Skip to content

Τα συστήματα υγείας έχουν φτάσει στα όρια τους

Επερχόμενες κρίσεις πιθανά να οδηγήσουν σε κατάρρευση

Πολύ πριν από την COVID-19, η διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού και η ευημερία του, η αυξημένη ζήτηση υπηρεσιών λόγω της γήρανσης και της αύξησης του πληθυσμού, αλλά και το αυξημένο φορτίο των μη μεταδοτικών ασθενειών, επιβάρυναν ήδη σημαντικά τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σε όλο το κόσμο. Η πανδημία πιθανότατα θα αποδειχθεί το πρώτο από τα πολλά διαδοχικά κύματα κρίσεων που αναμένεται να πλήξουν τον κλάδο, όπως η παγκόσμια ύφεση, το χρέος που σχετίζεται με την αντιμετώπιση της COVID-19, η γεωπολιτική αστάθεια και οι καταστροφές από την κλιματική αλλαγή .

Δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας της COVID-19, τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης παγκοσμίως ενδέχεται να μην «επιστρέψουν ποτέ στην κανονικότητα»

Η πρόσφατη έκθεση της KPMG Healthcare Horizons, προειδοποιεί ότι τα συστήματα σε όλο τον κόσμο – από τις κρατικά χρηματοδοτούμενες υπηρεσίες υγείας έως τα μοντέλα ιδιωτικοποιημένης ασφάλισης – αντιμετωπίζουν δυνητικές υπαρξιακές κρίσεις που απαιτούν ριζοσπαστικούς και καινοτόμους τρόπους σκέψης:

Η έκθεση Healthcare Horizons καλεί για άμεση δράση για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις τόσο του παρελθόντος όσο και του μέλλοντος. Εστιάζει στην ισορροπία μεταξύ των επενδύσεων στην τεχνολογία, της ενδυνάμωσης του εργατικού δυναμικού και της πραγματικής συμμετοχής και λήψης αποφάσεων από την κοινότητα. Μιλάμε για μία πραγματική αποκέντρωση αποφάσεων και υπηρεσιών – που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες της υγειονομικής περίθαλψης να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο στην επιλογή των υπηρεσιών που παρέχονται στην περιοχή τους – όπου η καινοτομία και η τεχνολογία ενεργούν υποστηρικτικά και δεν κυριαρχούν.

“Μπορεί να φαίνεται ότι κινδυνολογούμε όταν μιλάμε για πιθανά κύματα μελλοντικών κρίσεων, η σκληρή πραγματικότητα όμως είναι ότι τα συστήματα υγείας σχεδόν σε κάθε χώρα και περιοχή του πλανήτη έχουν φτάσει στα όριά τους, ενώ οι επερχόμενες κρίσεις πιθανότατα να τα οδηγήσουν σε κατάρρευση.” (Global Head of Healthcare στην KPMG, Dr. Anna van Poucke)

Η πανδημία της COVID-19 δεν ήταν ένα απίθανο φαινόμενο. Ο τομέας της υγειονομικής περίθαλψης δεν θα επιστρέψει ποτέ στην κανονικότητα λόγω των υποκείμενων προκλήσεων που ήδη υπήρχαν πριν από την πανδημία.

“Είναι πολύ σημαντική η χρονική αυτή στιγμή, με την εμπειρία της πανδημίας που συνεχίζεται, να συνεργαστούν όλα τα μέλη της κοινότητας σε ένα κοινό σκοπό, την αναβάθμιση των υγειονομικών συστημάτων. Σε αυτό το στόχο πρέπει να συμμετέχουν η κοινωνία με τους εκπροσώπους της, οι εταιρείες που σχετίζονται με το χώρο αλλά και κάθε πολίτης που μπορεί από το δικό του ρόλο να επηρεάσει την αλλαγή αυτή. Είναι επιβεβλημένη η σωστή και επαρκής στελέχωση, οι σωστές αμοιβές αλλά και η συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού, η εφαρμογή τεχνολογίας και οι δομές, διαδικασίες  και οργάνωση  που θα βοηθήσει σε ένα μοντέλο λειτουργίας με πρόσβαση σε όλους.”(Πέγκυ Βελλιώτου, Partner, Consulting, KPMG στην Ελλάδα)

Ο παγκόσμιος τομέας υγειονομικής περίθαλψης βρίσκεται σε μηχανική υποστήριξη, δεν είναι όμως όλα τόσο δυσοίωνα. Έχει έρθει η στιγμή για τους επικεφαλής της υγείας να στρέψουν την προσοχή τους από τις καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος τους σε έναν σχεδιασμό της επιχειρηματικής στρατηγικής που θα ξεφεύγει από τους συνήθεις κύκλους έτους ή τετραετίας, και θα επικεντρώνεται στις κρίσεις και τις μελλοντικές τάσεις.

Στην έκθεση   “Healthcare Horizons” διατυπώνονται τρία πιθανά μελλοντικά σενάρια για τον κλάδο. Στο πρώτο, τα συστήματα υγείας επιστρέφουν στους προ-πανδημίας τρόπους λειτουργίας. Δηλαδή βασίζονται στα νοσοκομειοκεντρικά μοντέλα περίθαλψης, προσλαμβάνουν προσωπικό χωρίς να ασχολούνται με τη διατήρηση και την ευημερία του και υιοθετούν νέες τεχνολογίες με αποσπασματικό τρόπο. Έτσι δεν καταφέρνουν να ανταποκριθούν κατάλληλα στα αυξανόμενα κόστη και απαιτήσεις, με αποτέλεσμα διαφορετικούς βαθμούς κατάρρευσης του συστήματος ή υποβάθμιση της ποιότητας της περίθαλψης.

Στο δεύτερο, τα συστήματα υγείας υφίστανται ριζικό τεχνολογικό μετασχηματισμό, χωρίς ωστόσο το προσωπικό να αναλαμβάνει ισχυρό ρόλο και χωρίς να ενημερωθεί κατάλληλα ο ευρύς πληθυσμός. Έτσι δημιουργούνται συστήματα δύο επιπέδων, όπου εκείνα με τους περισσότερο ψηφιακά εγγράμματους, αστικούς και εύπορους πληθυσμούς λαμβάνουν υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών.

Στο τρίτο σενάριο, η τεχνολογία και τα πλεονεκτήματα της κοινότητας αξιοποιούνται για να ενισχυθεί η δυνατότητα του εργατικού δυναμικού να παρέχει φροντίδα υψηλής ποιότητας. Η τεχνολογία θεωρείται ως το μέσο για την επίτευξη του σκοπού – εμπλέκοντας τους ασθενείς στη ίδια τους τη φροντίδα, δίνοντας τη δυνατότητα στους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας να αλληλεπιδρούν καλύτερα με τους ασθενείς και ενδυναμώνοντας τις κοινότητες ώστε να καταφέρνουν να αντιμετωπίζουν ζητήματα ανισότητας στην υγεία και να εστιάζουν περισσότερο στην πρόληψη. Το αποτέλεσμα σε αυτό το σενάριο είναι ότι οι οργανισμοί υγειονομικής περίθαλψης ευδοκιμούν και ολόκληροι πληθυσμοί επωφελούνται από τη βελτίωση της υγείας και της φροντίδας.

Μπορείτε να βρείτε την έκθεση Healthcare Horizons της KPMG εδώ.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *