Skip to content

Δύσκολο το 2017 για το Λασίθι

Γράφει: η Βάσω Βεγίρη

v.vegiri@underwriter.gr

Ως μια δύσκολη χρονιά περιγράφουν το 2016 οι επαγγελματίες του ασφαλιστικoύ κλάδου του Λασιθίο, με μοναδική ελπίδα ανάκαμψης για το 2017 την επιθυμητή αλλαγή του κλίματος της αγοράς εάν και εφόσον η χώρα ολοκληρώσει τη δεύτερη αξιολόγηση και ενταχθεί στην περίφημη “ποσοτική χαλάρωση”.

Το 2016 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά από όλες τις χρονιές της κρίσης – επισημαίνει σχετικά ο ασφαλιστικός σύμβουλος στο agency της Groupama στον Άγιο Νικόλαο, κ.Μανώλης Δεσποτάκης:

Έχει φαγωθεί το λίπος, τα αποθέματα του κόσμου έχουν εξανεμιστεί και αυτό έχει μεταφερθεί φυσικά και στις δικές μας πωλησιακές αποδόσεις. Ο κόσμος ακόμα κι αν θέλει δεν μπορεί να προβεί σε συμβόλαια. Εξετάζοντας τα στατιστικά στοιχεία από τη δική μου δραστηριότητα, το 2016 είχα 580-600 προσεγγίσεις, έκανα 130 πρώτα ραντεβού, 80 δεύτερα, 30 δουλειές – Αυτό αν το έκανα πριν 5 χρόνια 130 δουλειές με 600 προσεγγίσεις”.

Ζωικός ασφαλιστής ο ίδιος, ο συνομιλητής μας βλέπει ότι τα προγράμματα σύνταξης δεν κινούνται καθόλου, ενώ από τα προγράμματα Υγείας κινούνται τα ετησίως ανανεούμενα, που είναι σχετικά οικονομικά σε σχέση με τα ισόβια. Γενικά, ο κόσμος ενώ θέλει να ασφαλιστεί, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα.

Την ίδια ώρα, δεν μπαίνει νέος κόσμος, λόγω της δυσκολίας γρήγορου “χτισίματος” ενός χαρτοφυλακίου που να αποδίδει και των ασφαλιστικών-φορολογικών επιβαρύνσεων, ενώ παράλληλα υπάρχουν διαδικασίες συνενώσεων με στόχο τη μείωση των εξόδων, οι οποίες όμως δεν καρποφορούν ιδιαιτέρως.

Το 2017 θα είναι σύμφωνα με τον κ. Δεσποτάκη για την τοπική ασφαλιστική αγορά το ίδιο με το 2016, εκτός αν αλλάξει η ψυχολογία εάν κλείσει η αξιολόγηση, μπει η χώρα στην ποσοτική χαλάρωση, ανοίξουν οι στρόφιγγες των τραπεζών και “πάρει εμπρός” η ελληνική οικονομία.

“Στοίχημα για εμάς, προσθέτει, είναι να μπορέσουμε να μπούμε στις αστικές ευθύνες των διαφόρων επαγγελματιών, έναν τομέα στον οποίον είμαστε πίσω, καθώς το αυτοκίνητο δεν είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα”.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο μεσίτης ασφαλίσεων κ.Γεώργιος Ζερβός (Trust Brokers SA, δυο γραφεία σε Άγιο Νικόλαο και Ηράκλειο), αναφέρει πως η πορεία της τοπικής ασφαλιστικής αγοράς το 2016 ήταν πτωτική, χωρίς σημαντικές νέες εργασίες, και κάνει λόγο για μια από τις χειρότερες περιόδους των επαγγελματιών γενικότερα αλλά και του κλάδου ειδικότερα, δεδομένου ότι οι επαγγελματίες του κλάδου δεν μπορούν να κρύψουν εισοδήματα και οι φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές είναι πολύ υψηλές.

Κάθε υποκατάστημα τράπεζας στον Άγιο Νικόλαο, που είναι ένα μικρό μέρος, λειτουργεί καθημερινά ως ένα ασφαλιστικό γραφείο, επισημαίνει σχετικά, και χαλάνε και τον πελάτη προσφέροντας συμβόλαια σε  χαμηλότερες τιμές, αλλά και προσφέροντας λιγότερες καλύψεις.

Όσο για τον τουρισμό, αυτός μπορεί μεν – σύμφωνα με τον κ.Ζερβό – να πήγε καλά το 2016, αλλά το all inclusive, δηλαδή τα γνωστά “βραχιολάκια”,  δεν αφήνει περιθώρια εσόδων για την τοπική αγορά και καταστήματα, που κινούνται κυρίως με την κρουαζιέρα και τους μεμονωμένους εκδρομείς-τουρίστες, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία πολυτελείας δεν συνεργάζονται κατά κανόνα με τα τοπικά ασφαλιστικά γραφεία και κινούνται κεντρικά.

Καλύτεροι πελάτες της τοπικής ασφαλιστικής αγοράς, όπως μας επισημαίνει ο συνομιλητής μας είναι οι  αλλοδαποί που αγοράζουν κατοικίες είτε ως παραθεριστικές, είτε για μόνιμη κατοικία, οι οποίοι διαθέτουν ανεπτυγμένη ασφαλιστική νοοτροπία και συνείδηση. “Έχουν άλλο επίπεδο, ζητάνε πλήρεις καλύψεις τόσο για τις κατοικίες, όσο και για τα αυτοκίνητά τους, αλλά δυστυχώς ως χώρα τους ταλαιπωρούμε με πρωτόγνωρες για αυτούς γραφειοκρατικές διαδικασίες”, επισημαίνει ο κ.Ζερβός.

Όσον αφορά, δε, τους Έλληνες, στα τελευταία χρόνια υπάρχει ένα ενδιαφέρον στο κομμάτι Υγείας και Σύνταξης, περισσότερο όμως δε διερευνητικό επίπεδο, παρά σε πράξεις, και για τον τομέα της Σύνταξης ο ίδιος διαπιστώνει ότι ο κόσμος είναι διστακτικός, λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης στις ασφαλιστικές εταιρείες.

Στη Σητεία, στο μεταξύ, σύμφωνα με την ασφαλιστική σύμβουλο στο υποκατάστημα της Εθνικής Ασφαλιστικής, κα. Κατερίνα Σουλιώτη, το γεγονός ότι ο τουρισμός δεν αποτελεί “μονοκαλλιέργεια” αλλά τα καταλύματα λειτουργούν συμπληρωματικά στα άλλα εισοδήματα του τοπικού πληθυσμού, όπως τα αγροτικά εισοδήματα από ελιές, κρασιά κ.α.) βοηθά στη διατήρηση ενός καλύτερου οικονομικού επιπέδου του πληθυσμού σε σχέση με άλλες περιοχές – έχει αποτραπεί η απόλυτη φτώχεια. Αν και τα σημάδια της κρίσης είναι επίσης, βαθιά, όπως ο περιορισμός της κεντρικής αγοράς της πόλης από τέσσερις σε δυο δρόμους. Αποτέλεσμα είναι να μην  υπάρχει μεγάλο διαθέσιμο εισόδημα των κατοίκων για ασφαλίσεις και ο πελάτης, όπως επισημαίνει η κα.Σουλιώτη είναι επίμονος σε θέματα κόστους και περισσότερο προβληματισμένος-πάντως όχι αδιάλλακτος.

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τις τράπεζες υπάρχει μεν, αλλά πιο ήπιος λόγω της μικρής-κλειστής κοινωνία, ενώ νέοι άνθρωποι δεν μπαίνουν στον ασφαλιστικό κλάδο και προτιμούν να υποαπασχολούνται αλλού για 200 και 300 ευρώ. Το ασφαλιστικό ενδιαφέρον του κόσμου επικεντρώνεται κυρίως στο κομμάτι Υγείας και την κάλυψη θανάτου και όχι για συνταξιοδοτικά-γεγονός που η ίδια αποδίδει και στην πτώση των επιτοκίων και ευελπιστεί πως “ίσως τώρα που το κόστος ασφάλισης μπαίνει εξ ολοκλήρου στα έξοδα, να δοθεί ένα φορολογικό κίνητρο”.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *