Skip to content

Αυτόνομα οχήματα: Βγαίνουν στους δρόμους παρά την πανδημία

Μπορεί τα οχήματα χωρίς οδηγό να μην κινούνται ακόμα μαζικά στις μεγαλουπόλεις του κόσμου, μπορεί η προσοχή κυβερνήσεων και πολιτών – καλώς ή κακώς – να είναι στραμμένη στην πανδημία του κορονοϊού και στο φόβο νέων γενικευμένων lockdown αλά άνοιξη 2020 προκειμένου να ανακοπεί η συνεχής αύξηση των κρουσμάτων, όμως, αυτό δε σημαίνει ότι το εν λόγω φιλόδοξο εγχείρημα έχει εγκαταλειφθεί.

Ίσα ίσα μετά από μια – για ευνόητους λόγους – αδράνεια, εξαιτίας των πρωτόγνωρων συνθηκών κάτω από τις οποίες ζει φέτος ο πλανήτης, το τελευταίο χρονικό διάστημα οι δοκιμές έχουν ξεκινήσει ξανά δυναμικά τουλάχιστον στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σύντομα θα τεθούν σε λειτουργία συγκεκριμένες δυνατότητες στο λογισμικό των αυτοκινήτων, ώστε πολλά από τα οχήματα της να κινούνται αυτόματα, ανέφερε η Tesla, μία εκ των εταιρειών που φιλοδοξεί να μπει δυναμικά στο παιχνίδι.

Παράλληλα, αντίστοιχες δοκιμές πραγματοποιούνται στο Φοίνιξ των Ηνωμένων Πολιτειών από εταιρεία που ανήκει στον όμιλο της Google και μάλιστα, προσεχώς θα διεξάγονται χωρίς άνθρωπο στη θέση του οδηγού, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και στις δοκιμές που πραγματοποιεί ο όμιλος General Motors.

Προς το παρόν, αυτοκίνητα χωρίς οδηγό κυκλοφορούν στους δρόμους μεμονωμένα. Θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια προτού αυτά είναι αξιόπιστα, προσιτά από οικονομικής πλευράς και απολύτως ικανά να ανταποκριθούν σε όλες τις οδικές και καιρικές συνθήκες. Μην ξεχνάμε πως παρά τις τεράστιες δυνατότητές τους, δεν παύουν να στερούνται ενός βασικού χαρακτηριστικού έναντι του ανθρώπινου παράγοντα και αυτό δεν είναι άλλο από τον ίδιο τον… ανθρώπινο παράγοντα.

Αποδεδειγμένα – όταν δεν είναι μεθυσμένος ή αφηρημένος, κάτι που οφείλουμε να πούμε συμβαίνει συχνά – ένας οδηγός είναι σε θέση να ανταπεξέλθει με επιτυχία ακόμα και σε απρόβλεπτα που μπορούν να του τύχουν στο δρόμο, από το πιο αστείο μέχρι το πιο σοβαρό.

Παραδείγματος χάρη εάν ένας οδηγός πέσει πάνω σε ένα κοπάδι αγελάδες το πιθανότερο είναι να κορνάρει και να περιμένει να ανοίξει ο δρόμος μέχρι να ξεκινήσει ξανά, ενώ το αυτοοδηγούμενο όχημα μάλλον θα τα χάσει και δε θα ξέρει τι να κάνει, ενώ δεν αποκλείεται να μην είναι καν σε θέση να αντιληφθεί τι αντιμετωπίζει.

Αντίθετα, το λογισμικό που “τρέχει” στα αυτοοδηγούμενα οχήματα, εάν βρεθεί αντιμέτωπο με κάτι πρωτόγνωρο, αυτό που μπορεί να κάνει στην καλύτερη περίπτωση είναι να ακινητοποιήσει το όχημα. Ωστόσο, ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο δεδομένου ότι στο δρόμο κυκλοφορούν και άλλα οχήματα το πιθανότερο όχι αυτόνομα, αλλά με οδηγό στο τιμόνι, συνεπώς, τελείως διαφορετικό τρόπο σκέψης και εκεί είναι πολύ πιθανό να γίνει το κακό.

Άλλωστε, η συνύπαρξη των αυτόνομων και των “παραδοσιακών” αυτοκινήτων στους δρόμους είναι ένα ακόμα θέμα που αποτελεί αντικείμενο πολλής συζήτησης προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή, ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα που δε θα συνέβαιναν εάν το τιμόνι ήταν στα χέρια οδηγών όπως είθισται μέχρι σήμερα.

Σε καμία περίπτωση δε θα έπρεπε να θεωρήσει κανείς πως τα αυτόνομα οχήματα έχουν περιορισμένες δυνατότητες ίσα ίσα το αντίθετο: οι εταιρείες έχουν εφοδιάσει το λογισμικό τους με έξτρα backup λογισμικό για παν ενδεχόμενο, με κάποιες να επιτρέπουν στον άνθρωπο που θα κάθεται στη θέση του οδηγού να πάρει το τιμόνι στα χέρια του εάν το κρίνει σκόπιμο, ενώ άλλες πάλι όχι.

Προκειμένου να πετύχει το όλο εγχείρημα, είναι πολύ σημαντικό οι υπεύθυνοι της αυτοκινητοβιομηχανίας να μην παραξεθαρρεύουν, αλλά να είναι ρεαλιστές στο τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν τα αυτοοδηγούμενα οχήματα γιατί σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές, σενάριο που κανείς δεν επιθυμεί.

Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι στο παρελθόν έχουν σημειωθεί ατυχήματα με αυτόνομα αυτοκίνητα που έχουν δώσει πάτημα σε πολλούς να αμφισβητήσουν το όλο εγχείρημα και είχαν σαν αποτέλεσμα να παγώσουν για κάποιο χρονικό διάστημα οι σχετικές δοκιμές.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *