Skip to content

Επιδείνωση στις παγκόσμιες μεταφορές αγαθών – Αυξάνονται τα ασφάλιστρα, μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια

Τα προβλήματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας αναμένεται να επιδεινωθούν, σύμφωνα με νέα έκθεση καθώς το lockdown στην Κίνα, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και άλλες εντάσεις προκαλούν ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις στα λιμάνια και αυξάνουν τα κόστη.

του Χρήστου Γαβαλά

Η μελέτη την οποία επικαλείται το Reuters διενεργήθηκε από αναλυτές της Royal Bank of Canada (RBC) και διαπίστωσε ότι το 20% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει «κολλήσει» επί του παρόντος σε κίνηση σε διάφορα μεγάλα λιμάνια του κόσμου.

Ειδικότερα, στην Κίνα, τα πλοία που αναμένουν να ελλιμενιστούν στο λιμάνι της Σαγκάης ανέρχονται πλέον σε 344, σημειώνοντας αύξηση 34% τον περασμένο μήνα, ενώ για να στείλει κάποιος το οτιδήποτε από μια αποθήκη στην Κίνα σε μια αντίστοιχη στις Ηνωμένες Πολιτείες διαρκεί επί του παρόντος 74 ημέρες περισσότερο από το συνηθισμένο.

Είναι κάτι που πραγματικά αλλάζει τις ισορροπίες στον εφοδιασμό σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Αλλά και στην Ευρώπη, τα πλοία από την Κίνα καταφθάνουν με καθυστέρηση τεσσάρων ημερών κατά μέσο όρο, προκαλώντας μια σειρά από προβλήματα, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης κενών εμπορευματοκιβωτίων για να μεταφέρουν προϊόντα ευρωπαϊκής προέλευσης στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.

«Η συμφόρηση στα λιμάνια όλου του κόσμου επιδεινώνεται και γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη», ανέφεραν στην έκθεση ο επικεφαλής Στρατηγικής Ψηφιακής Νοημοσύνης της RBC, αναγνωρίζοντας ότι είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πότε θα βελτιωθούν τα πράγματα.

Τα πλοία αλλά και τα εμπορευματοκιβώτια πρέπει να είναι διαθέσιμα την κατάλληλη στιγμή και το κατάλληλο μέρος για να αποτραπούν οι ακυρωμένες κρατήσεις. 

Οποιαδήποτε αναντιστοιχία έχει ως αποτέλεσμα τα πλοία να κινούνται με μη πλήρη χωρητικότητα, κάτι που επομένως σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα για τη μεταφορά του ίδιου φορτίου.

Η RBC είπε ότι η πληθώρα των προβλημάτων είχε «μια αρνητική επίδραση που μοιάζει με ντόμινο σε διάφορες αγορές».

Στο 1%-5% της αξίας του πλοίου τα ασφάλιστρα 

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου και η βύθιση πολλών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα σήμαινε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες κλήθηκαν να αυξήσουν τα ασφάλιστρα στο 1% – 5% της αξίας του πλοίου σε σύγκριση με τα επίπεδα προ του πολέμου που κυμαίνονταν στο 0,25%.

Οι τιμές των καυσίμων για πλοία στη Σιγκαπούρη, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο λιμάνι ανεφοδιασμού στον κόσμο, εν τω μεταξύ, είχαν ήδη εκτιναχθεί κατά 66% τον περασμένο χρόνο.

«Πολλοί συμμετέχοντες στην αγορά πίστευαν ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού θα είχαν επανέλθει μέχρι τώρα, αλλά αυτό το σενάριο δεν υλοποιήθηκε», ανέφερε η έκθεση.

Αν και οι καθυστερήσεις των πλοίων έχουν βελτιωθεί αναλογικά τους τελευταίους δύο μήνες, η μέση παγκόσμια καθυστέρηση άφιξης ενός πλοίου διαμορφωνόταν ακόμα στις 7,26 ημέρες τον Μάρτιο, αριθμός που σπάνια ξεπερνά τις 4,5 ημέρες σε κανονικούς χρόνους, σημείωσε η RBC.

Στην Ευρώπη, αυτό που η Ρωσία αποκαλεί «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» στην Ουκρανία σημαίνει ότι πολλές μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αναστείλει τις μεταφορές στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα.

Αρκετές βασικές ευρωπαϊκές χώρες έχουν επίσης απαγορεύσει τα πλοία με ρωσική σημαία από τα λιμάνια τους. Αυτό έχει αλλάξει τα δρομολόγιά τους και ωθεί σε αυξημένη δραστηριότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Ο συνολικός χρόνος δρομολογίου  στα τρία μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων, το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο, είναι 8%, 30% και 21% αντίστοιχα πάνω από τα κανονικά επίπεδα τους για την πενταετία.

«Απαιτείται σημαντική συμπίεση των χρόνων για να μπορέσουμε να προτείνουμε με σιγουριά μια πορεία προς την εξομάλυνση του κόστους αποστολής», είπαν οι αναλυτές της RBC. «Το πρόβλημα είναι ότι τα πράγματα χειροτερεύουν».

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *