Skip to content

Στο στόχαστρο και οι επικουρικές συντάξεις – Πλήρης απαξίωση του ΕΚΑΒ

Η νέα κατρακύλα του ελληνικού ασφαλιστικού συστήματος και στα δύο «μέτωπα» (συντάξεις-υγεία) είναι αδιαμφισβήτητη, δημιουργώντας προσδοκίες για μεγαλύτερη στροφή των πολιτών στην ιδιωτική ασφάλιση, αλλά και καταδεικνύοντας την ανάγκη για νέες πολιτικές, που θα αναβαθμίσουν το ρόλο της ως πυλώνα του ασφαλιστικού συστήματος.

της Βάσως Βεγίρη

v.vegiri@underwriter.gr

Όχι μόνο οι κύριες, αλλά πλέον και οι επικουρικές συντάξεις τίθενται, όπως διαφαίνεται, στο στόχαστρο θεσμών και Κυβέρνησης από το 2019, βάσει της σχετικής πρόσφατης συμφωνίας στο Eurogroup της Μάλτας. Στο μεταξύ, δραματικές διαστάσεις έχει λάβει πλέον η έλλειψη οχημάτων αλλά και πληρωμάτων στο ΕΚΑΒ.

Μετά τη συμφωνία της Μάλτας μεταξύ ελληνικής Κυβέρνησης και θεσμών-δανειστών, τα υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των θεσμών,  θα πρέπει να καταλήξουν στην εξειδίκευση  των μέτρων και στη δημιουργία του νέου μηχανισμού των περικοπών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξετάζει ως βασικό σενάριο τη δημιουργία ενός ανώτατου πλαφόν στις σχεδιαζόμενες περικοπές, ώστε να αποφευχθούν μειώσεις ύψους 39% ή 40% σε ορισμένες περιπτώσεις συνταξιούχων και στην κατεύθυνση αυτή, εξετάζεται η μείωση να αφορά το άθροισμα της προσωπικής διαφοράς, τόσο των κύριων όσο και των επικουρικών συντάξεων, με πιθανή αναλογία 75%-25% αντίστοιχα:  

Η προσωπική διαφορά θα κόβεται τόσο, ώστε το συνολικό ποσό της  σύνταξης να μη μειώνεται πάνω από 20%-22%, σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο. Οι νέες αυτές περικοπές, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της κοινωνικής ασφάλισης, θα αφορούν περίπου το 30% των σημερινών συντάξεων και  θα θίξουν περίπου 850.000 συνταξιούχους όλων των ταμείων, εκτός του ΟΓΑ, ενώ με τα μέχρι σήμερα δεδομένα και πληροφορίες φαίνεται ότι θα εξαιρεθούν και οι περίπου 232.000 αναπηρικές συντάξεις.

Οι διαφορές, που προκύπτουν από τον νέο επανυπολογισμό είναι σχεδόν αμελητέες για όσους συνταξιούχους είχαν 15-20 έτη ασφάλισης και ταυτόχρονα χαμηλές συντάξιμες αποδοχές. Στην κατηγορία αυτή εντάσσεται περίπου το 70% των συνταξιούχων του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και οι ασφαλισμένοι των ΤΣΑ (αυτοκινητιστές) και του ταμείου εμπόρων.

[box]Όμως, για όσους είχαν είτε στο ΙΚΑ είτε στο Δημόσιο 35-40 έτη ασφάλισης και κατά συνέπεια υψηλότερες συντάξιμες αποδοχές, κινδυνέυουν πλέον με σημαντικές απώλειες 16% έως και 22% όπως και οι οι συνταξιούχοι που προέρχονται από το πρώην ΤΕΒΕ, καθώς και οι ασφαλισμένοι των ταμείων των επιστημόνων και των λεγόμενων «ευγενών ταμείων», των πρώην ΔΕΚΟ και των τραπεζών. Ειδικά στις περιπτώσεις των συνταξιούχων του πρώην ΤΕΒΕ, υπολογίζεται ότι λόγω του μπόνους των 220 ευρώ που ελάμβαναν από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι προσωπικές διαφορές, άρα και οι ενδεχόμενες μειώσεις, προσεγγίζουν το 39% έως 40%. Ουδείς, εξάλλου, δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ότι με την αναμενόμενη άφιξη στην Αθήνα των κλιμακίων των θεσμών (τρόικας) για την οριστικοποίηση της τεχνικής συμφωνίας, βάσει της αρχικής συμφωνίας της Μάλτας, δεν θα ποροκύψουν ακόμη περισσότερες περικοπές και μειώσεις.[/box]

Έχασε τη ζωή του γιατί καθυστέρησε το ασθενοφόρο

Ο απροσδόκητος θάνατος, στο μεταξύ, ενός 38χρονου το βράδυ της περασμένης Παρασκευής που παρουσίασε ξαφνικά πνευμονικό οίδημα, στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής, επειδή χρειάστηκαν δυο ώρες για να έρθει ασθενοφόρο από την Κασσάνδρα (πρώτο πόδι), καταδεικνύει το μέγεθος της απαξίωσης του εθνικού συστήματος υγείας και μάλιστα σε μια από τις πλέον τουριστικές περιχοχές της χώρας και μια «ανάσα» πριν ξεκινήσει η τουριστική σεζόν.

«Εξ’ αιτίας των ελλείψεων σε ασθενοφόρα και προσωπικό, άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους» κατήγγειλε σχετικά ο Πρόεδρος του εργασιακού σωματείου ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Παλαιολόγου. Τα ασθενοφόρα συνδέονται με τις μονάδες υγείας. Συγκεκριμένα, στον Πολύγυρο, όπου βρίσκεται το Γενικό Νοσοκομείο Χαλκιδικής καθώς και σε Νέα Καλλικράτεια, Νέα Μουδανιά, Κασσάνδρεια και Άγιο Νικόλαο, όπου λειτουργούν Κέντρα Υγείας. Ωστόσο, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, δεν υπάρχει ασθενοφόρο σε όλες τις βάρδιες. Χαρακτηριστική είναι εξάλλου η επισήμανση των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ, ότι το πάγιο αίτημά τους για περισσότερα ασθενοφόρα, έχει περάσει δεύτερο πλέον, καθώς οι ελλείψεις προσωπικού πλέον είναι το σημαντικότερο πρόβλημα, καθώς δεν επαρκούν τα πληρώματα για τις βάρδιες.

Σε δηλώσεις της, επίσης, η διεύθυνση του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης παραδέχτηκε ότι το ασθενοφόρο χρειάστηκε 1 ώρα και 50 λεπτά για να φτάσει στο περιστατικό, γιατί μετέβη στην Ουρανούπολη από την Κασσανδρεία, ενώ το άλλο όχημα που ήταν σε υπηρεσία, είχε διατεθεί ήδη σε περιστατικό στα Νέα Μουδανιά. «Υπάρχουν ελλείψεις και σε μέσα και σε ανθρώπινο δυναμικό. Προσπαθούμε να καλύψουμε τις ανάγκες», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά…..

Στη Χαλκιδική υπάρχουν, όπως προκύπτει, όλο κι όλο τρία ασθενοφόρα και 33 άτομα εργάζονται στο ΕΚΑΒ. Τους καλοκαιρινούς μήνες, που ο νομός δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες, οι αυξημένες ανάγκες καλύπτονται από αδειούχους διασώστες άλλων νομών, ενώ πέρσι ήταν στον νομό και ελικόπτερο του ΕΚΑΒ.

Με αφορμή το περιστατικό της Ουρανούπολης, η διοίκηση του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ-2 Κεντρικής Μακεδονίας ανακοίνωσε ότι προσεχώς θα υποβάλει μήνυση κατά παντός υπευθύνου για την κατάσταση που επικρατεί στο ΕΚΑΒ. Υποστηρίζει, μάλιστα, ότι  σε ανάλογη κίνηση  είχαν προχωρήσει και πέρυσι οι συνδικαλιστές, αλλά ο εισαγγελέας δεν τους κάλεσε ποτέ.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *