Skip to content

Η χιονοθύελλα αναδεικνύει την χρησιμότητα της ασφάλισης, αλλά και μικρά προβλήματα

Η κακοκαιρία που ενέσκηψε από την αρχή της εβδομάδας και έχει δημιουργήσει διαλυτικά φαινόμενα έχει δημιουργήσει ερωτήματα σε ασφαλισμένους που είτε υποχρεώθηκαν, είτε αναγκάστηκαν να παραμείνουν κλειστοί.

Του Νίκου Σακελλαρίου

Μπορούν να ζητήσουν αποζημιώσεις όσοι έχουν ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, για διακοπή εργασιών λόγω του χιονιά;

Οι απαντήσεις διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία αλλά συγκλίνουν στο ότι το business interruption (διακοπή εργασιών) είναι μία ασφάλιση που καλύπτεται με χωριστά συμβόλαια που συνήθως προστίθενται συμπληρωματικά  στο κύριο συμβόλαιο που είναι η ασφάλιση κατά φυσικών καταστροφών. 

Το παράδειγμα με την χιονοθύελλα

Γενικότερα, οι ασφαλίσεις κατά φυσικών καταστροφών καλύπτουν τις φθορές που μπορούν να υποστούν τα ασφαλίσιμα κεφάλαια και assets είτε αυτά αφορούν κατοικίες είτε επαγγελματικές στέγες.  Αν για παράδειγμα κάποιος έχει ασφαλίσει ένα συνεργείο αυτοκινήτων έναντι φυσικών καταστροφών στο συμβόλαιο θα πρέπει να διευκρινίζεται εάν είναι ασφαλισμένο το κτήριο, τα μηχανήματα, το κτήριο και τα μηχανήματα μαζί ή υπάρχει συμπληρωματική ασφάλιση που αφορά την διακοπή εργασιών λόγω των φυσικών καταστροφών.

Στο παράδειγμα για την παρούσα συγκυρία, εάν η χιονοθύελλα έσπασε σωλήνες, πόρτες, τζάμια και γενικότερα έπληξε την κτηριακή υποδομή, τότε το συμβόλαιο κατά φυσικών καταστροφών αποζημιώνει πλήρως. Εάν η χιονοθύελλα κατέστρεψε ειδικά μηχανήματα (πχ τόρνοι) που είναι απαραίτητα για τις επισκευές αυτοκινήτων θα πρέπει να υπάρχει ξεχωριστή κάλυψη που τιμολογείται στα ασφάλιστρα. Συμβόλαια με όρους που διευκρινίζουν τι ακριβώς αποζημιώνει η ασφάλιση κατά φυσικών καταστροφών θεωρούνται ευάλωτα σε νομικές διεκδικήσεις όταν έρθουν οι ζημιές.

Σε ό,τι αφορά την διακοπή εργασιών, αυτή είτε είναι ξεχωριστή ασφάλιση για κάποιες εταιρείες (ειδικά ξένες πολυεθνικές) είτε εισέρχεται και αυτή ως συμπληρωματική στην βασική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών και τιμολογείται επιπλέον.

Πρόβλημα η γραφειοκρατία της επιβεβαίωσης της ζημιάς 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για το οποίο διαμαρτύρονται αρκετοί ασφαλισμένοι είναι ότι κάποιες εταιρείες ζητούν και πιστοποιητικά από τις τοπικές αρχές (αστυνομία, νομαρχίες κλπ) ότι οι περιοχές που επλήγησαν ανήκουν στις περιοχές με αυξημένες ανάγκες. Είναι μία γραφειοκρατική κίνηση που ναι μεν διασφαλίζει τις ασφαλιστικές αλλά επιβαρύνει τους ασφαλισμένους με γραφειοκρατικές ενέργειες σε περιόδους που πλήττονται.  Η πρακτική αυτή σταδιακά εκλείπει και έχει αντικατασταθεί ευρέως από την πρακτική των ασφαλιστικών εταιρειών να στέλνουν εμπειρογνώμονες (ειδικά στις μεγάλες ζημιές) προκειμένου να επιβεβαιώνουν τις ζημιές.

Στις μικρές ζημιές (μέχρι 1.000 ευρώ) συνήθως δεν ζητούνται ούτε έγγραφα από τοπικούς φορείς , ούτε εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων εάν οι ζημιές γίνονται σε περιοχές που είναι γνωστό ότι έχουν πληγεί. Έτσι για παράδειγμα λειτούργησαν για ασφαλισμένες επιχειρήσεις στην Μάνδρα Αττικής το 2017, που όλοι γνώριζαν ότι είχε πληγεί από τις πλημμύρες.

Τι γίνεται σε διακοπή εργασιών

Στην περίπτωση της διακοπής εργασιών, εκεί απαιτείται βεβαίωση ή επιβεβαίωση εμπειρογνώμονα ότι η επιχείρηση έμεινε κλειστή είτε γιατί το εξωτερικό περιβάλλον ήταν σε δραματική κατάσταση (πχ το συνεργείο της περίπτωσής μας βρίσκεται αποκλεισμένο από τόνους χιονιού χωρίς να έχει πάθει ζημιές)  είτε γιατί οι ζημιές που πιθανόν έπαθε δεν επιτρέπουν την λειτουργία του.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *