Skip to content

Black Friday: η ξενόφερτη συνήθεια που (κακώς) μεταφέρθηκε και στην ασφάλιση!

Μαύρη μαυρίλα πλάκωσε, μαύρη σαν καλιακούδα… Τέτοιον βομβαρδισμό μαυρίλας δε νομίζω ότι έχουμε ξαναζήσει! Αισθάνομαι ότι εάν δω άλλη μία διαφήμιση για Black Friday, Black Week, Black Month και τα συναφή, θα βάλω τις φωνές! Πήραμε μία αμερικανική παράδοση και την κάναμε λύσσα! Γιατί;

Μα γιατί ο εμπορικός κόσμος της χώρας μας είναι απελπισμένος, καθώς όλο και λιγότεροι πελάτες διαβαίνουν την πόρτα των καταστημάτων λιανικής και ο τζίρος τους μειώνεται σταθερά και βασανιστικά. Οι αυξημένες τιμές λόγω πληθωρισμού και οι μη αυξημένοι μισθοί αναγκάζουν τους καταναλωτές να περιορίζονται στην προμήθεια των απολύτως απαραίτητων.

Έτσι, οι καταστηματάρχες υιοθέτησαν το αμερικανικό έθιμο της Black Friday -το άπλωσαν και λίγο παραπάνω- ευελπιστώντας ότι θα καταφέρουν να γεμίσουν τα ταμεία τους και δε θα χρειαστεί να περιμένουν μόνο τους αυξημένους τζίρους των Χριστουγέννων. Βέβαια στη χώρα μας δεν παρατηρούνται τα ακραία φαινόμενα με τα πλήθη να μαλλιοτραβιούνται ποιος θα πρωτοαρπάξει μία τηλεόραση, όπως συμβαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα πράγματα εδώ είναι πολύ πιο ψύχραιμα, ίσως γιατί και οι προσφορές δεν είναι τόσο δελεαστικές.

Από το χορό των «μαύρων» προσφορών δε λείπει και η ασφαλιστική αγορά, καθώς κάθε χρόνο εντοπίζουμε ειδικές εκπτώσεις με την ευκαιρία της Black Friday, κυρίως στον κλάδο αυτοκινήτου και μάλιστα στις διαδικτυακές πωλήσεις. Βέβαια η πρακτική αυτή ξεσηκώνει τους εκπροσώπους της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, καθώς σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η παροχή εκπτώσεων ή ειδικών ευεργετημάτων με στόχο τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου καθιστά αθέμιτο ανταγωνισμό. Παράλληλα ευτελίζει τον ίδιο το θεσμό της ασφάλισης, πλήττει το κύρος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και σίγουρα δεν ενισχύει την ασφαλιστική συνείδηση των πολιτών, ωθώντας τους σε ευκαιριακές αγορές. Η αγορά μας δε σώζεται από προσφορές και εκπτώσεις. Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας, η οποία κάθε άλλο παρά ενισχύεται με τέτοιες πρακτικές.

Λίγα λόγια για την Black Friday

Και λίγη ιστορία για τους πιο ψαγμένους (τα στοιχεία προέρχονται από τη Μηχανή του Χρόνου): Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε ο όρος Black Friday, ήταν στις 24 Σεπτεμβρίου 1869, για να περιγράψει μια από τις χειρότερες ημέρες του αμερικανικού χρηματιστηρίου.

Λίγο αργότερα ο όρος ξαναχρησιμοποιήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, με θετική αυτή τη φορά σημασία, καθώς έτσι ονομάστηκε η Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», στη διάρκεια της οποίας τα καταστήματα διοργάνωναν παρελάσεις στους δρόμους των μεγαλουπόλεων, για να σηματοδοτήσουν την πρώτη ημέρα των προσφορών της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Και γιατί ονομάστηκε μαύρη;

Κατά μία εκδοχή, η Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών ονομάστηκε Μαύρη από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας, γιατί λόγω του ξεκινήματος της χριστουγεννιάτικης περιόδου στα καταστήματα, καταγραφόταν το μεγαλύτερο μποτιλιάρισμα στους δρόμους.

Κατά μία άλλη εκδοχή, τα καταστήματα κατέγραφαν με κόκκινο μελάνι τις ημέρες με αρνητικό απολογισμό πωλήσεων και με μαύρο τις ημέρες με θετικό απολογισμό. Επειδή λοιπόν η πρώτη ημέρα της χριστουγεννιάτικης περιόδου σηματοδοτούσε το ξεκίνημα της αύξησης των πωλήσεων και άρα των εγγραφών με μαύρο μελάνι, καθιερώθηκε να λέγεται Μαύρη Παρασκευή. Μια ημέρα κατά την οποία όλοι βγαίνουν κερδισμένοι: οι καταστηματάρχες λόγω της μεγάλης αύξησης του τζίρου και οι καταναλωτές λόγω των μεγάλων προσφορών.

Πάντως το έθιμο της Black Friday ήταν περιορισμένο στη Φιλαδέλφεια μέχρι τα τέλη περίπου του 20ου αιώνα, οπότε και εξαπλώθηκε σταδιακά στις υπόλοιπες πολιτείες των ΗΠΑ. Στις αρχές του 21ου αιώνα άρχισαν να το υιοθετούν όλο και περισσότερες χώρες ανά τον κόσμο.

Στη χώρα μας ο θεσμός έκανε την εμφάνισή του μόλις το 2015 και μεταλλάχθηκε, προσαρμοζόμενος στην ελληνική ψυχοσύνθεση. Έτσι αφ’ ενός δεν περιορίζεται μόνο σε μία Μαύρη Παρασκευή, αλλά απλώνεται σε ολόκληρη την εβδομάδα ή ακόμη και ολόκληρο το Νοέμβριο και αφ’ ετέρου οι εκπτώσεις και οι προσφορές είναι πολύ πολύ μικρότερες, μετατρέποντας ουσιαστικά το ξενόφερτο έθιμο σε άλλη μία μικρής διάρκειας περίοδο εκπτώσεων. Για τις οποίες εκπτώσεις βέβαια εγείρονται πολλά ερωτηματικά και οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, ελέγχοντας εάν είναι πραγματικές, κοινώς εάν οι εκπτωτικές τιμές είναι όντως χαμηλότερες από αυτές που ίσχυαν π.χ. τον Οκτώβριο.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *