Skip to content

Μετά το GDPR, έρχεται το ePrivacy – τέρμα σε λίγο η ασυδοσία στο Διαδίκτυο

Σε πεδίο σκληρής «μάχης» αναδεικνύεται η διαχείριση των προσωπικών δεδομένων, καθώς λίγο καιρό μετά την εφαρμογή του ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR), ανοίγει το μέτωπο με νέο προτεινόμενο κανονισμό, που ανατρέπει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε ως σήμερα η επικοινωνία και η διαφήμιση στο Ίντερνετ και τα Κοινωνικά Μέσα.

Γράφει: Κοσμάς Ζακυνθινός
kosmas@underwriter.gr

Το ePrivacy, όπως ονομάζεται ο νέος κανονισμός, θα αφορά όλων των ειδών ηλεκτρονικές επικοινωνίες και το διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα χρήση emails, apps, instant messaging, spam, online direct marketing – advertising k.a. Μάλιστα, θα απαιτεί από ηλεκτρονικές υπηρεσίες όπως το Skype, Viber, WhatsApp και iMessage να έχουν ρητή συγκατάθεση των χρηστών τους, προτού συλλέγουν τα όποια δεδομένα για τις επικοινωνίες τους ή εγκαθιστούν κώδικες παρακολούθησης (cookies) στις συσκευές τους.

Ο νέος κανονισμός στην ουσία «κυκλώνει» την προστασία του ψηφιακού αποτυπώματος των χρηστών, προκειμένου να διασφαλίζονται πλήρως τα προσωπικά δεδομένα που κυκλφορούν στο διαδίκτυο. Όπως προβλέπει ο σχεδιασμός, εξετάζοντας και τις τελικές λεπτομέρειες του νέου κανονισμού, θα τεθεί σε εφαρμογή μετά τον απαιτούμενο κύκλο συζητήσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο παίρνοντας «σάρκα και οστά» εντός του 2020.

Ο κανονισμός ePrivacy, που φιλοδοξεί να είναι ακόμη αυστηρότερος από τον GDPR, δημιουργεί ήδη ποικίλα ερωτηματικά στις εταιρείες τεχνολογίας, καθώς πολλές online υπηρεσίες επικοινωνιών που βασίζονται στα data θα «πνιγούν» από τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού.

Το ePrivacy θα αντικαταστήσει και θα διευρύνει τον παλαιότερο ευρωπαϊκό κανονισμό Directive on Privacy and Electronic Communications (2002/58/EC, που μετά είχε αναθεωρηθεί με τον 2009/136), ο οποίος κάλυπτε τις παραδοσιακές τηλεπικοινωνίες όπως οι φωνητικές κλήσεις, περιλαμβάνοντας πλέον τις ανταλλαγές ηλεκτρονικών μηνυμάτων (text messaging) και τις βιντεο-κλήσεις (video chat).

Το ePrivacy θα επιτρέπει τη χρήση από μια εταιρεία των δεδομένων και των μεταδεδομένων ηλεκτρονικών επικοινωνιών των χρηστών, μόνο αν οι τελευταίοι συμφωνήσουν σαφώς γι’ αυτό. Οι εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να παρέχουν στους χρήστες τις ίδιες ακριβώς υπηρεσίες είτε συμφωνούν είτε όχι στη συλλογή και αξιοποίηση των δεδομένων τους.

Οι βασικές οδηγίες του ePrivacy εγκρίθηκαν τον Οκτώβριο 2017 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ήδη μελετάται από το Συμβούλιο της Ε.Ε., δηλαδή από τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων των 28 κρατών μελών. Όμως οι εσωτερικές διαφωνίες έχουν καθυστερήσει την προώθηση του νέου Κανονισμού. Οι ανησυχίες για τις πιθανές επικαλύψεις και ασυνέπειες ανάμεσα στους κανόνες του ePrivacy και του GDPR είναι μία από τις αιτίες για την καθυστέρηση του πρώτου.

Αντιδράσεις

Ήδη, αμερικανικές επιχειρήσεις πρωτοπορούν με έντονες αντιδράσεις στις επικείμενες απειλές, ανοίγοντας μέτωπο κατά του ePrivacy, μέσω υπόγειου λόμπινγκ σε ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και άλλους φορείς.

Όπως μεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία, το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Ε.Ε. έκανε λόγο για «υπερβολικά αυστηρή» νομοθεσία, ενώ η Συμμαχία (Developers Alliance) που εκπροσωπεί το Facebook, τη Google, την Intel κ.α., προειδοποίησε ότι το ePrivacy θα κοστίσει στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις χαμένα ετήσια έσοδα άνω των 550 δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Το μεγαλύτερο μέρος του λόμπινγκ είναι εκτός λογικής και πολύ χαμηλού επιπέδου όσον αφορά τα γεγονότα, περιλαμβάνοντας καμπάνιες του τύπου «με το ePrivacy θα πέσει σκοτάδι στο Ίντερνετ, ενώ τα ανεξάρτητα μέσα και η ψηφιακή ανάπτυξη θα χαθούν», όπως δήλωσε στους New York Times ο Γερμανός ευρωβουλευτής Γιαν Φίλιπ ‘Αλμπερχτ.

«Με ένα κλικ μπορείς να χειραγωγήσεις εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια ανθρώπους, είτε ξέρεις τα ονόματά τους είτε όχι. Γι’ αυτό η προστασία της ιδιωτικότητας γίνεται ολοένα πιο σημαντική, ιδίως στο ψηφιακό περιβάλλον», τόνισε η Γερμανίδα ευρωβουλευτής Μπίργκιτ Σίπελ, που έπαιξε ηγετικό ρόλο στη σύνταξη του νέου Κανονισμού.
«Θέλετε πραγματικά η κάθε εφαρμογή να χρησιμοποιεί τα μεταδεδομένα σας; Θέλετε πραγματικά να διαβάζουν π.χ. το περιεχόμενό σας σε μια online εφαρμογή εύρεσης συντρόφου; Οι καταναλωτές πρέπει να ξαναπάρουν τον έλεγχο της ζωής και των δεδομένων τους», σύμφωνα με τη Σίπελ.

Καινοτομία και κόστος υπηρεσιών
Υπό το φάρμα των έντονων διαμαρτυριών, οι τεχνολογικές εταιρείες επισημαίνουν ότι αυτού του είδους νομοθετικές διατάξεις «φρενάρουν» τις καινοτομίες και ανεβάζουν το κόστος των υπηρεσιών.

Μάλιστα, υποστηρίζουν ότι αν οι χρήστες αρνηθούν να αξιοποιούνται τα δεδομένα τους από τις εταιρείες – παρόχους, οι τελευταίες θα υποχρεωθούν να αρχίσουν να χρεώνουν τις δωρεάν υπηρεσίες, προκειμένου να αντικαταστήσουν τα χαμένα διαφημιστικά έσοδα τους που βασίζονται ακριβώς στην αξιοποίηση των δεδομένων των χρηστών – ή θα αναγκασθούν να βάλουν λουκέτο.

Οι αμερικανικοί επιχειρηματικοί κολοσσοί (Facebook, Google, Microsoft, IBM, Cisco κ.α.), το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, η οργάνωση DigitalEurope (λόμπινγκ των εταιρειών τεχνολογίας), η οργάνωση Interactive Advertising Bureau Europe (λόμπινγκ των διαφημιστών), η Ένωση Βιομηχανιών Υπολογιστών και Επικοινωνιών (εκπροσωπεί Amazon, Netflix κ.α.) έχουν περιτριγυρίσει τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Βουλγαρίας που έχει την προεδρία της ΕΕ.

Κανείς δεν ξέρει πόσα ακριβώς χρήματα δαπανούν για να «διαμορφώσουν» τα πράγματα, ώστε είτε να μην περάσει ο Κανονισμός, είτε – το πιθανότερο- να γίνει πιο ελαστικός. Σύμφωνα πάντως με το παρατηρητήριο LobbyFacts.eu, η Google και η Microsoft είναι πλέον ανάμεσα στις πέντε εταιρείες που δαπανούν τα περισσότερα χρήματα για ευρύτερο λόμπινγκ στην ΕΕ, με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 4,5 εκατ. ευρώ η κάθε μία, ενώ το Facebook δαπανά 2,5 εκατ. ευρώ.

Ήδη κυκλοφορούν καταστροφολογικά βίντεο ενάντια στο ePrivacy για να «διαμορφώσουν κλίμα» εναντίον του. Σε ένα από αυτά, μια δυσοίωνη φωνή προειδοποιεί ότι οι δωρεάν online υπηρεσίες δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν οικονομικά, αν δεν μπορούν πια να χρησιμοποιούν κατά το δοκούν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, ώστε μετά να τους στέλνουν στοχευμένες online διαφημίσεις. Όπως απειλεί το βίντεο, «έρχεται ένα μέλλον χωρίς εφαρμογές, που οι καταναλωτές ποτέ δεν φαντάσθηκαν ότι θα συμβεί…».
Παράλληλα, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται διάφορες μελέτες, χρηματοδοτημένες από τις ίδιες ενδιαφερόμενες εταιρείες, που επίσης προβλέπουν ηλεκτρονικούς σεισμούς, λιμούς και καταποντισμούς, αν περάσει το ePrivacy.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *