Skip to content

Μείωση κατά 50% των τραυματισμών από τροχαία σε 8 χρόνια

Με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα με τίτλο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια η κυβέρνηση επιχειρεί να αλλάξει ριζικά την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική άσφαλτο (οδηγική συμπεριφορά – καταλληλότητα δρόμων – συντήρηση οχημάτων), με τελικό στόχο την εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας για μείωση νεκρών και σοβαρά τραυματιών κατά 50% το έως το 2030 και μηδενικούς θανάτους έως το 2050.

Το Σχέδιο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει όριο ταχύτητας 30χλμ σε κεντρικούς αστικούς ιστούς, διαπλάτυνση και αναβάθμιση δρόμων, πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών, δημιουργία υποδομών για ποδηλατοδρομία, επανασχεδιασμό εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος, καμπάνιες ενημέρωσης για την οδική ασφάλεια στη μέση εκπαίδευση και αυστηρότερη επιτήρηση και διαχείριση παραβάσεων.

Πιο συγκεκριμένα, θα τεθούν σε εφαρμογή ψηφιακά μέσα όπως κάμερες και συστήματα καταγραφής τα οποία θα ενημερώνουν άμεσα τον παραβάτη που με τη σειρά του θα μπορεί να καταβάλει ψηφιακά το πρόστιμο –online ή σε ATM. Σε αντίθετη περίπτωση το πρόστιμο θα βεβαιώνεται στην εφορία – σχεδιασμοί που υποτίθεται ότι ισχύουν και στις μέρες μας σε κάποια σημεία ωστόσο δεν τηρούνται. Με τα νέα ψηφιακά μέσα που θα θέσει σε εφαρμογή η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα καταφέρει να εξαλείψει το φαινόμενο της ατιμωρησίας και την ακύρωσης (σβήσιμο) προστίμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελούν πόρους των ΟΤΑ στην περιοχή των οποίων συντελέστηκε η παράβαση.  Εξαιτίας της πολύπλοκης διαδικασίας είσπραξης προστίμων, πολλοί Δήμοι είτε αδυνατούν είτε δεν επιθυμούν να προχωρήσουν στη βεβαίωση αυτών των προστίμων και στην απόδοση των εσόδων στα ταμεία τους. Ως αποτέλεσμα, πολλά από τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. δεν μετατρέπονται σε έσοδα για τους ΟΤΑ που θα χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Εθνικό Παρατηρητήριο για την Οδική Ασφάλεια

Το Εθνικό Παρατηρητήριο θα συλλέγει, επεξεργάζεται και τηρεί εθνική βάση δεδομένων οδηγικής συμπεριφοράς και κατάστασης δρόμων τα οποία και θα δημοσιοποιεί σε ετήσια βάση.

Η θεματική «Οδική Ασφάλεια» έχει ήδη ενταχθεί στα σχολεία όλης της χώρας, στα πλαίσια του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» ενώ η εκπαίδευση των νέων οδηγών θα γίνεται με νέα εγχειρίδια, την επιστημονική επιμέλεια των οποίων έχει το Ευγενίδειο Ίδρυμα. Θα θεσπιστούν ακόμη νέες προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του εκπαιδευτή οδήγησης

Σημειώνεται ότι οι πέντε πιο συχνές παραβάσεις του ΚΟΚ που έχουν ως αποτέλεσμα είτε σοβαρούς τραυματισμούς είτε θανάτους σε ένα τροχαίο ατύχημα είναι:

– Υπερβολική ταχύτητα

– Μη χρήση ζώνης από όλους τους επιβαίνοντες

– Μη χρήση κράνους από οδηγό και συνοδηγό

– Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών

– Χρήση κινητού τηλεφώνου

Έλεγχος των ΚΤΕΟ

Από την ίδρυση τους, το 2001, έως και σήμερα, τα 204 ιδιωτικά και 28 δημόσια ΚΤΕΟ δεν επιτηρούνται όσον αφορά την ποιότητα των ελέγχων τους. Εν τω μεταξύ 1 στα 3 οχήματα δεν προσέρχεται για έλεγχο διότι η εποπτεία είναι σπάνια και αν τυχόν βεβαιωθεί πρόστιμο ισούται με το κόστος ελέγχου που δεν έγινε. Άρα στην ουσία δεν υφίσταται κύρωση για τον οδηγό που δεν πέρασε ΚΤΕΟ –  για αυτό και θα αυστηροποιηθούν τα συγκεκριμένα πρόστιμα.

Ακόμη, στόχος της κυβέρνησης είναι να θεσπίσει Μητρώο Εποπτών ΚΤΕΟ, το οποίο θα περιλαμβάνει διαπιστευμένους ιδιώτες μηχανικούς, οι οποίοι θα πραγματοποιούν επανέλεγχο on the spot, στην “πόρτα” δηλαδή του ΚΤΕΟ, στο όχημα που μόλις διήλθε με επιτυχία. Θα ελέγχουν επίσης την ποιότητα και την ακριβή λειτουργία των μηχανημάτων των ΚΤΕΟ. Σε όσα οχήματα διαπιστωθεί ότι έγιναν πλημμελείς έλεγχοι θα υπάρχουν κυρώσεις που υπό προϋποθέσεις θα φθάνουν και στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.

Μείωση της Μέσης Ταχύτητας

Η αύξηση της ταχύτητας ενός οχήματος κατά 5% οδηγεί σε άνοδο των τροχαίων ατυχημάτων κατά 10% και των δυστυχημάτων κατά 20%. Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%.  Εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού ανεβαίνει στο ποσοστό του 80%. ü Με 50 χλμ./ώρα η σύγκρουση με πεζό μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρα σε ποσοστό 80%. Ø Για το λόγο αυτό το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές θα κατέβει στα 30χλμ/ώρα. % Μ

Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας αναπτύσσεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την επιστημονική υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Γιώργο Γιαννή και ενσωματώνει τα διεθνή πρότυπα, καθώς και λεπτομερή ανάλυση των δυνατοτήτων της ελληνικής πραγματικότητας.

Η Διαβούλευση του Νομοσχεδίου υποστηρίζεται από ειδικό διαδραστικό δικτυακό τόπο (www.nrso.ntua.gr/nrss2030) στον οποίο οποιοσδήποτε πολίτης ή φορέας (Δημόσιες Αρχές, Αυτοδιοίκηση, Δημόσιοι και Ιδιωτικοί Οργανισμοί και Επιχειρήσεις, Επαγγελματίες, Επιστήμονες, Σύλλογοι, ΜΚΟ) μπορεί να ενημερώνεται και να υποβάλει παρατηρήσεις, σχόλια και προτάσεις για το τελικό προσχέδιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030.

Η διαδικασία της δεύτερης φάσης της Ανοικτής Διαβούλευσης προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 10 Ιουνίου 2022.

Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *