Skip to content

Πώς επηρεάζει την ασφαλιστική αγορά η άνοδος του πληθωρισμού και η πτώση των ομολόγων

Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί στην ευρύτερη ασφαλιστική αγορά η  άνοδος του πληθωρισμού Μαΐου 2022 στο 11,3% και η εκτόξευση των αποδόσεων των 10ετών ομολόγων στο 4,3% την Παρασκευή 10 Ιουνίου.  Οι εξελίξεις σε συνδυασμό με το διεθνές κλίμα οικονομικής ανησυχίας για είσοδο σε καταστάσεις στασιμοπληθωρισμού ή και ύφεσης έχουν ανησυχήσει την παγκόσμια ασφαλιστική αγορά.

του Νίκου Σακελλαρίου

Στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, υπάρχει μεγάλη ανησυχία και για την άνοδο του πληθωρισμού και για την αύξηση των αποδόσεων των ομολόγων για δύο διαφορετικούς λόγους.  Όπως μας εξήγησαν στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, η άνοδος του πληθωρισμού πλήττει πολλαπλώς τις ασφαλιστικές. Κατ’ αρχήν μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα των ασφαλισμένων και έτσι αλλάζουν τις συνήθειες μεταφοράς τους και τις ασφαλιστικές τους συνήθειες που είναι ιδιαίτερα ελαστικές ως προς το εισόδημα.

Δηλαδή όταν μειώνεται το εισόδημα οι πολίτες ασφαλίζονται λιγότερο.  Επίσης κάποιοι ουσιαστικά διακόπτουν ασφαλίσεις που θα έπρεπε να είναι απαραίτητες μεν αλλά δεν απασχολούν τους πολίτες όπως για παράδειγμα οι ασφαλίσεις περιουσίας, σκαφών κλπ. Επίσης για τις ασφαλιστικές η αύξηση του πληθωρισμού σημαίνει μεγαλύτερα κόστη αποζημίωσης των ζημιών είτε αυτά αφορούν αυτοκίνητα, είτε σπίτια, είτε επαγγελματικές στέγες είτε στις ασφαλίσεις υγείας.  Τέλος η άνοδος του πληθωρισμού φέρνει μεγάλη πτώση στα χρηματιστήρια μετοχών και στα ομόλογα με αποτέλεσμα να πιέζονται οι αποδόσεις των unit linked προϊόντων και έτσι είτε να σπεύδουν οι πελάτες να τα εξαγοράσουν είτε να είναι δύσκολη η πώλησή τους.

Επίσης, το αδιέξοδο που δημιουργείται για τις ασφαλιστικές εταιρίες είναι ότι δεν μπορούν να κάνουν μεγάλες αυξήσεις ασφαλίστρων ώστε να καλύψουν τον πληθωρισμό γιατί θα χάσουν και από την υπάρχουσα πελατεία τους.

Ομόλογα – Ανησυχία από την εκτίναξη των αποδόσεων των ευρωπαϊκών ομολόγων

Οι πρόσφατες αποφάσεις της ΕΚΤ (διακοπή επαναγοράς ομολόγων και αύξηση επιτοκίων από Ιούλιο κατά 0,25%) οδήγησαν σε αύξηση αποδόσεων των ευρωπαϊκών ομόλογων με μείωση της αξίας τους (αποδόσεις και αξία ομολόγων λειτουργούν αντίστροφα).

Αυτό σημαίνει ότι όλες οι ασφαλιστικές που έχουν ευρωπαϊκά ομόλογα στα χαρτοφυλάκιά τους θα δουν μία σημαντική μείωση των Ιδίων Κεφαλαίων τους και των εποπτικών κεφαλαίων τους με αποτέλεσμα να επηρεαστούν και οι δείκτες φερεγγυότητας τους στο α’ εξάμηνο 2022 εάν συνεχιστεί το ίδιο κλίμα. Ειδικά οι ασφαλιστικές με πολλά ελληνικά ομόλογα βλέπουν την απόδοση του 10ετούς να κινείται προς το 4,3% και αυτό ουσιαστικά κτυπά καμπανάκι για τα χαρτοφυλάκιά τους.  Όμως οι εκτιμήσεις είναι ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου θα υπάρξει μία σταδιακή ισορροπία με αποτέλεσμα οι αποδόσεις όλων των ευρωπαικών ομολόγων να υποχωρήσουν από τα υψηλά 20ετίας που βρίσκονται.

Αύξηση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και μηχανών τον Μάιο 2022. Ερωτηματικά για την συνέχεια λόγω των οικονομικών εξελίξεων

Eπιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις της ασφαλιστικής αγοράς για σταδιακή αύξηση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών το 2022.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, κατά το Μάιο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά συνολικά 21.665 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 18.423 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 17,6%. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Μάιο του 2022 ανέρχονται σε 12.837 έναντι 11.761 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 9,1%.

Αύξηση 57,2% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Μάιο του έτους 2021 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 .

Δίκυκλα κυβισμού άνω των 50 cc, καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού το Μάιο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 7.816 έναντι 5.875 τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 33,0%. Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες που κυκλοφόρησαν τον Μάιο του 2022 ανέρχονται σε 7.261 έναντι 5.395 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 34,6%.

Αύξηση 45,2% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία νέων μοτοσυκλετών (άνω των 50 cc) τον Μάιο του 2021 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 .

Την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 89.885 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 82.953 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 8,4%. Αύξηση 31,3% είχε παρουσιάσει το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2022 ανέρχονται σε 47.633 έναντι 48.704 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2021, παρουσιάζοντας μείωση 2,2%.

Η κυκλοφορία νέων μοτοσυκλετών άνω των 50 cc (καινούργιων και μεταχειρισμένων εξωτερικού) κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2022, ανήλθε σε 23.339 έναντι 18.566 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 25,7%. Αύξηση 58,0% είχε παρουσιάσει το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020. Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2022 ανέρχονται σε 21.420 έναντι 16.865 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 27,0%.

Η αύξηση των νέων αυτοκινήτων σε συνδυασμό με τα αυξημένα ασφάλιστρα έρχονται να διαμορφώσουν ένα ανοδικό σκηνικό για την παραγωγή αστικής ευθύνης οχημάτων και μοτοσυκλετών.  Όμως οι οικονομικές εξελίξεις και ειδικά η άνοδος του πληθωρισμού αποτελούν παράγοντες ανάσχεσης των πωλήσεων.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *