο πλανήτης. Έτσι διαφορετικός θα είναι και ο τρόπος που θα τελειώσει».

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας. Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
14ο συνέδριο ICAP Credit Risk Management

Με κύριο μήνυμα το “Credit Risk in the Age of Disruption and Evolution”, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το 14ο συνέδριο ICAP Credit...

Close