Skip to content

Insurance Europe: Παρέμβαση στην Κομισιόν για την αγορά ανταλλακτικών αυτοκινήτων

Την αντίθεσή της στην επιβολή από τη μεριά της Κομισιόν 10ετούς μεταβατικής περιόδου στην προστασία των βιομηχανικών σχεδίων για κάποια ορατά και αντικαταστάσιμα ανταλλακτικά σε σύνθετα προϊόντα όπως τα αυτοκίνητα εξέφρασε η Insurance Europe.

του Χρήστου Γαβαλά

Δημοσιεύοντας μια σειρά από απαντήσεις και στο πλαίσιο των παρατηρήσεων που πρέπει να θέσει υπόψη της Κομισιόν, ο Οργανισμός σημειώνει ότι η εναρμόνιση των διατάξεων για την προστασία των σχεδίων για αυτού του είδους τα ανταλλακτικά θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη όσον αφορά στην αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού, στην διεύρυνση των  επιλογών των καταναλωτών και στις χαμηλότερες τιμές.

Ενώ παράλληλα εκτιμάει ότι θα συμβάλει και στον στόχο της ανάπτυξης της κυκλικής οικονομίας.

Ωστόσο, το κείμενο της πρότασης της Κομισιόν -όπως είναι μέχρι στιγμής διατυπωμένο- κινδυνεύει όπως τονίζεται να μειώσει την αποτελεσματικότητα της ρήτρας επισκευής. Μιας ρήτρας δηλαδή που θα πλήρωνε όποιος επισκεύαζε αυτά τα εξαρτήματα. Και αυτό διότι επιβάλλει μια 10ετή μεταβατική περίοδο και εξαιρεί ορισμένα βασικά στοιχεία από το πεδίο εφαρμογής. Κάτι που όπως εκτιμά η Insurance Europe θα μπορούσε να οδηγήσει σε:

1. Νομική αβεβαιότητα καθώς θα είναι δύσκολο για τους καταναλωτές, τους ανεξάρτητους παραγωγούς ανταλλακτικών και τους επισκευαστές να γνωρίζουν εάν ένα συγκεκριμένο αυτοκίνητο, μοντέλο ή ανταλλακτικό προστατεύεται.

2. De facto διακρίσεις τιμών από τη στιγμή που οι ιδιοκτήτες παλαιότερων οχημάτων θα τιμωρηθούν με υψηλές τιμές στα ορατά ανταλλακτικά, ενώ οι αγοραστές νέων οχημάτων θα επωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές χάρη στη νέα ανταγωνιστική αγορά ορατών ανταλλακτικών.

3. Περιορισμένα οφέλη για τους καταναλωτές διότι το όφελος του αποπληθωρισμού ως απόρροια της απελευθέρωσης της αγοράς ανταλλακτικών θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο, καθώς οι περισσότερες επισκευές θα εξακολουθήσουν να υπόκεινται στο παλιό καθεστώς σχεδιασμού ή να εξαιρεθούν άμεσα από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας.

Η Insurance Europe, επομένως, πιστεύει ότι η ρήτρα επισκευής θα πρέπει να ισχύει για όλα τα σχέδια που έχουν ήδη καταχωρηθεί καθώς και για όλα τα μελλοντικά σχέδια χωρίς εξαιρέσεις ανταλλακτικών.

Αυτό θα αποτρέψει τον κατακερματισμό της αγοράς, θα εξασφαλίσει δίκαιο και αποτελεσματικό ανταγωνισμό και θα ενισχύσει τις επιλογές των καταναλωτών, καταλήγει στο μήνυμά της.

Τι είναι ουσιαστικά αυτό που προτείνει η ΕΕ;

Η πρόταση της Κομισιόν ουσιαστικά αποτελεί ένα σετ από αναθεωρημένους κανόνες που σκοπό έχουν να κάνουν φθηνότερη, ταχύτερη και πιο προβλέψιμη την προστασία των βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Πρακτικά, θα επιτρέψουν την αναπαραγωγή πρωτοτύπων σχεδίων και υποδειγμάτων με σκοπό την επισκευή σύνθετων προϊόντων. Με την εισαγωγή πανευρωπαϊκής «ρήτρας επισκευής» στην οδηγία για τα σχέδια και υποδείγματα, οι νέοι κανόνες -εκτιμά η Κομισιόν- θα συμβάλουν στο άνοιγμα της αγοράς ανταλλακτικών και την αύξηση του ανταγωνισμού σε αυτήν.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στον τομέα της επισκευής αυτοκινήτων, όπου θα πρέπει να καταστεί νομικά δυνατή σε όλες τις χώρες της ΕΕ η αναπαραγωγή εξαρτημάτων αυτοκινήτων που πρέπει να ταιριάζουν απόλυτα (εξαρτήματα «must-match») για επισκευή, ώστε να αποκαθίσταται η αρχική εμφάνιση του αυτοκινήτου.

Η προτεινόμενη «ρήτρα επισκευής» λέει το σχέδιο νόμου θα πρέπει να έχει άμεση νομική ισχύ μόνο για τα μελλοντικά σχέδια και υποδείγματα, ενώ τα σχέδια ή υποδείγματα στα οποία έχει ήδη χορηγηθεί προστασία θα πρέπει να εξακολουθήσουν να καλύπτονται για μεταβατική περίοδο δέκα ετών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η περίοδος υποβολής παρατηρήσεων έληξε την 31η Ιανουαρίου και πλέον μένει η έγκριση της Επιτροπής που είναι προγραμματισμένο για το τέταρτο 3μηνο του 2023. 

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *